تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803947015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرسودگي ناوگان حمل و نقل از مشكلات اساسي گيلان/ لزوم اعطاي تسهيلات كم بهره به متقاضيان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فرسودگي ناوگان حمل و نقل از مشكلات اساسي گيلان/ لزوم اعطاي تسهيلات كم بهره به متقاضيان
رشت – خبرگزاري مهر: ساختار ناوگان حمل و نقل استان گيلان فرسوده و متناسب با نيازهاي امروز نيست و بايد از نظر كمي و كيفي ارتقا يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، گيلان به دليل بهره ‌مندي از منابع طبيعي، استقرار در مسير كريدورهاي ارتباطي شمال به جنوب ، دسترسي به درياي خزر و شرايط آب و هوايي خاص از امكانات بالقوه و امتياز رقابتي خاصي براي حمل و نقل برخوردار است.

صنعت حمل و نقل از پرسودترين صنايع در اقتصاد ملي كشور

نظام حمل و نقل عمومي و داخلي را بدون احتساب خودروهاي شخصي مي توان به حمل و نقل درون شهري ( تاكسي، اتوبوس و مترو) و حمل و نقل برون شهري (جاده اي، ريلي و هوايي ) طبقه ‌بندي كرد.

در بيشتر كشورهاي پيشرفته فرسوده بودن يك خودرو را با معاينه فني مشخص مي‌كنند، بر اين اساس خودرويي كه بتواند 40 تا 45 معيار مورد نظر سازمان محيط زيست، شهرداري و ملاك‌ هاي مربوط به بحث ‌هاي ايمني و مشتري را پاسخگو باشد، فرسوده نيست.

بديهي است فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور آثار و تبعاتي دارد كه مهمترين اين موارد شامل افزايش مصرف مواد سوختي، افزايش هزينه ‌هاي تعمير و نگهداري، اتلاف زمان و كاهش سرعت حمل و نقل كالا و مسافر، افزايش احتمال تصادفات ناشي از نقص فني و آلودگي محيط زيست است.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي گويد: براي توسعه حمل و نقل عمومي جايگزيني خودروهاي دوگانه سوز به جاي خودروهاي فرسوده ( نوسازي ناوگان حمل و نقل ) نيازمند اعطاي تسهيلات با بهره كم است.

حجم زيادي از خودروهاي در حال تردد شهرها تك سرنشين هستند

ناصر عاشوري افزود: تاكسي يكي از خودروهاي عمومي است كه در صورت استفاده و كنترل صحيح مي ‌تواند گره بسياري از مشكلات ترافيكي و حمل و نقل درون شهري را باز كند.

وي همچنين جايگزيني اتوبوس‌ هاي جديد به جاي اتوبوس ‌هاي دودزا و فرسوده در شهرهاي مختلف را از ديگر راهكارها اعلام كرد.

بدون شك يكي از عوامل بحران‌ زا در حمل و نقل جاده‌اي فرسودگي وسايل نقليه سنگين است. جايگزيني وسايل نقليه سنگين جاده‌ اي نيز خواه از محل توليدات داخلي و خواه واردات با مشكلات بسياري همراه است كه مهمترين اين موارد شامل گراني قيمت وسايل حمل و نقل جاده‌اي، دريافت وجوه مختلف در قالب عوارض، ماليات و بيمه از مالكان اين خودروها، نرخ بالاي سود وام ‌هاي اعطايي به مالكان خودروهاي سنگين، اخذ جريمه ‌هاي سنگين بابت تعويق اقساط وام خريد خودرو، امكان بارگيري به مقاصد خاص و بازگشت به مبدا به صورت يك سر خالي، وجود تورم و افزايش هزينه‌ هاي تعمير و نگهداري و هزينه ‌هاي مربوط به سوء مديريت است.

حال سئوال اينكه با وجود اين مشكلات تاكنون چند درصد از وسايل نقليه سنگين خسته و فرسوده از گردونه حمل و نقل خارج شده است؟

معاون عمراني استاندار گيلان در اين زمينه گفت: از تبعات منفي ناوگان فرسوده با حداقل بازدهي اقتصادي ضمن تحميل هزينه هاي گزاف به اقتصاد ملي، خسارت جبران ناپذير ي نيز بر اثر تشديد تصادفات جاده اي وارد مي سازد.

محمد آقاجانزاده افزود: كاهش عمر ناوگان، ارتقاي ايمني، پايش آلودگي محيط زيست و كاهش مصرف سوخت تنها بخشي از مزيت هاي طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل است.

وي در ادامه ميانگين عمر مفيد ماشين آلات راهداري استان را چهار سال بيشتر از ميانگين كشوري عنوان كرد و اظهارداشت: اگر امروز دغدغه تجهيز ماشين آلات را داريم يك ادعاي قانوني است.

عمر ماشين آلات راهداري در گيلان به بيش از 25 سال مي رسد

معاون عمراني استاندار گيلان با بيان اينكه عمر برخي از ماشين آلات راهداري به بيش از 25 سال مي رسد، گفت: نشستن پشت اين ماشين آلات فرسوده و قديمي يك ريسك است كه راهداران اين ريسك را مي پذيرند و اين نوعي اخلاص و ايثار است.

وي افزود: بر اساس مسافرت هايي كه به استان صورت مي گيرد ميانگين جمعيت استان 35 درصد بيشتر است و بايد براي امنيت راه ها ماشين آلات راهداري نوسازي شوند.

آقاجانزاده ادامه داد: توانمندي راهداران بر كسي پوشيده نيست اما اين قشر زحمتكش از امكانات و تجهيزات مناسب و استاندارد برخوردار نيستند.

سوق دادن مردم به استفاده از سامانه حمل و نقل عمومي امري بسيار موثر است كه براي دستيابي به اين مهم اعمال سياست ‌هاي تشويقي براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي با هدف كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، ارتقاي سطح آگاهي و اطلاعات فني مانند مصرف سوخت و هزينه ‌هاي تعمير و نگهداري در شبكه حمل و نقل عمومي بسيار حائز اهميت است.

از ديگر راهكارها مي توان به ارائه بليت ‌هاي فصلي به دانش‌ آموزان، كاركنان شركت‌ ها و موسسات دولتي و خصوصي براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، جايگزيني خودروهاي كم مصرف و نو به جاي خودروهاي پرمصرف، آلاينده و قديمي، اولويت تامين اعتبار لازم براي خريد خودروهاي جديد و مورد نياز، تخصيص اعتبارات مالي و وام ‌هاي بلند مدت براي خريداران خودرو در بخش حمل و نقل عمومي و افزايش حمايت و توجه دولت به ناوگان حمل و نقل عمومي را نام برد.

بيشترين سهم حمل و نقل عمومي مربوط به حمل و نقل درون شهري است

يك كارشناس مديريت شهري در اين خصوص گفت: بيشترين سهم حمل و نقل عمومي مربوط به حمل و نقل درون شهري است و براي كاهش استفاده شهروندان از وسايل نقليه شخصي بايد به توسعه و تجهيز وسايل نقليه عمومي اقدام شود.

محمد هادي رسولي افزود: برنامه‌ ريزان شهري و قانونگذاران نيز به خوبي مي‌ دانند كه دستيابي به اين مهم مستلزم سرمايه‌گذاري دولت در اين بخش است.

وي اظهارداشت: ساماندهي برخي امور، اعمال قوانين و مقررات ويژه تاثير بسزايي در نهادينه سازي فرهنگ ترافيك و استفاده بهينه از امكانات حمل و نقل عمومي دارد.

اين كارشناس مديريت شهري گفت: با توجه به آمار و اطلاعات موجود بخش حمل و نقل يكي از بزرگترين بخش‌ هاي مصرف‌ كننده انرژي است و نيز عمده ترين مصرف‌كننده فرآورده‌ هاي نفتي به شمار مي‌ رود.

وي در ادامه بر لزوم برنامه‌ريزي براي مديريت مصرف انرژي در بخش حمل و نقل تاكيد كرد و افزود: تبيين خط ‌مشي ‌هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت در اين زمينه يك ضرورت است.

رسولي همچنين توجه به فناوري موجود و فناوري روز دنيا در توسعه وسايل نقليه اشاره كرد و يادآورشد: بررسي وضعيت ترافيك در حمل و نقل درون شهري و برون شهري و روش‌ هاي بهبود اين مهم موجب صرفه ‌جويي در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل مي ‌شود.

حمل و نقل از عناصر كليدي در توسعه اقتصادي است

هر چند كه حمل و نقل به عنوان تنها عامل توسعه به حساب نمي آيد، علل و عوامل بسيار ديگري نيز هست كه موجب رشد و توسعه اقتصادي مي شود اما نبايد از خاطر دور داشت كه يكي از عناصر كليدي در توسعه اقتصادي، حمل و نقل است.

آثار اقتصادي حمل و نقل را مي توان در رابطه با همه فعاليت هاي اقتصادي همچون صنعت، كشاورزي، خدمات، توريسم و غيره بر شمرد.

اگر نگاهي به كشورهاي پيشرفته جهان انداخته شود خواهيم ديد آنان به موازات سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اقتصادي، در امر حمل و نقل نيز سرمايه گذاري كرده اند و اين بخش را هم زمان تقويت تا بتوانند ارتباطات بين بخش هاي فعال مختلف كه در جامعه فعاليت مي كنند را به نحو احسن برقرار كنند.

بنابراين سرمايه گذاري در حمل و نقل مستلزم سرمايه گذاري سنگين است و كشورها براي برطرف كردن موانع و تنگناهايي كه در حمل و نقل وجود دارد، ناچار به پرداختن چنين هزينه هايي هستند.

معاون حمل ونقل اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي گيلان در اين باره گفت: علاوه بر اهميت اقتصادي و آثاري كه يك سيستم حمل و نقل مي تواند روي بهبود وضع اقتصادي بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگي تك تك افراد را فراهم آورد آثار اجتماعي فرهنگي آن نيز مثل آثار آموزشي، بهداشتي، فرهنگي، سياحتي و زيارتي را نبايد از نظر دور داشت.

جلال فتوره چي افزود: ارتباط عميق حمل و نقل با زندگي روزمره از نقطه نظر دسترسي به خدمات و رفاه اجتماعي و نقش اساسي آن در ارتقاي سطح زندگي و رفاه اجتماعي، بيانگر نقش فرهنگي و اجتماعي است كه حمل و نقل مي تواند داشته باشد.

وي اظهارداشت: بنابراين براي ارتقاي سطح زندگي و كيفيت زندگي اجتماعي بايد به توسعه حمل و نقل توجه خاص شود تا به اين طريق به تقاضاي جامعه براي دستيابي به آموزش و فرهنگ، فعاليت هاي اجتماعي و ورزشي و غيره پاسخ مساعد داد.

معاون حمل ونقل اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي گيلان گفت: حمل و نقل گاه نقش خود را از طريق سير و سياحت و توريسم ايفا مي كند زيرا افراد با انگيزه هاي گوناگون اعم از تجارت، تحصيل، درمان، روابط سياسي، زيارت، روابط اداري، فرهنگي و غيره به كشورهاي ديگر سفر كرده و با آداب و رسوم آنها آشنايي پيدا مي كنند.

لزوم نوسازي ناوگان حمل و نقل استان

وي در ادامه بر لزوم نوسازي ناوگان حمل و نقل استان تاكيد كرد و افزود: در پنج سال گذشته هيچ تسهيلاتي براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي گيلان پرداخت نشد اما در صورت آغاز پرداخت تسهيلات اولويت نخست جايگزيني ميني بوس هاي فرسوده با خودروهاي نو خواهدبود.

فتوره چي افزود: از سال 85 تا 87 با پرداخت بيشتر از 14 ميليارد و 540 ميليون تومان تسهيلات هزار و 135 دستگاه كاميون، اتوبوس و سواري و ميني بوس فرسوده در گيلان جمع آوري و خودروهاي نو جايگزين شد.

به هر حال حمل و نقل از عناصر لازم براي توسعه اقتصادي كشور به حساب مي آيد بنابراين توجه به نوسازي وسائط نقليه فرسوده نقش مهمي در جامعه ايفا خواهد كرد.

كد خبر: 2202250

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۵:۵۶

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن