تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802983673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران ناامن‌ترين آسمان جهان براي جنگنده‌هاي پيشرفته آمريكايي + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "ايران" ناامن‌ترين آسمان جهان براي جنگنده‌هاي پيشرفته آمريكايي + تصاوير
نيروي مسلح ايران در حوزه هوايي با در اختيار داشتن انواع جنگنده‌ها، بالگردها، پهپادها، رادارها، موشك‌ها و سامانه‌هاي موشكي پدافندي و . . . ناامن‌ترين آسمان جهان براي جنگنده‌هاي پيشرفته آمريكايي است.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،جمهوري اسلامي ايران همان‌طور كه در بخش قبلي نيز بدان اشاره شد، داراي توانايي‌هاي بسيار فراواني در حوزه دريا دارد. در كنار نيروي دريايي راهبردي كه به همت ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شكل گرفته، نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران نيز قدرت بلامنازع در منطقه به شمار مي‌آيد.

براساس تقسيم‌بندي‌هاي صورت گرفته در حوزه دفاع هوايي و فضايي، نيروي هوايي مبتني بر جنگنده و بمب‌افكن در حيطه كاري ارتش قرار گرفت در حالي كه دفاع مبتني بر موشك نيز بر عهده سپاه پاسداران گذاشته شد.

در اين بخش، به توانايي‌هاي فراوان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازيم.

نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران يكي ازنيروهاي چهارگانه ارتش جمهوري اسلامي است كه مسئوليت حفاظت از مرزهاي هوايي و پشتيباني نيروهاي رزمي ديگر آجا را دارد.

نيروي هوايي ايران طبق آخرين تخمين‌ها در سال 2013 هفتمين نيروي هوايي جهان از لحاظ تعداد هواپيماهاي سوخت رسان و ترابري است.

البته رتبه‌بندي مذكور بسياري از توانايي‌هاي پنهان و ويژگي‌هاي ممتاز نيروي هوايي را در نظر نگرفته كه نمونه بارز آن توانايي خلبانان و نيروي انساني است.

نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بر پايه نيروي انساني آموزش ديده، پايگاه‌هاي متعدد و تجهيزات به روز و پيشرفته قادر است كوچكترين تجاوزي را با قدرت پاسخگو باشد و در اين راستا با همكاري قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا به دفاع هوايي از پهنه كشور مي‌پردازد.

الف) پايگاه‌ها:

پايگاه‌هاي مهرآباد، تبريز، همدان، دزفول، اميديه، بوشهر، شيراز، اصفهان، بندرعباس، مشهد و چابهار از پايگاه‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران هستند.

البته آخرين پايگاه نيروي هوايي ارتش نيز بر اساس نيازهاي كشور در شرق كشور و در حوالي بيرجند افتتاح شد.

ب) آموزش و نيروي انساني:

ارتش جمهوري اسلامي ايران در كنار تجهيزات و پايگاه‌هاي سخت‌افزاري به بحث آموزش نيروي انساني نيز اهميت ويژه‌اي مي‌دهد و در مركز تخصصي و دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري اقدام به تربيت و آموزش دانشجويان براي نيروي هوايي ارتش مي‌كند.

از آنجا كه دانش‌آموختگان اين دانشگاه، افسران نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران خواهند بود، در زمان دانشجويي افزون بر آموزش‌هاي علمي، دوره‌هاي دشوار آموزش نظامي را نيز مي‌گذرانند.

تاريخ نيروي هوايي جمهوري اسلامي كه پس از انقلاب اسلامي شاهد تحولاتي شگرف بود، مفتخر به برخي از افتخارآفريني‌هايي است كه در قالب برخي عمليات‌ها مانند H-3 در ذهن مردم به ثبت رسيده است.

عمليات اچ-3 كه از آن به عنوان بي نظيرترين عمليات در تاريخ جنگ‌هاي هوايي جهان ياد مي‌شود در 15 فروردين سال 60 با هدف حمله به پايگاه هوايي اچ 3 در نزديكي مرز اردن انجام گرفت. در اين عمليات بيش از 48 هواپيماي عراقي كه بيشتر آنها بمب افكن هاي روسي بودند از بين رفتند.

ج) تجهيزات نيروي هوايي ايران:

هواگردها اعم از جنگنده‌ها، بمب‌‌افكن‌ها و بالگردها هستند كه در كنار پهپادها توانايي بالايي را براي نيروي هوايي ايران ايجاد كرده است.

1-جنگنده‌ها:

جمهوري اسلامي ايران در كنار تعداد زيادي از انواع جنگنده‌ و بمب‌افكن‌هاي چندمنظوره‌اي مانند سوخو، ميگ و ميراژ و داراي تعداد زيادي از جنگنده رهگير اف-14 يا همان "تام كت" است كه چندي قبل نيز برخي از قطعات آن در كشور ساخته شد.

در كنار اين جنگنده‌ها انجام اورهال آنها نيز برعهده مهندسان و متخصصان صنايع هوايي است كه توانسته‌اند با موفقيت بسياري از هواپيماهاي مذكور را بهينه‌سازي و به تجهيزات روز مسلح كنند.

** صاعقه:

تفاوت ظاهري اين هواپيما با اف-5 وجود دو سكان عمودي V شكل است كه براي ايجاد توانايي لازم براي مانور پذيري بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپيماي صاعقه حدود 10 تا 15 درصد بزرگ‌تر از هواپيماهاي اف-5 است. البته دو سكان عمودي V شكل براي كاهش سطح مقطع راداري نيز بكار مي‌رود.

نخستين اسكادران تخصصي صاعقه در اسفند 1388 در پايگاه دوم شكاري تبريز تشكيل شد.

وجود سكان‌هاي شبيه به اف18 نيز باعث شده تا در برخي گزارش‌ها اين هواپيما داراي قابليت‌هايي مشابه با اف-18 معرفي شود.

اين جنگنده با سرعت 2 ماخ قابليت انجام عمليات تا شعاع 560 كيلومتر را دارد و البته سقف پروازي اين جنگنده نيز حدود 17000 متر است.

** آذرخش:

هواپيماي آذرخش را مي‌توان يك جنگنده كوچك مانند اف5 دانست كه در آن مساحت بال‌ها كمي افزايش يافته است. بارزترين تغييرات در سكان عمودي آن پديد آمده كه مي‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل كنترل‌كننده مانورپذيري بسيار و بعضاً خارج از كنترل اف-5 دانست.

وزن اين جنگنده در حالت عادي حدود 8 تن و در حالت بيشينه ميان 15 تا 18 تن است و مي‌تواند 4000 تا 4500 كيلوگرم مهمات با خود حمل كند و حداكثر سرعت آن 1.6 ماخ است.

** قاهر313:

قاهر يك جنگنده جت تك موتوره و تك سرنشينه با دو ورودي هوا در دو طرف كابين خلبان است. طول قاهر كمتر از 16 متر و فاصله دو نوك بال آن كمتر از 11 متر تخمين زده مي شود.

ويژگي‌هاي برتر قاهر به شرح ذيل هستند:

1- از دو ورودي و مكنده هوا براي رساندن اكسيژن به موتور استفاده شده است؛ با توجه به زاويه غير مستقيم ورودي هوا نسبت به موتور، بازتاب راداري آن كاهش يافته، و آن را زاويه‌دار ساخته‌اند تا بتواند انرژي موجي رادار را جذب كند، همانند آن چيزي كه در F35 ديده مي‌شود.

2-گازهاي داغ خروجي موتور قبل از خروج با هواي خنك مخلوط مي‌شوند، تا تاثير گرمايي بر سطح هواپيما كاهش يابد.

3-از مواد جاذب راداري در بدنه استفاده شده است، تا انرژي موجي را جذب و بازتاب راداري آن كاهش يابد.

4- باتوجه به طول و ارتفاع كم 16 و 4 متري كه برآورد شده است، هواپيما داراي دو محفظه با ظرفيت دو بمب 2000 پوندي، يا تعداد بيشتري موشك هوشمند كنترل شونده، يا حداقل 6 موشك هوا به هوا در رسته R-17 يا PL-12 مي‌باشد.

مراحل طراحي و ساخت جنگنده بومي قاهر313 توسط دانشمندان و متخصصان اقتدارآفرين سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع انجام شده است تا امروز وظيفه حفظ و حراست از مرزهاي جمهوري اسلامي را به عهده داشته باشد.

اين جنگنده پيشرفته با مشخصات ظاهري منحصر به فرد، داراي سطح مقطع راداري بسيار كم و همچنين قابليت انجام عمليات پروازي در ارتفاع پست است.

بال اين جنگنده در وضعيت همتراز با كاناراد در دو سوم عقب بدنه جاي گرفته و شايد مهم‌ ترين چيزي است كه در نخستين نگاه نظر هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند.

شكستگي قسمت جلويي بال از نقطه‌اي حدودا موازي با لبه كانارادهاست. استفاده از اين پيكره‌بندي بال در عرف طراحي در مقابل فدا كردن قسمتي از نيروي براي هواپيما به ثبات جانبي آن كمك مي‌كند. البته اين موضوع تعداد جايگاه جنگ‌افزارهاي خارجي را نيز محدود مي‌كند.

نيمرخ جنگنده به وضوح شبيه هيچ هواپيماي پنهانكار آشنايي كه پيشتر ديده‌ايم نيست؛ با اين حال طرح كلي آن از بعضي جهات يادآور پيكره‌بندي طرح مفهومي ايكس 36 شركت مك‌دانل داگلاس است.

بهره‌برداري از مواد پيشرفته در ساخت هواپيما و سيستم‌هاي الكترواويونيك پيشرفته از ديگر ويژگي‌هاي جنگنده قاهر313 است.

اين جنگنده توانايي حمل تسليحات پيشرفته بومي را دارد و از قدرت تهاجمي بالا برخوردار است همچنين قابليت نشست و برخاست با طول باند كوتاه و تعمير و نگهداري آسان و سريع از ديگر ويژگيهاي اين جنگنده بومي است.

2- ترابري، سوخت‌رسان و تشريفات:

نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران داراي تعداد زيادي هواپيماهاي تشريفات و ترابري از مدل‌هاي متنوع بوئينگ و فالكن و تعدادي ديگر از سري هواپيماهاي چيني است اما آنچه اين بخش را متمايز مي‌كند حضور هواپيماي بومي ايران-140 است.

3- بالگرد:

جمهوري اسلامي ايران داراي بالگردهاي متعددي از سري آگوستا-بل، بل و شنوك براي حمل و نقل متوسط و سنگين و همچنين گشت‌زني است.

طوفان2:

بالگرد طوفان 2 جديدترين بالگرد تهاجمي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران است كه به نوعي يك گام جديد در بحث ارتقاي ناوگان موجود بالگردي كشور به حساب مي آيد.

مشخص ترين ارتقاي صورت گرفته در اين بالگرد نصب سامانه "پايدار شده ژيروسكوپي" در بخش دماغه جلويي اين بالگرد است. بر اساس گمانه هاي موجود سامانه مورد نظر مدل "عقاب1" ساخت شركت صاايران است.

اين سامانه يك دوربين پرقدرت با لنزي با قابليت زوم نزديك به 30 برابر را با يك دوربين جلونگر فروسرخ و يك مسافت ياب ليزري بكار مي گيرد تا سامانه اي با كاركرد دوگانه روزانه و شبانه بوجود آيد.

در بالگرد طوفان-2 با استفاده از دو نمايشگر جديد به جاي تعدادي از نمايشگرهاي عقربه‌اي قبلي كه به صورت پيش فرض، تنها داده‌هاي ضروري پرواز را نشان مي‌دهند بار كاري خلبان شديداً كاهش يافته و كاربر مي‌تواند با يك نگاه سريع و در كمترين زمان ممكن اطلاعات مورد نظر را از كابين خلوت شده خود در اختيار داشته باشد.

تصاوير موجود كه حركت توپ 20 ميليمتري بالگرد در زواياي مختلف را نشان مي‌دهد خود گواهي بر مسئله فوق است. بايد توجه داشت كه براي استفاده از سامانه هدفگيري بر روي كلاه خلبان توپ بالگرد بايد توانايي چرخش بالايي در زواياي مختلف داشته باشد كه در بالگرد‌هاي كبرا، تيزتك و طوفان اينچنين است.

شاهد285:

اين بالگرد نيز كه در نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران بكار گرفته مي‌شود، نوعي بالگرد هجومي متعلق به سپاه پاسداران است.

بالگرد تهاجمي مذكور داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي در حمل سلاح است.

جديدترين تصاوير به دست آمده از اين بالگرد نشان مي‌دهد كه به جاي مجموعه‌اي از عقربه‌هاي مختلف از دو نمايشگر صفحه تخت در كابين شاهد 285 بهره گرفته شده است.

در اين نمايشگرها اطلاعات مختلف پروازي به مانند نمونه كار شده در طوفان 2 در اختيار خلبان قرار گرفته و به وي كمك مي‌كند تا به سرعت از وضعيت موجود آگاهي پيدا كند.

هم‌اكنون، نيروي مسلح ايران در حوزه هوايي با در اختيار داشتن انواع جنگنده‌ها، بالگردها، پهپادها، رادارها، موشك‌ها و سامانه‌هاي موشكي پدافندي و . . . ناامن‌ترين آسمان جهان براي جنگنده‌هاي پيشرفته آمريكايي محسوب مي‌شود.

در گزارش بعدي به توانايي پهپادهاي توليد داخل كشور و بكار گرفته شده در نيروي هوايي پرداخته خواهد شد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن