تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820068985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزگار رو به زوال سرزمين آسياب هاي بادي نشتيفان/ تنگي نفس تالاب كيسي در هجوم زمين خواران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روزگار رو به زوال سرزمين "آسياب هاي بادي نشتيفان"/ تنگي نفس تالاب كيسي در هجوم زمين خواران
گروه استان ها- خبرگزاري مهر: روزگار رو به زوال سرزمين "آسياب هاي بادي نشتيفان"، قطب ورزشهاي زمستاني كشور در انتظار اندكي برف، تنگي نفس تالاب كيسي در هجوم زمين خواران و "برقع" در آستانه حذف از صنايع دستي هرمزگان از مهمترين گزارشهاي استانها در اين هفته بوده است.

روزگار رو به زوال سرزمين "آسياب هاي بادي نشتيفان"/ "آس باد" چشم به راه شناسنامه جهاني

"آسياب هاي بادي نشتيفان" در خواف بزرگترين اثر تاريخي بازمانده از دوران صفويه است كه تاكنون در سايه غفلت مسئولان ميراث فرهنگي، اقدامات چشم گيري براي مرمت اين اثرصورت نگرفته و امروز همگان شاهد روزگار رو به زوال اين اثر تاريخي هستند.

"آسياب هاي بادي نشتيفان" يكي از بزرگترين مكان هاي تاريخي خراسان رضوي است كه به دليل بي توجهي هاي مسئولان ميراث فرهنگي جايگاه و هويت واقعي اش شناخته نشده و اكنون ديرزماني است كه ردپاي گردشگر و توريستي در اين نقطه از زمين پيدا نيست.

سالهاست كه به خاطر همين بي مهري ها، روزهاي طلايي اين ميراث باستاني در حال غروب كردن است طوري كه به اذعان ساكنان اين منطقه حتي پرنده هم در اطراف نشتيفان پر نمي زند.

هم اكنون غروب نشتيفان با تكاپوي مسئولان براي ثبت جهاني اين ميراث كهن دوران صفويه مصادف شده و اين امر در حالي رخ مي دهد كه مديران ميراث فرهنگي به جاي كمك و شناساندن هر چه بيشتر اين اثر تاريخي در نزد مردم اين استان و يا سراسر كشور تنها به دنبال تكميل كارنامه افتخارات خود هستند.

نگاه متوليان امر نسبت به حفظ و معرفي آثار تاريخي تكليف مدارانه و از سر دغدغه ذهني نيست و اين موضوع موجب شده تا نشتيفان به عنوان دياري بي سرپناه بر روي نقشه جغرافيايي اين استان گم شود.

تنگي نفس تالاب كيسي در هجوم زمين خواران/ ويلاسازي و بي تفاوتي منابع طبيعي

در حاليكه اين روزها خبر ورود پرندگان مهاجر به مازندران، همه دوستداران طبيعت را به شوق مي آورد اما نبض يكي از تالاب هاي غرب استان در نوشهر در هجوم زمين خواران در حال ايستادن است.

در امتداد نوار ساحلي درياي خزر در فاصله 7 كيلومتري شهرستان نوشهر و در حدفاصل منطقه مزگاه و چيلك اين شهرستان تالابي قرار دارد كه بدليل برخورداري از جاذبه هاي زيست محيطي و طبيعي، چشم انداز دلنوازي را به اين منطقه بخشيده است.

از نظر ساختار پوشش گياهي تالاب كيسي نوشهر داراي سه ساختار درختچه زار از نوع توسكا، بوته زار و علفزار بوده كه پناهگاهي امن براي زادآوري، مهاجرت و زمستان گذراني پرندگان مهاجر بشمار مي رود.

سايه سرما بر كلاسهاي درس لنده/ 300 دانش آموز هر صبح به خود مي لرزند

زمستان آمد و سرما، سايه سنگين و سردش را بر كوهستانهاي كهگيلويه و بويراحمد پهن كرده اما 300دانش آموز لنده اي اين روزها در پي بي توجهي مسئولان از سرما به خود مي لرزند.

سوز سرماي چله زمستان، گرمسير و سردسير و شهر و روستا نمي شناسد و اين روزها صبحي نيست كه لايه هاي شيشه اي يخ، سطح كوچه ها و خيابانها را آذين نبندد.سامانه سرما هم زودتر از زمستان از راه رسيد و از هفته گذشته در آسمان كهگيلويه و بويراحمد بيتوته كرده و هنوز پابرجاست و گويي تا پايان چله بزرگ قصد ندارد تكاني بخورد.

شهر لنده در كهگيلويه و بويراحمد هم اگرچه در تقسيمات جغرافيايي در منطقه گرمسيري قرار دارد و اسمش نيز برگرفته از موقعيتش در منطقه اي كم ارتفاع است اما از سرماي زمستاني در امان نيست.

سوز سرما، جانشين گرماي درس و بحث

اما اين روزها 300 دانش آموز دو دبيرستان در اين شهر به خاطر سهل انگاري مسئولين از سرما به خود مي لرزند و سوز زمستاني جاي گرماي درس و بحث را در كلاسهايشان گرفته است.

همين هفته گذشته بود كه گاز يك مجتمع آموزشي شامل دو دبيرستان چمران و علامه حلي به دليل آنچه مسئولان شركت گاز اين شهرستان، نداشتن پرونده اشتراك در اين شركت اعلام كردند، قطع شد.از آن روز تاكنون سرماي سوزناك صبح و عصر لنده، هم كلاسي دانش آموزان شده تا دستان يخ بسته آنان توان نوشتن بر تخته سياه را هم نداشته باشد.

آبي كه نان كشاورزان خراسان را آجر كرد/ آلودگي، جان "كشف‌رود"را به لب رسانده‌است

سال‌هاست به دليل ورود انواع فاضلاب به رودخانه كشف رود، مرگ تدريجي بزرگترين رودخانه شمال شرق ايران رقم خورده و با اين وجود هنوز هم پس از گذشت زمان‌ طولاني، پرونده اين موضوع بدون نتيجه ميان مسئولان دست به دست مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آب رودخانه كشف رود در گذشته براي آبياري مزارع كشاورزي استفاده مي‌شد اما در نهايت به دليل ورود انواع فاضلاب‌ها به اين رودخانه، آب پاكي روي دست كشف رود و كشاورزان ريخته شد و حال ديرزماني است كه پرونده موضوع آلودگي رودخانه كشف رود روي ميز مسئولان امر خاك مي‌خورد.

مرگ تدريجي رودخانه كشف‌رود

بسياري از كارشناسان بر اين اعتقادند كه آلودگي كشف رود موجب مرگ تدريجي اين رودخانه و يكي از بزرگترين ضربه‌ها به كشاورزان مشهدي بوده است.

قطب ورزشهاي زمستاني كشور در انتظار اندكي برف/ تعطيلي پيست اسكي كوهرنگ

پيست اسكي چلگرد كوهرنگ يكي از قديمي ترين و شلوغ ترين پيست هاي اسكي كشور است كه هم اكنون نيازمند بارش برف و جمع شدن 20 سانتيمتر ديگر برف بر روي سايت پيست است تا اين پيست راه اندازي شود و پذيراي ورزشكاران و مسافران زمستاني باشد.

استان چهارمحال و بختياري يكي از استانهاي مرتفع كشور در رشته كوه زاگرس است كه هر ساله شاهد بارشهاي مناسب به صورت برف و باران است.

شهرستان كوهرنگ مرتفع ترين شهرستان استان است كه برفگير ترين شهرستان استان و كشور به شمار مي رود. اين شهرستان به واسطه بارشهاي قابل توجه برف و داشتن مناظر زيباي و امكانات فراوان قطب ورزهاي زمستاني كشور به شمار مي رود و هر سال ورزشكاران اسكي باز و مسافران بسيار زيادي از شهرهاي مختلف كشور و حتي مسافران خارجي بسياري به اين منطقه سفر مي كنند.

پيست اسكي اين شهرستان يكي از معروف ترين پيست ها و با سابقه ترين پيست هاي كشور محسوب مي شود كه در سال 1354 افتتاح شده است.اين پيست اسكي از ابتداي افتتاح آن تا زمستان سال89 سابقه نداشته است كه به خاطر كمبود برف تعطيل باشد اما در زمستان سال 90 اين پيست اسكي براي اولين بار به علت نبود برف راه اندازي نشد.

ردپاي پلنگ در پارك ملي خبر/ ثبت تصاوير بي نظير از سلطان حيات وحش كرمان

پارك ملي خبر يكي از مناطق بكر طبيعي كشور محسوب مي شود كه گونه هاي مختلف جانوري را در خود جاي داده اين جنگل انبوه كوهستاني در حالي كه اين روزها خبرهاي ناگواري از مرگ پلنگ ايراني در مناطق مختلف كشور به گوش مي رسد، به يكي از مناطق امن براي ادامه زندگي اين حيوان در معرض انقراض تبديل شده است.

استان كرمان يكي از زيستگاههاي اصلي يوز پلنگ ايراني محسوب مي شود و از چند قلاده يوز محدودي كه در ايران باقي مانده است تعدادي نيز در دشتهاي اين استان و به خصوص دشت راور به زندگي خود ادامه مي دهند اما اين روزها خبري جديد از حيات وحش كرمان به گوش مي رسد كه نشان مي دهد ردپاي بزرگترين گربه سان ايراني در استان كرمان نيز بار ديگر ديده شده است.

شهرستان بافت در استان كرمان يكي از بكر ترين مناطق طبيعي استان كرمان است كه تا كنون تمام مشاهده هاي پلنگ در كرمان در اين منطقه ثبت شده نكته قابل توجه اينكه در اين شهرستان روستايي است به نام پلنگ آباد كه به گفته مردم محلي روزگاري تعداد قابل توجهي از اين حيوان در اين منطقه وجود داشته است اما به دليل مداخله هاي انسان و خشكسالي رفته رفته از جمعيت اين گونه حيات وحش در اين روستا كاسته شده است و سالهاست ديگر خبري از مشاهده پلنگ در اين منطقه به گوش نمي رسد.

گردشگري زمستاني در همدان يخ زد/ فرصت ها يك به يك از دست مي روند

درخشش دانه‌هاي يخي و انعكاس نور خورشيد در يك روز سرد زمستاني امتيازي است كه استان همدان در اين ايام از آن بهره مند است اما تاكنون آن طور كه شايسته است از اين ظرفيت خدادادي براي توسعه گردشگري اين منطقه استفاده نشده و گردشگري زمستاني همدان همچنان يخ زده است.

بسياري از مردم فصل تابستان را مناسب گردشگري مي دانند در حاليكه اين روزها با توجه به صنعتي شدن بيشتر زندگي‌ها اين تفكر چندان درست نيست و نبايد پايان فصل تابستان را پايان فصل گردشگري دانست، بلكه با شروع فصل سرما بسياري از ظرفيت هاي صنعت گردشگري شكوفا مي‌شوند و براي فراخواندن گردشگران خودنمايي مي كنند.

اسكي روي برف، اسنوموبيل، راهپيمايي برفي، ساخت مجسمه‌هاي يخي و جشنواره هاي زمستاني از جمله برنامه هايي است كه مي تواند در اين روزهاي برفي و سرد همدان، گردشگران را از اقصي نقاط ايران جذب خود كند اما متاسفانه با وجود بارش برف زمستاني هنوز همه چيز به خواب زمستاني فرو رفته و خبري از شور و شوق مردم نيست.

با توجه به تمام اين جذابيت‌ها هنوز برنامه‌ريزي‌ دقيقي براي بهره مندي از زيبايي هاي فصل زمستان در همدان ديده نشده به جز اينكه در سالهاي اخير در فرصت سه ماهه فصل زمستان تنها جشنواره اي مختصر آنهم در مدت حداكثر يك هفته در همدان برگزار مي شود تا شايد طبيعت خشن و بي‌محصول زمستان را به فصلي پرحاصل تبديل كند، اما آنچه به نظر مي رسد اينكه تاكنون چندان موفق نبوده است.

"برقع" در آستانه حذف از صنايع دستي هرمزگان

"برقع" نوعي روبنده زنان جنوب كشور و جزو صنايع دستي اين خطه از ايران است، اما اين هنر دست اين روزها بدست فراموشي سپرده شده و به گفته كارشناس صنايع دستي هرمزگان تا 20 سال آينده هيچ نامي از آن باقي نخواهد ماند.

بُرقَع يا برقه پوششي است كه برخي زنان مسلمان از آن استفاده مي‌كنند. اين پوشش بيشتر در افغانستان و پاكستان و منطقه هرمزگان ايران رايج است. در هرمزگان به پوشش نقاب مانند كه تزيينات رنگي دارد نيز اطلاق مي‌شود. نقابي مخصوص زنان سواحل خليج فارس كه آن را به عربي بُرقع (Borqe) به گويش محلي مناطق هرمزگان بُركه (Borke)، در مناطقي از بندر لنگه بَتوُله (Batoole) و ميان مردمان مناطق شمال بندر لنگه و جنوب استان فارس (لارستان) تَبيله (Tabile) مي نامند.

زندگي با مردمان پر تلاش و خون گرم هرمزگان و مشاهده سنت هاي رايج منطقه اعم از پوشش هاي متنوع و چشم نواز، مراسم هاي مختلف، گويش ها و بسياري از ويژگيهاي اعتقادي و رفتاري مردمان اين منطقه از بارزترين موضوعاتي است كه توجه هر تازه واردي را به خود جلب مي كند.

هنرهاي سنتي و به خصوص صنايع دستي اين استان از تمايزات بسياري نسبت به هم نامان خود در ساير مناطق كشور دارد كه از اين جمله مي توان به حصير بافي، سفالگري، صنايع دستي چوبي، نساجي سنتي و از همه مهمتر رو دوزي يا همان دوختهاي سنتي و تزئيني است كه هنوز بر روي پوشش و البسه زنان بومي وجود دارد.

در دهه هاي گذشته در بيشتر شهرها و مناطق استان زرخيز هرمزگان توليد برقع رواج فراواني داشت، اما امروزه به دليل تغيير در سلائق و نوع پوشش امروزي در بيشتر مناطق استان استفاده از اين پوشش بسيار اندك گشته و مراكز توليد آن نيز رو به كاهش است.

با اين وجود هنوز هم در مناطق روستائي همچون سيريك، قشم، ميناب، بشاگرد، سندرك و جاسك كار گاه هاي خانگي بسياري وجود دارد كه به توليد برقع مي پردازند و تقريبا تمامي توليد كنندگان نيز بانوان هستند. در بحث زيبايي شناسي برقع هاي منطقه به دليل نقوش تزئيني بكار رفته در آن تقسيم بندي مي شوند لذا كار با دست جداي نقش آفريني طرح و نقش روي اثر در فرآيند توليد نيز اهميت خاصي دارد.

كد خبر: 2184461

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۵ - ۰۹:۰۲

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن