واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آخرین راه برخورد با مخالف ولایت
محمد بن ابى عمیر از محمد بن حكیم از ابى مسروق روایت كرده است كه گوید :به حضرت صادق علیه السّلام عرض كردم :ما در بحث با مخالفین ولایت شما ،آیه كریمه سوره نساء را مىآوریم كه مىفرماید :أَطِیعُوا اللََّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ [1].یعنى :«فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول )را اطاعت كنید ».آنان در پاسخ مىگویند :این آیه در مورد اطاعت از فرماندهان لشكرهایى است كه رسول خدا صلّى اللََّه علیه و آله و سلّم به جنگ مىفرستادند (و ربطى به مسأله امامت ائمه علیهم السّلام ندارد ).با آنان به آیه سوره مائده احتجاج مىكنیم كه مىفرماید :إِنَّمََا وَلِیُّكُمُ اللََّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلََاةَ [2]. یعنى :«ولىّ شما تنها خدا و رسولش و آن مؤمنینى كه نماز را برپا مىدارند ،مىباشند »[3]. مىگویند :خداوند متعال در این آیه دستور اطاعت از مؤمنین به طور كلّى را صادر كرده نه اشخاص معین ،آن گونه كه شما مىگویید .و هر گاه به آیه سوره شورى استدلال مىكنیم كه مىفرماید :قُلْ لََا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبىََ [4].یعنى :«بگو من از شما اجر و پاداشى نمىخواهم مگر اینكه به خویشاوندان محبت كنید ». مىگویند :این آیه در مورد نزدیكان مسلمین است (نه خصوص نزدیكان پیامبر )[5].«ابى مسروق »مىگوید : هر دلیلى كه در ذهنم بود در حضور حضرت ذكر كردم كه ایشان در پاسخ به من فرمودند : «اذا كان لكم ذلك فادعهم الى المباهلة ».به خدا سوگند! مخلوقى را نیافتم كه دعوت من براى مباهله را پاسخ مثبت گوید (و حاضر به مباهله با من شود )».یعنى :«هر گاه چنین چیزى پیش آمد ،اینان را به مباهله دعوت كن ».گفتم یعنی چكار كنم ؟فرمود :«اصلح نفسك ثلاثا و اظنّه قال :صم و اغتسل و ابرز انت و هو الى الجبّان فشبّك اصابعك من یدك الیمنى فی اصابعه و ابدأ بنفسك فقل :».یعنى :«سه روز خود را اصلاح كن گمان مىكنم فرمود روزه بگیر و غسل بنما آنگاه با هم به بیابان بروید ،بعد انگشتان دست راست خود را در انگشتان دست او قرار بده و اول از خود شروع كرده بگو :». «اللهمّ ربّ السّموات السّبع و ربّ الارضین السّبع عالم الغیب و الشّهادة الرّحمن الرّحیم ان كان ابو مسروق جحد حقّا و ادّعى باطلا فانزل علیه حسبانا من السّماء او عذابا الیما ».یعنى :«اى خدایى كه پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمینهاى هفتگانهاى !اى خدایى كه هم غیب را مىدانى و هم شهادت را !اى خداى رحمان و رحیم !اگر ابو مسروق حرف حقى را انكار مىكند و مدّعى سخن باطلى است ،بر او از آسمان ،تیر یا عذابى دردناك فرود آور ».«ثمّ ردّ الدّعوة فقل :».یعنى :«آنگاه دعا را به او برگردان و بگو :».«و ان كان فلان جحد حقّا و ادّعى باطلا فانزل علیه حسبانا من السّماء او عذابا الیما ».یعنى :«و اگر فلانى حقى را انكار مىكند و مدعى باطلى است ،بر او از آسمان ،تیر یا عذابى دردناك فرود آور ».آنگاه حضرت فرمود :«فانّك لا تلبث ان ترى ذلك فیه فو اللََّه ما وجدت خلقا یجیبنى الیه ».یعنى :«(اگر چنین كنى ،بزودى عذاب بر او فرود مىآید و )احتیاجى به درنگ نیست، به خدا سوگند! مخلوقى را نیافتم كه دعوت من براى مباهله را پاسخ مثبت گوید (و حاضر به مباهله با من شود )».________________(1)سوره نساء ،آیه 59.(2)سوره مائده ،آیه 55.(3)آیه در شأن على علیه السّلام كه در ركوع نماز ،صدقه داده بود ،نازل گردیده ،چون در ادامه مىفرماید :«و در حال ركوع زكات مىدهند ».(4)سوره شورى ،آیه 23.(5)مخفى نماند كه مفسّرین عالى مقام ،به این توجیهات سست ،پاسخ دادهاند .منبع: آیین بندگى و نیایش، حسین غفارى ساروىتنظیم برای تبیان: الف_شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]