تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804334727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صداوسيما 20 شبكه اما فقط يك نظر


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: صداوسيما 20 شبكه اما فقط يك نظر
اشاره به 20 كانال تلويزيوني را مي توان به اين معني دانست كه مشكل با تعدد شبكه ها حل نمي شود زيرا باز انگار تنها يك صدا را مي شنوي.
عصر ايران؛ مهرداد خدير- " با اين كه منطقي بهتر از منطق اهل بيت در جهان وجود ندارد ولي در حال حاضر به رغم وجود حدود 20 كانال تلويزيوني در كشور چون مباحث يك جانبه مطرح مي شود مخاطبان زيادي را جذب نمي كند."

اين عبارات، نقد تازه آيت الله هاشمي رفسنجاني بر رويكرد صدا وسيماست كه هر چند دو ماه پس از " جعبه سانسور" خواندن اين دستگاه صورت پذيرفته قابل تامل تر است. زيرا توصيف قبلي واكنش به فضا سازي اين رسانه درقبال خاطرات آيت الله و دفاع از حق شخصي تلقي شد و اين بار اما بي آن كه بحث خود او مطرح باشد به آسيب شناسي پرداخته است.

طرفه اين كه اتفاقا اين روزها بر سر نوع رفتار يكي دو خانم عضو هيات پارلماني اروپا صدا وسيما با هاشمي مهربان شده و بي آن كه احتمال دهد تفاوت هاي فرهنگي و ناآگاهي از پروتكل ها موجب تلقي بي احترامي شده گاه دل سوزتر جلوه مي كنند!

در نگاه هاشمي ريشه ريزش مخاطب در صدا وسيما طرح يك جانبه مباحث است و از اين رو آموزه قرآن را به مثابه راهكار ارايه مي دهد:" مژده ده بندگان را. آنان كه سخن ها را مي شنوند و از نيكوترين آنها پيروي مي كنند."

20 كانال تلويزيوني اصرار دارند يك سخن واحد را القا كنند و حتي شاهد رقابت صوري هم بين آنها نيستيم. وقتي موضوعي سياسي در ميان باشد يك گزارش تنظيم مي شود و شبكه هاي مختلف همان را پخش مي كند. گوينده يك سخن را مي گويد، كارشناس – كه چه بسا بيرون از صدا وسيما با اين عنوان شناخته نشود- همان را تاييد مي كند و يك نفر هم ميكروفون به دست در مقابل بازار تهران از چند تن از شهروندان تاييديه آن را مي گيرد و همه يك سخن را تكرار مي كنند. اين همان " طرح يك جانبه مباحث" است.

مثال جالب و تامل برانگيز در اين باره مقايسه گزارش هاي تلويزيوني با نرخ مشاركت در انتخابات است. تلويزيون با هر كه مصاحبه مي كند او از شركت خود خبر مي دهد و اين به معني مشاركت 100 درصدي است اما وقتي نوبت به آمار رسمي مي رسد صحبت از 50 يا 60 درصد است و اين يعني منطقا امكان ندارد همه شركت كنند. بنابراين بخشي از مردم كه نظر ديگري دارند يا حاضر مي شوند اما به كانديداي مورد علاقه گرايش ندارند نه تنها جذب نمي شوند كه موضع مي گيرند.

نقد اصلي هاشمي " طرح يك جانبه مسايل " است. محبوبيت برنامه هاي معدودي كه به اين آفت مبتلا نيستند اين گزاره را تاييد مي كند. كما اين كه برنامه 90 مجال بحث طرف هاي مختلف درگير يا ذي نفع در يك موضوع را مطرح مي كند و مجري به نوعي با افكار عمومي همسويي نشان مي دهد. در كدام برنامه سياسي اما هنگامي كه نام يك شخصيت برده مي شود به او مجال مي دهند به بحث بپيوندد؟

هاشمي رفسنجاني در سال هاي پيش از انقلاب با گروه هاي مختلف ارتباط داشته، بعد تر در شوراي انقلاب اين رابطه را تا جايي كه امكان داشته ادامه داده و در دوران رياست مجلس نيز به برآيند نظرات توجه كرده و همان قدر كه گفته، شنيده است. از اين رو تا حد قابل توجهي از آفات نگاه يك جانبه بركنار مانده يا واقعيت هاي سياسي اين ويژگي را در او پرورانده و تقويت كرده از اين رو نمي تواند نگاه يك جانبه صدا و سيما را تاييد كند.

اشاره به 20 كانال تلويزيوني را مي توان به اين معني دانست كه مشكل با تعدد شبكه ها حل نمي شود زيرا باز انگار تنها يك صدا را مي شنوي. وقتي اصرار صدا و سيما بر خود حق بيني حتي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز راضي نكند از ديگران چگونه مي توان انتظار داشت ابراز رضايت كنند؟

سياست گذاري مديران اين رسانه به گونه اي است كه بيننده احساس نمي كند در لذت كشف، شريك شده يا به واقعيت تازه اي دست يافته است. بلكه اين احساس به آدمي دست مي دهد كه اصرار دارند باور خود را بقبولانند. انگار نه انگار كه حقيقت آيينه اي است چند تكه كه هر كه بخشي را در دست دارد. آيينه تمام قد حقيقت تنها و تنها نزد آنان است و خود را در آن تماشا مي كنند و مي ستايند و اندكي از ديده ها شان را نيز به روايت خود با ما در ميان مي گذارند.

احتمالا در واكنش به سخنان آقاي هاشمي آماري از ميزان مخاطبان ارايه خواهد شد كه الزاما نادرست نخواهد بود. چرا كه استفاده از برنامه هاي رسانه رسمي در ايران مستلزم صرف هزينه نيست و طبيعي است هر كه گيرنده اي داشته باشد سر مي زند اما تاكيد درست هاشمي بر " جذب" است و احتمالا اعتماد نه آمار بينندگان.

مردم مي بينند اما شماري انگار نمي بينند و مي شنوند و انگار نمي شنوند چرا كه تاثير آن كم شده است.

عرفان ايراني جوهره فرهنگ ايراني است و جان مايه آن " وحدت در عين كثرت و كثرت در عين وحدت." به بهانه وحدت نمي توان از " كثرت" غفلت كرد و تعدد شبكه ها تنها ظاهري از " كثرت " را تامين مي كند چرا كه اينجا كثرت بايد به صورت " تكثر" در نظرآيد.

" همه بدند و ما خوبيم"، با ذائقه تنوع پسند مخاطب امروزي سازگار نيست و پس مي زند. شايد برخي بر هاشمي هم خرده بگيرند كه او نيز با يك پيش فرض موضوع خود را مطرح كرده است.

آري، او به هر حال روحاني شيعه است و در يك ژانر مشخص فكري تعريف مي شود اما در همين چارچوب نيز احساس تكثر نمي كند.

به تعبير دكتر محسنيان راد – استاد علوم ارتباطات- دوران مخاطب ارسطويي كه مبهوت گوش مي داد يا گيرنده و مصرف كننده صرف بود رو به اتمام است. بنا بر اين قضيه فراتر از " دهكده جهاني" است و صحبت از " بازار پيام" است. در اين بازار " مخاطب" به " ارتباط گير گزينش گر" بدل مي شود و چه بسا بتوان گفت بدل شده است. در اين بازار حجره ها و غرفه ها از عمق بزرگ مي شوند نه از دهانه (همان دهنه در اصطلاح اهل بازار).

حدس اين نويسنده بر اين است كه هاشمي رفسنجاني مي خواهد همين را بگويد. به اين معني كه دل خوش كردن به تعدد كانال ها و برشمردن آنها بزرگ شدن حجره ها ي بازار پيام از دهانه است و تكثر و چند صدايي بزرگ شدن حجره ها و غرفه ها از عمق.

هاشمي يك واقعيت مدرن علم ارتباطات را با زبان ساده و ديني بيان كرده است.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن