تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802216791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي در گفت‌وگو با فارس:۹ ميليون نفر در كشور بي‌سوادند/ باسوادي ۵۷ ميليون ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس سازمان نهضت سوادآموزي در گفت‌وگو با فارس:۹ ميليون نفر در كشور بي‌سوادند/ باسوادي ۵۷ ميليون ايراني
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي گفت: طبق نتايج سرشماري سال ۹۰ در گروه سني ۶ سال و بالاتر، ۶۷ ميليون و ۶۸۱ هزار نفر جمعيت داريم كه از اين تعداد، ۵۷ ميليون و ۳۶۱ هزار نفر باسواد و ۹ ميليون و ۷۱۹ هزار نفر بي‌سواد هستند.


علي باقرزاده، معاون وزير و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس در زمينه عملكرد نهضت سوادآموزي اظهار داشت: همه مي‌دانيم كه سوادآموزي قبل از انقلاب فعاليت‌هاي محدودي داشته است؛ اما منسجم‌ترين و گسترده‌ترين فعاليت سوادآموزي در ايران و به خصوص بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با فرمان 7 دي‌ماه سال 1358 امام(ره) انجام گرفته است.

وي اضافه كرد: نتيجه 34 سال تلاش افراد و مسئولين مختلف در سوادآموزي اين شد كه درصد افراد باسواد از حدود 47 درصد سال 1355 به حدود 85 درصد در سال 90 رسيد.

باقرزاده در زمينه كلاس‌هاي نهضت سواد آموزي افزود: در حال حاضر روش‌ها، تغيير پيدا كرده است و قالب كلاسي ممكن است ديگر نباشد و عمده آموزش‌ها بر آموزش فرد به فرد و چهره به چهره متمركز است.

وي ادامه داد: در طرح آموزش فرد به فرد، يك نفر باسواد مسئوليت آموزش يك بيسواد را در قبال چارچوبي كه براي او تعيين شده و حق‌الزحمه‌اي عهده‌دار مي‌شود.

معاون وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: فعاليت‌هاي سوادآموزي عمدتاً از روش فرد به فرد تبعيت مي‌كند و تقريباً 80 درصد فعاليت‌هاي سوادآموزي در قالب آموزش‌هاي فرد به فرد يا چهره به چهره است.

* در گروه سني زير 50 سال كمتر از 6 درصد بيسواد داريم

رئيس سازمان نهضت سواد آموزي گفت: در ابتداي انقلاب 53 درصد شهروندان بالاي 6 سال بيسواد بودند و بر اساس سرشماري سال 90، در گروه سني بالاي 6 سال حدود 14.5 درصد بيسواد داريم؛ البته در گروه سني زير 50 سال در آن زمان حدود 50 درصد بيسواد داشتيم و در حال حاضر كمتر از 6 درصد بي‌سواد داريم كه اين نشان مي‌دهد آمار بي‌سوادي در گروه سني زير 50 سال به شدت كاهش داشته و درصد افراد باسواد، افزايش پيدا كرده است.

وي درباره ميزان افراد باسواد و بيسواد بيان داشت: طبق نتايج سرشماري سال 90 در گروه سني 6 سال و بالاتر، 67 ميليون و 681 هزار نفر جمعيت داريم كه از اين جمعيت 57 ميليون و 361 هزار نفر خودشان را باسواد ثبت كردند و 9 ميليون و 719 هزار نفر خودشان را بيسواد ثبت كردند و حدود 600 هزار نفر هم وضعيت سوادشان را تعيين نكردند.

* ۴۷ ميليون باسواد در گروه سني ۱۰ تا ۴۹ سال

باقرزاده اضافه كرد: در گروه سني 10 تا 49 سال حدود 50 ميليون و 845 هزار نفر جمعيت داريم كه 47 ميليون نفر آنها باسواد هستند و 3 ميليون و 456 هزار نفر بيسواد ثبت شده است و 381 هزار هم وضعيت سوادشان را مشخص نكردند.

وي ادامه داد: در گروه سني 10 تا 19 سال 12 ميليون و 278 هزار نفر جمعيت داريم كه 11 ميليون و 950 هزار نفر باسواد هستند و حدود 293 هزار نفر هم خودشان را بي‌سواد ثبت كردند و نشان مي‌دهد روند جذب كامل لازم‌التعليمان در آموزش و پرورش به خوبي در حال انجام شدن است و ورودي بي‌سوادي تا حد زيادي بسته شده است.

باقرزاده افزود: سه فعاليت اساسي در سوادآموزي داريم كه دوره سوادآموزي است و افراد مهارت‌هاي پايه سواد را شامل خواندن، نوشتن، حساب كردن و روخواني قرآن به اضافه كاربست آنها در زندگي‌شان و بخشي از مهارت‌هاي زندگي را در قالب دوره سوادآموزي آموزش مي‌بينند كه حدود 400 ساعت آموزش است.

*حدود 80 هزار نفر تحت پوشش فعاليت‌هاي تحكيم سواد قرار دارند

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي تصريح كرد: يك دوره ديگر براي جلوگيري از بازگشت افراد به بيسوادي طراحي شده است؛ يعني كساني كه امكان ادامه تحصيل ندارند و نمي‌خواهند تحصيلات‌شان را ادامه دهند، وارد دوره تحكيم سواد مي‌شوند كه آن هم يك فعاليت كاملاً غيررسمي است تا افراد مهارت‌هايي كه به دست آوردند ديگر به فراموشي سپرده نشود.

وي ادامه داد: اين فعاليت 200 ساعت است و قالب آن كلاسي است و حدود 80 هزار نفر در حال حاضر تحت پوشش فعاليت‌هاي تحكيم سواد هستند.

* ثبت‌نام 290 هزار سواد آموز در سال جاري

باقرزاده اضافه كرد: دوره ديگر توسعه سواد است؛ يعني افرادي كه دوره سوادآموزي را پشت سر مي‌گذارند و مي‌خواهند ادامه تحصيل دهند، وارد دوره انتقال سواد مي‌شوند و براي آن 600 ساعت آموزش در نظر گرفته شده است كه قالب آن هم كلاسي است.

وي اضافه كرد: حدود 85 هزار نفر در سال 91 براي حضور در كلاس و برنامه‌هاي دوره انتقال ثبت‌نام شدند و مجموعاً چيزي حدود 290 هزار نفر در حال حاضر در برنامه‌هاي سوادآموزي سال جاري ثبت‌نام كرده‌اند.

معاون وزير آموزش و پرورش بيان داشت: اگر معيار باسواد شدن گرفتن گواهينامه باشد، نشان داده مي‌شود كه چيزي نزديك به 11 ميليون نفر در سال‌هاي خيلي گذشته بعد از انقلاب دوره مقدماتي گرفتند؛ يعني مهارت‌هاي پايه سواد را به دست آورند و مدرك هم در حد اول ابتدايي صادر شد.

*حدود 6 ميليون نفر دوره تكميلي را تمام كردند

رئيس سازمان نهضت سواد آموزي گفت: حدود 6 ميليون نفر دوره تكميلي را تمام كردند؛ يعني معادل سوم ابتدايي در نهضت درس خواندند؛ براي حدود 4 ميليون نفر دوره پاياني صادر شده و معادل چهارم ابتدايي درس خواندند.

باقرزاده يادآور شد: در فاصله سال‌هاي 90 هم كه ساختار تغيير كرده است براي چيزي نزديك به 500 هزار نفر در دوره سوادآموزي و انتقال تا حال حاضر مدرك صادر شده است اما واقعيت اين است كه سواد و اظهار باسوادي ربطي به مدرك تحصيلي ندارد و ممكن است براي عده‌اي مدرك تحصيلي صادر شده باشد اما فاقد مهارت‌هاي سواد باشند.

وي خاطرنشان كرد: به هر حال فكر مي‌كنم اگر فرايند شمارش سرشماري درست باشد و افراد درك درستي از باسواد و بيسواد داشته باشند و فرايند شمارش اعداد هم درست باشد، نتايج سرشماري نتايج نسبتاً قابل اعتمادي است براي اينكه بدانيم وضعيت واقعي سواد به شكلي است.

انتهاي پيام/

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن