تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819448185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبادا اپيدمي شعر گفتن گلستان ادب فارسي را به آتش بكشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مبادا اپيدمي شعر گفتن گلستان ادب فارسي را به آتش بكشد
همدان - خبرگزاري مهر: شاعر پيشكسوت همداني با ابراز نگراني مبني بر اينكه مبادا اپيدمي شعر گفتن، گلستان ادب فارسي را به آتش بكشد، گفت: فارغ‌التحصيلان ادبيات فارسي با شعر و شاعر بيگانه نباشند.

به گزارش خبرنگار مهر، ادبيات يكي از با ارزش ترين آيين‌هاي كلامي است كه ريشه درآواهاي نخستين بشر دارد و به همين دليل ادبيات ما در همه افسانه‌ها، روايات و اديان حضوري قدرتمند دارد و همچنين شعر، عبارت از انديشه‌هايي است كه بيان آن جز به مدد يك اثر شعري ميسر نمي شود.

گفتگو با پيشكسوتان شاعر همواره وسوسه‌انگيز و جذاب است كه در اين راستا پيگيري‌ها، موجب گفتگويي صميمانه با علي‌اصغر حمديه شد.

علي‌اصغر حمديه متولد سال 1323خورشيدي در محله‌ بن بازار (ميدان آرامگاه بابا‌طاهر فعلي) است كه تا ششم ابتدايي در دبستان جامي و متوسطه را تا سطح ديپلم ادبي در دبيرستان امام به پايان رسانيده سپس وارد دانشگاه پليس (نيروي انتظامي) فعلي شد كه با درجه ستواني از دانشگاه پليس فارغ‌التحصيل و پس از 30 سال خدمت در نيروي انتظامي در سال 1374 با درجه سرهنگي از خدمت باز‌نشسته شد.

اين شاعر پيشكسوت مي‌گويد: از سال‌ 1348 به بعد با انگيزه مصاحبت با دوستان اديب و اهل ذوق و شاعر و مطالعه‌ آثار شعراي متقدم و متاثر و علاقه‌ وافري كه به ادبيات عاشقانه و عارفانه ناموران ايران زمين داشته‌ام، طبع‌آزمايي كرده و سياه‌مشق‌هايي در انواع شعر سروده ام كه به مناسبت‌هاي مختلف و موضوعات خاصّ در مجموعه‌هايي گردآوري شده در سطح كشور و همدان چاپ شده ولي جرأت و توفيق چاپ كل آثار را به طور مدون ندارم.

حمديه افزود:‌ با توجه به مطالعات ديوان هاي شعر كهن قالب غزل را انتخاب و اكثر آثارم غزل و سبك كهن است.

وي گفت:‌ از دهه 60 تا 70 كه حركتي در تشكيل انجمن‌هاي ادبي همدان رخ داده بود با دوستان ادبي در جلسات دوره خانگي شركت داشته‌ام و از سال‌هاي 62 تاكنون در انجمن‌هاي ادبي بوعلي و بابا‌طاهر و ... شركت مي‌ كنم.

فارغ‌التّحصيلان ادبيّات فارسي با شعر و شاعر بيگانه نباشند

اين شاعر پيشكسوت در خصوص دانش‌آموختگان رشته ادبيات فارسي، ابراز داشت: فارغ‌التحصيلان رشته‌ ادبيات فارسي اگر در همدان باشند متأسفانه كمتر در مجامع ادبي و انجمن‌هاي موجود شركت مي‌كنند، يا اهل سرودن شعر نيستند و اگر هم اهل شعر و شاعري باشند حداقل بنده خبر ندارم و در نشريّات انجمن‌ها آثاري از آن‌ها نديده‌ام و اين موضوع فاجعه بزرگي است كه چنين فارغ‌التّحصيلاني با شعر و شاعري بيگانه باشند.

وي برگزاري برنامه‌هاي مختلف براي علاقمندان شعر و ادبيات فارسي را ارزشمند دانست و افزود:‌ بعضا جشنواره‌هاي شعر اعم از عاشقانه و عارفانه و آيين‌هايي كه در همدان تشكيل مي‌شود نسبتا مفيد هستند زيرا مشتاقان شعر و ادب از آن استقبال كرده اند.

حمديه در خصوص شعر نو اظهار داشت:‌ سروده‌هاي زيادي وجود دارد كه صورت نظم داشته و نمي‌توان آن ها را شعر تلقي كرد و به عكس ممكن است جمله‌اي موزون حكم شعر داشته باشد.

وي ادامه داد: اگر شعر نو يا سپيد با مصراع هاي كوتاه يا بلند خيال‌انگيز و مصوّر باشد كه در دل، روح و جان آدمي اثر بگذارد و نهايتا حرف تازه‌اي داشته باشد مي‌توان آن را شعر خوب به حساب آورد، متأسفانه بنده ناچيز سر‌ رشته‌اي از شعر نو ندارم ولي به شعر نو خوب علاقمندم و به شاعران اين عرصه احترام مي‌گذارم.

گسترش اپيدمي شعر گفتن بين جوانان

وي در ارتباط با علاقمندي جوانان به سرودن شعر با بيان اينكه امروزه شعر گفتن اپيدمي و مسري شده افزود: بعضي از دوستان جوان كه علاقه‌ زيادي هم به شعر و شاعري دارند در اين وادي قدم گذاشته و به لحاظ نشناختن راه از چاه يا گُم مي‌شوند يا به چاله مي‌افتند و دچار هذيان‌گويي مي‌شوند و قبول ندارند كه تب دارند و پرت و پلا مي‌گويند از اين رو كلماتي را آسمان ريسمان مي‌كنند و نام شعر مي‌نهند كه اين آفت چمن‌زار و گلستان ادب فارسي را به آتش مي‌كشد.

شاعران جوان آثار بزرگان ادبيّات فارسي را مطالعه كنند

اين شاعر پيشكسوت همداني با بيان اينكه بنده اهل پند و نصيحت و توصيه نيستم، افزود: دوستان جواني كه به شعر و شاعري عشق مي‌ورزند ابتدا بايد به مطالعه آثار بزرگان ادبي اين سرزمين كه كم هم نيستند، بپردازند و حداقل آثار حضرت مولانا، سعدي و حافظ كه جزء لاينفك زندگي هر ايراني است را همواره و در هر زماني و هر مكان مطالعه و مونس و رفيق حجره و گرمابه و گلستان آنان باشد.

شعر گفتن زمان، مكان، شب و روز سفر و حضر نمي‌شناسد و موضوعي الهامي است و هر وقت شاعر مستعد دريافت الهامات غيبي باشد موضوع الهام شده را بازگو مي‌كند.

وي همچنين ابراز داشت: هر شاعري متعهد است و نمي‌توان شاعري را غيرمتعهد ناميد ولي حرف برسر تعهدي است كه خود شاعر به فضائل انساني و اخلاقي سر سپرده است يا به سوق دادن مردم به بيراهه و ترويج مسائلي كه خلاف طبيعت پاك انسان است چون مكارم اخلاق و عشق ورزيدن به نيكويي‌ها و زيبايي‌ها و نهايتاٌ مخلوق خدا جاويد و ماندگار است و مي‌توان اين‌گونه شاعران را متعهد از نوع خوب دانست.

اين شاعر پيشكسوت گفت: همان‌طور كه عرض كردم مطالعات اينجانب ادبي آن هم از نوع شعر مي‌باشد به ويژه آثار مولانا، سعدي و حافظ و ديگر بزرگان و همچنين نقد و تحليلي كه استادان فرهيخته در مورد آثار اين بزرگواران دارند را مطالعه مي‌ كنم.

مسئولان درد‌ دل هنرمندان را بشنوند

حمديه، شاعر همداني در پايان در پاسخ به اين سئوال كه چه درخواستي از مسئولين داريد، اذعان داشت: مسئولان در هر رده‌اي كه هستند بايد هر از گاهي با اصحاب هنر به طور عام ديدار داشته و نظرات و خواسته‌هاي آن‌ها را حداقل گوش دهند و اگر مشكلي دارند حتي‌الامكان مرتفع نمايند و به تشكيل جلسات خصوصي با چند نفر كه شايد اهل شعر و شاعري هم نباشند، بسنده نكنند.

كد خبر: 2201523

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۱۳:۱۹

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن