تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806926069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئول ايمني غذا در ايران كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مسئول ايمني غذا در ايران كيست؟


افزودني‌ها، سرطان‌زا هستند

كارشناسان بهداشتي نسبت به عوارض خطرناك مصرف بيش از حد مجاز افزودني‌ها و نگهدارنده‌ها در مواد غذايي هشدار مي‌دهند و مي‌گويند كه اگر در مواد غذايي از افزودني‌ها بيش از حد مجاز استفاده شود و مردم نيز در درازمدت از مواد غذايي كه حاوي افزودني است، استفاده كنند، به انواع بيماري‌هاي غيرواگير و سرطان مبتلا مي‌شوند.

كارشناسان هشدار مي‌دهند

به گفته دكتر منصور رضايي، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، گاه براي ماندگاري، طعم، رنگ و بوي مواد غذايي از انواع مواد افزودني استفاده مي‌شود و اگر اين مواد افزودني در حد غيرمجاز در مواد غذايي يا نوشيدني‌ها استفاده شود، سبب تخريب بافت‌هاي بدن مي‌شود.

او به‌عنوان نمونه مي‌گويد: اگر از ماده افزودني نيترات سديم كه براي ماندگاري سوسيس و كالباس استفاده مي‌شود يا اسپارتام و ساخارين كه از مواد افزودني شيرين‌كننده محسوب مي‌شوند، بيش از حد مجاز استفاده شود، انواع بيماري‌ها و سرطان به سراغ انسان مي‌آيد و به همين دليل بايد نظارت مستمر بر فعاليت كارخانه‌هاي توليد‌كننده شود.

چند روز قبل هم دكتر داريوش فرهود كه از او به‌عنوان پدر علم ژنتيك نام برده شده است، در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها به صراحت اعلام كرد كه مواد افزودني و نگهدارنده‌ها كه به مواد غذايي افزوده مي‌شود، سرطان زا هستند بنابراين، وزارت بهداشت نبايد منفعل باشد و بگويد 80درصد آبليموها ناخالصي دارد يا 80درصد زعفران‌ها استاندارد نيست. اين وزارت بهداشت است كه بايد مراقب باشد.

دكتر مجيد حاجي فرجي، متخصص تغذيه و رژيم درماني و رئيس انستيتو صنايع غذايي كشورهم به همشهري مي‌گويد: در زمينه ميزان استفاده مجاز از مواد افزودني در مواد غذايي، هم آيين‌نامه بين‌المللي وهم آيين‌نامه داخلي منطبق با استانداردهاي بومي كشور زيرنظر سازمان‌هاي استاندارد و غذا و دارو وجود دارد. براساس اين استانداردها اگر ميزان مواد افزودني در حد مجاز باشد، آن ماده غذايي ايمن است اما اگر ميزان مواد افزودني در مواد غذايي بيش از حد مجاز باشد در درازمدت عوارضي را به‌دنبال خواهد داشت.

به‌عنوان نمونه، نيترات و نيتريتي كه براي ماندگاري گوشت‌هاي كنسروي و فرآوري شده مثل سوسيس و كالباس به‌كار مي‌رود اگر بيش از حد مجاز باشد، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير و سرطان را براي افرادي كه در درازمدت از اين مواد غذايي استفاده مي‌كنند بيشتر مي‌كند و يا اگر ميزان بنزوات سديم كه در كنسروها و شورها استفاده مي‌شود بيش از حد مجاز باشد، مواد سمي‌اي توليد مي‌شود كه سبب افزايش راديكال‌هاي آزاد در بدن شده و احتمال بروز بيماري‌هاي غيرواگير را افزايش مي‌دهد. به گفته اين متخصص تغذيه، نظارت بر مواد غذايي فرآوري شده بر عهده سازمان غذا و دارو‌ست و اگر اين سازمان برنحوه اجراي استانداردها نظارت داشته باشد، نگراني در اين زمينه وجود نخواهد داشت.

وزير از نحوه نظارت انتقاد مي‌كند

اما ظاهرا خود وزارت بهداشت هم ازنحوه نظارت بر مواد غذايي گله‌مند است تا جايي كه چند روز قبل وزير بهداشت هم از نحوه نظارت‌ بر محصولات غذايي انتقاد كرد و گفت: دستگاه‌هاي نظارتي بايد در اين زمينه نظارت قوي‌تري داشته باشند. آنچه اكنون به‌عنوان نظارت اتفاق مي‌افتد، خيلي ضعيف است و اين مبحث در وزارت بهداشت تنها در مرحله صدور پروانه بهره‌برداري صورت مي‌گيرد؛ به اين معنا كه پروانه بهره‌برداري گرفته مي‌شود اما متأسفانه ابزاري براي نظارت مناسب در زمينه اينكه پس از اخذ پروانه چه محصولي وارد بازار مي‌شود، وجود ندارد درحالي‌كه اين موضوع بايد برعكس باشد.

دكتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو چند‌ماه قبل تصريح كرد كه نظارت بر مواد غذايي مصرفي مردم قطعا ضعيف است. درخصوص نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي نظارت جدي وجود نداشته و مديريت ضعيفي داشتيم و نتوانستيم اين مسئوليت را به نحو شايسته‌اي انجام دهيم اما ان‌شاءالله برنامه‌هاي نظارتي را در اين حوزه تشديد خواهيم كرد تا كاستي‌هاي گذشته را جبران كنيم.حال اين سؤال در ذهن باقي مي‌ماند كه چه‌كسي مسئول ايمني غذاست؟ وقتي، غذايي كه بايد ايمني بدن را تأمين كند به بدن آسيب مي‌رساند.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن