تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819309212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كدام جمعيت زياد مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: كدام جمعيت زياد مي‌شود؟
در كشورهاي پيشرفته مانند كانادا همه افراد بيمه هستند و پس از تولد هر فرزند، ماهانه 500 دلار به خانواده كمك مالي مي‌شود. اما در ايران با يك سكه‌ كه به زوجين اهدا مي‌شود قرار است تشويق كنند، همچنين در كانادا مهدكودك‌ها از طريق دولت اداره مي‌شود؛ بنابراين سپردن كودك به مهد، بار مالي به خانواده تحميل نمي‌كند.
زماني بود كه هر خانواده ايراني 5، 6، 7 و حتي تعداد بيشتري فرزند داشت اما حالا تعداد خانواده‌هاي بدون فرزند زياد شده و زوج‌هايي كه سن ازدواج‌شان نسبت به نسل‌هاي قبلي افزايش چشمگيري پيدا كرده در خوشبينانه‌ترين حالت، يك يا دو فرزند دارند؛ اين كاهش، زنگِ خطر را به صدا درآورد تا سياست‌هاي جمعيتي وارد فاز جديدي شود.

به گزارش ايسنا تاكيدات مقام معظم رهبري و هشدار جمعيت‌شناسان باعث شد مجلس دست‌به‌كار شود و طرحي در 50 بند را براي بررسي بيشتر به كميسيون فرهنگي بدهد. اين طرح با امضاي 50 نماينده به طور ثابت در دستور كار كميسيون فرهنگي قرار گرفت؛ حتي اعضاي اين كميسيون به منظور برطرف كردن معضلات جمعيتي ايران، جلسات فوق‌العاده‌اي برگزار كردند تا «طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده» به صحن علني مجلس برود. حالا بررسي اين طرح در كميسيون تخصصي تمام شده اما حاشيه‌هاي مربوط به آن چه در مجلس و از سوي نمايندگان و چه از سوي كارشناسان و متخصصان جمعيت، خانواده و جامعه‌شناسي همچنان ادامه دارد.

انتقادات به اين طرح درست از همان زماني شروع شد كه خبرهايي از امضاي «طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده» توسط 50 نماينده مجلس منتشر شد؛ همين انتقادها هم بود كه باعث شد اعضاي كميسيون فرهنگي اطلاعات كمتري از روند بررسي اين طرح در اختيار خبرنگاران قرار دهند.

سخنگوي كميسيون فرهنگي در اين‌باره گفت: مواردي كه در كميسيون بررسي مي‌شوند هنوز به به صورت قانون درنيامده‌اند و اگر اعلام شوند، در مردم توقع ايجاد مي‌شود كه چرا اين موارد اجرا نمي‌شوند.

اما با وجود تلاش كميسيون فرهنگي براي درز نكردن اطلاعات مربوط به «طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده»، كليات و جزئيات اين طرح، دستمايه اخبار و گفت‌وگوها، حتي كاريكاتورها و طنزهاي مطبوعاتي شد.

نمايندگان هم با تشديد تبعيض ها مخالفت كردند

مهم‌ترين ايرادي كه تا به اين‌جاي كار به «طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده» وارد مي‌شود، تبعيض و تصويب مواردي خلاف قانون اساسي است.

ماده ۹ «طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده»، اولويت هاي استخدامي را به مردان داراي فرزند، مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان داراي فرزند مي‌دهد و اضافه مي‌كند: به كارگيري يا استخدام افراد مجرد واجد شرايط در صورت عدم وجود متقاضيان متاهل واجد شرايط بلامانع است.

ماده ۱۰ اين طرح هم تاكيد مي‌كند: «۵ سال پس از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون، جذب افراد مجرد به عضويت هيات علمي در تمامي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي دولتي و غيردولتي و معلمان مدارس در مقاطع مختلف تحصيلي، ممنوع است. تنها در صورت نبودن متقاضي متاهل واجد شرايط با تاييد بالاترين مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود؛ افراد مجرد نخبه از شموليت اين ماده مستثني اعلام شده است.»

فاطمه رهبر، عضو فراكسيون زنان مجلس در مخالفت با اين 2 بند مي گويد: اين طرح از ديدگاه اعضاي فراكسيون زنان و خانواده مجلس، در درجه نسخت مغاير با اصل 3، 20 و 28 قانون اساسي است. در بند 8 اصل سوم قانون اساسي «مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خويش» و در بند 9 آن «رفع تبعيضات ناروا، ايجاد امكانات عادلانه براي همه در تمام زمينه‌هاي مادي و معنوي» و در بند 12 اصل سوم قانون اساسي «پي ريزي اقتصاد فردي و عادلانه طبق ضوابط اسلامي براي ايجاد رفاه و برطرف كردن هر نوع محروميت در زمينه‌هاي تغذيه، مسكن، كار، بهداشت و تأمين بيمه» آمده است.

همچنين در اصل 20 قانون اساسي عنوان شده كه «همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخودار هستند»، در اصل 28 قانون اساسي نيز بيان شده كه «فرد حق دارد شغلي را كه به آن مايل است و مخالف اسلام و مصالح عمومي و حقوقي ديگران نيست، انتخاب كند و دولت نيز موظف است تا با رعايت نياز جامعه مشاغل گوناگون را براي همه افراد با شرايط مساوي ايجاد كند.»

هرچند كميسيون بهداشت، به عنوان كميسيون فرعي، بندهاي 9 و 10 را رد كرد اما طرح كميسيون فرهنگي به صورت جدي پيش رفت حتي نصرالله پژمان‌فر -عضو اين كميسيون- درباره ايرداهاي قانون اساسي‌اي اين طرح به ايسنا گفت كه بندهاي طرح جمعيت مغايرتي با نص صريح قانون اساسي ندارد اين‌ها را اصلاح مي‌كنيم و طبيعتا اگر قانون جديدي بيايد قانون قبلي ملغي مي‌شود حتي اگر چنين مواردي هم باشد و شوراي نگهبان بخواهد برگرداند با توجه به اهميتي كه اين طرح دارد آن را به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌فرستيم.

اول كار يا اول ازدواج؟

اين مساله كه در چرخه طبيعي زندگي پيدا كردن شغل مقدم است يا ازدواج از مواردي است كه بين تصويب كنندگان طرح جامع خانواده و بقيه نمايندگان در مورد آن اختلاف وجود دارد.

فاطمه رهبر در اين‌باره مي‌گويد: طبيعتا در كشور افراد تحصيل‌كرده‌اي وجود دارند كه به مرحله ازدواج نرسيده‌اند و گاهي اوقات در زمان ازدواج آقايان چه در ماده 10 و چه در ماده 11، خانواده زوجه از شغل وي سؤال مي‌كنند و در صورتي كه شغل نداشته باشد، با ازدواج زوج مخالفت مي‌كنند و در اينجا اين دو ماده با هم تضاد دارد، يعني اگر مجرد باشد، به او كار و همسر نمي‌دهند و اگر متأهل باشد، مي‌تواند كار دريافت كند.

اما نصرالله پژمانفر در رد اين فرضيه مي‌گويد: شايد چرخه اشتغال و فرزندآوري برعكس باشد؛ سابق بر اين افرادي داشتيم كه اول ازدواج مي‌كردند همزمان به دنبال كار مي‌گشتند و جامعه هم اقبال بيشتري نسبت به كساني كه متاهل بودند داشت و امتيازاتي را در اين باره قائل بود.

او ادامه مي‌دهد: حالا جوان ما اول مي‌گويد من بايد تحصيل كنم بعد از ديپلم وارد دانشگاه شوم، ‌4 سال كارشناسي و بعد دو سال سربازي هم مي‌رود؛ اين جوان حداقل 24 ساله مي‌شود يعني جواني كه كارشناسي گرفته و سربازي رفته حداقل 24 ساله است تا بخواهد شغل پيدا كند يكي دو سال مي‌گذرد و يك جوان 26 ساله مي شود. اگر كارشناسي ارشد گذارنده باشد 28، 29 ساله مي‌شود. يعني اگر پسري به اين شرايط برسد به مرز 30 سالگي مي‌رسد. اين فرد با توجه به شرايط سني‌اش فرصت زيادي براي فرزندآوري نخواهد داشت يعني شرايط سختي دارد و طبيعتا نمي‌تواند بيشتر از دو فرزند را تصور كند.

با اين حال فرج الله عارفي، نايب رييس كميسيون اجتماعي، مشكلات اقتصادي را از عوامل دخيل در سن بالاي ازدواج و فرزندآوري مي‌داند و مي‌گويد: زماني ازدواج صورت مي‌گرفت و جوانان همراه با پدر و مادر و بدون هيچ دغدغه‌اي زندگي مي‌كردند، حال اين‌كه شرايط شروع زندگي در زمان فعلي متفاوت است و زندگي بايد با يك خانه مستقل و يك زندگي مستقل آغاز شود كه اين موضوع خود بازدارندگي ايجاد مي‌كند؛ بنابر اين به طور قطع مي‌توان گفت از يكي از دلايل اصلي ديگر تغيير الگوي ازدواج در كشور تغيير شرايط اقتصادي است، كه بايد از وضعيت ركود فعلي نجات پيدا كنيم و از بودجه ناشي از نفت درجهت تقويت ازدواج در جامعه استفاده كنيم.

بازگشت كوپن و كالا برگ

«طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده»، به منظور تشويق خانواده ها به فرزندآوري براي دهك‌هاي پايين جامعه، تشويق‌هاي مالي هم در نظر گرفته است.

ماده 31 اين طرح مي گويد: دولت مكلف است سبد تغذيه رايگان به صورت كالابرگ، شامل؛ پروتئين، لبنيات، برنج و حبوبات معادل يك تا دو ميليون ريال به مادران باردار و داراي فرزند زير پنج سال حداقل براي سه دهك جمعيت درآمدي پايين و نيازمندان به تشخيص و با معرفي مراكز بهداشت بر اساس ارزش ريالي سال 1391(به عنوان سال پايه) اختصاص دهد.

اين كمك‌هاي مستقيم مالي به جز وام قرض‌الحسنه 10 ميليون توماني «فرزند» براي فرزندان سوم و چهارم و مسكن ارزان قيمت است كه به ازاي اضافه شدن هر فرزند افزايش پلكاني پيدا مي كند.

همچنين بر اساس ماده 36: دولت مكلف است پس از عقد نكاح دائم، به هر يك از زوجين يك عدد سكه تمام بهار آزادي و به ازاي هر يك از فرزندان سوم و بعد از آن، يك سكه تمام بهار آزادي به مادر هديه دهد.

بودجه طرح از كجا مي آيد؟

در اين طرح مشخص نشده اعتبار آن با توجه به بودجه انقباضي 93 و محدوديت بودجه در سال‌هاي آينده قرار است چطور تامين شود.

جمشيد جعفرپور، رييس كارگروه بررسي طرح جمعيت در اين‌باره توضيح مي‌دهد: ما بايد يك راهنما داشته باشيم تا بتوانيم در برنامه ساليانه يا پنج ساله، بودجه لازم را براي افزايش فرزندآوري بگنجانيم. اگر تمام تلاش خود را به كار بنديم طرح جامع جمعيت در شش ماهه دوم سال جاري مصوب مي‌شود و در صورت تحقق اين امر مي‌تواند به عنوان راهنماي برنامه بودجه ساليانه و برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گيرد و دولت موظف مي‌شود كه در بودجه ساليانه براي اين موضوع بودجه‌اي را در نظر بگيرد.

اما منيره نوبخت عضو شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان با بيان اين‌كه طرح جامع جمعيت بار مالي زيادي دارد، تاكيد مي‌كند: مجلس اجازه ارائه طرح‌هايي را ندارد كه براي دولت بار مالي در پي داشته باشد. در اين شرايط مجلس دو راه در پيش رو دارد. ابتدا براي حل مساله بار مالي ناشي از اجراي «طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده» از دولت اجازه بگيرند و سپس قوانين را تصويب كنند يا اينكه موادي كه متضمن تامين بار مالي است، در قالب لايحه از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.

چقدر براي افزايش جمعيت آماده ايم؟

«بهتر است به جاي ازدياد جمعيت، نگهداري جمعيت را مد نظر قرار دهيم. اين در حاليست كه به خاطر ضعف‌هاي موجود، بخشي از اقشار مختلف جامعه اعم از تحصيلكرده، كم درآمد و كارگر و متوسط به كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي همسايه مهاجرت مي‌كنند. در اين شرايط بايد به اين پرسش پاسخ داد كه آيا براي جمعيت موجود امكانات لازم را فراهم كرده‌ايم؟»

اين‌ها بخشي از مطالبي است كه دبيركل جامعه اسلامي زنان مي‌گويد.

معصومه رضايي ادامه مي‌دهد: در كشورهاي پيشرفته مانند كانادا همه افراد بيمه هستند و پس از تولد هر فرزند، ماهانه 500 دلار به خانواده كمك مالي مي‌شود. اما در ايران با يك سكه‌ كه به زوجين اهدا مي‌شود قرار است تشويق كنند، همچنين در كانادا مهدكودك‌ها از طريق دولت اداره مي‌شود؛ بنابراين سپردن كودك به مهد، بار مالي به خانواده تحميل نمي‌كند.

از همين رو به نظر مي رسد زيرساخت هاي لازم براي افزايش جمعيت يكي از مواردي است كه كمتر در كميسيون فرهنگي مورد توجه قرار گرفته شده باشد. اين كه آيا آموزش و پرورش ظرفيت دارد در چند سال آينده حجم عظيم دانش آموزان را بپذيرد؟ يا باز هم شاهد مدارس دو شيفته و حتي سه شيفته خواهيم بود؟ مدارس امكانات لازم را دارند يا حوادثي مثل شين‌آباد با افزايش جمعيت تكرار مي‌شود؟

شهرها و روستا، بيمارستان و مراكز بهداشتي خواهند داشت يا باز هم نمايندگان مجبورند با زياد شدن جمعيت بر حجم تذكرات خود در اين خصوص اضافه كنند؟ آيا كسي از كمبود وسايل بهداشتي و آمبولانس جان خود را از دست خواهد داد؟

آيا آب سالم براي همه ايرانيان در دسترس خواهد بود؟ آيا همه مناطق شهري و روستايي گازكشي خواهد شد؟

آيا هر ايراني يك شغل با درآمد مكفي خواهد داشت؟

آيا مهاجرت نخبگان و جوانان به دليل نبود امكانات مناسب براي كار، زندگي و تحصيل را نخواهيم داشت؟

آيا امنيت غدايي مردم تامين خواهد شد؟

..... يا فقط به افزايش جمعيت بدون وجود زيرساخت ها بسنده مي‌كنيم؟

نظر شما:
------------

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن