تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819450312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاليباف:شهرداري ها در تمام دنيا نشان دادند كه به مردم نزديك ترند/ شهردار آنكارا: اين تفاهمنامه بر افزايش صميميت بيشتر دو كشور تاثير مي گذارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: قاليباف:شهرداري ها در تمام دنيا نشان دادند كه به مردم نزديك ترند/ شهردار آنكارا: اين تفاهمنامه بر افزايش صميميت بيشتر دو كشور تاثير مي گذارد
پس از امضاي توافقنامه شهرداران آنكارا و تهران به سولات خبرنگاران در مورد تاثيرات امضاي پيمان خواهرخواندگي بر روابط ايران و تركيه پاسخ دادند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران قاليباف در پاسخ به اين سوال كه امضاي اين توافقنامه چه تاثيري بر روابط دو كشور خواهد داشت ،گفت:شهرداري ها در تمام دنيا نشان دادند كه به مردم نزديك ترند.لذا وقتي شهرداري ها با يكديگر همكاري نزديك داشته باشند،مردم نيز به هم نزديك مي شوند و اين بيشترين منفعت را براي كشورها دارد.

وي افزود:ارتباط تهران و آنكارا دير شروع شد ،هر چند قلب مردم اين دو كشور مسلمان به يكديگر نزديك بود.

قاليباف تاكيد كرد:توافق امروز آغاز يك فعاليت جديد در حوزه هاي اقتصادي ،فني و انتقال تجربيات خواهد بود.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه امضاي پيمان خواهرخواندگي سرفصلي براي همكاري هاي بيشتر در زمينه هاي فرهنگي و ملي باشد.

شهردار آنكارا نيز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پيامدهاي اين توافقنامه گفت:در شرايط كنوني روابط دو كشور به نحو احسن است و اميدوارم اين تفاهمنامه بر افزايش صميميت بيشتر دو كشور تاثير داشته باشد،شهرداري ها سازمان هايي هستند كه مي توانند گام هاي اول را به خوبي بردارند.

وي ادامه داد:اميدوارم شهرداري هاي تهران و آنكارا تفاهم خوبي با يكديگر داشته باشند و گام هاي مثبتي در جهت رشد و توسعه روابط ميان دو كشور بردارند.

شهردار تهران در اجلاس UCLG MEWA :
تهران آينده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي كند

بر اساس اين گزارش قاليباف در مراسم آغاز به كار رسمي اجلاس بخش غرب آسيا و خاورميانه سازمان شهرهاي متحد و حكومت هاي محلي ضمن قدرداني از ميهمان نوازي شهرداري قونيه گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم كه به من توفيق داد در همايشي كه با هدف توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي ميان شهرها در شهر دوست داشتني قونيه و در جوار آرامگاه سلطان انديشه و سخن جناب مولانا جلال‌الدين محمد بلخي برگزار مي شود ، شركت نمايم.

شهردار تهران با بيان اينكه تهران آينده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي كند، گفت: براي توسعه پايدار شهري و دستيابي به رونق اقتصادي ارتباط و همكاري ميان مديران شهري در سطح بين‌المللي ضروري‌ است و نبايداجازه دهيم ميراث تمدني اسلام و شهرهاي اسلامي در معرض خطر نابودي قرارگيرد.

رييس بخش غرب آسيا و خاورميانه مجمع شهرداران جهان ادامه داد: گزاف نيست اگر بگويم بين جايگاه شهرهاي منطقه ما و شخصيت مولانا، نوعي همانندي وجود دارد . به واقع شهرهاي منطقه اي كه هم اكنون اجلاس آن را برگزار مي كنيم ؛ از كهن‌ترين و بزرگ‌ترين كانون‌هاي فرهنگ و تمدن بشري بوده‌اند .

قاليباف ادامه داد : مولانا خود به بسياري از اين شهرها متعلق بوده و از هريك خوشه‌اي برچيده و از عارفان و عالمان اين شهرها درس آموخته و به ميراث مشترك ملت‌هاي اين حوزه فرهنگي و تمدني بدل شده است . جلال‌الدين در بلخ زاده شد. در نيشابور به ديدار عطار نايل آمد، به سمرقند و بخارا رفت، در بغداد از سهروردي-عارفي از زنجان- درس گرفت، به زيارت مكه مشرف شد، در حلب و دمشق اقامت گزيد و در اين شهر از ابن‌عربي درس آموخت و سرانجام در قونيه رحل اقامت افكند.

به گفته شهردار تهران او در اين شهر به محضر شمس تبريزي و نجم‌الدين رازي از ري - تهران كنوني – رسيد . مولانا آن گاه با كوله باري از معرفت كه از شهرهاي بزرگ و انسان‌هاي فرهيخته آموخته بود ؛ ده‌ها عارف و صوفي و اديب را درس آموخت.

رييس بخش غرب آسيا و خاورميانه سازمان شهرهاي متحد و حكومت هاي محلي گفت: اينك مولانا در قونيه و هر يك از آن بزرگان در گوشه اي از خاور ميانه و غرب آسيا آرميده‌اند . هر يك از اين شهرها اكنون در جغرافياي سياسي جداگانه‌اي قرار گرفته ، اما همه در يك حوزه فرهنگي و تمدني واقع هستند . هزاران غير فارس ، قرائت و حفظ اشعار فارسي مولانا را فضيلت مي‌شمرند و يا در تلاشند از طريق برگردان آثار وي ، با مضامين اشعار و عقايد بلند وي آشنا شوند . همين كه پرفروش‌ترين كتاب آمريكا در سال هاي اخير كتاب ارزشمند مثنوي معنوي مولانا بوده است؛ شاهد محكم و زنده‌اي بر اين ادعاست.

شهردار تهران تصريح كرد : من نيز همانند بسياري از شما اعتقاد عميق دارم كه جهان امروز بيش از هر زمان ديگري تشنه و نيازمند افكار، انديشه‌هاي عرفاني، پندها و اندرزهاي اجتماعي و اخلاقي مولاناست . امروزه اين علاقمندي همه جانبه را به خوبي مي‌توان در استقبال روزافزون جهانيان از ديدگاه‌هاي مولانا بازشناسي كرد و عطر افكار بلند مولوي را از سراسر جهان استشمام نمود.

وي خاطرنشان كرد: دقت نظر و هوشياري مثال زدني در تصويرگري همه شئون زندگي عامه مردم ، نشان از ريزبيني و نكته سنجي و تفكر اجتماعي خاص مولانا دارد. مولانايي كه از بلخ درخشيد و براي هميشه روح بزرگ و متلاطم وي درحد فاصل شرق و غرب در شهر قونيه آرميد . عارف اجتماعي بي نظيري كه همواره خواهان ثبات، صلح و آرامش بود . به روان پاك او درود مي فرستيم.

قاليباف در بخش ديگري از سخنانش افزود : به تناسب رشد شهرنشيني و گسترش قلمرو و دامنه تاثيرگذاري شهرها در ابعاد جغرافيايي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي، چالش‌هاي پيش روي رهبران و مديران شهري نيز بيشتر و پيچيده‌تر مي‌شود و مقوله "حكمراني شهري" اهميت و جايگاه بالاتر و تعيين‌كننده‌تري پيدا مي‌كند.

شهردار تهران تصريح كرد : انتظار مي‌رود رهبران و مديران شهري همزمان با فكر كردن و برنامه‌ريزي براي پاسخ گويي به نيازهاي شديداً فزاينده شهروندان و تأمين زيرساخت‌ها، خدمات و تسهيلات مورد نياز شهرهايشان، در عرصه‌هاي محلي، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي نيز با هدف تأمين منافع شهروندان و شهرهايشان و نيز براي تحقق صلح و توسعه پايدار جهاني تلاش نمايند.

وي ادامه داد : امروز ما در منطقه نيز با شرايط بحراني و فجايع انساني زيادي روبرو هستيم كه متأسفانه تحت تأثير سياست‌هاي غلط برخي از قدرت‌هاي منطقه‌اي و دخالت و زياده خواهي قدرت‌هاي سلطه‌گر غربي به ويژه تنش‌آفريني ، تجاوزات و جنايات رژيم اشغالگر فلسطين ، دامنه و شدت آن‌ها توسعه پيدا كرده است. نگراني‌هاي جدي براي شهروندان به ويژه اقشار آسيب‌پذير شهري مانند زنان و كودكان در سطح منطقه وجود دارد. از سوي ديگر ميراث تمدني اسلام و شهرهاي اسلامي در معرض خطر و نابودي است و بايد تلاش‌هاي زيادي براي صيانت از اين ميراث مادي و معنوي به عمل آيد.

شهردار تهران با بيان اينكه چالش هاي مشترك زيادي ميان همه كلان شهرهاي جهان به ويژه در كشورهاي در حال توسعه وجود دارد كه اشتراك مساعي و همفكري و همكاري ميان مديران شهري و مقامات محلي را ضروري ساخته است ، گفت : به عقيده من رشد شهرنشيني و توسعه شهري كنترل نشده و پيامد هاي مخرب ناشي از آن در ابعاد مختلف ، منشأ اغلب آنهاست .

نايب رييس مجمع شهرداران جهان گفت : در حالي كه چالش ها و دغدغه هاي مهمي نيز در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني وجود دارد كه نيازمند ورود فعالانه و صرف منابع، انرژي و زمان از سوي مديران شهري و محلي است. چالش هايي همچون فقر، قحطي، گرسنگي و فقدان امنيت غذايي، جنگ‌ها، تجاوزات، منازعات و كشمكش‌هاي ميان دولت‌ها، اقوام و قبايل، تخريب محيط زيست و تغييرات اقليمي و آب و هوايي، تهديدها و آسيب‌هاي فرهنگي، اقتصادي ، اجتماعي و سياسي ناشي از فرآيند‌هاي جهاني شدن و جهاني سازي.

شهردار تهران تاكيد كرد : از سوي ديگر با درك ضرورت‌ها و زمينه‌هاي ظهور و توسعه روابط بين‌الملل و ديپلماسي شهري، در زمينه‌هايي مانند تغيير روابط دولت – ملت و برتري ديدگاه تمركز‌زدايي بر تمركز‌گرايي در صحنه‌هاي قدرت و روابط بين‌الملل ، ورود بازيگران جديد در روابط بين‌الملل و ديپلماسي و كاهش نقش بلامنازع دولت‌هاي ملي ، شهري شدن ، جهاني شدن ، اطلاعاتي شدن و شبكه‌اي شدن جوامع و كمرنگ شدن مرزهاي جغرافيايي ميان كشورها و نهايتاً بروز شهرهاي جهاني و جهان شهرها، تحرك و نقش‌آفريني مديران و رهبران محلي و شهري در عرصه بين‌المللي نه تنها يك ضرورت است ، بلكه مي‌بايست به عنوان يك خواسته و انتظار به جا از سوي دولت‌ها به عنوان بازيگران اصلي عرصه بين‌الملل و نيز شهروندان جهان، مورد تأكيد قرار گيرد.

به گفته قاليباف بر اين اساس در هر راهبرد و راهكار مؤثري براي توسعه پايدار شهري ، به ويژه دستيابي به رونق و توسعه اقتصادي شهرها، ارتباط و همكاري ميان مديران شهري و محلي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي ، يكي از ضروري‌ترين عوامل است.

شهردار تهران تصريح كرد : مديريت شهري با درك اين آرمان‌ها وخواسته‌هاي شهروندان و شرايط جهاني شدن ، در تلاش است از يك نهاد خدماتي به يك نهاد پوياي فرهنگي و اجتماعي تبديل شود و در اين مسير برنامه‌ريزي‌هاي متعددي را جهت تقويت هويت ملي و نقش آفريني در فضاي جهاني انجام داده است و با ابتكار عمل از جمله در مواردي به پيشرفت‌هاي قابل توجهي نايل آمده است .

وي رويكرد گفتماني به نظام برنامه‌ريزي توسعه شهري (فراتر از برنامه‌هاي متداول توسعه شهري)، مديريت محله‌اي (رويكرد محله محوري)، پيوست اجتماعي پروژه‌ هاي محرك توسعه‌اي، بهبود اقتصاد فرهنگ و كاربست پژوهش‌ها و دانش‌افزايي در نظام مديريت شهري را از جمله اين پيشرفت ها دانست .

نايب رييس مجمع شهرداران جهان افزود: تأكيد من به تبادل نظر پيرامون آمادگي دولت‌هاي محلي براي پيشگيري و مقابله با بحران‌هاي احتمالي ناشي از مخاطرات محيطي و انساني است . خوشبختانه تجربيات مفيد تهران در اين زمينه مي‌تواند مبناي بحث كارشناسي ارزشمندي ميان اعضاي اين تشكل باشد .

قاليباف گفت : تهران ، آينده خود را در تعامل مثبت ، سازنده و اثربخش با شهرهاي UCLG-MEWA تعريف مي‌كند. به همين منظور اينجانب بر همگرايي شهرهاي آسيايي در قالب مجمع شهرداران آسيايي كه در سال 2008 پايه گذاري شد و UCLG-MEWA تاكيد مي نمايم و معتقدم بهترين شيوه براي موفقيت و كاهش چالش‌ها، همكاري‌هاي منطقه‌اي است. از اين رو توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي در دستور كار ما قرار دارد و در اين زمينه ، برگزاري نشست هاي علمي – تخصصي مشترك با هدف تبادل تجربيات و پژوهش هاي مشترك در پروژه هاي شهري ، اساس رويكرد ما را تشكيل مي دهد.

شهردار تهران افزود : مادر اين مسير دست دوستي خود را به طرف تمامي شهرها ، دولت‌ها وملت‌هايي كه اعتقاد به همكاري در فضايي انساني، دوستانه، عادلانه و به دور از تماميت‌خواهي و يكجانبه‌گرايي دارند ، دراز مي‌كنيم و دوستي و همكاري با آن ها را ارج مي‌نهيم.

وي تصريح كرد : براي اين اجلاس نتايج و دستاوردهاي خوبي را آرزو مي‌كنم و بار ديگر از حسن استقبال و ميهمان نوازي گرم وصميمانه دوستان و برادران عزيزم در كشور تركيه به ويژه شهرداران محترم آنكارا، استانبول و قونيه صميمانه قدرداني مي نمايم.
انتهاي پيام/

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن