تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803022213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم ورزقان علاوه بر زلزله طبیعی، زلزله فرهنگی را تجربه کردند/ مسئولان فقط فکر ساختن سرویس بهداشتی بودند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: صدیقی در گفتگو با نامه نیوز؛
مردم ورزقان علاوه بر زلزله طبیعی، زلزله فرهنگی را تجربه کردند/ مسئولان فقط فکر ساختن سرویس بهداشتی بودند
تعداد زیادی کانکس حمام و دستشویی تعبیه شد که خیلی از آنها بلااستفاده ماند. چون اصلا نیاز سنجی نشده بود. کسی به صورت سازمان یافته مشکلات منطقه را مشخص نکرد تا کمک‌ها و بودجه‌های مستقیم و غیرمستقیم به چه شکل اعمال شود.
به گزارش نامه نیوز، اوایل آذر ماه امسال دوباره بخشی از خاک کشورمان لرزید و اندوه درگذشت تنی چند از هموطنان عزیزمان بر دل همه مردم ایران نشست. زلزله 5.7 ریشتری برازجان ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و خانواده‌های بسیاری را آواره کرد. این زلزله دردناک تلنگری بود برای به یاد آوردن اینکه مرگ همیشه در کمین ما است.

نباید یادمان برود که سال گذشته زلزله ورزقان بسیاری از آذری زبانان ما را به کام مرگ برد و هنوز هم که هنوز است، عده ای از آنها تاوان زندگی بر روی گسل های بیرحم آن منطقه را پس می‌دهند. این حرف ما نیست بخشی از صحبت‍‌های هرمز صدیقی یکی از اعضای کمیته یاری رسانی یاران است که در تمام روزهای سخت زلزله در کنار زلزله زدگان منطقه بود و به آنها خدمت کرد. هرمز صدیقی که این روزها به شخصیت محبوب کودکان زلزله زده تبدیل شده و کودکان روستاهای ورزقان او را با نام «هرمزخان» می‌شناسند، با ما به گفتگو نشست و از او خواستیم تا از مشکلات حل نشده مردم ورزقان پس از زلزله سال سال 91 برایمان بگوید.

وی در ابتدا با اشاره ای کلی به وضعیت مردم اظهار داشت: زلزله کم دردسری نبود متاسفانه. ما همیشه فکر می‌کردیم به دلیل آشنایی با جغرافیا و فرهنگ منطقه به خوبی از پس این بحران بربیاییم و آن را پشت سر بگذاریم اما این طور نبود؛ هر چند باید خدا را به خاطر کمک‌های بی دریغ مردم دلسوز کشورمان شاکر باشیم. یک همدلی ملی باعث شگفتی ما شد و این تصور که هموطنان ما نسبت به هم، حس سردی و بی تفاوتی دارند، به کلی از بین رفت.

صدیقی در مورد خصوصیات مردم تبریز نیز اظهار داشت: مناعت طبع زلزله زدگان واقعا قابل توجه بود. آنها در روزهای اول زلزله همیشه همسایه خود را برای یاری مقدم می‌دانستند. وقتی گروه‌های امدادی به آنها می‌رسیدند، اصرار داشتند که امدادگران به روستاهای دیگر بروند و اوضاع قسمت‌های دور افتاده‌تر را سامان بدهند. کمک‌های مردی واقعا زیاد و سیل آسا بود. از طرفی بسیار پرقدرت و ناگهانی سرازیر شد و خیلی زود هم به پایان رسید. متاسفانه این سیل پر قدرت چون هم ناگهانی بود و هم در مسیر درستی برای بهره برداری قرار نگرفت، باعث طغیان و تخریب شد. می‌توانم بگویم که بیش از 70 درصد این کمک‌های مردمی اسراف شد و به جایی نرسید.

وی ادامه داد: مثلا تعداد زیادی کانکس حمام و دستشویی تعبیه شد که خیلی از آنها بلااستفاده ماند. چون اصلا نیاز سنجی نشده بود. کسی به صورت سازمان یافته مشکلات منطقه را مشخص نکرد تا کمک‌ها و بودجه‌های مستقیم و غیرمستقیم به چه شکل اعمال شود. هلال احمر متاسفانه نتوانست به صورت سازمان یافته کمک‌ها را جذب کند و عملا کاری از پیش نبرد. نکته دیگر آن که کمک‌های نقدی هم بسیار کم بود و همه دوست داشتند در قالب کالا کمک کنند.

شهروند نیکوکار تبریزی گفت: با فاصله گرفتن از روزهای پر تنش زلزله ما متوجه تغییرات روحی در مردم آن مناطق شدیم. یعنی آن مناعت طبع و منش پهلوانانه آرام آرام جای خودش را به پرخاشگری داد. از طرفی چون هموطنان با نیت خیر سعی داشتند مستقیما کمک‌های مردمی را برای زلزله‌زده‌ها بیاورند، ولی در زمینه تقسیم و مدیریت کمک‌ها آمادگی و اطلاعاتی نداشتند، زمینه مساعدی برای حضور افراد نادرست که به طمع سودجویی و دزدی به آن منطقه آمده بودند فراهم شد. در واقع تعداد زیادی از افرادی که درخواست کمک می‌دادند، اصلا مربوط به آن منطقه نبوده و تنها باجا زدن خود به عنوان افراد آسیب دیده، برای خودشان مال اندوزی می‌کردند. همین سوء استفاده‌ها باعث درگیری مردم منطقه شده و در نهایت آنچه به غارت می رفت، فقط کالاهای مردمی نبود، بلکه منش و فرهنگ و مناعت طبع مردم آن مناطق هم بود که سعی داشتند دزدان را از خود دور کنند.

این امدادگر در مورد اوضاع ساخت و ساز نیز تاکید کرد: خانه‌های زیادی در روستاهای آسیب دیده ساخته شد، اما مشکل امروز این مردم خانه و پتو و خدمات فوری و امدادی نیست. بلکه آنها آرامش روحی و منش پهلوانانه قدیم را لازم دارند. برای بازگشت این خصوصیات سال‌ها زمان لازم است. به هرحال کمک‌های مادی تنها می‌تواند مشکلات مادی را برطرف کند، اما روح اینها نیاز به یاری مردم داشته و دارد. بعد از زلزله طبیعی این مردم یک زلزله فرهنگی را تجربه کردند، که در پی بروز مشکلات عدیده گریبان گیرشان شد. مثلا بسیاری از آنها شغل خود را از دست دادند و همچنان بیکار هستند.

صدیقی درباره قدرت تخریب یک زلزله فرهنگی اظهار داشت: شما مطمئن باشید اگر نهادهای ذیربط برای رفع بحران های فرهنگی و اجتماعی در این مناطق اقدامی نکنند سال دیگر در همین روزها تمام آن واحدهای مسکونی نوساز متروکه خواهند شد. چرا که وقتی مردم این منطقه کار و پیشه ای نداشته باشند، قاعدتا امکان سکونت در آن منطقه را پیدا نمی‌کنند.

وی سپس در مورد رویکردها و تدابیر دولت یازدهم برای زلزله زدگان ورزقان اظهار داشت: استاندار جدید تبریز به سرعت در حال جمع آوری اطلاعات مربوط به مناطق زلزله‌زده است تا کمبودها و کاستی‌ها را جبران کنند. از شواهد و ظواهر اینطور به نظر می‌رسد که برنامه‌های قابل توجهی برای بهبود اوضاع زلزله زدگان دارند. به هر حال زلزله آذربایجان هنوز تمام نشده و اگر چه تعداد کشته شدگان آن نسبت به زلزله بم بسیار اندک بود اما همچنان با تبعات آن درگیر هستیم.














1392/10/9





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن