تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813336416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نام نيكو نهادن يكي از حقوق والدين بر فرزندان است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نام نيكو نهادن يكي از حقوق والدين بر فرزندان است
مدير مؤسسه معارف وحي و خرد گفت: قرآن كريم منبع جامعي براي نام‌گزيني ديني و معنوي فرزندان است.

حجت الاسلام والمسلمين علي نصيري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: بر اساس آيات و روايات اهل بيت(ع) نهادن نام نيكو يكي از حقوق والدين بر فرزندان است كه نهادن نام قرآني تا حدودي اين حق را ادا مي كند.

وي با بيان اين‌كه «بر اساس روايات مردم در روز قيامت بر اساس نام هايشان محشور مي شوند و افراد داراي نام ائمه معصومين از اعتبار خاصي برخوردار خواهند بود» افزود: نام بيانگر هويت فردي، خانوادگي، تباري، ملي و از همه مهم تر هويت ديني فرد است.

اين مدرس حوزه و دانشگاه تصريح كرد: ايرانيان بعد از ظهور اسلام بر اساس علاقه و محبتي كه نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) داشتند نام فرزندان خود را بر اساس نام ائمه و معصومين(ع) و آموزه هاي ديني بر مي گزيدند.

نصيري با اشاره به دوران معاويه و مخالفت با نهادن نام علي بر فرزندان در آن زمان تصريح كرد: علاقه مندان اهل بيت(ع) براي مخالفت با معاويه در جبهه مقابل عمل مي كردند و نام فرزندان خود را علي، علي اصغر و نام هاي اينچنين مي نهادند.

وي در ادامه گفت: متأسفانه پيش از انقلاب و در دوران پهلوي با حاكم شدن فرهنگ مدرنيته نام هاي اساطيري و شاهنشاهي با عنوان ترويج فرهنگ ايران باستان و در عمل براي مبارزه با اسلام وارد فهرست هاي نام‌گزيني خانواده ها شد.

اين مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: از طرفي ديگر با گشودن دروازه هاي غرب به سوي كشور شاهد ورود نام هاي رايج غربي در خانواده‌هاي ايراني بوديم كه اين امر خود صدمات و آسيب هاي بسياري را به همراه داشت.

نصيري با بيان اين‌كه «انقلاب چارچوب متعارفي را براي نامگذاري اصيل ايراني و اسلامي فرزندان تعريف كرده است» يادآور شد: خوشبختانه پس از انقلاب و با سختگيري هاي ثبت احوال شاهد هستيم كه خانواده ها نام هاي نيكو و برگرفته از قرآن و اسامي معصومين(ع) را بر فرزندان خود مي نهند.

وي دو اسمي بودن را يكي از مسايل مهم مورد توجه در فرهنگ نام‌گزيني دانست و اضافه كرد: وقتي والدين تنها در شناسنامه اسامي مذهبي را براي فرزندان خود انتخاب مي ‌كنند و آنان را با نام هاي ديگري صدا مي زنند در حقيقت با اين اقدام خود به جنگ با شعائر ديني مي پردازند كه بايد نسبت به آن توجه كنند و از اقدام به آن بپرهيزند.

اين مدرس حوزه و انشگاه با بيان اين‌كه «بر اساس آمار ثبت احوال نام هاي محمد، فاطمه و زهرا پرطرفدارترين اسامي طي يك سال اخير بوده‌اند» بيان كرد: قرآن كريم منبع جامعي براي نام گزيني ديني و معنوي فرزندان است كه نام هاي طاها، رضوان و ... از اين قبيل است.

نصيري در ادامه از ثبت احوال، مراكز فرهنگي و تحقيقاتي همچون دارالقرآن ها و معاونت هاي قرآن و عترت خواستار شد كه منبعي منسجم و كامل از اسامي قرآني و ديني متشكل از نام هاي دخترانه و پسرانه براي فرزندان طبقه بندي كنند و در اختيار والدين قرار دهند.

وي در پايان با اشاره به اثربخشي ظاهر بر باطن خاطرنشان كرد: همانطور كه رنگ لباس و محيط بر خلق  و خو و رفتارهاي انسان اثر مي‌گذارد؛ لذا انتخاب نام نيكو نيز موجب مي شود كه با فراخواندن آن از سوي ديگران نوعي حس مثبت در انسان ايجاد شود كه اين امر ثمرات معنوي خوبي نيز براي اجتماع خواهد داشت.

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن