تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805035579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثير هوش‌هيجاني بر موفقيت‌ها هوش‌هيجاني را مي‌توان آموخت و افزايش داد


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: تاثير هوش‌هيجاني بر موفقيت‌ها هوش‌هيجاني را مي‌توان آموخت و افزايش داد
بچه‌هاي باهوش را همه دوست دارند. براي همين هم پدر و مادرها معمولا سعي مي‌كنند رفتار و برخورد ويژه‌اي را در وجود فرزندشان پيدا كنند كه نشان‌دهنده هوش فراوان اوست و بعد هم در مورد آن خصوصيت رفتاري با ديگران صحبت مي‌كنند تا نشان دهند فرزندشان هوش بالايي دارد.


اين بچه ها بزرگ تر كه مي شوند، باز هم انتظار مي رود درس و موقعيت تحصيلي خوبي داشته باشند و اين وضع بايد تا زماني كه مشغول كار مي شوند و حرفه اي را براي خودشان انتخاب مي كنند، ادامه يابد. البته چنين طرز فكري فقط به خانواده ها محدود نمي شود و بسياري از مديران نيز بر اين باورند كه كارمندانشان بايد ضريب هوشي (IQ) بالايي داشته باشند. در حقيقت، مدت ها تصور بر اين بود كه هرچه ضريب هوشي فردي بيشتر باشد، موفقيت بيشتري هم در انتظارش است و به همين دليل پدر و مادرها به فكر تقويت هوش شناختي فرزندانشان بودند و هستند. امروزه اما محققان مي گويند IQ به تنهايي نمي تواند تعيين كننده ميزان موفقيت در زندگي باشد. حالا آنها درباره مفهوم ديگري به نام هوش هيجاني نيز صحبت مي كنند و باور دارند هوش هيجاني هم يكي از عوامل موثر در كسب موفقيت است.

تا چند سال پيش، كارفرمايان و مديران هم فقط به فكر جذب نيروهاي باهوش بودند و اگر قرار بود آزموني براي استخدام برگزار شود، تنها ميزان IQ داوطلبان را مي سنجيدند، در حالي كه امروزه ثابت شده ميزان رضايت شغلي و همين طور بازده كاري در صورتي افزايش مي يابد كه كارمندان علاوه بر ضريب هوشي بالا، هوش هيجاني بالايي هم داشته باشند.

IQ يا EQ؛ كدام عامل موفقيت است؟

خيلي ها هنوز هم هوش شناختي را تنها عامل موفقيت يا مهم ترين عامل براي رسيدن به اهداف بزرگ زندگي مي دانند و باور دارند هر چه ميزان IQ بيشتر باشد، فرد هم موفق تر خواهد بود. در صورتي كه انسان هاي باهوشي هم هستند كه نمي توانند در تمام موضوعات و مسائل زندگي موفق عمل كنند و همين موضوع نشان مي دهد علاوه بر IQ عامل ديگري هم وجود دارد كه در اين زمينه تاثيرگذار است. براساس مطالعات و پژوهش هايي كه در اين خصوص انجام شده، مي گويند آنچه باعث مي شود فردي موفق تر از ديگران باشد و به هدف هاي بالاتري برسد، تنها به IQ محدود نمي شود و چيزي فراتر از آن است كه مي تواند زمينه موفقيت در زندگي را فراهم سازد.

بنابراين انسان هايي كه مي توانند به طور همزمان هم از هوش شناختي شان استفاده كنند و هم توانايي كنترل هيجاناتشان را دارند، بيش از ديگران مي توانند به موفقيت برسند. دكتر فاطمه اميرآبادي، روان شناس در گفت وگو با «جام جم» ضمن بيان اين مطلب يادآور مي شود: بسياري از افراد نمي توانند هيجاناتشان را بدرستي كنترل كنند و در نتيجه قادر نيستند از آنها در مسير كسب موفقيت كمك بگيرند. به عنوان نمونه اگر شما بتوانيد با فردي كه ناراحت است طوري رفتار كنيد كه او تحت تاثير صحبت هاي شما قرار بگيرد و درواقع، براساس هيجاناتش با او حرف بزنيد، بي شك نتيجه بهتري خواهيد گرفت.

پس اگر فقط براساس عقل و منطق با ديگران حرف بزنيم و با آنها رابطه برقرار كنيم، آن طور كه مي خواهيم نتيجه نخواهيم گرفت و برعكس، زماني كه با در نظر گرفتن هيجانات و احساسات با ديگران وارد رابطه مي شويم، موفق تر خواهيم بود و تاثير بيشتري نيز بر آنها خواهيم گذاشت.

انتخاب شغل با در نظر گرفتن هوش هيجاني

بعضي ها انگار به طور ذاتي مديراني موفق هستند و در مقابل اين گروه، كساني قرار دارند كه هر چقدر سعي مي كنند باز هم نمي توانند با موفقيت وظيفه مديريت را اجرا كنند. دكتر اميرآبادي مي گويد: براي اين كه بتوانيم تفاوت ميان مديران موفق و ناموفق را بررسي كنيم، بايد به اين موضوع دقت داشته باشيم و ببينيم هر يك از آنها تا چه حد از هوش هيجاني شان استفاده مي كنند. در حقيقت، تفاوت ميان مديراني كه كارمندانشان از آنها راضي هستند با مديراني كه هيچ كس نمي تواند با آنها رابطه خوبي داشته باشد، در همين ميزان هوش هيجاني و شيوه استفاده از آن است كه مشخص مي شود. به طوري كه مديراني با هوش هيجاني بالا براحتي مي توانند با كارمندان شان ارتباط برقرار كنند و در نتيجه ديگران هم از آنها راضي هستند.

وي با اشاره به عناصر متفاوتي كه در هوش هيجاني مطرح مي شود، مي گويد: موارد مختلفي مانند مهارت حل مساله، قدرت نه گفتن، خويشتنداري، همدلي و خودآگاهي جزئي از هوش هيجاني است كه همگي بايد كنار يكديگر قرار بگيرد تا بتوانيم تعيين كنيم هوش هيجاني فرد در چه حدي است.

بنابراين خوب است كساني كه مي خواهند شغل و حرفه اي براي خودشان انتخاب كنند، غير از ميزان IQ، به سطح هوش هيجاني شان نيز توجه داشته باشند و براساس آن كار مناسب را انتخاب كنند. اين روان شناس در اين باره توضيح مي دهد: براي انتخاب مديران نيز مي توان از آزمون هايي كمك گرفت تا براساس آن مشخص شود چه فردي براي اين كار مناسب است و چه كساني نبايد وارد اين حرفه شوند.

هوش هيجاني لازم است، براي همه و در هر كاري

نبايد تصور كرد فقط مديران يا كساني كه مسئوليت خاصي به عهده دارند به هوش هيجاني نياز خواهند داشت. زيرا به گفته دكتر اميرآبادي هوش هيجاني در تمام شغل ها و حرفه ها مورد نياز افراد خواهد بود و به كارشان مي آيد، اما نكته مثبتي كه در اين خصوص وجود دارد، اين است كه هوش هيجاني را مي توان پرورش داد و آن را تقويت كرد.

اين روان شناس توضيح مي دهد: ويژگي مثبت هوش هيجاني در اين است كه با IQ تفاوت دارد و اين طور نيست كه بگوييم وراثتي است و ديگر نمي توان تغييري در آن ايجاد كرد. بلكه مي توان هوش هيجاني را آموخت و آن را افزايش داد. بنابراين كساني كه مي خواهند شغل مناسبي براي خودشان انتخاب كنند بايد با در نظر گرفتن اين موضوع اقدام كنند. وي با اشاره به اين مطلب يادآور مي شود: آموختن و افزايش هوش هيجاني نيز كار ساده اي است؛ فقط بايد فرصت و زمان كافي براي اين كار اختصاص داد و با صبر و حوصله هوش هيجاني تان را افزايش دهيد. البته فقط بچه ها نيستند كه مي توانند هوش هيجاني را بياموزند و آن را تقويت كنند. هوش هيجاني در هر سني قابل تغيير و بهبود است و به گفته اين روان شناس، پس از 45 سال اين كار كمي سخت مي شود، اما همچنان ممكن است و مي توان آن را تغيير داد.

در بسياري از نقاط دنيا، در سنين پيش دبستاني و مهدكودك با بچه ها كار مي كنند تا هوش هيجاني شان تقويت شود و افزايش يابد. به عنوان نمونه به آنها همدلي كردن را مي آموزند، شيوه هاي كنترل خشم را يادشان مي دهند و در مورد خودآگاهي با آنها حرف مي زنند. در صورتي كه متاسفانه اين موضوع در ايران چندان مورد توجه قرار نمي گيرد و در اين سنين خيلي به فكر تقويت و آموزش هوش هيجاني نيستند. دكتر اميرآبادي با بيان اين مطلب ادامه مي دهد: هم اكنون در برخي شركت ها و سازمان ها روي اين موضوع كار مي شود و مديران به اين فكر افتاده اند كه هوش هيجاني كارمندان شان را افزايش دهند و براساس نوع كاري كه آنها به عهده دارند، ميزان آن را به حد مطلوب برسانند. برهمين اساس، مي توان پس از استخدام نيروهاي كاري، هوش هيجاني كارمندان را افزايش داد و اين طور نيست كه بگوييم فقط كارمنداني موفق مي شوند كه هوش هيجاني بالايي داشته باشند، بلكه مي توان با در نظر گرفتن دوره هاي آموزشي خاصي، هوش هيجاني كاركنان را به حد مورد نياز رساند.

اگر شغل مان مناسب نباشد...

خيلي وقت ها شغل و حرفه اي كه انتخاب مي كنيم، خيلي مناسب حال مان نيست و اينجاست كه ممكن است مشكلاتي هم سر راهمان قرار بگيرد. دكتر اميرآبادي بر اين باور است كساني كه هوش هيجاني بالايي دارند، مي توانند مشاغل و موقعيت هاي خوبي پيدا كنند، اما در هر حال، اگر فرد شغلي را انتخاب كند كه با ويژگي هاي شخصيتي اش سازگار نباشد، حداكثر تا يك سال مي تواند به آن كار ادامه دهد. پس از يك سال، اين افراد يا شغلشان را تغيير مي دهند يا وارد مرحله افسردگي خواهند شد.

بسياري از كساني كه با چنين موقعيتي روبه رو مي شوند، گزينه دوم را انتخاب مي كنند و حوصله تغيير شغل را ندارند. به همين دليل هم طبيعي است بعد از گذشت مدتي كوتاه احساس كنند از محيط و شرايط كاري شان راضي نيستند و نمي توانند به آن ادامه دهند يا حتي ممكن است تنش هاي بي موردي در محيط كارشان ايجاد كنند و چون حوصله كارشان را ندارند، از همكاران و مديران ايراد بگيرند. در حالي كه چنين روشي به هيچ عنوان صحيح نيست و نمي تواند فرد را به هدفي كه دارد، برساند.

البته نه تنها در محيط كار كه حتي در جامعه و ميان مردم هم هوش هيجاني مي تواند به ما كمك كند درست رفتار كنيم و بهترين واكنش را در برابر رفتارهاي مختلف داشته باشيم. به عنوان نمونه زماني كه دو نفر در خيابان با هم دعوا مي كنند و بي توجه به ديگران، هر طور كه مي خواهند با هم حرف مي زنند، شايد اصلا به اين موضوع توجهي هم نداشته باشند، اما دكتر اميرآبادي معتقد است هوش هيجاني بالا در اين مواقع هم مي تواند به فرد كمك كند. در واقع بايد ياد بگيريم خشممان را بدرستي مديريت كنيم تا هنگام عصبانيت و ناراحتي نيز برخوردهاي نادرست و پرخاشگرانه اي نداشته باشيم.

نيلوفر اسعدي بيگي / جام جم

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن