تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834240279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صداوسیما 20 شبکه اما فقط یک نظر


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: صداوسیما 20 شبکه اما فقط یک نظر
" با این که منطقی بهتر از منطق اهل بیت در جهان وجود ندارد ولی در حال حاضر به رغم وجود حدود 20 کانال تلویزیونی در کشور چون مباحث یک جانبه مطرح می شود مخاطبان زیادی را جذب نمی کند."
آفتاب: مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: این عبارات، نقد تازه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر رویکرد صدا وسیماست که هر چند دو ماه پس از " جعبه سانسور" خواندن این دستگاه صورت پذیرفته قابل تامل تر است. زیرا توصیف قبلی واکنش به فضا سازی این رسانه درقبال خاطرات آیت الله و دفاع از حق شخصی تلقی شد و این بار اما بی آن که بحث خود او مطرح باشد به آسیب شناسی پرداخته است. 


طرفه این که اتفاقا این روزها بر سر نوع رفتار یکی دو خانم عضو هیات پارلمانی اروپا صدا وسیما با هاشمی مهربان شده و بی آن که احتمال دهد تفاوت های فرهنگی و ناآگاهی از پروتکل ها موجب تلقی بی احترامی شده گاه دل سوزتر جلوه می کنند!


در نگاه هاشمی ریشه ریزش مخاطب در صدا وسیما  طرح یک جانبه مباحث است و از این رو آموزه قرآن را به مثابه راهکار ارایه می دهد:" مژده ده بندگان را. آنان که سخن ها را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند." 


20 کانال تلویزیونی اصرار دارند یک سخن واحد را القا کنند و حتی شاهد رقابت صوری هم بین آنها نیستیم. وقتی موضوعی سیاسی در میان باشد یک گزارش تنظیم می شود و شبکه های مختلف همان را پخش می کند. گوینده یک سخن را می گوید، کارشناس – که چه بسا بیرون از صدا وسیما با این عنوان شناخته نشود- همان را تایید می کند و یک نفر هم میکروفون به دست در مقابل بازار تهران از چند تن از شهروندان تاییدیه آن را می گیرد و همه یک سخن را تکرار می کنند. این همان " طرح یک جانبه مباحث" است.


مثال جالب و تامل برانگیز در این باره مقایسه گزارش های تلویزیونی با نرخ مشارکت در انتخابات است. تلویزیون با هر که مصاحبه می کند او از شرکت خود خبر می دهد و این به معنی مشارکت 100 درصدی است اما وقتی نوبت به آمار رسمی می رسد صحبت از 50 یا 60 درصد است و این یعنی منطقا امکان ندارد همه شرکت کنند. بنابراین بخشی از مردم که نظر دیگری دارند یا حاضر می شوند اما به کاندیدای مورد علاقه گرایش ندارند نه تنها جذب نمی شوند که موضع می گیرند.


نقد اصلی هاشمی " طرح یک جانبه مسایل " است. محبوبیت برنامه های معدودی که به این آفت مبتلا نیستند این گزاره را تایید می کند. کما این که برنامه 90 مجال بحث طرف های مختلف درگیر یا ذی نفع در یک موضوع را مطرح می کند و مجری به نوعی با افکار عمومی همسویی نشان می دهد. در کدام برنامه سیاسی اما هنگامی که نام یک شخصیت برده می شود به او مجال می دهند به بحث بپیوندد؟


هاشمی رفسنجانی در سال های پیش از انقلاب با گروه های مختلف ارتباط داشته، بعد تر در شورای انقلاب این رابطه را تا جایی که امکان داشته ادامه داده و در دوران ریاست مجلس نیز به برآیند نظرات توجه کرده و همان قدر که گفته، شنیده است. از این رو تا حد قابل توجهی از آفات نگاه یک جانبه برکنار مانده یا واقعیت های سیاسی این ویژگی را در او پرورانده و تقویت کرده از این رو نمی تواند نگاه یک جانبه صدا و سیما را تایید کند.


 اشاره به 20 کانال تلویزیونی را می توان به این معنی دانست که مشکل با تعدد شبکه ها حل نمی شود زیرا باز انگار تنها یک صدا را می شنوی. وقتی اصرار صدا و سیما بر خود حق بینی حتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز راضی نکند از دیگران چگونه می توان انتظار داشت ابراز رضایت کنند؟


سیاست گذاری مدیران این رسانه به گونه ای است که بیننده احساس نمی کند در لذت کشف، شریک شده یا به واقعیت تازه ای دست یافته است. بلکه این احساس به آدمی دست می دهد که اصرار دارند باور خود را بقبولانند. انگار نه انگار که حقیقت آیینه ای است چند تکه که هر که بخشی را در دست دارد. آیینه تمام قد حقیقت تنها و تنها نزد آنان است و خود را در آن تماشا می کنند و می ستایند و اندکی از دیده ها شان را نیز به روایت خود با ما در میان می گذارند.


احتمالا در واکنش به سخنان آقای هاشمی آماری از میزان مخاطبان ارایه خواهد شد که الزاما نادرست نخواهد بود. چرا که استفاده از برنامه های رسانه رسمی در ایران مستلزم صرف هزینه نیست و طبیعی است هر که گیرنده ای داشته باشد سر می زند اما تاکید درست هاشمی بر " جذب" است و احتمالا اعتماد نه آمار بینندگان.


 مردم می بینند اما شماری انگار نمی بینند و می شنوند و انگار نمی شنوند چرا که تاثیر آن کم شده است.


عرفان ایرانی جوهره فرهنگ ایرانی است و جان مایه آن " وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت." به بهانه وحدت نمی توان از " کثرت" غفلت کرد و تعدد شبکه ها تنها ظاهری از " کثرت " را تامین می کند چرا که اینجا کثرت باید به صورت " تکثر" در نظرآید.


" همه بدند و ما خوبیم"، با ذائقه تنوع پسند مخاطب امروزی سازگار نیست و پس می زند. شاید برخی بر هاشمی هم خرده بگیرند که او نیز با یک پیش فرض موضوع خود را مطرح کرده است. 


آری، او به هر حال روحانی شیعه است و در یک ژانر مشخص فکری تعریف می شود اما در همین چارچوب نیز احساس تکثر نمی کند.


به تعبیر دکتر محسنیان راد – استاد علوم ارتباطات- دوران مخاطب ارسطویی که مبهوت گوش می داد یا گیرنده و مصرف کننده صرف بود رو به اتمام است. بنا بر این قضیه فراتر از " دهکده جهانی" است و صحبت از " بازار پیام" است. در این بازار " مخاطب" به " ارتباط گیر گزینش گر" بدل می شود و چه بسا بتوان گفت بدل شده است. در این بازار حجره ها و غرفه ها از عمق بزرگ می شوند نه از دهانه (همان دهنه در اصطلاح اهل بازار). 


حدس این نویسنده بر این است که هاشمی رفسنجانی می خواهد همین را بگوید.  به این معنی که دل خوش کردن به تعدد کانال ها و برشمردن آنها بزرگ شدن حجره ها ی بازار پیام از دهانه است و تکثر و چند صدایی بزرگ شدن حجره ها و غرفه ها از عمق. 


هاشمی یک واقعیت مدرن علم ارتباطات را با زبان ساده و دینی بیان کرده است. 




تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن