تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804579169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك روانشناس:يك نوع از افسردگي‎ها، اختلالات عاطفي فصلي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك روانشناس:يك نوع از افسردگي‎ها، اختلالات عاطفي فصلي هستند
يك روانشناس گفت: همه افراد جامعه مي‌بايست به بحث مشاوره اهميت دهند تا از بروز اختلالات روحي جلوگيري شود.

افسردگي يكي از انواع بيماري‌هاي روحي شايعي است كه علائم مخصوص به خود را دارد؛ از جمله احساس اندوه، بي‎قراري، بي ‎اشتهايي، گوشه‎ گيري، گريه‎هاي مكرر و... به راستي چگونه مي‎توان اين بيماري را به‎موقع تشخيص و درمان كرد؟ پاسخ به سئوالات بالا و توضيحات بيشتر را از دكتر حميدرضا مهاجراني، عضو هيئت علمي دانشگاه در استان مركزي جويا شده‎ايم.

حميدرضا مهاجراني در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه لرستان، با بيان اينكه افسردگي شكل‎هاي مختلفي دارد و براساس شكل‎هاي مختلف آن تشخيص‎هاي متفاوتي داده مي‎شود، گفت: يك نوع از افسردگي‎ها، اختلالات عاطفي فصلي هستند كه حالت افسردگي فقط مربوط به يك لحظه خاص است و اين نوع از افسردگي بيشتر در قسمت‎هاي شمال كشور كه هوا ابري است شيوع دارد.

وي افزود: افسردگي كه امروزه بيشتر مردم آن را مي‎شناسند، افسردگي اساسي است كه همراه با احساس ناراحتي و غم و سكوت است ولي علائم دقيق‎تري دارد كه انجمن روانشناسي آن را مطرح كرده و مهمترين موارد آن، از كار افتادگي فرد در جامعه و از زندگي و شغل است به گونه‎اي كه حتي فرد نمي‎تواند خوردن و خوابيدن درستي داشته باشد.

دكتر مهاجراني، استرس محيطي، رژيم غذايي نادرست، بيماري‌هايي مانند سرطان يا ديابت و بعضي نوع قرص‎ها مانند قرص فشارخون را از ديگر عوامل ايجاد كننده افسردگي ذكر و تصريح كرد: افسردگي بعد از زايمان و افسردگي حالتي كه فرد به هنگام ناكامي و شكست به آن مبتلا مي‎شود نيز از ديگر انواع اين بيماري است.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه در مورد آمار مبتلايان به اين بيماري در ايران گفت: در كشور ما در يك نظرسنجي كه در سال 87 انجام شد، 34 درصد از افراد جامعه به آن مبتلا بودند.

وي با اشاره به اينكه علت اصلي افسردگي به طور دقيق مشخص نيست ادامه داد: بعضي از محققين معتقدند كه افسردگي صرفاً ژنتيكي است ولي گروه ديگري مخالف اين نظر هستند و در حقيقت ژنتيك و محيط را باعث ايجاد اين بيماري مي شناسند.

اين روانشناس علائم افسردگي در كودكان را بي‎اشتهايي، عدم علاقه به بازي‎هاي گروهي، اختلال در خوردن و خوابيدن دانست و افزود: البته همه اين عوامل بايد با هم رخ دهند تا بتوانيم بگوييم كه فرد به افسردگي مبتلا شده است.

مهاجراني با بيان اينكه روزمرگي يكي از عوامل مهم بروز افسردگي است كه در روانشناسي اجتماعي به آن پرداخته شده است، اضافه كرد: روزمرگي در امورات زندگي زمينه ظهور اين بيماري را ايجاد مي‎كند و افراد مي‎بايست با مديريت صحيح و ايجاد فضايي مناسب در محل كسب و كار و خانواده از بروز آن پيشگيري كنند.

وي با اشاره به تأثير بيكاري بر بروز افسردگي تصريح كرد: گرچه بيكاري يكي از معضلاتي است كه زمينه ايجاد افسردگي را مهيا مي‎كند اما اگر فرد اعتماد به نفس داشته باشد مي‎تواند در مقابل مشكلات اجتماعي مقاوم باشد.

اين روانشناس در ادامه درباره اثربخشي داروهاي ضد افسردگي بيان كرد: مصرف دارو با اينكه بر بيماري افسردگي تاثير مثبت مي‎گذارد لكن داراي عوارض جانبي است.

مهاجراني ادامه داد: داروها بر قسمت‎هاي مختلف مغز افراد تاثير مي‎گذارد و باعث عوارض مي‎شود بنابراين مي‎بايست همزمان با مصرف دارو از مشاوره استفاده شود كه اين امر در تسريع درمان بسيار مؤثر خواهد بود.

وي در مورد نحوه قطع داروهاي ضدافسردگي گفت: قطع دارو بسته به نوع افراد و نوع افسردگي متفاوت بوده و بهترين راه اين است كه جايگزين‎هايي براي دارو ايجاد شود كه از مهمترين آنها مي‎توان به ورزش و مشاوره روان درماني اشاره كرد.

اين روانشناس، مشاوره را در جلوگيري از بروز افسردگي و نيز درمان آن بسيار موثر دانست و افزود: اهميت دادن خانواده‎ها و افراد به بحث مشاوره از بروز اختلالات روحي به شدت مي‎كاهد كه لازم است افراد جامعه هرچند به لحاظ روحي رواني مشكل هم نداشته باشند براي پيشگيري و كسب آگاهي‎هاي لازم به آن اهميت دهند.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن