تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802750408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترویج موقوفات مهدوی نیاز امروز جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛
ترویج موقوفات مهدوی نیاز امروز جامعه خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با تأکید براین که ما باید نیت واقف را به نیازهای جامعه سوق دهیم، گفت: سوق دادن موقوفات به سوی ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار نیاز امروز جامعه اسلامی است.



حجت الاسلام جمشید باهور، معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، اظهار داشت: وقف ریشه در نیازهای جامعه دارد و مردم با فطرت پاکی که دارند هرجا احساس نیاز بوده، مال خود را وقف کردند.
 
وی بیان کرد: مفسران قرآن کریم از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده، چنین دریافته‌اند که وقف مورد تأیید قرآن کریم است؛ چرا که اعمال خیر و صالح همواره در آیات این کتاب نورانی ستوده شده و به‌طور عموم هر آن چه که بر انجام کارهای نیکو بدان دلالت داشته باشد، بر وقف نیز دلالت می‌کند به تعبیر دیگر روح وقف مورد تأیید قرآن کریم قرار گرفته است.
 
مدرس حوزه علمیه شهرکرد در این رابطه به آیه 57 سوره آل عمران اشاره کرد؛ «وَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ؛ اما آن ها که ایمان آوردند، و اعمال صالح انجام دادند، خداوند پاداش آنان را به صورت کامل خواهد داد، و خداوند، ستمکاران را دوست نمیدارد».
 
کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که تفاوت عمده وقف با سایر انقاقات ماندگاری آن است، گفت: در روایات متعدد وقف را به‌عنوان یکی از مصادیق بارز اعمال صالحه یا باقیات صالحات و صدقه جاریه تعبیر کردند و وی‍ژگی صدقه جاریه نیز همین بس که اثر ماندگارش برای انسان است.
 
وی با اشاره به کارکردهای وقف در جامعه گفت: وقف در جامعه دارای سه دسته کارکرد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که مهم‌ترین کارکرد آن از گذشته‌‏های دور تاکنون کارکرد فرهنگی است و به لحاظ اقتصادی ماهیت اوقاف جنبه‏ اقتصادی دارد و به‌عنوان پشتوانه‏‌ قوی مالی برای دولت مطرح است.
 
 
حجت‌الاسلام باهور اظهار داشت: بیشتر موقوفات ما برای روضه‌خوانی و عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) است که ریشه آن به زمان رضاخان باز می‌گردد، آن زمان که رضاخان جلوی عزاداری‌ها را می‌گرفت مردم برای این که عزاداری‌ها باقی و پیوسته بماند وقف کردند.
 
وی افزود: عزاداری محرم و صفر جزء فرهنگ ما شده اما در حال حاضر نیازهای دیگری داریم که یکی از این نیازها در حوزه قرآن و آموزش قرآن است، براین اساس با رصد نیازهای جامعه امروز در طول سال، دو ماه عزاداری داریم اما سال 12 ماه است و بقیه ماه‌ها باید جلسه قرائت آموزش و حفظ قرآن داشته باشیم.
 
مدرس حوزه علمیه شهرکرد با تأکید براین که ما باید نیت واقف را به نیازهای جامعه سوق دهیم، گفت: اگر می‌خواهیم برای اهل بیت(ع) وقف کنیم، معصومین(ع) 14 نفر هستند در حالی که ما برای ایام فاطمیه و برای حضرت زهرا(س) وقف نداریم و همچنین در رابطه با مهدویت و برای نیمه شعبان وقف و موقوفه نداریم به همین دلیل دایره موقوفاتمان در این زمینه باید گسترش دهیم.
 
این مقام مسؤول با تأکید بر بررسی امکانات و زیرساخت‌های موقوفات موجود در کشور گفت: یکی از وظایف جامعه حوزوی ما در حوزه وقف می‌تواند پرداختن به موضوع نقش حوزه های علمیه در فرهنگ‌سازی وقف و نقش خیران در توسعه فرهنگ وقف باشد که اثرات مثبتی دربردارد.
 
حجت‌الاسلام باهور در پایان خواستار بررسی روش‌های جدید و نوآوری و ابتکار در ایجاد موقوفات قرآنی با رویکردهای نوین شد و افزود: روحانیان و خواص در ترغیب مردم به موقوفات قرآنی و تحقق‌پذیری کاربردی جایگاه وقف و قرآن نقش مهمی دارند./9457/ت303/س



۱۳۹۲/۱۰/۱۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن