تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818796670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عرضه بنزين يورو در كلانشهرها آب رفت/ محيط زيست: بنزين استاندارد وارد كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عرضه بنزين يورو در كلانشهرها آب رفت/ محيط زيست: بنزين استاندارد وارد كنيد
همزمان با افزايش ظرفيت توليد بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در پالايشگاه‌هاي نفت به بيش از 30 ميليون ليتر در روز، هم اكنون روزانه تنها 13 ميليون ليتر بنزين اروپايي توزيع مي‌شود و در اين بين محيط زيست خواستار واردات سوخت استاندارد توسط وزارت نفت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از سال گذشته تاكنون طرح توسعه، بهينه‌سازي و بهبود كيفيت توليد فرآورده‌هاي نفتي در پالايشگاه‌هاي شازند اراك، آبادان، تهران، لاوان، تبريز و اخيرا پالايشگاه نفت اصفهان افتتاح و يا رسما در مدار بهره برداري قرار گرفتند.

با بهره‌برداري از اين طرح‌هاي جديد پالايشگاهي ظرفيت توليد بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا در ايران به بيش از 30 ميليون ليتر در روز افزايش يافت و پيش بيني مي شد دست كم نيمي از بنزين عرضه شده در داخل كشور با با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا توزيع شود.

با اين وجود امروز عباس كاظمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ظرفيت فعلي توليد و توزيع بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا را روزانه 13 ميليون ليتر عنوان كرد و افزود: هم اكنون بخشي از بنزين مصرفي كلانشهرهايي همچون تهران، كرج، اصفهان و اراك توسط بنزين اروپايي پوشش داده مي شود.

مصطفي كشكولي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي هم در گفتگوي ديگري حجم توزيع روزانه بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا را در تهران حدود دو ميليون ليتر اعلام كرد و يادآور شد: هم اكنون بنزين توليدي پالايشگاه شازند در 23 جايگاه تهران عرضه و توزيع مي شود.

از اين رو از مجموع بيش از 30 ميليون ليتر ظرفيت سازي براي توليد بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در پالايشگاه ها با سرمايه گذاري حدود 14 ميليارد دلاري، تنها نصف اين بنزين مرغوب و استاندارد بالا در جايگاه‌ها توزيع مي‌شود.

افزايش عدد اكتان، توليد و عرضه بنزين با اكتان بالاي 90، كاهش تركيبات حلقوي، آروماتيك، بنزن و گوگرد از تركيب بنزين از مهمترين ويژگي‌هاي بنزين لوكس توليد شده در طرح‌هاي توسعه پالايشگاهي كشور است و قرار بود با تكميل اين طرح‌ها مجموع ظرفيت توليد بنزين اروپايي كشور به 52 ميليون ليتر در روز افزايش يابد.

بر اين اساس در شرايط فعلي با توجه به راه اندازي اكثر طرح‌هاي جديد پالايشگاهي، امكان توليد بنزين يورو به ميزان 2.9 ميليون ليتر در پالايشگاه لاوان، 3 ميليون ليتر در پالايشگاه آبادان، 6 ميليون ليتر در پالايشگاه تهران، 16 ميليون ليتر در پالايشگاه شازند، يك تا سه ميليون ليتر در پالايشگاه تبريز و 11 ميليون ليتر در پالايشگاه اصفهان فراهم شود.

در همين حال، قرار بود كه با راه اندازي اين طرح‌ها به تدريج عرضه بنزين با عدد اكتان 87 حذف و بنزين با درجه آرام سوزي بيش از 90 در جايگاه هاي سوخت با اولويت كلانشهرها عرضه و توزيع شود.

اين در حالي است كه به استثناي طرح توسعه پالايشگاه نفت بندرعباس، تاكنون تمامي طرح‌هاي توسعه و بهينه سازي در پالايشگاه‌هاي نفت كشور راه اندازي كامل و در مدار بهره‌برداري قرار گرفته اند اما عملا امكان افزايش عرضه بنزين با استاندارد يورو در اكثر كلانشهرهاي كشور همچون مشهد، تبريز، اهواز، شيراز و قم فراهم نشده است.

كاهش عرضه بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا، انتقادهاي سازمان حفاظت محيط زيست را هم به همراه داشته است و اين نهاد زيست محيطي يكي از دلايل آلودگي شديد هواي كلانشهرهاي كشور را عدم توزيع بنزين با استاندارد يورو اعلام مي كند.

مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه وضعيت سوخت در كشور به مرحله بحران رسيده است، تاكيد كرده اند: تاكنون جلسات متعددي با وزارت نفت براي عرضه سوخت يورو برگزار شده و در تلاش هستيم ميزان توليد سوخت با استاندارد يورو 4 را افزايش دهيم زيرا با توجه به انباشت آلودگي در كلان شهرها، نياز به سوخت و خودروهايي با استاندارد يورو 4 داريم .

در اين بين سازمان حفاظت محيط زيست به وزارت نفت پيشنهاد واردات بنزين و گازوئيل استاندارد از خارج كشور را داده است، ضمن اكه اعلام كرده تا پايان بهار سال آينده تمام خودروها بايد با استاندارد يورو چهار توليد و عرضه شوند.

كد خبر: 2201542

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۱۳:۰۷

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن