تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804113197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كاسبي فعاليت يك صنف نوظهور در پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: كاسبي فعاليت يك صنف نوظهور در پايتخت
در هر واگن چند تايي از آنها مشاهده مي‌شوند. مرد و زن هم تفاوتي ندارد. جنس به دست چرخ مي‌زنند و بعضا با تبليغات كلامي متفاوت قصد دارند مشتريان بيشتري را جذب كنند. اينها صنف نانوشته دست فروشان مترو هستند كه در اعماق زمين به دنبال كسب درآمد هستند.

به گزارش ايسنا، طي سال‌هاي گذشته هرچقدر كه به توسعه و گسترش متروي تهران اهميت داده شد و رسانه‌ها به دعواي شهرداري و دولت در زمينه تامين اعتبار مترو پرداختند، به گسترش صنف دست فروشان مترو توجه چنداني نشد.

نكته قابل توجه اينكه دست فروشان مترو تا چند سال پيش انسجام چنداني نداشتند و تعداد آنها نيز بسيار كم بود. در هر واگن نيز به سختي مي‌شد يكي از آنها را مشاهده كرد اما از نيمه دوم سال قبل و به ويژه سال جاري انسجام و اتحاد بيشتري بين دست فروشان مترو ايجاد شده و آنها حتي با برقراري ارتباطات كلامي با يكديگر، همديگر را براي فروش بيشتر راهنمايي مي‌كنند.

در بين محصولاتي كه دست فروشان مترو اقدام به فروش آنها مي‌كنند، از لوازم آرايشي و محصولات خوراكي و پوشاك يافت مي‌شود تا بوگير كفش و جلد مدارك و باتري و سوزن نخ كن!

از تعداد دست فروشان مترو آمار مشخصي در دست نيست اما با توجه به تردد روزانه ميليون‌ها تهراني از طريق مترو مي‌توان حدس زد كه بازار مترو از ارزشي چند ميليارد توماني برخوردار است كه اگر هر يك از اين فروشندگان بتوانند سهم ناچيزي از اين بازار را به خود اختصاص دهند، اصطلاحا نانشان در روغن است.

دست فروشي در مترو اما آداب و رسوم خاص خود را نيز دارد. حفظ تعادل در حين حركت قطار در كنار تبليغات صوتي جذاب و در عين حال برخورد توام با احترام با مشتريان مي‌تواند كليد موفقيت يك دست فروش مترو باشد.

ويژگي خاص ديگر بازار مترو ارزان بودن محصولات آن است. در واگن مردان قيمت اجناس عمدتا كمتر از 5000 تومان بوده و در واگن زنان هم اگرچه قيمت‌ها بالاترند اما اجناس عرضه شده در اين بخش نيز به نسبت گرانترند.

برخلاف روي زمين كه شهرداري تهران با دست فروشان در مناطق مختلف برخورد كرده و كاسبي آنها را در صورت اشغال كردن فضاي پياده‌رو بر هم مي‌زند اما در عمق زمين خبري از اين‌ حرف‌ها نيست و دست‌فروشان مترو با خيال راحت و در آسايش به كسب و كار خود ادامه مي‌دهند.

اما واكنش مردمي كه از مترو براي تردد روزانه خود استفاده مي‌كنند، در مقابل دستفروشان مترو بسيار متفاوت است.

عده‌اي كسب و كار دستفروشان مترو را عامل مزاحمت براي مردم دانسته و عنوان مي‌كنند كه اين كار باعث سلب آسايش آنها در محيط آرام داخل واگن‌هاي مترو شده است.

مشخص نيست چرا متروي تهران جلوي دستفروشان را نمي‌گيرد

علي، دانشجوي كارشناسي رشته اقتصاد در اين باره به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: من مخالف دستفروشي در مترو هستم چرا كه اين كار باعث ترويج اقتصاد زيرزميني در كشور مي‌شود. از سوي ديگر بسياري از مردم به دنبال دقايقي آرامش در واگن‌هاي مترو هستند اما دستفروشان با صداي بلند خود اين آرامش را بر هم مي‌زنند.

وي افزود: مشخص نيست متروي تهران كه مدعي امور فرهنگي و اجتماعي هست چرا جلوي اين دستفروشان را نمي‌گيرد يا حداقل تلاشي براي ساماندهي آنها نمي‌كند. جالب اينجاست كه در چند وقت اخير شاهد افزايش تعداد اين دستفروشان هم بوده‌ايم.

از سوي ديگر عده‌اي نيز مخالفت چنداني با كسب و كار دستفروشان مترو ندارند، به شرط اينكه مراقب محصولات تقلبي هم باشيم!

بهاره، دانشجوي كارشناسي ارشد شيمي كه خود را يكي از مسافران كثيرالسفر مترو معرفي مي‌كند در اين باره به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: در واگن زنان محصولات زيادي اعم از لوازم آرايش، محصولات خوراكي، لباس زير، بدلي و امثال آن فروخته مي‌شود كه البته قيمت محصولات مربوط به زنان عمدتا بيشتر از قيمت محصولات واگن مردان است.

او با اشاره به اينكه تعداد دستفروشان زن مترو به مراتب بيشتر از مردان است، افزود: در واگن مردان هم محصولاتي مانند جوراب، بوگير كفش، محصولات خوراكي، جلد مدارك، باتري، دفتر نقاشي، مداد و خودكار، سوزن نخ كم و تيغ اصلاح فروخته مي‌شوند كه عمدتا قيمت اين محصولات زير 5000 تومان است.

وي با اشاره به اينكه برخي محصولات فروخته شده در مترو توسط دستفروشان تقلبي از آب در مي‌آيند، گفت: البته بايد اين را هم در نظر داشت كه محصولات فروخته شده در مترو قيمت بسيار ارزان‌تري نسبت به اجناس مغازه‌هاي بيرون دارند. ضمن اينكه شما براي خريد اين محصولات زحمت كمتري را نيز متحمل مي‌شويد. به شرط اينكه جنسي كه مي‌خريد تقلبي نباشد.

وي كه از موافقان نسبي فعاليت دستفروشان مترو به نظر مي‌رسد، درباره مزاحمت‌هاي آنها نيز مي‌گويد: مثلا يكي از دستفروشان زن مترو همواره با خود چرخ دستي حمل مي‌كند كه اين باعث مي‌شود در حين جابه‌جايي مزاحمت‌هايي را براي مسافران به وجود آورد. ضمن اينكه برخي مسافران نيز از صداي دستفروشان مترو كلافه مي‌شوند.

وي پيشنهادي نيز درباره ساماندهي دستفروشان مترو داده و مي‌گويد: به نظر من اگر دكه‌هاي كوچكي در بخش‌هاي مختلف مترو با قيمت پايين به اين دستفروشان اجاره داده شود و مردم در حين خروج يا ورود به واگن اين دكه‌ها را ببينند هم مزاحمت كمتري براي آنان به وجود مي‌آيد و هم اينكه دستفروشان مي‌توانند با نظارت بيشتري به كسب و كار خود ادامه دهند.

اينجا خيالمان راحت است!

اما از موافقان و مخالفان فعاليت دستفروشان در مترو كه بگذريم يكي از دستفروشان مترو نيز نظر خود را راجع به اين موضوع بيان كرد. البته پيدا كردن يكي از دستفروشان مترو كار سختي نيست اما اينكه بتوانيد او را به حرف بياوريد چندان ساده نيست.

مجتبي 32 ساله كه در يكي از خطوط پر رفت و آمد متروي تهران دستفروشي مي كند، با اشاره به اينكه از روي اجبار رو به دستفروشي در مترو آورده به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: البته اين كار درآمد بدي ندارد و دردسرهاي آن هم كمتر از دستفروشي در خيابان است. اينجا خيالمان راحت است كه كسي جنسمان را جمع نمي كند. البته بعضي از مردم در مترو رفتار خوبي با ما ندارند ولي در مجموع مي توان گفت كه اكثر مردمي كه از مترو استفاده مي كنند مشكلي با فعاليت ما ندارند.

او به زيركي از پاسخ به اين سوال كه آيا دستفروشان مترو از جاي خاصي خط مي گيرند يا با شركت خاصي براي فروش محصولاتش همكاري مي كنند، طفره رفته و عنوان مي كند: انصافا جنسي كه ما در مترو مي فروشيم ارزان تر از جنسي است كه در مغازه فروخته مي شود. البته قبول دارم برخي از اجناس نيز تقلبي از آب در مي آيند اما نبايد همه دستفروشان را با يك چوب زد.

با اين اوصاف به نظر مي‌رسد هرچقدر متروي تهران در زمينه تامين اعتبارات لازم براي توسعه و گسترش مشكل داشته، دست‌فروشان تهران مشكلي براي گسترش فعاليت‌هاي خود نداشته‌اند. پيش‌بيني مي‌شود با راه‌اندازي خطوط جديد مترو در سال‌هاي آينده بر تعداد دست فروشان مترو نيز افزوده شود. در اين بين اما بايد ديد واكنش مسئولان شهرداري و به ويژه مسئولان متروي تهران در قبال دست فروشان چه خواهد بود. آيا برنامه‌اي براي ساماندهي اين دسته از فعالان اقتصادي اجرا خواهد شد يا اينكه رشد قارچ‌گونه دست فروشان مترو همچنان ادامه خواهد يافت.

نظر شما:
------------

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن