تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821383352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرغداري سنتي، آري يا خير؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مرغداري سنتي، آري يا خير؟
امروز سطوح پايين سواد و معلومات فني در بين توليد كنندگان مرغ، گستردگي ساختار و پراكندگي اركان در كشور، وابستگي به مواد اوليه وارداتي و نوسان فراوان نرخ نهاده‌ها از مخاطرات فراروي صنعت مرغداري در كشور محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه‌ي آذربايجان شرقي، استان، هم اينك پيشرو در صنعت مرغداري كشور بوده و در زمينه توليد مرغ گوشتي جزء چهار استان برتر در كشور است. در اين استان توليد مرغ از ميزان مصرف استاني فراتر رفته و صادرات مرغ از آذربايجان شرقي به استان‌هاي ديگر از مدتها پيش آغاز شده است.

هم اكنون 40 مزرعه بزرگ پرورش مرغ به ظرفيت مجموع يك ميليون و 146هزار قطعه و با توليد سالانه بيش از 60 ميليون قطعه جوجه در آذربايجان شرقي فعال است و اين استان از مهم‌ترين تامين كنندگان اصلي جوجه گوشتي در بين استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود.

مسعود محمديان، رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي منطقه آذربايجان شرقي، افزود: امروزه مرغداري در آذربايجان شرقي به يك صنعت پويا با اشتغال‌زايي بالا تبديل شده و زنجيره توليد گوشت با استفاده از فن آوري‌هاي روز در اين استان وارد مراحل جديدي شده است.

وي اظهار كرد: صنعت مرغداري استان، صدها واحد جوجه كشي، توليد دام، خدمات كشتارگاهي و صدها شركت خدماتي، بهداشتي و دامپزشكي را فعال كرده و صدور مرغ به تمام استان‌هاي كشور و نيز كشورهاي همسايه آسياي ميانه، قفقاز و عراق از مدتها پيش آغاز شده است.

محمديان ادامه داد: با توجه به شرايط آب و هوايي آذربايجان شرقي، توليد گوشت مرغ در تمام طول سال در اين استان ميسر است و با راه‌اندازي آموزش‌هاي علمي و عملي در صنعت مرغداري استان شاهد بالا رفتن بازده توليد بوده‌ايم. علاوه بر آن سرمايه گذاران جوان قبل از آمدن به اين صنعت آموزش‌هاي مقدماتي را مي‌بينند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي يادآور شد: اجراي طرح‌هاي خوبي در توسعه صنعت مرغداري استان را شاهديم كه در اين طرح‌ها تجهيز و نوسازي مرغداري‌ها و به روز كردن فن آوري‌هاي صنعت مرغداري مورد توجه قرار گرفته است.

وي با اشاره به حضور دامپزشك در مرغداري‌هاي سنتي، افزود: بايد همه مرغداري‌هاي استان توليد گوشت مرغ زير نظر دامپزشك باشد و نبود آموزش مرغداران سنتي از چالش‌هايي است كه صنعت مرغداري كشور از آن رنج مي‌برد.

محمديان تاكيد كرد: اصلاح ساختار مرغداري‌هاي سنتي و قديمي از لحاظ تهويه، نور و حتي مديريت ضروري به نظر مي‌رسد و علاوه بر آن به دليل بكارگيري روش‌هاي سنتي در توليد مرغ و تخم مرغ شاهد بالا بودن درصد تلفات مرغ گوشتي در كشور هستيم، به طوري كه طبق اعلام مركز آمار ايران، اين تلفات حدود 10.5 درصد است در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته اين رقم به 2 تا 3 درصد مي‌رسد.

غفور عبداللّهي، معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز به خبرنگار ايسنا گفت: كارشناسان معتقدند رعايت اصول ساخت سالن‌هاي مرغداري با توجه به منطقه جغرافيايي، مكانيزه كردن مرغداري و رعايت اصول بهداشت نه تنها باعث افزايش بهره وري، بلكه باعث پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي طيور و افزايش كيفيت توليدات خواهد شد.

وي ضمن بازگو كردن مشكلات توليدكنندگان گوشت مرغ، افزود: نوسان قيمت نهاده‌ها و قيمت گوشت مرغ و همچنين توسعه نيافته بودن سالن‌هاي پرورش مرغ در استان را مي‌توانيم از مهم ترين مشكلات توليدكنندگان گوشت مرغ قلمداد كنيم. عوامل مديريتي در ميزان بهره وري و توليد در سالن‌هاي طيور تاثيرگذار است.

عبداللّهي خاطرنشان كرد: در حال حاضر روزانه 180 تا 190 تن مرغ در كشتارگاه‌هاي صنعتي طيور استان، كشتار و روانه بازار مصرف مي‌شود.

معاون سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي افزود: اگر ارز تك نرخي به موقع تخصيص يابد قيمت نهاده‌ها نيز ثابت خواهد ماند. در صورت تثبيت قيمت نهاده‌ها، پيش‌بيني مي‌شود قيمت مرغ آماده طبخ نيز ثابت مي‌ماند.

وي از عوامل تاثيرگذار در توليد گوشت سفيد طيور گفت و تاكيد كرد: مديريت تهويه، دما و رطوبت نقش مهمي در توليد و سلامتي گلّه ايفا مي‌كند.

جاويد بهروزين، مدير امور طيور سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: افزايش آگاهي از نيازهاي طيور و رعايت كردن راهكارهاي اقتصادي در رابطه با پرورش طيور به نوعي كاهش ضرر و زيان را در پي دارد.

وي با اشاره به شهرستان‌هاي توانمند در توليد گوشت مرغ، اظهار كرد: ميانه، شبستر و مرند به ترتيب با 12هزار، 11360 و 7500 تن به عنوان نمونه‌هاي استان در توليد گوشت مرغ شناخته شده‌اند. مجهزترين مرغداري ها در شهرستان ميانه واقع است.

مدير طيور سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي يادآور شد: مرغداران استان در سال گذشته موفق به توليد 74 هزار تن گوشت مرغ شده بودند. كارشناسان، توليد 81 هزار تن گوشت مرغ در استان را دور از انتظار نمي‌دانند.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن