تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803303356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوردني‌هاي مفيد محصلان در هواي آلوده


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: خوردني‌هاي مفيد محصلان در هواي آلوده
متخصص آموزش سلامت مدارس گفت: در غذاي دانش‌آموزان بايد از مواد غذايي كه سرشار از كلسيم، آهن، فسفر و روي است، استفاده شود زيرا اين مواد جذب آلاينده‌ها را در بدن كاهش مي‌دهد.
فارس:مهناز تسليمي، متخصص آموزش سلامت مدارس در زمينه مراقبت‌هاي بهداشتي در مقابل با آلودگي هوا براي دانش‌آموزان اظهار داشت: مسئله آلودگي هوا يكي از حادترين مسائلي است كه به خاطر شهرنشيني و تمدن صنعتي ايجاد شده است و متأسفانه اثرات آن نه تنها متوجه انسان مي‌شود بلكه به حوزه محيط‌ زيست، گياهان و مواد و اشيايي كه با آن سر و كار دارد هم سرايت مي‌كند.

وي اضافه كرد: اگر چه فصل سرما و استفاده مردم از وسايل گرمازا بيشتر احساس آلودگي هوا را ايجاد مي‌كند، ولي آلودگي هوا در كلانشهرها هميشه وجود داشته است و ترويج فرهنگ شهرنشيني، ترافيك و افزايش مصرف سوخت‌هاي غيراستاندارد باعث مي‌شود اين آلودگي به طور مستمر در روزها وجود داشته باشد.

تسليمي افزود: متأسفانه آلودگي هوا به ويژه براي گروه‌هاي سني كودكان و نوجوانان آسيب‌هاي زيادي به همراه دارد و ممكن است با علائمي مثل تنگي نفس، افزايش ضربان قلب، افزايش سرعت تنفس، استمرار بيماري‌هاي ريوي، سرفه مكرر،‌ التهاب حلق و گلو، تحريك چشم، آبريزش و حتي اختلالات خلقي و تحريك‌پذيري بيشتر، خود را نشان دهد.

وي ادامه داد: اين روند در طولاني‌مدت باعث كاهش سيستم دفاعي بدن مي‌شود و به ايمني كودكان و نوجوانان آسيب مي‌رساند و روي حافظه كودكان اثر مي گذارد.

متخصص آموزش سلامت مدارس بيان داشت: با توجه به اينكه پديده آلودگي هوا به عنوان بخشي از زندگي كلانشهرها در ايران و جهان است، دانش‌آموزان و خانواده‌ها بايد توصيه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

* كلسيم، آهن، فسفر و روي در غذاي دانش‌آموزان

تسليمي گفت: در غذاي دانش‌آموزان بايد از مواد غذايي كه سرشار از كلسيم، آهن، فسفر و روي است، استفاده شود كه اين مواد جذب آلاينده‌ها را در بدن كاهش مي‌دهد.

وي ادامه داد: مصرف شير به عنوان مثال 2 تا 3 ليوان در روز همراه با مخلوط عسل، ارده و گردو مفيد است؛ مصرف سيب، آجيل‌هاي خام تازه،‌ غلات سبوس‌دار و جوانه هم توصيه مي‌شود.

*ويتامين C و افزايش ايمني بدن

اين متخصص آموزش سلامت مدارس به استفاده از ويتامين C اشاره كرد و افزود: اين ويتامين باعث افزايش ايمني بدن مي‌شود و بهترين منبع آن ميوه‌جات و سبزيجات تازه است مثل گوجه‌فرنگي، كلم بروكلي، انبه، ليمو، اسفناج، نارنگي و منابعي كه داراي ويتامين C هستند، توصيه مي‌شود.

*ويتامين E باعث جلوگيري از تخريب ديواره سلول‌ها توسط سموم است

تسليمي تصريح كرد: مصرف ويتامين E هم باعث مي‌شود از تخريب ديواره سلول‌ها توسط اين سموم پيشگيري ‌كند كه دانش‌آموزان مي‌توانند از دانه‌هاي گياهي روغني مثل آجيل، روغن سبوس گندم، روغن آفتابگردان، بادام و ذرت و زيتون استفاده كنند و توصيه مي‌شود خانواده‌ها در وعده‌هاي غذايي از سالادهاي پر سبزي با روغن آفتابگردان و زيتون استفاده كنند.

وي يادآور شد: در بحث بهداشت فردي در شرايطي كه به صورت اضطرار تعطيلي اعلام مي‌شود، دانش‌آموزان به هيچ عنوان از خانه‌هايشان خارج نشوند به خصوص در مراكز پرترافيك و آلوده شهر حضور پيدا نكنند و در صورت حضور اجباري، پس از بازگشت لباس‌هايشان را تعويض كنند و خوب بشويند.

تسليمي به استفاده از مواد غذايي در خارج از خانه اشاره كرد و گفت: دانش‌آموزان از استفاده كردن از مواد غذايي و نوشيدني‌هاي بدون بسته‌بندي و موادي كه در معرض گرد و غبار قرار دارند و خريد از دستفروشان خودداري كنند و از غذاهاي چرب و سرخ‌شده فست‌فودها و غذاهاي كنسروي و چيپس به ويژه در روزهاي آلوده نيز پرهيز كنند چرا كه اين نوع غذاها موجب احتباس سموم و عدم دفع سموم از بدنشان مي‌شود.

وي افزود: دانش‌آموزان بايد تمام ميوه و سبزيجات را قبل از مصرف، شستشو و ضدعفوني كنند و در شستن دست‌هايشان بيشتر دقت كنند؛ چرا كه اين آلاينده‌ها از روي نشستي كه روي بدن مي‌كند، آسيب‌آفرين است.

* دانش‌آموزان روزي چند مرتبه چشم‌ها، دهان و بيني را شستشو دهند

اين متخصص آموزش سلامت مدارس ياد آور شد: دانش‌آموزان روزي چند مرتبه چشم‌ها، دهان و بيني را شستشو دهند كه قرقره آب و نمك به دفع آلاينده‌ها كمك زيادي مي‌كند.

وي ادامه داد: ضمن اينكه حتماً لباس‌هاي مدرسه و منزل را جدا كنند و مرتب لباس مدرسه را شستشو دهند تا آلاينده‌ها از روي لباس‌ها خارج شود و در هواي آلوده از ورزش كردن خودداري كنند.

*دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات خوني و ايمني و مشكلات قلبي و تنفسي از ماسك استفاده كنند

اين متخصص آموزش سلامت مدارس گفت: دانش‌آموزاني كه به نحوي مبتلا به اختلالات خوني و ايمني هستند و مشكلات قلبي و تنفسي دارند، در صورتي كه نياز به خارج شدن دارند حتماً از ماسك‌هايي كه مورد تأييد است، استفاده كنند.

تسليمي اضافه كرد: خانواده‌ها و دانش‌آموزان در روزهاي باراني كه بعد از روزهاي طولاني آلودگي هواست، زير باران‌ها حضور پيدا نكنند چرا كه اين باران‌ها به باران‌هاي اسيدي مشهور است و اين باران‌هاي اسيدي مي‌تواند آسيب‌هايي براي اين دانش‌آموزان داشته باشد.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن