تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819439141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرنده‌هاي آمريكايي زير ذره‌بين ايران/تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: پرنده‌هاي آمريكايي زير ذره‌بين ايران/تصاوير
قرارگاه پدافند هوايي با در اختيار داشتن انواع رادارها و تجهيزات و سامانه‌هاي پدافندي ديگر (موشكي، توپخانه‌اي و جنگال)، به راحتي پرنده‌هاي آمريكايي را قبل از ورود به مرز هوايي كشورمان رصد و شناسايي كرده و به آنها اخطار مي‌دهند.
تسنيم: محمدجواد ظريف وزير امور خارجه 12 آذرماه در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران حضور پيدا كرد و در نشستي حدوداً 3ساعته به بيان نقطه نظرات خود در حوزه انرژي هسته‌اي و سياست خارجي و... پرداخت.

ظريف در اين نشست و در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان اعلام داشت: "بايد بگويم غربي‌ها از 4 تا تانك و موشك ما نمي‌ترسند. آيا شما فكر كرده‌ايد آمريكا كه با يك بمبش مي‌تواند تمام سيستم‌هاي نظامي ما را از كار بيندازد، از سيستم نظامي ما مي‌ترسد؟".

اين سخنان وزير امور خارجه با واكنش‌هاي مختلفي همراه بود و در اولين اقدام 35 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ظريف تذكر دادند.

سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز شب گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) در واكنش به اين سخنان وزير امور خارجه اعلام كرد كه آقاي ظريف تخصص لازم را در امور امنيتي و دفاعي ندارد.

خبرگزاري تسنيم با توجه به اين سخنان وزير امور خارجه در سلسله گزارش‌هايي به بررسي بخشي از توان نظامي جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

متن كامل بخش اول اين سلسله گزارش‌ها كه به بررسي توان نظامي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه و به‌خصوص در خليج فارس و تنگه هرمز پرداخته بود را "اينجا" بخوانيد.

متن كامل بخش دوم اين گزارش‌ها كه با موضوع قدرت دريايي ارتش در آب‌هاي جنوب كشور منتشر شده بود را "اينجا" بخوانيد.

متن كامل بخش سوم اين گزارش‌ها كه با موضوع بخشي از توان هوايي ارتش در حوزه جنگنده‌ها و بالگردها منتشر شده بود را "اينجا" بخوانيد.

** مقدمه

قرارگاه پدافند هوايي جهوري اسلامي ايران يكي از نيروهاي چهارگانه ارتش است كه در بهمن 1387 و با تقسيم نيروي ارتش هوايي جمهوري اسلامي ايران به دستور مقام معظم رهبري تشكيل شد.

به فرموده مقام معظم رهبري، پدافند در اولويت نيروهاي مسلح ايران است، بنابراين تقويت و تجهيز نيروهاي پدافند هوايي از مهمترين برنامه‌هاي نيروهاي نظامي كشور بايد باشد.

در اين راستا جمهوري اسلامي ايران نيز توجه ويژه‌اي به اين بخش داشت و توانست با تجهيز نيروهاي خود به انواع سامانه‌هاي پدافندي، قدرت دفاع از كيان جمهوري اسلامي ايران را افزايش دهد.

به طور كلي ماموريت پدافند هوايي بر عهده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) قرار گرفته است و در اين راستا، قرارگاه پدافند هوايي وظايف و مامورت‌هاي مهمي نيز بر عهده دارد.

وظايف و ماموريت‌هاي قرارگاه پدافندهوايي به شرح ذيل است:

1- كشف: يعني هر آنچه پرنده پروازي در آسمان جمهوري اسلامي ايران است، كشف شود. كشف توسط سيستم‌هاي راداري، سيستم‌هاي شنود الكترونيكي و سيستم‌هاي ديده‌باني بصري هوايي انجام مي‌شود.

2- شناسايي: آنچه در فضاي آسمان كشور شناسايي مي‌شود و اگر دوست است كه به مسير ادامه مي‌دهد و اگر مظنون به تخاصم باشد، بايد قبل از ورود به مرزهاي كشور شناسايي و با آن برخورد قاطعانه صورت گيرد.

3- رهگيري هوايي: مسير كشف شده و شناسايي شده به عنوان دشمن بايد توسط هواپيماهاي طرح پدافند هوايي و يا توسط سامانه‌هاي موشكي برد بلند يا برد متوسط در قرارگاه پدافند هوايي و يا در ساير نيروها مثل پدافند هوايي سپاه پاسداران و يا توسط سامانه‌هاي توپخانه‌اي موجود در شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور رهگيري شود.

4- انهدام: از بين بردن پرنده‌هاي مهاجم رهگيري شده.

5- مراقبت هوايي: ما در كشورمان مناطق حساس، حياتي و هسته‌اي مثل مراكز پتروشيمي، پالايشگاه‌ها، سدها داريم كه از همه آنها در بيش از 3600 نقطه در كشور توسط قرارگاه پدافند هوايي محافظت مي‌شوند.

6- مراقبت از هرگونه پرواز در ورود و خروج از كشور و مسيرهاي پروازي.

7- كمك به هواپيماهاي در حال اضطرار.

8- كمك به سوخت رساني هوايي و هدايت هواپيما در شرايط اورژانس.

9- اخطار هوايي: پروازهاي فرامنطقه‌اي از هواپيماهاي شكاري گرفته تا غيره دائم رصد مي‌شوند و اگر بخواهند به مرزهاي كشور نزديك شوند به آنها اخطار داده مي‌شود.

از سوي ديگر و در كنار وظايف و ماموريت‌هاي پيشاني نيروهاي مسلح كشورمان، قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا موظف است كه با نيروي انساني آموزش ديده، تجهيزات و بكارگيري روش‌هاي متنوع و ابتكاري و نوين به مقابله با دشمنان و خطرات احتمالي بپردازد.

قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا همانطور كه اشاره شد با گستره‌اي به پهناي كشور و ايجاد مراكز و پايگاه‌هاي نظامي متعدد، وظايف مذكور را به كمك نيروي انساني آموزش ديده به انجام مي‌رساند.

تاكنون، اين قرارگاه دستاوردهاي متعددي را با همكاري دانشگاه‌ها و صنايع دفاعي كشورمان داشته است. اين دستاوردها باعث شده كه سطح پدافندي جمهوري اسلامي در سال‌هاي اخير بسيار بالار رفته و دشمنان كوچكترين جرأتي براي تعدي به كشورمان به ذهن خود راه ندهند.

پدافند هوايي در واقع از سه ضلع يك مثلث يعني قرارگاه پدافند هوايي، صنايع دفاعي و دانشگاه‌ها تشكيل شده است. هم اكنون صدها نخبه دانشگاهي با يكديگر همكاري دارند و در اين مسير؛ موضوع بومي‌سازي و بهينه‌سازي تجهيزات پدافند هوايي دنبال مي‌شود.

*** دستاوردها و تجهيزات پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص)

1- سامانه هاي راداري: رادارهاي پيشرفته و تاكتيكي ثامن، عصر، سپهر و مطلع هم اكنون در سامانه پدافند هوايي كشور در حال استفاده هستند و دستاوردهاي جديد در حوزه رادار باعث شده است كه قرارگاه پدافند هوايي تك فركانسي و تك طيفي نباشد.

رادار مطلع الفجر1 و 2:

نخستين رادار 3-بعدي باند وي‌اچ‌اف ساخت ايران است و گفته شده كه اين رادار تمامي خليج فارس را پوشش مي‌دهد.

مطلع الفجر مي‌تواند از 100 فركانس مختلف در باند وي‌اچ‌اف استفاده كند و همچنين اين رادار توانايي دارد تا در محيط‌هايي با نويز جمينگ نيز به فعاليت و عملكرد خود ادامه دهد.

از طرفي رادار مطلع الفجر2، رادار مدرن با پردازش پيشرفته است كه قادر است اهداف هوايي را تا برد 480 كيلومتر و همچنين اهداف با سطح مقطع پايين را آشكار سازي و ردگيري كند.

بازديد فرمانده معظم كل قوا از رادار مطلع الفجر 1

از سوي ديگر استفاده از منبع تغذيه شهري و يا ديزل ژنراتورها و نيز آماده به كاركردن اين رادار در كمتر از 2 ساعت، از ديگر ويژگي‌هاي اين رادار پيشرفته است.

برخورداري از برد مناسب، اندازه گيري زاويه، جهت، سرعت و ارتفاع اهداف پروازي به روش مقايسه سيگنال بين 2 كانال مستقل موجود در رادار، از ديگر ويژگي‌هاي رادار مطلع الفجر 2 است.

رادار عصر:

عصر، يك رادار آرايه فازي بردبلند سه بعدي با قابليت كشف موشك‌هاي كروز تا محدوده 200 كيلومتري است.

از ويژگي‌هاي اين رادار، قابليت كشف و رهگيري اهداف هوايي و سطحي، توانايي رهگيري 100 هدف به طور همزمان، مقابله با جنگ الكترونيك و كاهش توان مصرفي است. رادار عصر قابليت تفكيك اهداف را ارتقا داده است.

رادار عصر براي منطقه مدار 10 درجه ساخته شده و همچنين كمك مي‌كند تا موشك‌هاي كروز هم شناسايي شوند.

رادار سپهر:

رادار سپهر يك رادار كيهاني است كه از جمله ويژگي‌هايش اين است كه به‌وسيله آن مي‌توان هر دشمني كه عليه كشور تهديدي را انجام دهد، در عمق دورتري از مرزهاي كشور كشف كرد كه در اين‌ صورت طبيعتاً فاصله تصميم‌گيري بسيار بيشتر خواهد بود.

اين رادار كيهاني بردي در حدود 2500 تا 3000 كيلومتر دارد كه در آينده‌اي نزديك مستقر خواهد شد. رادار سپهر اين قابليت را دارد كه اهداف رادارگريز با سطح مقطع بسيار پايين را كشف كند.

قابليت برتر ديگر اين رادار سامانه جنگ الكترونيك است و به دليل فعاليت اين رادار در طيف نامرئي، جنگ الكترونيكي روي سامانه‌هاي آن اثر بسيار اندكي دارد.

رادار عليم:

اين رادار يكي از نمونه‌هاي رادار پسيو ساخته شده در كشور است. رادارهاي پسيو بدون انتشار امواج و با دريافت بازتاب‌هاي راداري ناشي از فرستنده‌هاي ديگر، كار كشف اهداف را به انجام مي‌رسانند.

از جمله توانمندي ويژه اين رادارها، در كشف اهداف با سطح مقطع راداري پائين و اهداف پروازي در ارتفاع و سرعت كم است.

همچنين مواد به كار رفته در هواگردهاي پنهانكار نسبت به امواج با طول موج بلند كارايي نداشته و مانند يك هدف معمولي ديده مي‌شوند. به همين دليل امواج راديويي، تلويزيوني و تلفن‌هاي همراه براي كشف اين وسائل مفيد هستند. رادارهاي پسيو با دريافت بازتاب‌هاي ناشي از اين فرستنده‌ها كار كشف و ردگيري اهداف را به انجام مي‌رسانند.

رادار عليم ساخت ايران است و بردي بين 250 تا 300 كيلومتر دارد كه براي كشف و كمك به شكار سريع اهداف ارزشمندي چون جنگنده‌ها و هواپيماهاي ضربتي رادارگريز و همچنين موشك‌هاي كروز كه به طور معمول در ارتفاع كمتر از 20 متري سطح زمين پرواز مي‌كنند، ابزار كارآمدي است.

رادار ثامن:

ثامن يك رادار نظامي در باند وي-اچ-اف است.

همانطور كه اشاره كرده بوديم باند وي-اچ-اف از باندهاي طول موج بلند است كه براي كشف اهداف با سطح مقطع راداري پائين كه رادارگريز تلقي مي‌شوند توانمند است.

رادار غدير:

سامانه راداري غدير با برد 1100 كيلومتر و ارتفاع قابل پوشش 300 كيلومتر مورد استفاده عملياتي قرار گرفته است. اين رادار براي كشف اهداف هوايي، هواپيماهاي رادارگريز، موشك‌هاي كروز و موشك‌هاي بالستيك و نيز ماهواره‌ها در مدار پايين(لئو) طراحي و ساخته شده است.

اين سامانه توانايي كشف موشك‌هاي سريع بالستيك را نيز دارد.

رادار الوند:

سامانه راداري است كه بنابر اعلام مسئولان مربوطه در سه رده برد شامل برد كوتاه، متوسط و بلند ساخته شده است. اين رادار به سامانه هاي ضدجمينگ جديد مجهز بوده و مطابق با نيازهاي روز طراحي شده است.

رادار كاشف:

اين رادار مجموعه‌اي از رادارهاي ساخت جمهوري اسلامي ايران لست كه دو بعدي بوده و تا شعاع 150 كيلومتري را پوشش مي‌دهد.

اين رادار قادر به شناسايي حداكثر 100 هدف به صورت همزمان و تا ارتفاع 14 كيلومتري است.

كاشف در باند S قادر به فعاليت و از نوع رادارهاي اخطار سريعي است كه توان آن 30 كيلووات است.

البته كاشف 2 شعاع بيشتري را پوشش مي دهد كه اين ميزان به 200 كيلومتر نيز مي‌رسد و از سوي ديگر قادر است كه 1000 هدف را به صورت همزمان شناسايي كند.

رادار نجم:

رادار آرايه فازي نجم يكي از نمونه‌هاي رادار آرايه فازي با قابليت جست ‌وجو و ردگيري چندگانه اهداف هوايي است كه براي استفاده در سامانه‌هاي پدافند هوايي برد متوسط طراحي و ساخته شده است.

اين رادار در حالت جستجو مي تواند اهداف را در برد متوسط آشكارسازي و آنها را با بهره‌گيري از قابليت TWS ردگيري كند.

با بهره‌گيري از توانايي TWS در حالي كه رادار مشغول ردگيري يك يا چند هدف شناسايي شده است، بخشي از توان خود را نيز براي جستجوي مجدد اختصاص داده و در واقع هوشياري مجموعه پدافند نسبت به فضاي تحت پوشش بيشتر مي‌شود زيرا با وجود اين قابليت، در صورت حضور اهداف جديد در پهنه آسمان، سامانه از وجود آنها مطلع خواهد شد.

در حالت ردگيري با مديريت منابع رادار و استفاده از روش شكل‌دهي پرتو ديجيتال، رادار نجم قادر است اهداف را به صورت همزمان از فاصله متوسط ردگيري كند.

با روش شكل‌دهي پرتو مي‌توان امواج را در جهات مورد نظر تقويت يا تضعيف كرده، بهترين مسير را براي سيگنال‌هاي ارسالي و مشخصات، مقدار و فاز آنها را مطابق شرايط تنظيم كند.

در كنار رادارهاي فوق، آرش نيز كه به تازگي رونمايي شده است از گروه رادارهاي برد بلندي است كه توانايي ديد قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا را افزايش خواهد داد.

قرارگاه پدافند هوايي ارتش با در اختيار داشتن اين سامانه هاي راداري پيشرفته در بردهاي مختلف، به خوبي قادر است كه پرنده‌هاي آمريكايي را قبل از اينكه به مرزهاي هوايي كشورمان نزديك شوند، شناسايي و به اخطار و يا با آنها مقابله كند.

در كنار سامانه‌هاي راداري، سامانه‌هاي موشكي و توپخانه‌اي پدافند هوايي خاتم‌الانبيا از تجهيزاتي پيشرفته بهره مي‌برند كه در حوزه انهدام پرنده‌هاي مهاجم دشمن، مي‌تواند بسيار مهم باشد.

در گزارش بعدي به سامانه‌هاي توپخانه‌اي، موشكي، شنود الكترونيكي، ديده‌باني و جنگال قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا و توانايي ويژه هركدام از اين سامانه‌ها مي‌پردازيم.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن