تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819686764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايدها و نبايدهاي آزادي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بايدها و نبايدهاي آزادي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي
فرهنگ استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي نيز همچون ساير تكنولوژي‌هاي وارداتي غرب، به كشور وارد نشده است، بنابراين گاهي اوقات اين موضوع موجب به بيراهه‌ رفتن، برخي از جوانان مي‌شود.

شبكه‌هاي اجتماعي از جمله سوژه‌هايي است كه اين روزها مطبوعات و رسانه‌ها روي آن كليك كرده و آن را از ابعاد مختلف زير بوته نقد مي‌برند. از سوي ديگر مسئولان مختلف نيز در اين خصوص اظهارنظرهاي متفاوتي عنوان مي‌كنند.

فيس‌بوك از جمله اين شبكه‌هاي اجتماعي است كه جوانان رغبت بيشتري براي عضويت در اين شبكه دارند، با اينكه اين شبكه به نوع خود، مزيت‌هايي به همراه دارد اما معضلات و مشكلات پنهان آن صد برابر بيشتر از اين مسائل است كه بايد مسئولان و رسانه‌ها در آگاه‌سازي اين مسائل اقدامات بيشتري انجام دهند.

با اين حال، مي‌توان فيس‌بوك را به دو لبه چاقو تشبيه كرد، يكي تيز و برنده و ديگري نرم و لطيف كه اگر جهت‌دهي از سوي مسئولان صورت نگيرد، مشكلات بروز آمده از سوي فيس‌بوك، كم از تهاجم فرهنگي به وجود آمده از سوي غرب نخواهد داشت. البته فيلتربودن يا نبودن فيس‌بوك هيچ دردي را دوا نخواهد كرد، چرا كه اعضاي اين شبكه‌اجتماعي از راه‌هاي مختلفي وارد صفحه اجتماعي خود خواهند شد.

يكي از مسائلي كه بايد در خصوص فيس‌بوك بيشتر به آن پرداخت، انتشار تصاوير و متون نامشروعي است كه شايد در آينده نه چندان دور به خود اشخاص و اعضاي اين شبكه اجتماعي ضربه بزرگي وارد كند. به طور مثال شايد در آينده و زندگي زناشويي جوانان، بيشتر اختلافات بر سر اين مسائل باشد.

جايگاه وارونه شبكه‌هاي اجتماعي در كشور

روح‌الله ساعي يك كارشناس ارشد جامعه‌شناسي با بيان اينكه شبكه‌هاي اجتماعي با اهداف مختلفي از جمله ايجاد تعاملات اجتماعي در جهان به وجود آمدند، افزود : در برخي موارد اين شبكه‌ها به صورت تخصصي با هدف تبادل اطلاعات علمي با يكديگر تشكيل شده كه هر شبكه در نوع خود نكات مثبت و منفي فراواني دارند.

وي تصريح‌كرد: جايگاه شبكه‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوك در ايران، جايگاه وارونه‌اي به خود گرفته و جوانان به جاي تبادل اطلاعات علمي، فرهنگي و اجتماعي، متأسفانه به غير اين مي‌پردازند كه اين مسئله نيازمند فرهنگ‌سازي بيش از پيش دارد.

ساعي در ادامه فيلتربودن برخي از شبكه‌هاي اجتماعي را عامل اصلي رغبت جوانان براي عضويت در اين شبكه‌ها عنوان‌كرد و افزود: در برخي از مواقع رسانه‌ها به دليل وجود فيلتر در برخي از شبكه‌هاي اجتماعي، ناخواسته اين شبكه‌ها را تبليغ مي‌كنند و اين موجب ترغيب جوانان براي حضور در اين شبكه‌ها مي‌شود.

وي همچنين در ادامه با بيان اينكه بايد در كشور يك شبكه اجتماعي پرقدرت راه‌اندازي شود، ادامه‌داد: با اينكه حدود 240 ميليون فارسي زبان و افرادي كه زبان رسمي‌شان فارسي است در جهان زندگي مي‌كند، بهتر است از اين ظرفيت استفاده كرد و با طرح‌هاي ابداعي و ابتكاري در اين شبكه‌ها، جوانان را به اين سمت و سو هدايت كنيم. البته لازم است فرهنگ استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در ايران جاافتاده شود.

فرهنگ استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي را ياد نگرفتيم

ليلا آقازاده يك دانشجوي اردبيلي به ايسنا گفت: متأسفانه فرهنگ استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در ميان جوانان جا نيافتاده است و فيس‌بوك تنها كاربردي كه در بين جوانان دارد، اتلاف وقت آنان است.

آقازاده افزود: تنها قشر كوچكي از جوانان عضو فيس‌بوك كه در صفحات تخصصي همچون آموزش زبان انگليسي يا علمي فعاليت مي‌كنند، استفاده صحيحي از شبكه‌هاي اجتماعي دارند كه ساير جوانان نيز به جاي اينكه وقت خود را با حرف‌هاي بيهوده تلف كنند، از شبكه‌هاي اجتماعي براي ارتقاي سطح علمي خود استفاده كنند.

وي تصريح‌كرد: با اينكه هر فردي در فيس‌بوك، صفحه ظاهرا شخصي و منحصر بفردي دارد اما امكان محدودسازي در اين شبكه اجتماعي بسيار كم است و جوانان بايد مواظب مطالب و تصاويري كه مي‌گذارند باشند چرا كه فيس‌بوك امنيت بسيار پاييني دارد.

آقازاده در ادامه برداشتن فيلتر از فيس‌بوك را مشروط به فرهنگ سازي مناسب دانست و افزود: جوانان بايد فرهنگ استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي را ياد بگيرند و از انتشار برخي مطالب و تصاوير خودداري كنند چرا كه نخستين فردي كه از اين مطالب ضربه خواهند ديد، خود منتشركنندگان است.

برخي آرام آرام در حال عبور از خطوط قرمز هستند

در همين حال سردار اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي در واكنش به استفاده برخي مسئولان دولتي از شبكه‌هاي اجتماعي و فيس‌بوك گفت: اين روش كه برخي مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز كرده و وارد فضاهايي مي‌شوند كه استفاده از آن براي شهروندان ممنوع است، چيز خوبي نيست و همه بايد در اين زمينه رعايت كنند.

وي در نشست روساي پليس فتا افزود: نگاه ما به بحث اينترنت و استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي، نگاهي مبتني بر فرصت‌محوري است اما برخي مسئولان بايد به خاطر داشته باشند كه با زير پا گذاشتن قوانين راه را بر تخطي از قوانين هموار نسازند.

مجلس براي فيس‌بوك تصميم مي‌گيرد

غلامعلي حدادعادل درباره برخي درخواست‌ها بمنظور رفع فيلتر فيس‌بوك گفت: هر تصميمي درباره موضوعات مربوط به فضاي مجازي از جمله فيس‌بوك بايد از طريق مجلس اتخاذ شود.

نماينده مردم تهران تاكيد كرد: تصميم‌گيري بايد درباره حسن و عيب فضاي مجازي در شوراي عالي فضاي مجازي كه به دستور رهبر معظم انقلاب تشكيل شده، كارشناسي شود و اگر پيشنهادي مطرح است بايد قبل از اجرا، در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.

وي تصريح‌كرد: غير از اين مسير، اگر تصميمي به هر شكل ديگري گرفته شود مورد تاييد مجلس نيست و نتيجه نخواهد داشت.

با اين حال كه برخي‌ها موافق رفع بي چون و چراي فيلتر شبكه‌هاي اجتماعي در ايران هستند، اما بسياري از افراد و حتي اعضاي شبكه‌هاي اجتماعي، لازمه رفع فيلتر از شبكه‌هاي اجتماعي را نخست فرهنگ‌سازي مناسب عنوان كردند.

گزارش از خبرنگار ايسنا علي انوار در اردبيل

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن