تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799945843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازنگري در قانون هدفمندي يارانه‌ها از ديد مركز پژوهش‌هاي مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بازنگري در قانون هدفمندي يارانه‌ها از ديد مركز پژوهش‌هاي مجلس
مركز پژوهش هاي مجلس با ارئه گزارش در دو بخش مدون بر لزوم بازنگري بر قانون هدفمندي يارانه ها تأكيد و پيشنهاداتي را در اين زمينه ارائه كرد.

ه گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز با بيان اين مطلب كه گزارش حاضر در دو بخش مدون شده است، اعلام كرد: بخش نخست به ضوابط كلي لزوم بازنگري در قانون مي‌پردازد و نشان مي‌دهد كه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از لحاظ ماهوي به بازنگري جدي و سازگار با مباني رايج پذيرفته شده در جهان نياز دارد.

در اين چارچوب پيشنهاد جديدي براي بازنويسي قانون ارائه مي‌شود كه بازنگري مطلوب در قانون هدفمندكردن يارانه‌هاست، در بخش دوم، با فرض آنكه بازنگري جدي مورد تأييد نباشد، مسائل مفهومي و اجرايي قانون موجود و حاصل عملكرد قانون بررسي مي‌شوند و در آن چارچوب اصلاحاتي پيشنهاد مي‌شود كه بهبود محدودي در قانون ايجاد خواهد كرد.

تحقيق حاضر تأكيد دارد كه بازنگري جدي قانون، از الزامات اجتناب‌ناپذير براي گذر از وضعيت نابسامان كنوني و قرار گرفتن در مسير توسعه، محسوب مي‌شود.

انجام اين بازنگري براي دستيابي به وضعيت مطلوب توسعه اي و همساز كردن روندهاي اقتصادي كشور با الزامات جهان امروز، ضروري شمرده شده است.

اين گزارش در مورد چگونگي بازنگري مطلوب در محتواي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها آورده است: قانون هدفمند كردن يارانه‌ها كه اجرايي شدن آن در تاريخ 23/10/1388 با تصويب شوراي نگهبان، قطعيت يافت.

با اين فرض ضمني نوشته شده است كه تعريف مشخصي از يارانه وجود دارد كه بر اساس آن انتقال‌هايي ناكارآمد در جامعه انجام مي‌شوند در صورتي كه دولت با شكل گفته شده در قانون، اين يارانه‌هاي غيرمشهود را به منابع مشهود مبدل و به مصارف ذكر شده برساند، كارآيي اقتصادي افزايش خواهد يافت. بنابراين قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تصويري را ايجاد مي‌كند كه حاصل آن گران كردن قيمت برخي اقلام كليدي اثرگذار بر توسعه اقتصادي و تخصيص منابع حاصل از آن به گروه‌هاي خاص است.

در شكل مدون شده، قانون مباني اصلي مربوط به بخش انرژي را كه زمينه مطلوب براي دستيابي به توسعه پايدار و سلامت اقتصادي را فراهم مي‌كند، ناديده گرفته است.

اين نارسايي سبب شده كه منافع احتمالي برخاسته از اجراي قانون به حدي محدود شود كه تلاش گسترده براي رسيدن به خواسته‌هاي قانون را از اولويت بياندازد. در جريان انجام اصلاحات مورد نظر قانون، انواع يارانه‌ها و مداخله‌ها هم بر وضعيت موجود افزوده شده است كه اين موارد نيز در نفس خود دامنه گسترده‌اي از اختلالات را به وجود آورده است.

براي روشن شدن دلايل ضرورت بازنگري در منطق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، بحث حاضر منطق سنتي را در كنار منطق نگرش جديد قرار مي‌دهد و بيان مي‌كند كه چگونه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها منطق نگرش جديد را به كلي ناديده گرفته است و در هر صورت، منطق سنتي را هم در چارچوبي درست متبلور نكرده است.

در نتيجه مي‌توان گفت بازنگري در منطق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و در نتيجه آن، تغيير در سياست‌هاي تخصيص منابع مالي در اقتصاد كشور، به نفع توسعه ملي و ضروري است.

گزارش مذكور در مقوله منطق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها نيز مي‌گويد: در قانون هدفمند كردن يارانه‌ها استدلالي غيررسمي در مورد منطق تدوين قانون هدفمند كردن يارانه ها وجود دارد.

استدلال اين بوده است كه مبالغ گزاف يارانه پرداختي به بخش انرژي سبب شده است كه از يك سو ضوابط عدالت دستكم گرفته شود و از سوي ديگر اقتصاد در مسيري نابهينه حركت كند.

در قانون هدفمند كردن يارانه ها، ماهيت اين يارانه‌ها مشخص نمي‌شود، ولي براي برخي از انواع انرژي قيمتي مفروض معين مي‌شود هر چند كه تأييد ارتباط بين قيمت حامل‌هاي انرژي در كشور با آن قيمت هاي مفروض، در چارچوبي منطقي، ناممكن ديده مي شود.

عمده‌ترين مورد استفاده از قيمت‌هاي مفروض، قيمت حامل‌هاي انرژي است كه بر اساس قانون تا پايان برنامه پنجم توسعه اقتصادي، قيمت داخلي اين حامل‌ها بايد دستكم معادل 90 درصد قيمت فوب آنها در خليج فارس باشد.

اين منطق قيمت‌گذاري كه در آن كف قيمت مشخص مي‌شود و در هر صورت بازاري هم براي تعيين رابطه عرضه و تقاضا و ايجاد رقابت به وجود نمي آورد، مي‌تواند به صورت يك روند مداوم افزايش قيمت داخلي انواع حامل‌هاي انرژي تداوم يابد، اين روند افزايش قيمت، به ويژه زماني بيشتر مشهود مي‌شود كه تغييرات ارزش پول ملي هم با عنايت به نياز دولت، انجام شود.

نكته مهم در هر دو مورد اين است كه ابعاد نظارت و پاسخگويي بايد اصلاح شود و هدف‌هاي برگزيده براي تخصيص منابع لازم است چنان برگزيده شوند كه زندگي متعارف مردم مختل نشود.

بحث در مورد هدف‌هاي غيرقابل رديابي در واقع فقط تلف كردن منابع است، در هر دو مورد، اصلاح جهت‌گيري تخصيص منابع بايد با دقت مدنظر باشد و معيارهاي قابل تشخيص براي هدف‌هاي برگزيده، همراه با مبلغ يا سهم منابع تخصيص يافته، اعلام شود همچنين لازم است تخصيص منوط به وصول منابع شود و هيچ تخصيصي پيش از آزاد شدن منابع مالي، صورت نگيرد.

در مورد اقلام غير انرژي مندرج در قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، با توجه به محدوديت اقلام، بحث مستقل انجام نشده ولي نشان داده شده است كه گزينش قيمت معيار، ضوابطي دارد كه در آن موارد نيز بايد رعايت شوند و اين كار در هر صورت انجام نشده است.

كد خبر: 2202111

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۰:۵۶

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن