تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819672433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هفت پروژه آمريكا براي نفوذ در ايران + تصاوير و سند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: هفت پروژه آمريكا براي نفوذ در ايران + تصاوير و سند
دولت‌هاي غربي نياز به استراتژي‌ چندلايه، به خوبي زمان‌بندي‌شده و صبورانه‌اي عليه ايران دارند. هسته اصلي در يك رويكرد جديد عليه ايران، درگير شدن با عموم مردم ايران و سهام‌داراني است كه به طور ويژه با سهام‌داران غربي رابطه دارند.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،شوراي ملي ايرانيان آمريكا (NIAC) در گزارشي جديد، براي نزديك شدن آمريكا و متحدانش به دولت روحاني و در عين حال براي به حاشيه راندن تفكر مقاومت در برابر آمريكا در ايران، هفت استراتژي را به ايالات متحده پيشنهاد مي‌‌دهد. اين مطالعه كه ادعا مي‌شود به وسيله مصاحبه با مقامات ارشد ايراني، نخبگان و تجار و سهام‌داران تهيه شده، تحت عنوان «دست‌هاي دارز- مشت‌هاي باز: جهت‌دهي مجدد چشم‌انداز ايران فراتر از توافق هسته‌اي» نام‌گذاري شده و ادعا دارد كه ايران دست به سمت آمريكا و ايالات متحده دست ياري به سمت ايران باز كرده‌‌اند. اين شورا كه متشكل از ايرانيان مقيم ايالات متحده است برگزاري گردهمايي و نشست‌هاي متعدد با سياست‌مداران در واشنگتن در مورد وضعيت و سياستگذاري روابط ايران با آمريكا را در كارنامه خود دارد.

مشرق نوشت:اين مطالعه در مقدمه خود آورده است: اوباما گفت كه اگر ايران مشت‌هايش را باز كند، آمريكا دست دوستي‌اش را به سوي او دراز مي‌كند. حدود 5 سال بعد، انتخاب حسن روحاني به عنوان رياست جمهوري ايران، اين كشور فرآيندي عملي را به سمت ديدگاه اوباما شروع كرده است. برخلاف نظر عموم در واشنگتن، شواهد كمي مبني بر اين سخن كه تحريم‌ها باعث باز شدن و انجام تغييرات عملي در ايران شده، وجود دارد. به علاوه، نتيجه‌اي غير منتظره در انتخابات رياست جمهوري ژوئن در ايران، در نتيجه به وجود آمدن همبستگي سياسي بي‌سابقه پديد آمد و مردم ايران تصميم گرفتند ديگر مانند انتخابات سال 2009 از تقلب سخني نگويند.

اين مطالعه ادامه مي دهد: بعد از گذشت 8 سال از روايت افراط‌گرا در ايران كه مبتني بر مواجهه و مقاومت بود، تيم روحاني اكنون، تهران را با روايتي متفاوت كه با پندهاي تعامل سازنده با دنيا همراه است رهبري مي‌كند و اين كار را با توافق موقت هسته‌اي محكم كرد. اما اين آونگ به سادگي مي‌تواند دوباره به جاي قبلي بازگردد. افراط‌گراها در ايران منتظرند تا روحاني شكست خورده و بتوانند دوباره به سياست‌هاي ايران را به دست بگيرند. انتخاب‌هايي كه غرب امروز انجام مي‌دهد به تعريف جهت‌گيري حركت داخلي و خارجي ايران كمك خواهد كرد. اين مطالعه، مبتني بر مصاحبه با مقامات ارشد ايراني، نخبگان و تجار، ريشه‌ها و مفاهيم هر دوي اين روايت‌ها در ايران را توضيح مي‌دهد. توضيح مي‌دهد كه تغيير روايت در ايران چگونه رخ مي‌‌دهد و همچنين اقدامات تحكيمي‌اي كه بتواند به تقويت روايت مثبت كمك كند را نشان مي‌دهد.

«تريتا پارسي رئيس شوراي ايرانيان مقيم آمريكا»

اين مطالعه مي افزايد: اقدامات تحكيمي جهت رد اساسي روايت افراط‌گري – مانند ايده‌اي كه غرب ذاتا عليه پيشرفت علمي ايران هست - قويا «روايت مثبت» در ايران را تقويت خواهد كرد به شكلي كه آسان كردن توافقي بزرگ‌تر با ايران و كمك به جلوگيري از قدرت يافتن مجدد سياست‌هاي مقابله با غرب توسط تندروها را پشتيباني خواهد كرد.

اين گزارش هفت پروژه ويژه را پيشنهاد مي‌دهد: از همكاري در انرژي پاك گرفته تا اوج شراكت علمي ميان ايران و اروپا و آمريكا. اين پروژه‌ها به صورت ويژه براي رد روايت افراط‌گراها در ايران طراحي شده‌اند در حالي كه هيچ ريسكي را در پي نخواهد داشت. براي داشتن بيشترين تاثير، اين پروژه‌ها بايد داراي درگيري مستقيم يا موهبت‌هاي آشكار دولت‌هاي آمريكا و اروپا باشند.

اين مطالعه در گام بعد اقدام به واكاوي دو روايت _از قول خودش _ افراط گرا و مثبت مي كند:

آشنايي با روايت افراط‌گرا در ايران:

اين روايت به طرق زير، به باقي ماندن وحدت در ساختار تكه تكه قدرت در ايران خدمت مي‌كند:

- نگاه داشتن تصوير يك دشمن بي‌امان.

- توجيه نياز به امنيت مبتني بر ترس سيستم به عنوان وسيله‌اي براي مقابله با آن دشمن.

- بسيج عمومي براي پشتيباني از حلقه اقليت جامعه كه در هنگام نياز مي‌تواند به صورت يك «پشتيباني عمومي» در آيد- مانند زمان سالگردهاي پيروزي انقلاب و انتخابات‌ها و وقايع مهم.

«بيژن خواجه پور، مولف اين مطالعه و از بازداشت شدگان فتنه 88»

آَشنايي با روايت مثبت در ايران:

- بعد انتخابات سال جاري در ايران و بيرون آمدن رياست جمهوري حسن روحاني از جعبه‌هاي راي، حسن روحاني سوار بر روايت مثبت، گفت كه اين انتخاب به معناي «اراده مردم ايران است» كه «از طريق كانال انتخابات رياست جمهوري بيان شده است». اين ديدگاه، ديدگاه افراط‌گرا در ايران را سرخورده مي‌كند. در ايران مردم هيچ نقشي در تعيين سياست‌هاي استراتژيك كشور ندارند.آنچه كه روايت جديد روحاني را به پيش مي‌راند اين است كه كانديداي افراط‌گراها در انتخابات سال جاري (سعيد جليلي) تنها حدود 11 درصد از آرا را به خود اختصاص داد. تفاوت اساسي ميان تندروها و روايت روحاني اين است كه روايت روحاني، ظرفيت مسائل داخلي، اجازه اظهار نظر، و ارزيابي سياست‌هاي هسته‌اي و ديگر سياست‌ها را مبتني بر تحليل‌هاي هزينه فرصت منصفانه به وجود آورده است. شايد مهم‌ترين نكته رياست جمهوري روحاني اين باشد: براي مصلحت مردم ايران، مسئله هسته‌اي بيشتر يك وسيله است تا هدف، به اين معنا كه اين وسيله‌اي براي دست يافتن به شناخته شدن و يكپارچه شدن در سيستم بين‌المللي به عنوان يك بازيگر هم‌سان است.

مطالعه شوراي ايرانيان مقيم آمريكا ضمن ساده دانستن تغيير دادن رويكرد سياسي در ايران مي آورد: اين امكان وجود دارد كه بتوان با ايران به صورت كاملا محترمانه برخورد كرد- كه البته مسيري دو طرفه است نه يك طرفه- و در كنار آن نگراني‌هاي جهاني را نيز به پيش برد. با توجه گونه‌شناسي رفتارهاي گذشته تندروها در ايران، آمادگي براي دريافت عكس‌العمل‌هاي منفي و ديدن توهم توطئه از سوي آنان را بايد داشته باشيم. تا رسيدن به هدف، هر نوع درگيري و برخورد انتظارات، مسائل و نيروهاي داخلي‌اي را توليد خواهد كرد كه بايد محاسبه و پيش‌بيني شوند. بنابراين دولت‌هاي غربي نياز به استراتژي‌ چندلايه، به خوبي زمان‌بندي‌شده و صبورانه‌اي عليه ايران دارند. هسته اصلي در يك رويكرد جديد عليه ايران، درگير شدن با عموم مردم ايران و سهام‌داراني است كه به طور ويژه با سهام‌داران غربي رابطه دارند. در زير تعدادي از مزاياي ايده‌هاي طراحي شده را مي‌بينيد:

اين ايده‌ها با حضور تحريم‌هاي فعلي قابل انجام است.

شامل سهام‌داران ايراني‌اي مي‌شود كه به صورت رسمي يا غير رسمي به مراكز اصلي قدرت دسترسي دارند.

اين ايده‌ها با عموم مردم ايران و نخبگان آن‌ها رابطه برقرار كرده و به آن‌ها خواهد قبولاند كه دولت‌هاي غربي با پيشرفت‌هاي اقتصادي و تكنولوژيكي ايران مخالف نيستند.

اين ايده‌ها مسائلي را نشان مي‌دهند كه براي سهام‌داران ايراني بدون داشتن چالش مستقيم با مقامات حكومتي ايران مهم است.

و مهم‌ترين آن كه، اين پروژه، توافق هسته‌اي جامع توسط تضعيف تندروها و تقويت روايت مثبت در ايران را تسهيل مي‌كند.

مطالعه انجام شده در هفت پروژه پيشنهادي، توضيح مي دهد كه چگونه مي توان ذهن و قلب عموم مردم ايران و همچنين نخبگان آن را به تسخير ايالات متحده در آورد:

1. نشست‌هاي علمي ميان ايران و اروپا- آمريكا: آمريكا و اروپا مي‌توانند دانشمندان خود را به داشتن نشست‌هايي با دانشمندان ايران ترغيب كنند البته به صورتي كه باعث تقابل علمي و رقابتي نشود؛ و بايد كه به افتخار دانشمندان باستان ايران مثل عمر خيام و بو علي سينا برگزار شوند تا ميزان بروز شك در تهران را حداقل كند. از سويي ديگر، براي اطمينان از اينكه اين نشست‌ها تاثير مطلوبي بر روند ماموريت خواهد گذاشت، آمريكا ومتحدانش مي‌توانند از شخصيت‌هاي برجسته آمريكايي و ايراني-آمريكايي مانند بيل گيتس، پير اميديار و اميد كردستاني استفاده كنند. نشست‌هاي علم اعصاب به شدت پيشنهاد مي‌شود زيرا ايران از پيشرفته‌ترين‌ها در جهان است. با استفاده از تشجيع و كمك به تسهيل همكاري‌هاي علمي، آمريكا و غرب پيامي واضح را به طيف سياسي ايران خواهند فرستاد كه لبه برنده همكاري‌هاي علمي براي نزديك شدن به يكديگر بسيار مناسب است. اين سبك از علم-ديپلماسي كه ايران را شريك مي‌بيند نه مشتري، به نخبگان علمي وزني مي‌دهد كه باعث قدرتمند شدنشان در مقابل تندروها خواهد شد. اگر ميراث علمي ايران را بفهميم و به آن احترام بگذاريم، ضرورتا و قطعا باعث كاهش تقابلات افراط‌گراها در ايران خواهد شد.

2. انرژي پاك: از آنجا كه ايران به شدت به انرژي نيازمند خواهد بود، آمريكا و اروپا مي‌توانند هيئت‌هاي نمايندگي خود را براي همكاري در مورد انرژي‌هاي پاك و تجديدشدني مثل خورشيدي و باد به ايران بفرستند. با اين كار به مردم و نخبگان ايران فهمانده مي‌شود كه غرب با نگراني‌هايش به دنبال محروم كردن ايران از انرژي نيست.

پيام اصلي اين كار اين‌ها خواهد بود:

غرب اساسا مخالف با ارسال تكنولوژي انرژي به ايران نيست.

نياز به انرژي ايران مي‌تواند از طريق انرژي پاك تامين شود

ايران ظرفيت دارد تا مركزي براي توسعه تكنولوژي انرژي‌هاي تجديدپذير براي كل منطقه‌اش است.

3. فرستادن رئيس كميته علمي كنگره آمريكا به تهران: بايد يك ارتباط قانوني اعتمادساز البته به صورت كم‌تكرار و به ندرت ميان كنگره آمريكا و مجلس ايران برقرار كرد. اين ارتباط بايد توسط نمايندگان شجاعي صورت گيرد كه مي‌خواهند به سمت حفظ احترام حكومت ايران حركت كنند. آمريكا مي‌تواند براي برقراري رابطه علمي، مستقيما با آيت‌الله خامنه‌اي و حسن روحاني ارتباط برقرار كند.

رئيس كميته علم كنگره بايد با محمد مهدي زاهدي رئيس كميسيون آموزش، تحقيق و تكنولوژي مجلس ايران ارتباط برقرار كند. جذب پشتيباني اين شخص و رئيس كميسيون روابط خارجي مجلس ايران آقاي علاالدين بروجردي نيز شدني است. به اين صورت اين پيام به تهران ارسال مي‌شود: سرسخت‌‌ترين ارگان سياسي آمريكا با مهاجم‌ تاريخ‌دار ايران مي‌تواند همكاري عملي در حوزه‌هاي غيرحساس داشته باشد.

4. بازديد روساي دانشگاه‌هاي مهم آمريكا از تهران: روساي دانشگاه‌ها نيز مي‌توانند حال و هواي احترام را نيز به ايران تلقين كنند و ارتباط دانشگاه‌هاي ايران با جهان را زياد كنند. كاخ سفيد بايد به عنوان گام نخست، روساي دانشگاه‌هاي مهم آمريكا را براي همكاري‌هاي آكادميك به ملاقات هم‌تايان آن‌ها در ايران بفرستد. ايالات متحده بايد به امور پذيرش دانشجويان ايراني در دانشگاه‌هاي آمريكا اهتمام بورزد. اكنون برخي از روساي دانشگاه‌هاي ايران طرفدار روايت مثبت جاري در ايران هستند و بايد از آن‌ها براي برقراري روابط اين‌چنيني استفاده كرد.

5. برنامه‌هاي بورس كردن دانشجويان ايراني: مقامات دولت اوباما و كنگره بايد مراحل بورس شدن و رفت و آمد دانشجويان ايراني ميان ايران و آمريكا را تسهيل كنند. ايالات متحده بايد گروه‌هايي را جهت برقراري رابطه اداري ميان تهران و واشنگتن براي انجام اين امور تعيين كند. اين امر، سه نتيجه استراتژيك براي آمريكا خواهد داشت: روايت مثبت روحاني را از طريق احترام و منافع متقابل تقويت مي‌كند. اين امر نشان مي‌دهد كه ايالات متحده به دنبال سرمايه‌گذاري روي آينده ايران و سرمايه‌هاي اجتماعي و انساني اين كشور است و اين امر نهايتا فاصله پيش آمده ميان ايران و آمريكا را كاهش مي‌دهد.

6. طرح‌هاي زيست‌محيطي در درياچه اروميه: آمريكا و اروپا براي تقويت روايت مثبت در ايران بايد توسط برگزاري سيمنارهاي بين‌المللي به دوباره زنده كردن درياچه اروميه كه در حال خشك شدن است، كمك كنند. در كنار اين كار بايد با سازمان حفاظت از محيط زيست ايران ارتباط برقرار شود. پيام اصلي اين كار غرب اين است كه به ايران نشان مي‌دهد نگران آروزهاي زيست‌محيطي ايران و به دنبال همكاري در اين زمينه است. ضمنا اين كار باعث تبادل تجربيات در اين زمينه و گسترش آن به نواحي ديگر زيست محيطي نيز مي‌شود.

7. آلودگي هوا در ايران: ايالات متحده و اروپا مي‌توانند به ايران در كنترل آلودگي هواي ناشي از اتومبيل‌ها و كارخانجات در شهرهاي بزرگ و ازبين بردن ذرات معلق هوا در شهرهايي چون اهواز كمك كنند. يك ديپلمات كه از نزديكان روحاني است مي‌گويد اگر غرب بتواند اين معضل را حل كند گامي بلند در جهت منزوي كردن تندروها در ايران برداشته است. ايالات متحده و متحدانش بايد براي اين موضوع هم به دنبال برقراري رابطه عملي با دانشمندان اين كشور باشند.

به گزارش مشرق، ايراني بودن مولفين اين گزارش و شناختي كه از فضاي فرهنگي و رواني ايران دارند، باعث مي شود كه احتمالا دولت ايالات متحده از تفكرات اين افراد عليه مردم ايران استفاده كند. اهميت اين گزارش از آن جهت مي تواند باشد كه احتمالا بتوان رفتارهاي ايالات متحده و غرب را طي سالهاي آينده در چارچوب اين استراتژيها شناسايي كرده و دستگاه هاي ذيربط بتوانند نسبت به موضع گيري هاي صحيح و به موقع اقدام نمايند.

دانلود سند

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن