تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804560746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر دنباله‌دار رشد نقدينگي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: خطر دنباله‌دار رشد نقدينگي
نقدينگي در مهر ماه به 510 هزار ميليارد تومان رسيد. مطابق تازه‌ترين آمار منتشر شده كه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته، ميزان نقدينگي در پايان نخستين ماه پاييز با رسيدن به اين رقم، رشد تقريبا دو درصدي ماهانه را تجربه كرده است. پيش‌از اين آخرين گزارش «رسمي» بانك مركزي از تغييرات نقدينگي ميزان اين متغير در پايان مرداد ماه را اعلام كرده و از رسيدن نقدينگي به 492 هزار ميليارد تومان در پايان دومين ماه تابستان خبر داده بود. آمار جديد نشان مي‌دهد روند كنترل شده نقدينگي كه در چهار ماه نخست سال‌جاري وجود داشت، در سه ماه بعدي (مرداد، شهريور و مهر ماه) تا حدودي برعكس شده است. به طوري كه رشد پايين نقدينگي در ماه‌هاي ابتدايي سال، جاي خود را به نرخ‌هاي رشد بالاتر و نزديك به دو درصد در ماه‌هاي اخير داده است. هر چند رشد ماهانه نقدينگي در شهريور ماه و مهر ماه، روندي كنترل شده‌تر را نسبت به مرداد ماه نشان مي‌داد.

البته توجه به اين نكته نيز لازم است كه در اقتصاد ايران، معمولا رشد نقدينگي در ماه‌هاي ابتدايي سال در سطوحي پايين بود و با رسيدن به ماه‌هاي پاياني، رشد اين متغير نيز بيشتر مي‌شود. بنابراين روند كنوني را نمي‌توان بيانگر پديده جديدي در اقتصاد كشور قلمداد كرد. بررسي آمارهاي منتشر شده از تغييرات نقدينگي در هفت ماه نخست سال جديد نشان مي‌دهد در اين هفت ماه، رشد ماهانه نقدينگي معمولا در سطوحي پايين‌تر از دو درصد بوده است. نقدينگي در فروردين ماه تقريبا ثابت بود، در ارديبهشت ماه تقريبا 4/1 درصد و در خرداد ماه و تير ماه در حدود 3/1 درصد بود. تنها استثنا در اين باره مرداد ماه يعني ماه پاياني دولت احمدي‌نژاد بود كه رشد نقدينگي در اين ماه، ميزان 7/2 درصد گزارش شد. مرداد ماه آخرين ماهي بود كه رقم نقدينگي در آن از سوي مسوولان بانك مركزي به صورت رسمي و با ذكر ارقام تقريبا دقيق (492) هزار ميليارد تومان اعلام شد به طوري كه مسوولان اين نهاد، در گزارش‌هاي بعدي خود اطلاعاتي را از ميزان نقدينگي شهريور ماه اعلام نكردند و براي نخستين بار در چند سال گذشته، اين وزير اقتصاد بود كه اطلاعات جديدي را از اين متغير پولي به رسانه‌ها ارائه مي‌داد. علي طيب‌نيا در روزهاي مياني مهر با انتقاد از سياست‌هاي دولت قبل كه به تورم بالاي 40 درصدي در شهريور ماه منجر شده، از رشد بالاي متغيرهاي پولي در نتيجه سياست‌هاي اين دولت انتقاد كرد و از رسيدن نقدينگي به مرز 500 هزار ميليارد تومان خبر داد. با مبنا قرار دادن اين رقم براي نقدنيگي، مشخص مي‌شود كه رشد ماهانه نقدينگي در شهريور ماه به ميزان 6/1 درصد بوده است. آمار 510 هزار ميليارد توماني از اين متغير در مهر ماه نيز حاكي از رشد 0/2 درصدي نقدينگي در نخستين ماه پاييز است.

براساس اطلاعات موجود، حجم نقدينگي در هفت ماه ابتدايي سال‌جاري از رقم حدودا 461 هزار ميليارد تومان (ابتداي فروردين)، به رقمي در حدود 510 هزار ميليارد تومان (ابتداي آبان ماه) رسيده كه نشان مي‌دهد حجم نقدينگي در هفت ماهي كه از اين سال سپري شده، درحدود 50 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. اين روند بيانگر رشد 7/10 درصدي نقدينگي در اين هفت ماه است، رشد نقدينگي در هفت ماه نخست سال 1391، به ميزان 3/17 درصد گزارش شده بود. علاوه بر اين، با توجه به اينكه آخرين آمارها از جزئيات متغيرهاي پولي، ميزان ضريب فزاينده پولي را در حدود عدد پنج مشخص كرده است، با استفاده از روند اخير مي‌توان گفت حجم پايه پولي نيز در هفت ماهي كه از سال‌جاري گذشته، تقريبا 10 هزار ميليارد تومان افزايش يافته و پايه پولي در پايان مهر ماه بالغ بر 100 هزار ميليارد تومان شده باشد. با توجه به روند كنترلي نرخ رشد ماهانه نقدينگي در ماه‌هاي ابتدايي سال‌جاري نرخ رشد سالانه نقدينگي نيز مسيري نزولي را در پيش گرفته است. نرخ رشد سالانه نقدينگي در مهر ماه سال‌جاري در حدود 29 درصد بود و با طي كردن مسيري افزايشي، در دي ماه اين سال به 34 درصد نيز نزديك شده بود. اما از بهمن ماه مسير كاهشي اين متغير آغاز شد و به جز بعضي نوسان‌هاي ماهانه، نرخ رشد سالانه نقدينگي در مجموع به سمت پايين حركت كرده است. نرخ رشد سالانه نقدينگي در مهر ماه سال‌‌جاري به 5/23 درصد رسيد كه كمترين ميزان اين متغير از خرداد ماه سال 1391 به بعد بوده است.

به اين ترتيب، با توجه به روند طي شده و همچنين اظهارات مسوولان اقتصادي مبني بر در پيش گرفتن رويكرد انضباطي در متغيرهاي پولي و مالي مي‌توان انتظار كاهش بيشتر در نرخ رشد نقدينگي در ماه‌هاي آتي را داشت. كارشناسان مي‌گويند بين اجراي يك سياست اقتصادي با آشكار شدن نتايج اين سياست بر متغيرهاي اقتصادي، يك دوره وقفه وجود دارد. معمولا وقفه‌هاي اين چنيني، به دليل دوره زماني شناخت مساله، تصميم‌گيري سياستگذاران، تصويب و ابلاغ سياست‌ها و اثرگذاري اجراي سياست‌ها بر متغيرها ايجاد مي‌شود. همچنين گفته مي‌شود وقفه زماني اثرگذاري سياست‌هاي پولي، در مقايسه با وقفه زماني اثرگذاري سياست‌هاي مالي بيشتر است.

براين اساس گفته مي‌شود در حال حاضر نيز نمي‌توان درصد زيادي از تغييرات متغيرها و شاخص‌هاي اقتصادي كشور را نتيجه سياست‌هاي دولت جديد دانست. خصوصا در زمينه متغيرهاي پولي (كه با وقفه زماني بيشتر است)، دوره انتظار براي به نتيجه نشستن سياست‌هاي جديد بيشتر است. خصوصا ساختار اقتصادي ايران با بسته‌هاي سياستگذاري سالانه، باعث مي‌شود به عنوان مثال بخش زيادي از متغيرهاي اقتصادي فعلي تحت تاثير سياست‌هاي پولي و مالي سال‌هاي گذشته باشد. يكي از نخستين قواعد اقتصادي، در بيان خلاصه خود يك رابطه ساده بين رشد نقدينگي، نرخ تورم و رشد اقتصادي برقرار مي‌كند و مي‌گويد انتظار مي‌رود در يك بازه زماني ميان مدت، بين اين سه نرخ تناسب باشد. گفته مي‌شود انتظار مي‌رود نرخ رشد نقدينگي، معادل با مجموع نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادي باشد.

بيان ديگر اين رابطه اين است كه در صورتي كه افزايش حجم مقادير پولي، وارد رشد اقتصادي نشود و با افزايش بخش واقعي اقتصاد خود را تطبيق ندهد، اين موضوع به افزايش قيمت‌ها منجر خواهد شد، براين اساس است كه در سياستگذاري پولي كشورها، براي هدف‌گذاري تورم نرخ رشد هدفي را براي متغير نقدينگي نيز در نظر مي‌گيرند كه اين هدف‌گذاري، با توجه به مقادير پيش‌بيني شده براي رشد اقتصادي به دست مي‌‌آيد.

در اين زمينه چندي پيش محمد هاشم پسران، اقتصاد‌دان شناخته شده كشور با هشدار نسبت به نرخ بالاي تورم در اقتصاد ايران، گفته بود بانك مركزي بايد براي يك دوره چند ساله، نرخ تورم كمتر از چهار درصد را براي اقتصاد ايران هدف‌گذاري كند. او گفته بود با در نظر گرفتن رشد اقتصادي و ساير پارامترهاي پولي در ايران، رشد نقدينگي حدودا 10 درصدي (سالانه) مي‌تواند ما را به نرخ تورم چهاردرصدي برساند. به نظر مي‌رسد در اين توصيه نرخ رشد اقتصادي حدودا شش درصدي براي سال‌هاي آتي اقتصاد كشور در نظر گرفته شده است.

اين در حالي است كه برخي از كارشناسان مي‌گويند با توجه به ظرفيت‌هاي استفاده نشده اقتصاد كشور، در صورت اصلاح روند قبلي سياستگذاري‌ها و نيز رفع محدوديت‌هاي اعمال شده در ساليان گذشته، اقتصاد ايران قابليت دستيابي به نرخ‌هاي رشد بالاي هشت درصد را نيز داراست.

با وجود همه اين مسائل، به نظر مي‌رسد قابل توصيه‌ترين نرخ براي ميزان رشد سالانه نقدينگي، همان نرخ حدودا 10 درصدي باشد. محاسبات صورت گرفته نشان مي‌دهد براي رسيدن به چنين نرخي، نرخ رشد ماهانه نقدينگي به طور متوسط بايد در حدود 8 درصد باشد. اين در حالي است كه ارقام ماهانه فعلي، سطوح بسيار بالا‌تري براي رشد نقدينگي در مقياس سالانه را به دنبال خواهد داشت.

به عنوان مثال رشد دو درصدي نقدينگي در مهر ماه در صورتي كه يك سال ادامه داشته باشد، به رشد سالانه 8/26 درصدي براي نقدينگي منجر مي‌شود. در صورتي كه رقم رشد ماهانه 8/1 درصدي نقدينگي نيز به مدت 12 ماه تداوم پيدا كند، رشد يك ساله نقدينگي معادل با رقم 9/23 درصد خواهد شد.

به دليل كم بودن رشد نقدينگي، محدوده‌اي از تغييرات آن نيز كه به رشد بسيار بالايي براي نقدينگي در يك سال منجر مي‌شود، كوچك‌تر است و همين موضوع ممكن است هشدارآميز بودن برخي از ارقام رشد ماهانه آن را نشان ندهد. به عنوان مثال، همان طور كه محاسبات نشان مي‌دهد رشد ماهانه نقدينگي در مرداد ماه به ميزان 7/2 درصد بوده است كه به نظر مي‌رسد تنها 9 درصد از رشد ماهانه نقدينگي در شهريور بيشتر است.

با اين حال، چنانچه به مدت يك سال نرخ رشد ماهانه نقدينگي در همه ماه‌ها معادل با نرخ رشد ماهانه مرداد باشد، رشد يك ساله نقدينگي به ميزان 7/37 درصد خواهد بود كه تفاوت قابل ملاحظه‌اي با رقم متناظر با رشد شهريور ماه (رشد سالانه 9/23 درصدي در صورت تداوم روند شهريور در يك سال) دارد.

به عبارت ديگر، با وجود اينكه رشد ماهانه نقدينگي در مرداد ماه تنها حدود 9 درصد از رشد ماهانه نقدينگي در شهريور ماه بيشتر بوده، اما تداوم آن به مدت يك سال، باعث مي‌شود نرخ رشد نقدينگي ايجاد شده، در حدود 8/13 درصد بيشتر باشد. البته رشد متوسط نقدينگي در هفت ماه ابتدايي سال، از رشد ماهانه شهريور و مهر ماه كمتر از اين مقادير و به ميزان
5/1 درصد بوده است. اين موضوع به اين معناست كه در صورتي كه روند هفت ماهه ابتدايي سال جاري، به مدت يك سال تمام ادامه داشته باشد، نرخ رشد نقدينگي در آن سال معادل 6/19 درصد خواهد بود.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن