تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821060764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناصر تقوايي عكس‌هايش را در موزه آبادان به يادگار مي‌گذارد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ناصر تقوايي عكس‌هايش را در موزه آبادان به يادگار مي‌گذارد


ناصر تقوايي گفت، مجموعه عكس‌هايش از شهر جنگ‌زده آبادان را به موزه اين شهر اهدا مي‌كند.

به گزارش ايسنا، ناصر تقوايي در زادگاهش آبادان در سخناني يادآور شد: پس از جنگ تحميلي هشت ساله در مقطعي به آبادان آمدم. در اولين مشاهده حجم ويراني حيرت‌آور بود كه بر اثر يك جنگ مدرن با ابزار مدرن اتفاق افتاده بود.

وي ادامه داد: در كوچه پس كوچه‌هاي آبادان قدم مي‌زدم، بعد از سال‌ها آمده بودم. خيلي از دوستانم شهيد يا مجروح شدند. اين اتفاقات و شرايطي كه مي‌ديدم برايم دردناك بود.

وي در عين‌حال مطرح كرد: اما مطابق حرفه‌ام از مشاهداتم بايد بازتابي مي‌داشتم. در ميان همه چيزهايي كه در شهر جنگ‌زده آبادان ديدم، از همه عجيب‌تر برايم ديوار پالايشگاه نفت آبادان بود.

تقوايي كه در مراسم پاياني جشنواره سينما حقيقت در آبادان - شامگاه 28 آذر ماه - در سالن سينما نفت سخن مي‌گفت‌، ادامه داد: ديوار پالايشگاه آبادان كه پيش از جنگ مانع مي‌شد تا داخل آن را ببينيم، پس از جنگ آنقدر اين ديوار بر اثر اصابت گلوله سوراخ شده بود كه به راحتي مي‌توانستيم داخل پالايشگاه را ببينيم. شايد در هر متر مربع هزار گلوله خورده بود و اين براي من حيرت‌آور بود.

تقوايي گفت: تصميم گرفتم با اين ديوار كار مهمي انجام بدهم تا خاطره جنگ و شهداي آن حفظ شود. به نظرم يك واقعه غريبي بود.

اين كارگردان خاطرنشان كرد: معمولا در حوادث بزرگي همچون جنگ يك چيزهايي را به عنوان يادبود نگهداري مي‌كنند و فكر مي‌كنم آن ديوار با هزار گلوله‌اي كه در هر متر مربع آن خورده بود مي‌توانست به عنوان يادبود نگهداري شود. اما متاسفانه در سال‌هاي اخير آن ديوار به يك ديوار آجري تبديل شده است.

تقوايي گفت: آن چه بر ديوار پالايشگاه نفت آبادان ديدم بر ديوار هيچ جايي از دنيا حتي ديوار برلين نديده بودم. اي كاش اين ديوار را حفظ مي‌كردند. در سفرهاي بعدي‌ام با كمك وزارت ارشاد و رييس پالايشگاه كارعكاسي از ديوار را ادامه دادم و نمايشگاهي از اين عكس‌ها در تهران گذاشتم.

او همچنين به نخلستان‌هايي كه سوخته‌اند اشاره كرد و گفت: علاوه‌بر عكس‌هاي ديوار پالايشگاه از نخل‌هاي سوخته هم عكس گرفتم و كارم درباره آبادان و وضعيت جنگي آن همچنان ادامه دارد و هنوز هم در حال عكاسي هستم. وقتي اين مجموعه آماده شد قصد دارم در قطع بسيار بزرگ به موزه آبادان هديه كنم. شايد اين بهترين يادبود من به شهر خودم باشد.

كارگردان «ناخدا خورشيد» در بخش ديگري از سخنانش گفت: نسل ما بود و ديد، ولي بچه‌هاي ما چه تجربه‌اي خواهند اندوخت؟ من در بيوگرافي‌ام گفته‌ام كه ايران را دوست دارم براي اينكه سرزمين من است. عاشق آبادان هستم براي اينكه زادگاه من است.

تقوايي با اشاره به سالن سينما نفت آبادان گفت: از دوران نوجواني كه شيفته سينما شدم دوست داشتم فيلمي بسازم كه در اين سالن به نمايش درآيد. اين سالن در آن زمان يكي از بهترين سالن‌هاي دنيا بود. نظم و ترتيبي كه در اين سالن وجود داشت بي‌نظير بود.

ناصر تقوايي در مراسم پاياني جشنواره سينما حقيقت در آبادان با حضور داريوش ارجمند توسط داوران فيلمساز آباداني مورد تقدير قرار گرفت.

بنابر اين گزارش طي دو روز گذشته برخي فيلم‌هاي منتخب جشنواره سينما حقيقت در آبادان به نمايش درآمد و داوران فيلمساز آباداني به فيلم‌هاي برگزيده نشان‌، لوح تقدير و تنديس جشنواره سينما حقيقت را اهدا كردند.بنابراين گزارش، در ادامه مراسم هيات‌داوران فيلمساز آباداني كه داوري فيلم‌هاي منتخب جشنواره حقيقت را در آبادان برعهده داشتند‌، از برگزيدگانشان تقدير كردند.

داوران اين جشنواره عبارتند از: محمودرضا ثاني، عباس اميني،‌ بهزاد وزيري‌، دانش اقبال شاوي‌، محمد مرادي .

«خاطراتي براي تمام فصول» به كارگرداني مصطفي رزاق كريمي كه مرتضي رزاق كريمي تهيه‌كنندگي فيلم را برعهده داشت اين جايزه را دريافت كرد.

مهدي قربان‌پور كارگردان مستند «ما همه سربازيم» ديگر تقدير شده هيات‌داوران بود.

مستند «فيلمي ناتمام براي دخترم سميه» به كارگرداني مرتضي پايه‌شناس ديگر تقديري هيات داوران در آبادان بود.

مستند‌هاي «شاه‌جهان» به كارگرداني حسن نقاشي و «شناسنامه» نيز تقدير شدند. مينا مشهدي‌زاده كه به جاي حسن نقاشي جايزه‌اش را دريافت كرد، اين تقدير را به همه جوانان ايران زمين كه براي دفاع از اين مملكت جانشان را به خطر انداختند تقديم كرد.سپس هيات داوران براي تقدير از ناصر تقوايي از داريوش ارجمند دعوت كرد تا به روي صحنه بيايد.

در ادامه، حاضرين در سالن ايستاده ناصر تقوايي را تشويق كردند و او به روي سن آمد و داريوش ارجمند خطاب به مخاطبان گفت: خوش به حالتان كه همشهري شما ناصر تقوايي است.

مجري مراسم زماني كه دقايقي از صحبت‌هاي تقوايي گذشته بود، اعلام كرد به دليل كمبود وقت برنامه بايد به پايان برسد و اعلام كرد كه برنامه به پايان رسيده است. اين موضوع باعث شد كه تماشاگران نسبت به اين روند اعتراض كنند، اما برنامه به پايان رسيد بدون اينكه تقوايي حرف‌هايش را تمام كند.



چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن