تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819221142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشي از فعاليت قهوه‌خانه‌هاي بدون مجوز در پايتختاز شب نشيني‌هاي مختلط تا مالخري و سازماندهي اراذل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارشي از فعاليت قهوه‌خانه‌هاي بدون مجوز در پايتختاز شب نشيني‌هاي مختلط تا مالخري و سازماندهي اراذل
اخيرا مشاهده شده در برخي از مناطق شهر تهران قهوه‌خانه‌هايي بدون مجوز تاسيس شده است.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سايت دانا، قهوه خانه، ريشه در تاريخ كهن اين مرز و بوم داشته و به مثابه يكي از مشخصه هاي فرهنگ ايراني، در گذشته اي نه چندان دور بوده و علاوه بر پذيرايي از مشتريان ، از جهات ديگر ، به ويژه ارتباطات اجتماعي ، محل ملاقات و ديدو بازديدهاي گروهي اهميت داشت.

همچنين از ديدگاه معماري نيز بنيان و تزيين آن در بعضي مواقع، جلوه گاه هنرهاي سنتي ايراني بوده است.

از سوي ديگر ، نقش مهم اين اماكن در پيوند تنگاتنگ آن با آيين ها ، آداب و رسوم محلي و ديگر عرصه هاي فرهنگ مردم، قابل تامل و بررسي است ، زيرا ثبت و ضبط مشخصه هاي فني ، هنري ، اجتماعي و فرهنگي آنها ، به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي ايران ، ضرورتي است كه مي تواند مورد استفادۀ علاقه مندان ، جهانگردان و گردشگران قرار گيرد.

روي هم رفته ، ساختار قهوه خانه يك معماري تقليد ي و التقاطي برگرفته از سبك و شيوۀ معماري سنتي شناخته شدۀ حمام و زورخانه و تكيه بود و به اين ترتيب ،سبك معماري بينه در حمام هاي عمومي قديمي ، الگوي فضاسازي در ساختمان سر پوشيده قهوه خانه بود . در گوشه اي از قهوه خانه ، سكوئي گرد يا چند ضلعي ، به نام «تخت» قرار داشت . تخت ،محل شعرخواني و نقل گويي و تقليد و بازي سخنوران ونقالان و مقلدان بود. بالاي تخت را سردمي مي بستند و آن را با نشان هاي درويشي و تابلوهاي نقاشي مذهبي و غير مذهبي مي آراستند.

اما با رشد قارچ گونه قهوه خانه‌هاي كوچك و بزرگ در گوشه و كنار شهرها به ويژه پايتخت، مسئولان با آسيب اجتماعي جديدي به نام قهوه خانه مواجه شدند

اماكني كه ديگر نه خبري از پيرمردها و ريش سفيدان محل در آن هست و نه قليان هاي خوانسار و كاشان، اماكني كه كم كم پاتوقي براي جوانان شد و تفريح قشر جوان امروز نيز از ورزش به سمت قليان ميوه‌اي تغيير شكل داد.

اخيراهم مشاهده شده در برخي از مناطق شهر تهران قهوه خانه هايي بدون مجوز تاسيس شده است.

اين قهوه خانه ها با توجه به موقعيتشان در نقاط مختلف شهرتبديل به پاتوق هايي براي اراذل اوباش و در بعضي مناطق ديگر تبديل به پاتوق هايي براي تفريح و شب نشيني دختران و پسران به صورت مختلط شده است.

بعضي از اين قهوه خانه ها تبديل به مراكزي براي خريد و فروش اموال مسروقه و مصرف مشروبات الكلي و توزيع مواد مخدر شده است.

اخيرا هم ديده شده كه تراكت هايي با موضوع " مجوز قهوه خانه به همراه مشاركت " سطح شهر توسط افراد ناشناس در بين مردم توزيع شده كه در آن آمده است كه " گرفتن مجوز فعاليت از ما و سرمايه گذاري از شما و اگر مايل به همكاري هستيد تماس بگيريد".

بعضي از اين مكان ها پناهگاه و محل قرار افراد لاابالي بوده و اعمالي مثل مالخري تا رد كردن مواد مخدر و حتي خريد و فروش سلاح سرد و گرم نيز در اين اماكن به چشم مي خورد.

به طور مثال در يكي از اين قهوه‌خانه‌ها از باطوم فنري و اسپري اشك آور گرفته تا فشنگ و دستبند پليسي خريد و فروش مي شود.

نكته ديگر نقش قهوه خانه ها در جرايم باندي و سازماندهي اراذل مي باشد . بطوريكه در موارد بسيار زيادي قشون كشي هاي 40-50 نفره بر عليه گروه هاي رقيب از قهوه خانه صورت مي گيرد كه منجر به نزاع دسته جمعي مي شود.

لذا با توجه به اين موارد انتظار مي رود مسئولان اجرائي كشور اقدامات موثري را با توجه به مشكلاتي كه تاسيس بي رويه قهوه خانه ها به خصوص در شهر تهران در پي دارد، انجام دهند.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن