تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803170135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه روستايي ، رمز پيشرفت پايدار و حماسه اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: توسعه روستايي ، رمز پيشرفت پايدار و حماسه اقتصادي
تهران/ واحد مركزي خبر/ اقتصادي 1392/10/04
توسعه همه جانبه مناطق روستايي و بازسازي ساختارها و رفتارهاي توليد ثروت در زيربخش هاي كشاورزي و اقتصادهاي وابسته (مانند صنايع دستي و تبديلي) ، رمز پيشرفت پايدار محسوب مي شود و امنيت غذايي و سالم را تضمين مي كند.
عليرضا بزرگيان ، كارشناس اقتصاد كشاورزي در مصاحبه با راديو اقتصاد ، توسعه مناطق روستايي را در خلق حماسه اقتصادي مهم دانست و گفت : اين توسعه به معني افزايش تعداد روستاها نيست بلكه شامل حفظ منابع پايه توليد و كاهش انگيزه مهاجرت به محيط هاي شهري است.
وي تاكيد كرد : تمركز جمعيت در روستاها ، تضمين امنيت غذايي سالم و ارگانيك ، كاهش شدت مهاجرت جمعيت روستايي و ايجاد نظام نوين توليد و توزيع در محيط هاي روستايي از راهبردهاي توسعه روستايي محسوب مي شود.
بزرگيان تصريح كرد: اقتصاد روستايي بايد پيوند خوبي هم با اقتصاد دانش بنيان داشته باشد.
وي افزود: واگذاري امور توسعه اي به مردم روستاها، افزايش تنوع فعاليت هاي اقتصادي ، تقويت دهياري ها و تعاوني هاي توليدي ، مديريت شبكه دريافت و توزيع كالاهاي روستايي اعم از كشاورزي و محصولات وابسته هم بايد مورد توجه قرار گيرد.
اين كارشناس كشاورزي اظهار داشت : پيشرفت اقتصاد روستايي باعث مي شود پايداري و دوام رشد توليد در كشور افزايش يابد.
بنابراين گزارش 23 ميليون نفر در مناطق روستايي زندگي مي كنند و با برنامه ريزي ناحيه اي و طرح هاي توسعه منطقه اي مي توان ظرفيت جذب جمعيت در روستاها را تا بيش از 50 ميليون نفر هم افزايش داد كه تاثير قابل توجهي در توسعه واقعي اقتصاد و مبتني بر توليد ثروت ، بازار اشتغال و رشد اقتصادي بدون تورم خواهد داشت.
در سال حماسه اقتصادي بايد برنامه هاي توسعه روستايي بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و هرگونه فقدان برنامه ريزي در اين مناطق باعث مي شود مهاجرت از مناطق روستايي استمرار داشته باشد كه در ادامه باعث تخريب منابع آب و خاك و عرصه هاي جنگلي و طبيعي خواهد شد.
بررسي الگوهاي توسعه در كشورهاي تركيه، چين، هند و كره جنوبي نشان مي دهد ، توسعه اقتصاد روستايي، همگرايي خوبي با افزايش نرخ رشد اقتصاد ملي دارد و در چين 80 درصد جمعيت در مناطق روستايي زندگي مي كنند و 20 درصد غذاي جهان را توليد مي كنند.
مهم ترين نياز كشور تضمين امنيت غذايي است و ايران كه يك درصد جمعيت جهان را دارد بايد يك درصد غذاي جهان را هم توليد كند.
بهزراعي، آموزش و ترويج، افزايش بهره وري منابع آب به ويژه توسعه طرح هاي آبياري تحت فشار بايد مورد توجه قرار گيرد و اگر مديريت منابع آب بهينه سازي نشود و به فكر صرفه جويي جدي در اين عرصه نباشيم نمي توان از همه ظرفيت هاي اقتصاد روستايي و كشاورزي به طور علمي استفاده كرد.
بايد آبياري سنتي حذف شود و با روش هاي نوين تلاش كنيم ، توليدات كشاورزي افزايش يابد كه به كاهش تورم و رونق اقتصاد ملي منجر خواهد شد.
توسعه اقتصاد روستايي، آسيب پذيري و ضربه پذيري اقتصاد ملي را كاهش مي دهد و به تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه هم كمك خواهد كرد، بايد حمايت جدي از اين بخش در دستور كار قرار گيرد.
توسعه روستايي به معني احياي تماميت اقتصادي و فرصت هاي ايجاد ارزش افزوده در جغرافياي روستاهاست كه با مديريت منابع آب و خاك آغاز مي شود و در سطوح بالاتر شامل خدمات بازرگاني ، صنايع روستايي ، صنايع دستي ، صنايع تبديلي و تكميلي و اقتصاد دانش محور ويژه اين مناطق هم برنامه ريزي مي شود.
تغيير شيوه توليد از سنتي به سمت مدرنيزه شدن، ارتقاي علم و فناوري در جهت افزايش توليد، مكانيزه كردن بخش كشاورزي ارتقاي كيفيت مديريت روستا، سرمايه‌گذاري مطلوب در بخش‌هاي مختلف روستايي از مؤلفه‌هاي تأثيرگذار در رفع معضل مهاجرت روستايي و ارتقاي رشد و توسعه در روستاها به شمار مي‌رود.
ظرفيت اقتصاد روستايي در ايران چندين برابر عملكردهاي كنوني است و بايد سهم ايران در توليد مواد پروتئيني و لبني چند برابر افزايش يابد و در آن صورت علاوه بر تضمين امنيت غذايي كشور سبب خواهد شد تراز تجاري و اقتصاد خارجي كشور سريع تر تحقق يابد.
بايد در ايران هم شكاف توسعه نيافتگي ميان مناطق روستايي و شهري و صنعتي را حذف كنيم در آن صورت زنجيره اي از تحول مثبت در توليد كشاورزي ، دام و طيور ، لبنيات ، پروتئين و صنايع گسترده پسين و پيشين آن به صورت حلقه هاي طلايي تثبيت خواهد شد و هزاران پيامد سازنده اقتصادي خواهد داشت.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن