تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816449691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرین راه برخورد با مخالف ولایت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آخرین راه برخورد با مخالف ولایت
روز مباهله
محمد بن ابى عمیر از محمد بن حكیم از ابى مسروق روایت كرده است كه گوید :به حضرت صادق علیه السّلام عرض كردم :ما در بحث با مخالفین ولایت شما ،آیه كریمه سوره نساء را مى‏آوریم كه مى‏فرماید :أَطِیعُوا اللََّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ [1].یعنى :«فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول )را اطاعت كنید ».آنان در پاسخ مى‏گویند :این آیه در مورد اطاعت از فرماندهان لشكرهایى است كه رسول خدا صلّى اللََّه علیه و آله و سلّم به جنگ مى‏فرستادند (و ربطى به مسأله امامت ائمه علیهم السّلام ندارد ).با آنان به آیه سوره مائده احتجاج مى‏كنیم كه مى‏فرماید :إِنَّمََا وَلِیُّكُمُ اللََّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلََاةَ [2]. یعنى :«ولىّ شما تنها خدا و رسولش و آن مؤمنینى كه نماز را برپا مى‏دارند ،مى‏باشند »[3]. مى‏گویند :خداوند متعال در این آیه دستور اطاعت از مؤمنین به طور كلّى را صادر كرده نه اشخاص معین ،آن گونه كه شما مى‏گویید .و هر گاه به آیه سوره شورى استدلال مى‏كنیم كه مى‏فرماید :قُلْ لََا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ََ [4].یعنى :«بگو من از شما اجر و پاداشى نمى‏خواهم مگر اینكه به خویشاوندان محبت كنید ». مى‏گویند :این آیه در مورد نزدیكان مسلمین است (نه خصوص نزدیكان پیامبر )[5].«ابى مسروق »مى‏گوید : هر دلیلى كه در ذهنم بود در حضور حضرت ذكر كردم كه ایشان در پاسخ به من فرمودند : «اذا كان لكم ذلك فادعهم الى المباهلة ».به خدا سوگند! مخلوقى را نیافتم كه دعوت من براى مباهله را پاسخ مثبت گوید (و حاضر به مباهله با من شود )».یعنى :«هر گاه چنین چیزى پیش آمد ،اینان را به مباهله دعوت كن ».گفتم یعنی چكار كنم ؟فرمود :«اصلح نفسك ثلاثا و اظنّه قال :صم و اغتسل و ابرز انت و هو الى الجبّان فشبّك اصابعك من یدك الیمنى فی اصابعه و ابدأ بنفسك فقل :».یعنى :«سه روز خود را اصلاح كن گمان مى‏كنم فرمود روزه بگیر و غسل بنما آنگاه با هم به بیابان بروید ،بعد انگشتان دست راست خود را در انگشتان دست او قرار بده و اول از خود شروع كرده بگو :». «اللهمّ ربّ السّموات السّبع و ربّ الارضین السّبع عالم الغیب و الشّهادة الرّحمن الرّحیم ان كان ابو مسروق جحد حقّا و ادّعى باطلا فانزل علیه حسبانا من السّماء او عذابا الیما ».یعنى :«اى خدایى كه پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمینهاى هفتگانه‏اى !اى خدایى كه هم غیب را مى‏دانى و هم شهادت را !اى خداى رحمان و رحیم !اگر ابو مسروق حرف حقى را انكار مى‏كند و مدّعى سخن باطلى است ،بر او از آسمان ،تیر یا عذابى دردناك فرود آور ».«ثمّ ردّ الدّعوة فقل :».یعنى :«آنگاه دعا را به او برگردان و بگو :».«و ان كان فلان جحد حقّا و ادّعى باطلا فانزل علیه حسبانا من السّماء او عذابا الیما ».یعنى :«و اگر فلانى حقى را انكار مى‏كند و مدعى باطلى است ،بر او از آسمان ،تیر یا عذابى دردناك فرود آور ».آنگاه حضرت فرمود :«فانّك لا تلبث ان ترى ذلك فیه فو اللََّه ما وجدت خلقا یجیبنى الیه ».یعنى :«(اگر چنین كنى ،بزودى عذاب بر او فرود مى‏آید و )احتیاجى به درنگ نیست، به خدا سوگند! مخلوقى را نیافتم كه دعوت من براى مباهله را پاسخ مثبت گوید (و حاضر به مباهله با من شود )».________________(1)سوره نساء ،آیه 59.(2)سوره مائده ،آیه 55.(3)آیه در شأن على علیه السّلام كه در ركوع نماز ،صدقه داده بود ،نازل گردیده ،چون در ادامه مى‏فرماید :«و در حال ركوع زكات مى‏دهند ».(4)سوره شورى ،آیه 23.(5)مخفى نماند كه مفسّرین عالى مقام ،به این توجیهات سست ،پاسخ داده‏اند .منبع: آیین بندگى و نیایش، حسین غفارى ساروى‏تنظیم برای تبیان: الف_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن