واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بهرهگيري از مستندات در آثار ديني يك اصل است
گروه ادب: نويسنده كتاب «قديس» تصريح كرد: نگارش آثار ديني از حساسيت بيشتري برخوردار هستند؛ از اين رو بايد به مستنداتي كه در نگارش اين آثار مورد استفاده قرار ميگيرند و يك اصل به شمار ميآيند، توجه بيشتري كرد.
ابراهيم حسنبيگي، نويسنده ديني و دفاع مقدسي كشورمان در گفتوگو با خبرگزاري بينالمللي قرآن(ايكنا)، با اعلام اينكه مجموعه آثار جديدي را در دست نگارش دارد، از ذكر رويكرد محتوايي اين آثار امتناع كرد و گفت: معمولاً تا كار نگارش كتابهايم را تمام نكنم، درباره آن صحبت نميكنم.
وي با اظهار اينكه اگر اثري كه در دست نگارش دارم، رمان بود، درباره آن صحبت ميكردم، افزود: رماني در دست نگارش ندارم و مجموعهاي را كه مينگارم، در قالب يك دوره است و منتظرم كمي پختهتر شود و پس از مشخص شدن ناشر آن، درباره آن اطلاعرساني ميكنم.
حسنبيگي با بيان اينكه در نگارش كتابهاي ديني بايد به مستندات موجود در اين حوزه توجه كرد، گفت: نگارش آثار ديني حساسيت بيشتري دارند؛ از اين رو بايد به مستنداتي كه در نگارش اين آثار مورد استفاده قرار ميگيرند و يك اصل به شمار ميآيند، توجه بيشتري كرد. در عين حال در نگارش آثار ديني سعي كردهام كه قالب نويني را در داستانهايم به كار گيرم.
وي رمان قديس را از اين دست برشمرد و اظهار كرد: رمان قديس به صورت امروزي اتفاق ميافتد و در بستر آن، ماجراي تاريخي روي ميدهد. همچنين استفاده از منابع مورد نياز براي ارائه مستندات در آن، بسته به نوع كتاب متفاوت است.
منابع مورد استفاده در «قديس»
حسنبيگي درباره منابع مورد استفاده در رمان قديس عنوان كرد: در اين كتاب از منابعي كه درباره حضرت علي(ع) و سخنان ايشان، همچنين سفرهاي مربوط به پنج سال حكومت اين امام همام است استفاده كردهام و سعي داشتم منابعي را كه صحت دارند استفاده كنم و از آثاري كه به صحت آنان اطمينان نداشتم، مورد استفاده قرار ندادم.
خالق «قديس» درباره اينكه آثار دفاع مقدسي بايد بازگو كننده ناگفتههاي جنگ باشند و آيا نگاشتههاي وي داراي اين ويژگي هستند يا خير، بيان كرد: هر نويسنده سعي ميكند اثري را كه در حوزه دفاع مقدس مينويسد، بازخواني وقايع دفاع مقدس نباشد.
وي در توضيح بياناتش گفت: برخلاف برخي نويسندگان كه معتقد هستند آثار دفاع مقدسي بايد بازگوكننده وقايع جنگ باشد، برخي ديگر بر اين اعتقاد هستند كه اگر چنين اقدامي در حوزه نشر دفاع مقدس روي دهد، عكاسي و فيلمبرداري از وقايع جنگ است و يك اثر خلاق هنري كه قالب رمان داشته باشد نيست.
بستر تخيل در نگاشتههايم پررنگتر است
حسنبيگي با تأكيد بر اينكه بستر رمان ممكن است مطالبي را در خود جاي دهد كه وقوع خارجي نداشته باشند، يادآور شد: در آثار ديني و دفاع مقدسي كه نوشتهام، سعي كردم كه بستر تخيل، بُعد قويتري داشته باشد كه نمونه آن را در رمان «ريشه در اعماق» ميبينيم.
وي ادامه داد: همچنين رمان «اشكانه» و «نشانههاي صبح» نيز كه سه تا چهار مجموعه داستان را در خود جاي ميدهد، برگرفته از حوادث دفاع مقدس هستند، ولي هيچ كدام را نميتوان سند به شمار آورد كه در عمليات خاصي اتفاقهاي بيان شده، روي دادهاند، بلكه همه آنها برگرفته از دفاع مقدس و ساخته و پرداخته ذهن خودم بوده است.
حسنبيگي با بيان اينكه خاصيت هنر و هنرمند اين است كه نميتواند از وقايع جنگ برداشت مستقيم كند، عنوان كرد: در كتاب خاطرات و گزارش ميتوان به صورت مستقيم از وقايع جنگ سخن گفت و خاصيت اين كتابها هم اين گونه است.
وي افزود: اگر نويسنده در كتابي كه بر مبناي خاطرات نگاشته شده است دست ببرد و مطالبي را به آن بيافزايد، آن كتاب ديگر خاطره به شمار نميآيد. از اين رو نويسندگان بايد مرز خاطره و رمان را از هم جدا كنند.
جمعه 6 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]