تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804048751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه تنگي نفس پس از باران كنترل شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: چگونه تنگي نفس پس از باران كنترل شد؟
رييس مركز بهداشت خوزستان با حضور در خبرگزاري ايسنا، گفت: عمده كاري كه در اين مركز و معاونت بهداشتي دانشگاه انجام مي‌شود، ارتقاي دانش مردم است. در پديده‌هايي كه مرتبط با سلامتي مردم، رخ مي‌دهند، آنچه كه تعيين‌كننده سلامت است، آگاهي‌ها، دانش و توانمندي مردم در مراقبت از خودشان است.

به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)‌- منطقه خوزستان- دكتر سيدمحمد علوي اظهار كرد: در اتفاقاتي كه به دليل آلودگي هوا در استان و به خصوص اهواز رخ داد، انجام اطلاع‌رساني‌هاي مكرر در جهت كاهش آسيب‌ها بسيار موثر بود.

وي ادامه داد: در حالي كه آلودگي‌ها كم نشده است، ميزان ابتلاي مردم كاهش يافته و اين ناشي از انعكاس اخبار مربوط به سلامتي، هشدار و توصيه‌هايي است كه به موقع انجام شد. خوشبختانه در اين زمينه تمام ارگان‌هاي ذي‌ربط و رسانه‌ها در آگاهي‌بخشي جامعه تلاش كردند.

تاثير آگاهي بر حفظ سلامت شهروندان

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: مشكلات مهمي كه در حوزه سلامت داريم، مشكلات رفتاري هستند. البته اكنون نگرش نسبت به بيماري‌ها مانند سابق نبوده و پزشك تنها به فكر درمان نيست. در حال حاضر، پزشكي مي‌تواند در حوزه سلامت موفق باشد كه بتواند در تعيين عواملي كه بر زندگي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي مردم تاثير دارد، نقش ايفا كند.

علوي تصريح كرد: بسياري از بيماري‌هاي قرن حاضر، بيماري‌هاي ناشي از سبك زندگي است. رفتارهايي كه داريم ما را در معرض قرار مي‌دهد. بنابراين رسانه‌ها در ارتباط با حفظ و ارتقاي سلامتي، نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي دارند زيرا در حقيقت يك دانشگاه ملي هستند و مي‌توانند اطلاعاتي كه مردم به سختي در مراجعه به مشاور يا پزشك به دست مي‌آورند را به راحتي و رايگان از طريق رسانه‌ها كه بيشتر ديجيتال و آنلاين هستند، كسب كنند.

وي افزود: خواسته ما اين است كه واقعيت‌ها به مردم منتقل شوند و در جهت بزرگ‌نمايي و سياه‌نمايي نيستيم. هدف ما اين است كه بتوانيم به موقع ارتقاي دانش مردم را به گونه‌اي رقم بزنيم كه آنها را از دچار شدن به بيماري‌ها مصون بداريم.

رييس مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: مردم بدانند كه بعضي مواقع ممكن است ارگان‌ها محدوديت‌هايي در اعمال برخي تصميم‌ها داشته باشد ولي بسيار راحت مي‌شود از طريق خودآگاهي، سلامت خود را حفظ كنند.

اتفاقي كه پس از باران افتاد

علوي در خصوص آلودگي‌هاي هوا و ايجاد مشكلات تنفسي پس از بارش باران گفت: اين حادثه غيرمنتظره بود و موارد مشابه را در سال‌هاي قبل نداشتيم. روز اول كه اين اتفاق رخ داد، فرضيه‌ها و گمانه‌زني‌هاي مختلفي صورت گرفت ولي آن‌چه كه مسلم بود دانشگاه بنا به رسالتي كه داشت، نمي‌توانست دست روي دست بگذارد تا علت مشخص شود. مهم اين بود كه بتواند سانحه‌ديدگان را سامان دهد و پذيرش و درمان كند. كار بسيار سنگين و عظيمي را دانشگاه انجام داد كه به تاييد همه مسئولان رسيد. به طوري كه فرماندار اهواز از آن به عنوان يك كار جهادي نام برد.

وي افزود: مساله مهم در اين رابطه اين است كه بايد به طور ريشه‌اي علت اين مشكل مشخص شود. فايده اين دانستن اين است كه از وقوع اتفاقات مشابه جلوگيري شود. البته پديده‌هاي زيست محيطي، پديده‌هاي بسيار پيچيده‌اي هستند و به راحتي نمي‌توان علت آن را مشخص كرد.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: اكنون تيم‌هاي تحقيقاتي زيادي در دانشگاه از جمله مراكز تحقيقاتي بيماري‌هاي ريه‌، زيست‌محيطي، ريزگردها و عوامل زيست‌محيطي، مشغول كار هستند. همچنين بنا به تقاضا، تيم‌هاي تحقيقاتي از وزارت بهداشت به خوزستان اعزام شدند اما اشكالي كه اين اطلاعات دارند، اين است كه تمامي اطلاعات جمع‌آوري شده توسط اين تيم‌ها بعد از حادثه بوده است. يعني چند روزي از حادثه گذشته بود كه تيم‌هاي تحقيقاتي اطلاعات را جمع آوري كردند و لازم بود در آغاز حادثه و زماني كه هزاران نفر به درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها مراجعه كردند اين تيم‌ها حضور مي‌داشتند.

مراجعه 25 هزار بيمار تنفسي به بيمارستان‌ها

وي گفت: براي همه باور اين اتفاق سخت است كه 25 هزار بيمار بر اثر اين مشكل مراجعه كرده‌اند و وقتي صحبت از اين اتفاق مي‌شود، مي‌گويند مدارك شما كجا هستند؟

علوي ادامه داد: زماني كه اين اتفاقات رخ مي‌دهد بيمارستان‌ها در صدد اين هستند كه بيماران را سامان دهند. رييس وقت دانشگاه تاكيد داشت كه مردم نبايد در مراكز درماني معطل كارت صادر كردن و تشكيل پرونده شوند و بايد به سرعت به مردم رسيدگي شود. بنابراين بيماراني بودند كه سرويس دريافت كردند، ولي جايي ثبت نمي‌شد.

وي افزود: بنابراين اگر بخواهيم روي اسناد و مدارك ثبت شده متمركز شويم، ممكن است به اين تعداد بيمار پرونده ثبت شده نداشته باشيم. به طور نمونه در بمباران دزفول چند نفر به بيمارستان مراجعه كردند؟ آمار دقيقي وجود ندارد. چون زماني كه مردم در شرايط اضطرار مراجعه كنند، مراجعه آنان مانند حالت عادي ثبت نمي‌شود. مسئولان استان حجم مراجعات مردم را مشاهده كردند. بنابراين وقتي بخواهيم پس از گذشت 20 روز از حادثه به آن رسيدگي كنيم، مشخص است كه اسناد بسياري از وقايع و حقايق وجود نداشته باشد.

شواهد زمان بارندگي در دست نيست

علوي اظهار كرد: زماني مي‌توانيم يك كار تحقيقاتي خوب انجام دهيم كه شواهدي از قبل وجود داشته باشيم. وضعيت پيش از وقوع اين حوادث مشخص نيست بنابراين اگر بخواهيم علمي بررسي كنيم، بايد وضعيت قبل از بارش باران و وقوع اين اتفاق براي ما مشخص باشد و از نوع آلاينده‌ها و ميزان آنها مطلع باشيم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز عنوان كرد: داشتن شواهد لحظه بارندگي بسيار مهم است و بايد نمونه‌اي از بارش اوليه باران در آن روز برداشته مي‌شد كه اين كار انجام نشد. بنابراين مقداري كاستي‌هايي در برخورد با حادثه داريم. آنچه كه واضح است اهواز شهر آلوده‌اي است و اين را ما نمي‌گوييم، سازمان حفاظت محيط زيست بارها آلودگي هواي اهواز را اعلام كرده است.

آن‌چه براي سامان‌دهي مشكل انجام شد

وي افزود: با اتحاد و همكاري همه مسئولان، استانداري، ستاد بحران، سازمان حفاظت محيط زيست، هواشناسي و دانشگاه علوم پزشكي، اين وضعيت در خوزستان سامان داده شد و همه كمر همت بستند تا اين مشكل به صورت ريشه‌اي حل شود.

رييس مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد: البته طبيعت هم به كمك ما آمد و ريزگردها كاهش يافته‌اند. فكر نمي‌كنم در كاهش ريزگردها كاري كرده باشيم. شايد شرايط طبيعت و اكوسيستم و پرآب كردن تالاب‌ها به كاهش ريزگردها كمك كرده باشند، ولي آن‌چه كه مهم است اين است كه مساله آلودگي هوا براي مسئولان ضرورت پيدا كرده و اين اميدواري وجود دارد كه آلودگي هوا براي هميشه گريبان استان خوزستان را رها كند.

وي ادامه داد: نمايندگان مجلس، مسئولان استان و حتي صنايع هم براي كاهش آلودگي هوا وارد عمل شدند و اين اميدواري مردم را افزايش مي‌دهد. به طور نمونه پديده سوزاندن نيشكر پس از هشدارهاي مكرري كه داده شد، كاهش يافت. همچنين لاستيك‌سوزي كه در سطح وسيعي در اطراف شهر اهواز صورت مي‌گرفت، گرچه اذغان نمي‌كنيم كه قطع شده ولي كمتر شده است.

بالاخره آلودگي باران از چه بود؟

علوي اظهار كرد: تمام ارگان‌ها از جمله اداره‌كل حفاظت محيط زيست نهايت تلاش خود را در اين زمينه انجام مي‌دهند و بر اساس استانداردهايي كه دارند آلاينده‌ها را اندازه مي‌گيرد. عموما 5 تا 6 آلاينده را اندازه مي‌گيرند منتهي اين آلاينده‌ها، آلاينده‌هايي هستند كه در زمان فعلي اندازه گرفته مي‌شود، در حالي كه بحث اينجا است كه آلاينده‌ها بايد در زمان بارندگي اندازه گرفته شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: همچنين ممكن است آلاينده‌هايي كه منجر به وقوع مشكلات تنفسي براي شهروندان شدند، جزو آلاينده‌هاي تعريف شده نباشند. البته فرضيه‌هاي مختلفي در اين باره وجود دارد، يكي از فرضيه‌ها اين بود كه ممكن است اين آلاينده‌ها ناشي از اوزن باشند چون رعد و برق هم در زمان بارندگي اتفاق مي‌افتد و به علت فعل و انفعالات فتوشيميايي كه در هوا رخ مي‌دهد؛ اوزن بر روي اكسيژن تاثير گذاشته و پس از آن، اين اكسيژن شديدا يونيزان است و مي‌تواند تركيبات ديگر را بشكند، بنابراين شدت آلرژي‌زايي و تحريك را افزايش مي‌دهد.

وي ادامه داد: يكي ديگر از فرضيه‌ها اين بود كه با توجه به پديده‌اي كه در سال 1950 در انگلستان رخ داد و باران اسيدي باريده بود، تصور مي‌شد كه باران اهواز نيز باران اسيدي است. البته بلافاصله مشخص شد اين باران اسيدي نبوده زيرا آثار، تبعات و عوارضي كه باران اسيدي دارد، اين باران نداشت، بنابراين فرضيه باران اسيدي رد شد.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: فرضيه ديگري كه مطرح شد فرضيه اسپر قارچي (كولن گياهي) بود كه با تعريفي كه از اين پديده مي‌شود، اين پديده در بهار رخ مي‌دهد. البته در پاييز برگ‌ها دچار قارچ‌زدگي مي‌شوند. اين هم يكي از فرضيه‌هاست، ولي بايد اثبات شود.

علوي اظهار كرد: فرضيه ديگر، دودهاي ناشي از سوزاندن نيشكر بود. يكي از عواملي كه موجب آلودگي مي‌شود، همين است ولي در آن روزها نيشكر سوزانده نشده بود و در روستاهاي اطراف مزارع نيشكر نيز اتفاقي مانند شيوع تنگي نفس در اهواز رخ نداد و مشكل بيشتر متوجه شهرها بود.

وي تصريح كرد: فرضيه ديگري كه مطرح شد اين بود كه گفته شد ممكن است اين حادثه ناشي از سپر يوني باشد. سپر يوني، تاسيساتي است كه براي مقابله با ريزگردها در 25 كيلومتري حميديه مستقر كرده بودند كه ما بلافاصله اين موضوع را رد كرديم چون در آن زمان، سپر يوني غيرفعال بود. موارد مختلف ديگري نيز مطرح شد مانند اين كه گفته شد اين آلودگي‌ها، آلودگي‌هاي صنعتي برخي كارخانجات اطراف اهواز يا ناشي از فلزهاي چاه‌هاي نفتي باشند.

هيچ فرضيه‌اي ثابت نشد!

وي افزود: همه اينها فرضيه است و براي اثبات آنها دليل لازم داريم. بنابراين بايد آلاينده‌ها اندازه‌گيري شوند و با عدد و رقم نشان دهيم و اين در اختيار ما نيست. خود صنايع و كارخانجات بايد دستگاه‌ها و فيلترهايي داشته باشند كه ذرات را اندازه گيري كنند. اين پديده، پديده پيچيده‌اي است و هنوز علت خاصي براي آن يافت نشده است.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: با توصيه‌ها و هشدارهاي مختلفي كه به مردم و حتي صنايع براي كاهش آلاينده‌ها داده شد، در بارندگي سومي كه رخ داد با مشكل چنداني مواجه نبوديم و مشكل كنترل شد. اين وظيفه مراكز تحقيقاتي و پژوهشي است كه اين مشكل را پيگري كنند كما اين‌كه اكنون در حال كار در اين زمينه هستند.

اطلاع‌رساني به موقع‌ به كمك مردم آمد

علوي عنوان كرد: با توجه به گسترش حادثه، اطلاع‌رساني و هماهنگي بيمارستان‌هاي دانشگاهي و بيمارستان‌هاي غيردانشگاهي كمك بسيار خوبي در سامان‌دهي مراجعه‌كنندگان كرد. اين يك حادثه غيرمترقبه بود و همه پرسنل بيمارستان‌ها از متخصص تا پرستار اعتراضي نداشتند و همه به دنبال خدمت‌رساني به مردم بودند اما نبايد غافل بود كه اين اتفاق فشاري را به بيمارستان‌ها وارد كرد.

لزوم كمك به مجموعه بهداشت و درمان در زمان حوادث

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ادامه داد: هر بيماري با توجه به گران بودن تجهيزات، به طور متوسط، هر ويزيت حدود 50 هزار تومان براي بيمارستان هزينه داشت، حدود 25 هزار بيمار مراجعه‌كننده را در نظر بگيريد اگر هر بيماري 50 هزار تومان هزينه داشته باشد، حدود يك ميليارد تومان هزينه مي‌شود. زماني كه حادثه‌اي رخ مي‌دهد مردم بايد رايگان درمان شوند. در آن زمان از يك طرف خدمات رايگان ارايه شد و از طرف ديگر در اعتبارات دانشگاه موردي به نام حوادث غيرمترقبه وجود نداشت.

وي اظهار كرد: دانشگاه جندي شاپور در اين حادثه خدمات‌رساني بسياري كرده و و از نظر اعتباري آسيب ديده است، انتظار است از اعتبارات ستاد بحران يا اعتبارات بلاياي طبيعي، اعتباري در اختيار دانشگاه قرار گيرد كه حداقل تجهيزات خود را ترميم كند.

رييس مركز بهداشت خوزستان بيان كرد: حجم كار در اين حادثه به گونه‌اي بود كه نيروي ما را فرسوده كرد ولي اينها جبران نشد. البته اميد است مسئولان خارج از استان و تراز اول كشور نگاهي به دانشگاه علوم پزشكي اهواز داشته باشند تا اين مسايل را جبران كنند و دانشگاه را براي خداي نكرده حوادث بعدي آماده كنند. به هر حال استان خوزستان يك استان ژئوپلتيك است.

وي گفت: استان خوزستان يك استان مرزي است و در طول سال، هزاران نفر در قالب كاروان‌هاي راهيان نور به اين استان اعزام مي‌شوند كه بايد خدمات بهداشتي و درماني به آنها ارايه شود.

علوي تصريح كرد: سال گذشته از سليمانيه عراق بيماري وبا وارد كشور شد ولي آيا كسي از خود پرسيد كه چرا استان خوزستان حتي يك مورد از وبا، اين بيماري خطرناك، نداشت؟ مشكل كار در حوزه بهداشت اين است كه وقتي فعاليتي در اين حوزه به خوبي انجام مي‌شود مي‌گويند، موردي نبوده است و به حجم كار توجهي نمي‌شود. در اين حادثه آلودگي هوا نيز به علت خدمات گسترده‌اي كه ارايه شد، خوشبختانه هيچ گونه تلفات جاني نداشت.

وي اظهار كرد: آمار بي‌رحم است، كساني كه در خارج از استان هستند از اين‌كه در بين 25 هزار مراجعه‌كننده هيچ تلفاتي وجود نداشت، تعجب كرده و واقعيت اين ميزان بيمار تنفسي را باور نمي‌كنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز بيان كرد: تصور كنيد اگر تلفاتي در اين حادثه آلودگي هوا رخ مي‌داد چه اتفاقي مي‌افتاد؟ كار بهداشت اين‌گونه است، وقتي كار خوب انجام مي‌شود قدر كار خوب را نمي‌دانند و وقتي در اثر نارسايي‌ها و كمبودها اتفاقي رخ مي‌دهد، همه به دنبال مقصر مي‌گردند.

وي به گزارش 100 روزه وزير بهداشت اشاره كرد و گفت: گزارش بسيار خوبي ارايه شد، به كنترل بيماري وبا در كشور نيز به خوبي اشاره شد. اگر بيماري وبا وارد كشوري شود و آن كشور را خود را آماده نكند، مي‌تواند فاجعه به بار آورد. همچنين در حالي كه وبا، بيماري بومي استان خوزستان است ولي تابستان امسال حتي يك مورد از اين بيماري در خوزستان مشاهده نشد. در مراقبت‌هايي كه صورت گرفت و با شناسايي مهاجران و كنترل آنها و كنترل آب‌ها خوشبختانه حتي يك مورد آلودگي در يك انسان بي‌علامت نيز مشاهده نشد. با اين حال، متاسفانه اقدامات بهداشتي در سطح جامعه نمود ندارد.

برنامه‌هاي شهري، سلامت‌محور باشند

رييس مركز بهداشت خوزستان عنوان كرد: اگر بهداشت و سلامت را ضرورت اصلي دانستيم، تمام كارها براساس همان نگرش پيش خواهد رفت و وقتي برنامه‌ها سلامت‌محور باشد تمام برنامه‌ريزي‌ها در شهر در جهت تامين سلامت شهروندان انجام خواهد شد.

وي افزود: زيربناي برنامه‌هاي همه ارگان‌ها بايد تميزي و زيبايي باشد. سياست‌هاي صدا و سيما را در نظر بگيريد كه از يك سو برنامه‌هاي بهداشتي پخش مي‌كند و از طرف ديگر براي درآمدسازي، محصولات و كارهاي ضدبهداشتي را تبليغ مي‌كند.

علوي بيان كرد: براي زيباسازي، پاكيزگي و تميزي، حركت‌هاي نماديني انجام مي‌شود و سالي چند بار روز نظافت برگزار مي‌شود؛ اين‌ها همه نمادين است و بايد نهادينه شود. شهر اگر تميز و بهداشتي باشد هم به زيبايي آن كمك مي‌شود و هم در جلب توريسم موثر خواهد بود. همچنين زندگي مردم شهر، زندگي با كيفيتي خواهد بود. البته در خوزستان، طبيعت نيز اندكي در اين بحث يار ما نبوده است. زيبايي يك شهر به درختان و آب و هواي آن است.

تغيير اكوسيستم‌ها، عامل آلودگي

وي در ادامه تغييرات اكوسيستم را يكي از عوامل ايجاد آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: وقتي براي برخورد با يك پديده موقت، پديده ديگري را دخالت مي‌دهند، يك اكوسيستم بر هم مي‌خورد و اكوسيستم جديدي به وجود مي‌آيد، يكي از اين نمونه‌ها انتقال آب است كه موجب تغيير در اكوسيستم و ايجاد پديده‌هايي از جمله آلودگي هوا مي‌شود.

رييس مركز بهداشت خوزستان همچنين به هجوم مگس مياز به سايت نگهداري گوزن زرد ايراني، يكي از گونه‌هاي جانوري با ارزش كشور اشاره كرد و افزود: تابستان امسال با اين پديده مواجه بوديم كه گوزن زرد ايراني كه دولت براي نجات آن از انقراض بسيار زحمت كشيد و آن را در بيشه‌هاي كرخه ابقا كرد، با هجوم مگس مياز، دوباره در معرض انقراض قرار گرفت كه اين حمله به دليل تغييرات اكوسيستم، رخ داده بود. وقوع پديده خشكسالي و خشك شدن تالاب‌ها به دليل اتفاقاتي است كه اطراف ما رخ مي‌دهد.

علوي اظهار كرد: اتفاقي كه در درياچه اروميه رخ داد ناشي از سيكل‌هاي معيوبي بود كه به هم كمك كردند و منجر به اين پديده شدند. اگر دقت كنيد مي‌بينيد كه دخالت‌هاي بشر در اين مواردموثر بوده است. سال‌هاي سال حوضه آبريز اروميه به اندازه كافي آب داشته است، ولي توسعه كشاورزي و افزايش چند برابري زمين‌هاي زير كشت، منجر به كاسته شدن شديد آب و افزايش نمك شد. ايجاد كريستال‌هاي نمك نيز موجب بخار شدن آب و در نتيجه خشك شدن درياچه اروميه شد.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: اگر آلايندگي‌ها طبيعي باشد، طبيعت خود را كنترل مي‌كند ولي اگر اين آلاينده‌ها به دست بشر ايجاد شوند، مخرب خواهند بود. افزايش وسايل نقليه، سوخت‌هاي غيراستاندارد و احتراق غيراستاندارد نيز از عوامل آلايندگي‌هاي ايجاد شده به دست بشر است. از طرف ديگر، سوخت برخي كارخانه‌ها فسيلي است و در نتيجه دود ايجاد شده از اين كارخانجات موجب آلودگي هوا مي‌شود. توسعه زماني خوب است كه در كنار آن حفاظت محيط زيست صورت بگيرد.

علوي اظهار كرد: اگر گسترش و توسعه صنعت و توليد، بي‌رويه بوده و متناسب با حفظ محيط زيست نباشد، اين اتفاق رخ مي‌دهد. در قانون آمده است كه هر پروژه عمراني و صنعتي ايجاد شود بايد پيوست زيست محيطي داشته باشد. به طور مثال وقتي صنعت پرورش ماهي گسترش مي‌يابد و فاضلاب آن وارد كارون شود، چه سودي مي‌تواند داشته باشد؟ توسعه زماني ارزش دارد كه با آلايندگي ‌همراه نباشد‌.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: متاسفانه توسعه و پيشرفت با افزايش آلايندگي همراه است كه در صورت ادامه اين روند، آينده خوبي در انتظار ما نيست.



انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن