تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802984104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطعنامه حقوق بشري عليه ايران؛ نمود اغراق و سياه نمايي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قطعنامه حقوق بشري عليه ايران؛ نمود اغراق و سياه نمايي
از ديد بسياري از صاحب نظران، در شرايطي كه گزارشگر ويژه ايران منابع اطلاعاتي خود را از گروه هاي معاند خارج از كشور همچون گروه تروريستي مجاهدين خلق دريافت داشته، انتظاري جز سياه نمايي نيز در گزارش ها و قطعنامه هاي حقوق بشري عليه ايران نمي توان داشت.


محكوميت جمهوري اسلامي ايران به نقض حقوق بشر در قطعنامه اخير مجمع عمومي سازمان ملل، همچنانكه سخنگوي وزارت امورخارجه تصريح داشته، متاثر از اغراق و سياه نمايي هاي صورت گرفته در پرونده حقوق بشري ايران است.

روز چهارشنبه بيست و هفتم آذرماه مجمع عمومي سازمان ملل با صدور قطعنامه‌اي نسبت به «نقض جدي حقوق بشر» در ايران ابراز نگراني كرد. در اين قطعنامه از مواردي چون محدوديت آزادي بيان، نقض حقوق اقليت‌ها و تبعيض عليه زنان و همچنين اعمال مجازات‌هاي خشن انتقاد شده است.

در واكنش به اين قطعنامه، «مرضيه افخم» سخنگوي وزارت خارجه ايران به خاطر استفاده ابزاري و سياسي از حقوق بشر اظهار تاسف و تاكيد كرد كه در قبال وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران اغراق و سياه‌نمايي صورت مي‌گيرد.

پيش از اين و در ابتداي آبان ماه نيز «احمد شهيد» گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران، سومين گزارش خود در زمينه كارنامه عمل جمهوري اسلامي ايران را منتشر و ضمن تاكيد بر عدم پيشرفت ملموس وضعيت حقوق بشر در ايران از بي توجهي به حقوق اقليت ها، زنان، افزايش شمار اعدام ها و ... انتقاد كرده بود.

در نگاه نخست به پرونده حقوق بشري ايران، تعيين گزارشگر ويژه براي بررسي وضعيت حقوق بشر را مي توان يكي از آشكارترين نمودهاي نگاه گزينشي و غير واقع بينانه به مسائل ايران به شمار آورد.

بر اساس اصول عرفي فعاليت كميته حقوق بشر سازمان ملل، تعيين گزارشگر ويژه تنها براي كشورهايي صورت مي گيرد كه در آن نقض حقوق بشري بصورتي آشكار و گسترده جريان دارد.

با اين وجود، بنا بر برخي ملاحظات سياسي در شماري از كشورهاي خاص كه در آن ها حقوق اقليت هاي قومي و مذهبي، حقوق زنان، حقوق شهروندي چون برگزاري انتخابات، محاكمه قضايي متهمان و ... اصولاً محلي از اعراب ندارد، انتخاب گزارشگر ويژه حتي در دستور كار كميته حقوق بشر قرار نگرفته كه اين مساله گزينشي بودن تصميمات شوراي حقوق بشر را آشكار مي سازد.

علاوه بر اين، در تعيين شاخص هاي نقض حقوق بشر، شرايط و ويژگي هاي ايران به هيچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال جمهوري اسلامي ايران به عنون دارنده بالاترين سرانه اعدام در جهان معرفي شده است، حال آنكه بيشتر اعدام هاي صورت گرفته در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بواسطه جرايم امنيتي و بويژه مواد مخدر بوده است.

با توجه به آنچه گفته شد، مولفه هايي چون قرار گرفتن جمهوري اسلامي ايران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر و رويارويي با تهديدات ناشي از فعاليت گروه هاي متعدد تروريستي كه در هفته هاي اخير بروز بيشتري داشته از سوي منتقدان حقوق بشري به عنوان واقعيات موجود ايران ناديده گرفته شده و حتي پيامدهاي تحريم هاي ظالمانه بين المللي از قبيل تحريم دارو و مواد غذايي در زمره موارد نقض حقوق بشر در ايران گنجانده مي شود.

در گزارش حقوق بشري ابتداي آبان ماه، از نقطه نظر گزارشگر ويژه، اين تحريم ها سبب شده تا دسترسي بسياري از شهروندان ايراني به مواد دارويي، تجهيزات پزشكي و مواد غذايي با محدوديت هاي زيادي مواجه شود و تحريم هاي بانكي تنگناهاي جدي پيش روي رفع نيازهاي حياتي مردم ايران ايجاد كند.

در اين رابطه، احمد شهيد بدون اشاره به نقش مسببان اصلي وضع تحريم هاي بين المللي عليه ايران، پيوندي مستقيم بين پيامدهاي تحريم ها و نقض حقوق بشر برقرار ساخته و در اين زمينه مسووليت اصلي را متوجه مقامات جمهوري اسلامي ساخته است.

علاوه بر اين، به اقدامات مهمي چون تنظيم منشور حقوق شهروندي كه از جمله ابتكارات دولت جديد در ايران بوده، به هيچ وجه اشاره اي نشده و تا حد ممكن در مورد وضعيت حقوق بشري ايران سياه نمايي و اغراق صورت گرفته است.

از ديد برخي صاحب نظران، در شرايطي كه گزارشگر ويژه ايران منابع اطلاعاتي خود را از گروه هاي معاند خارج از كشور همچون گروه تروريستي مجاهدين خلق دريافت داشته، انتظاري جز سياه نمايي نيز در گزارش ها و قطعنامه هاي حقوق بشري عليه ايران نمي توان داشت.

در چنين شرايطي انتظار مي رود كه سياست تعامل سازنده با جهان كه در دستوركار دولت تدبير و اميد قرار گرفته، در عرصه مسائل حقوق بشري نيز پاسخي مناسب از سوي جامعه جهاني دريافت دارد و با نگاهي واقعگرايانه و بدور از سياه نمايي به اين مقوله نگريسته شود.

سيد محمد موسي كاظمي

منبع : مركز اسناد انقلاب اسلامي

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن