تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804305779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاخص بورس چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: شاخص بورس چيست؟
حتما شما هم تاكنون، بارها و بارها، شنيده‌ايد كه مثلا شاخص بورس امروز با ۵۰ واحد رشد، به عدد 70 هزار واحد رسيد. همچنين گاهي اوقات رسانه‌ها از كاهش شاخص بورس خبر مي‌دهند. اما تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه شاخص بورس، بيانگر چيست و چرا افزايش يا كاهش آن، اهميت دارد؟ اساس نوسانات شاخص چه مفهومي دارد؟ در اين برنامه، قصد داريم درباره شاخص‌هاي بورس و انواع آنها صحبت كنيم.

به گزارش اقتصاد آنلاين، شاخص، در مفهوم كلي، معياري است كه براساس آن مي‌توان چيـزي را تشخيص داد. در بورس هم شاخص‌ها، در واقع معيارهاي مهمي هستند كه با بررسي و تحليل آنها، مي‌توان وضعيت گذشته و حال بورس را از جنبه‌هاي مختلف، ارزيابي و حتي روند آينده بورس را پيش‌بيني كرد، بنابراين، طبيعتا باتوجه به نقش بسيار مهمي كه شاخص‌هاي بورس، در تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران ايفا مي‌كنند، نوسانات شاخص‌ها نيز براي سرمايه‌گذاران بسيار حائز اهميت است. شاخص‌ها بورس، انواع مختلفي دارند كه هر كدام، وضعيت بورس را از جنبه‌ خاصي نشان مي‌دهد، بنابراين سرمايه‌گذاران در تحليل شاخص‌هاي بورس بايد به كاركرد هر شاخص توجه كافي داشته باشند. در ادامه، مهمترين شاخص‌هاي بورس را به شما معرفي مي‌كنيم.

شاخص كل

شاخص كـل كه به آن شاخص قيمت و بازده نقدي هم مي‌گويند، بيانگر سطح عمومي قيمت و سود سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است، به بيان ساده‌تر، “تغييرات شاخص كل در واقع بيانگر ميانگين بازدهي سرمايه‌گذاران در بورس است”.

لازم است در اين خصوص مقداري توضيح دهيم. بازدهي سرمايه‌گذاران در بورس از دو طريق بدست مي‌آيد. اول دريافت سود نقدي ساليانه و دوم، تغيير قيمت سهم در طول دوره سرمايه‌گذاري. براي مثال، فردي را درنظر بگيريد كه سهام شركت الف را در ابتداي سال، با قيمت ۱۵۰ تومان خريداري مي‌كند. اگر قيمت سهام اين فرد در پايان سال، به ۱۸۰ تومان افزايش يابد و شركت، در پايان سال نيز ۱۵ تومان به عنوان سود نقدي، به ازاي هر سهم توزيـع كند، اين فرد مجموعا ۴۵ تومان سود از محل افزايش قيمت سهم و دريافت سود نقدي بدست آورده است و بنابراين، بازدهي وي در پايان سال، ۳۰ درصد خواهد بود، زيرا سرمايه وي از ۱۵۰ تومان به ۱۹۵ تومان افزايش يافته است.

تغييرات شاخص كل نيز دقيقا بيانگر ميانگين بازدهي بورس است، بنابراين، اگر به عنوان مثال، شاخص كل بورس در ابتداي سال، ۲۰ هزار واحد باشد و در پايان سال، با ۱۰ هزار واحد افزايش، به ۳۰ هزار واحد برسد، به اين معناست كه ميانگين بازدهي بورس از محل افزايش قيمت سهام شركت‌ها و تقسيم سود نقدي بين سرمايه‌گذاران در آن سال، ۵۰ درصد بوده است:

(ميزان رشد شاخص در طول سال) ۱۰۰۰۰ = ۵۰ % × ۲۰۰۰۰

دو نكته قابل توجه درخصوص شاخص كل مي‌بايست مدنظر سرمايه‌گذاران باشد:

نكتـه اول اينكه افزايش شاخص كل، لزومـا به معناي سودآوري سهام همه شركت‌هاي حاضر در بورس نيست، همانطور كه كاهش شاخص كل نيز لزوما به معناي ضرردهي سهام همه شركت‌ها در بورس نيست، زيرا همانگونه كه گفته شد، شاخص كل، بيانگر ميانگين بازدهي بورس است و چه بسا، در برخـي موارد، عليرغم رشد قابل توجه شاخص كل بورس، برخي سهام با افت قيمت مواجه شده و سهامداران خود را با زيان مواجه سازنـد و يا در شرايطي كه شاخص كل با كاهش مواجه است، برخي سرمايه‌گذاران كه سهام ارزنده‌اي را در سبد سهام خود دارند، سود قابل قبولي بدست مي‌آورند. بنابراين، سرمايه‌گذاران نبايد صرفا با اتكا به اخبار رشد شاخص كل و بدون بررسي كامل درخصوص ارزش ذاتي سهام، اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس كنند و حتي در شرايط رشد مستمر شاخص‌ كل نيز در انتخاب سهام، كاملا دقت نمايند.

نكته دوم ارتباط بيـن شاخص كل و سبد سهام است. حتما به خاطر داريد كه يكي از اصول بسيار مهم سرمايه‌گذاري در بورس، تشكيل سبد سهام متنـوع است. هر اندازه سبد سهام يك سرمايه‌گذار، متنوع‌تر و به تركيب سهام شركت‌هاي موجود در بورس نزديك‌تر باشد، بازدهي آن سرمايه‌گذار نيز به متوسط بازدهي كل بورس كه توسط شاخص كل نشان داده مي‌شود، نزديك‌تر خواهد بود، تا آنجا كه اگر فردي بتواند تركيب سهام موجود در سبد سهـام خود را بطور كامل، منطبق بر تركيب تمامي سهام حاضر در بورس نمايـد، بازدهي وي نيز بطور كامل منطبق بر نوسانات شاخص كل بورس خواهد بود و مثلا با رشد ۳۰ درصدي شاخص، وي نيـز حدودا ۳۰ درصد سـود بدست خواهد آورد.

لازم به ذكر است اطلاعات مربوط به شاخص‌هاي بورس بصورت لحظه‌اي در پايگاه اطلاع‌رساني بورس اوراق بهادار تهران به نشاني www.irbourse.com (خوانده شود آي آر بورس نقطه كام) و پايگاه اطلاع‌رساني شركت مديريت فناوري بورس تهران به نشاني www.tsetmc.com (خوانده شود تي اس اي تي ام سي نقطه كام) قابل مشاهده است

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن