تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804063537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت ازدواج و طلاق مكانيزه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ثبت ازدواج و طلاق مكانيزه مي‌شود
در شرايطي كه بخش‌هاي مختلف جامعه در جريان دگرگوني و نو شدن قرار گرفته‌اند و چه بخواهيم و چه نخواهيم دنياي مجازي و الكترونيكي جاي خود را در تاروپود زندگي امروزي باز كرده، مجموعه‌هاي مختلف دولتي نظر ثبت‌احوال سعي مي‌كنند تا از اين غافله عقب نمانده و شناسنامه‌هاي الكتروينك يا همان شناسنامه‌هايي كه شكل پاسپورت هستند را با قابليت‌هاي جديد با ظاهري زيبا به مشتريان خود برساند. تا چند سال ديگر ، شناسنامه‌هاي قرمزرنگ قديمي جايشان را به شناسنامه‌ها و كارت‌هاي ملي الكترونيك مي‌دهد.

اگرچه راه طولاني اين تغيير بسيار سخت و زياد است و نمي‌توان يكباره براي بيش از هفتاد ميليون نفر شناسنامه جديد صادر كرد اما شروع اين كار خود همتي بالا مي‌خواهد تا علاوه بر خدمات روزمره به مردم ، اين كار را هم همزمان پيش برد.

محسن اسماعيلي - مديركل اسناد هويتي سازمان ثبت‌احوال كشور درباره آخرين اقداماتي كه سازمان براي صدور شناسنامه‌هاي جديد انجام داده است، به خبرنگار ايسنا گفت: صدور شناسنامه‌هاي مكانيزه از سال 89 در دستور كار ثبت احوال قرار گرفته و تاكنون پنج ميليون و 300 هزار شناسنامه جديد، صادر و تحويل مردم شده است.

وي با تاكيد بر اينكه براي صدور شناسنامه‌هاي جديد به هيچ عنوان فراخوان نخواهيم داشت، گفت: ظرفيت توليد شناسنامه خام در كشور سالانه چهار ميليون جلد است كه اين تعداد براي 2.5 ميليون نفري كه به سن بالاي 15 سال مي‌رسند و همچنين افرادي كه شناسنامه آنها نياز به تعويض دارد و يا مفقود شده، در نظر گرفته شده است و 1.5 ميليون جلد نيز براي كودكان تازه متولد شده است كه براي آنها شناسنامه صادر مي‌شود و بيش از اين نيز امكان توليد و صدور شناسنامه جديد نداريم.

به گزارش ايسنا، محدوديت منابع و ظرفيت توليد شناسنامه خام باعث شده كه روند تعويض شناسنامه‌ها نه تنها از سرعت كافي برخوردار نباشد بلكه مديركل اسناد هويتي ثبت احوال نيزبه اين نكته تاكيد كرده كه اعتبار شناسنامه‌هاي قديمي يا همان شناسنامه‌هايي كه به جلد قرمز رنگ هستند همچنان به قوت خود باقيست و با اينكه بنده مسئوليتي در ثبت احوال دارم شناسنامه‌ام قرمز رنگ است و تاكنون لزومي براي تعويض نبوده، لذا تا زماني كه ضرورتي وجود نداشته باشد نيازي به تعويض شناسنامه نيست. به نظر مي‌رسد شناسنامه‌هاي قديمي همچنان روي دست صاحبانشان بمانند و تا ضرورتي ايجاد نشده باشد به اين زودي‌ها قرار نيست به خاطره‌ها به پيوندند.

به گفته اسماعيلي اولويت صدور شناسنامه‌هاي جديد براي افرادي است كه به سن 15 سالگي مي‌رسند و بايد شناسنامه آنها عكس‌دار شود. همچنين كساني كه به علت اصلاح مشخصات از جمله تغيير نام، تغيير نام خانوادگي و يا شناسنامه آنها تعويض شود، در اولويت قرار دارند. ضمن آنكه افرادي كه اعلام فقدان شناسنامه مي‌كنند نيز در اين گروه در اولويت قرار مي‌گيرند.

وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر سازمان ثبت احوال كشور جوابگوي همين تعداد است، گفت: يكي از اقداماتي كه در سازمان ثبت احوال براي شناسنامه‌ها صورت گرفته، بهره‌برداري از آرشيو اسناد الكترونيكي ولادت و فوت است كه نيازي به مراجعه به محل صدور شناسنامه نيست و در همان ادارات و يا دفاتر پيشخواني كه درخواست انجام مي‌شود، با استفاده از پايگاه الكترونيكي، شناسنامه افراد صادر مي‌شود.

به گفته مديركل اسناد سجلي سازمان ثبت احوال كشور، شش خدمت به صورت الكترونيكي در حال حاضر براي مردم در حوزه شناسنامه انجام مي‌شود كه تعويض شناسنامه، صدور المثني، تغيير نام، تغيير نام‌خانوادگي، پاسخگويي به استعلام مراجع ذيصلاح و هيات حل اختلاف از جمله اين بسته خدمتي است و در حالي كه اين اقدامات در گذشته با مراجعه به محل صدور بايد انجام مي‌شد، امروز در همان محل ادارات انجام مي‌شود.

وي تصريح كرد: بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، هزينه صدور شناسنامه جديد براي افراد بالاي 15 سال، 15 هزار تومان تعيين شده است.

به گزارش ايسنا، «خدمات الكترونيك» مجموعه خدماتي هستند كه با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات، در جهت راهبردهاي دستيابي به توسعه پايدار و ارتقاي سطح كيفيت زندگي در تمام زمينه‌ها،‌ به كار گرفته مي‌شوند.

در گذشته جهت ارائه خدمات ثبت‌احوال به دليل انجام بعضي مراجعات به اسناد هويتي و همچنين ثبت تحولات در اسناد و پس از ارائه مطلوب آن به مردم و دستگاه‌هاي دولتي و بخش غيردولتي زمان نسبتا طولاني صرف و باعث كندي ارائه خدمات به مردم مي‌شد، اما امروز با مكانيزه كردن فرآيندهاي تخصصي در راستاي ارائه خدمات Online به مردم، هر خدمتي به صورت لحظه‌اي قابل ارائه بوده كه سهم بسيار زيادي در تكريم ارباب رجوع داشته است.

استقرار سازمان الكترونيك و نظام جامع شناسايي ايرانيان از جمله اهداف كلان سازمان ثبت احوال در ساليان اخير است كه در راستاي تحقق آن پورتفوليو (Portofolio) از طرح‌ها و پروژه‌ها شناسايي و اقدامات اساسي جهت اجرايي شدن آنها صورت گرفته و در حال انجام است.

در اين خصوص از جمله طرح‌هاي زيربنايي توسعه پورتال سازمان است كه در اين طرح علاوه بر توسعه كمي و كيفي پورتال سازمان ثبت احوال، با هدف اطلاع‌رساني الكترونيكي و بسترسازي جهت ارائه خدمات تعاملي و خدمات تراكنشي، مبادرت به ايجاد 31 وب‌سايت مستقل ادارات كل استان‌ها، 500 وب‌سايت ادارات تابعه و 27 وب‌سايت ادارات كل و واحدهاي ستادي شد و در سومين جشنواره ارزيابي وبگاه‌هاي حاكميتي، اين سازمان توانست حائز رتبه سوم در محور خدمات تراكنش مالي شود.

راه‌اندازي بزرگترين پايگاه اطلاعاتي جمعيتي

يكي از بزرگترين پايگاه‌هاي اطلاعاتي موجود در كشور پايگاه اطلاعات جمعيتي بوده كه در سازمان ثبت احوال طي سال‌هاي گذشته راه‌اندازي شده است.اين پايگاه، اطلاعات هويتي ايرانيان اعم از زنده يا فوت شده را ذخيره و قابل بهره‌برداري كرده است و در حال حاضر يكي از اهداف آن برقراري ارتباطات سببي و نسبي و تهيه آمارهاي جمعيتي مكان محور است.

تحقق امكان بهره‌برداري آماري از پايگاه اطلاعات جمعيت كشور به صورت لحظه‌اي براي ادارات سراسر كشور در قالب پياده‌سازي سامانه بر خط گزارشات آماري يكي از تحولات چشمگير سازمان ثبت احوال در فرآيند نوين‌سازي ارائه خدمات به عنوان يك سازمان پيشرو بوده است. همچنين در عرصه بكارگيري فناوري اطلاعات، توليد مستقيم آمارهاي جمعيتي ايرانيان از پايگاه اطلاعات جمعيت كشور و تامين آمارهاي مورد نياز نظام آماري و برنامه‌ريزي اقداماتي صورت گرفته كه فراهم كردن امكان اعلام دقيق آخرين اطلاعات و آمار جمعيتي كشور از جمله اهداف كلان ايجاد اين پايگاه بوده است.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر، حدود 600 اداره و نمايندگي سازمان در نقاط مختلف كشور به صورت برخط به ثبت اطلاعات وقايع حياتي در پايگاه اطلاعات جمعيت كشور اقدام مي‌كنند كه اين امر در انتشار منظم و مستمر و حتي لحظه‌اي حركات و تحولات جمعيتي و مطلع نمودن مسئولين، سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان كلان كشور نقش موثري دارد.

كارت هوشمند گامي ديگر در خدمت‌رساني

به گزارش ايسنا، با شروع دگرگوني‌هاي نحوه ارائه خدمات به مردم و آغاز دولت الكترونيك، سازمان ثبت احوال كشور به عنوان يك دستگاه حاكميتي مسئوليت احراز هويت اشخاص حقيقي را در فضاي مجازي به عهده داشته و مسئوليت با صدور كارت هوشمند ملي در سازمان ثبت احوال تعريف و اجرايي شد.اين كارت به عنوان كليد ورود به دولت الكترونيك به اشخاص اجازه مي‌دهد در اين فضا خود را معرفي و از امكانات ويژه كارت از قبيل امضاي ديجيتال استفاده كنند. همچنين توانايي ارائه خدمات ديگري را نيز فراهم مي‌كند، به طوري كه در حال حاضر زيرساخت‌هاي لازم براي صدور كارت در فاز اوليه مهيا و صدور كارت به صورت پايلوت در استان قم در دست اقدام است.

استعلام بر خط هويت متقاضيان

يكي از نيازهاي اساسي بانك‌هاي اطلاعاتي در كشور كه به نوعي با افراد سر و كار دارند، صحت‌سنجي اطلاعات مخاطبان خود در جهت حذف هويت‌هاي واهي و جعلي و نيز جلوگيري از تكرار ركوردها است كه اين مهم صرفا از طريق تقابل اطلاعاتي با بانك ثبت احوال ميسر شده است. سازمان ثبت احوال با توليد شماره‌اي يكه و واحد براي تك‌تك ايرانيان به نام «شماره‌ ملي» زمينه انجام اين امر را فراهم كرده و امروزه حدود 100 دستگاه مهم كشوري به پايگاه داده سازمان متصل بوده و عمليات راستي‌آزمايي هويت افراد تحت پوشش خود را متداوماً به انجام رسانيده و مرتباً بر تعداد اين دستگاه‌ها اضافه مي‌شود.

امروزه استفاده از هويت‌هاي واهي براي بهره‌برداري‌هاي نادرست اقتصادي، سياسي، اجتماعي در دستگاه‌هايي كه به پايگاه ثبت احوال متصل هستند، به صفر رسيده و حذف اين گروه مخرب موجب استقرار امنيت براي شهروندان و كاهش پرونده‌هاي قضايي مرتبط خواهد شد.

همچنين ارتباط دستگاه‌هاي بيمه‌گر و سازمان‌هاي بازنشستگي با اين پايگاه موجبات اطلاع صحيح و به موقع از ثبت فوت افراد تحت پوشش را فراهم آورده و از اين رهگذر به گونه‌اي موثر از اتلاف منابع اعتباري قابل توجه جلوگيري مي‌شود.

سازمان ثبت احوال خود را موظف كرده تا در آينده نزديك، بانك اطلاعات هويتي ايرانيان را در تمامي سازمان‌هاي دولتي و دفاتر پيشخوان خدمات دولت و در همه سازمان‌هايي كه براي ارائه خدمات به مراجعين خود به نوعي نيازمند به تصديق هويت دارند، به صورت برخط (Online) همواره در دسترس داشته و از اين رهگذر ضمن جلوگيري از هر گونه سوء استفاده هويتي، موجبات جلوگيري از حمل‌ونقل بي‌مورد مدارك و اسناد هويتي گوناگون توسط مردم را فراهم كند.

اجراي پروژه بزرگ آرشيو الكترونيكي 126 ميليون اسناد هويتي

در راستاي تحقق دولت الكترونيك و در جهت خدمت‌رساني به مردم به صورت برخط و در جهت نيل به هدف راهبردي سازمان مبني بر ارائه خدمات هويتي به مردم فارغ‌ از محل صدور شناسنامه، پروژه عظيم آرشيو الكترونيكي اسناد سجلي پس از امكان‌سنجي، انجام مطالعات تطبيقي، تحليل، طراحي و توليد نرم‌افزار و نيز فراهم كردن دستورالعمل‌هاي مربوطه و تهيه سخت‌افزار لازم در نيمه دوم سال 89 اجرايي شد. به طوري كه تاكنون بالغ بر 95 درصد از اسناد ولادت و فوت پس از تصويربرداري و انجام اعتبارسنجي‌هاي مورد نياز و نظارت كيفي استاني و ستادي، در مركز داده سازمان بارگذاري شده و در چرخه ارائه خدمات قرار گرفته است.

مشاركت در اجراي طرح‌هاي ملي نظير طرح هدفمندسازي، يارانه‌ها

سازمان ثبت احوال پس از انقلاب و بويژه در سال‌هاي اخير رشد چشمگيري در زمينه استفاده از فناوري‌ اطلاعات داشته و به نوعي نوين‌سازي خود را تجربه مي‌كند و نقش اين سازمان در اجراي بسياري از طرح‌هاي ملي نظير طرح هدفمندسازي يارانه‌ها، توزيع سهام عدالت، طرح آتيه مهر، انتخابات الكترونيكي و ... كليدي و موثر بوده ، به نحوي كه مي‌توان گفت تحقق دولت الكترونيك بدون بهره‌گيري از توان اين سازمان زيربنايي غيرممكن خواهد بود.

به گزارش ايسنا، خدمات جديدي در پورتال سازمان ثبت‌احوال ارائه شده كه اعلام شناسنامه و كارت شناسايي ملي پيدا شده، يكي از خدمات سازمان ثبت احوال است و هدف اين سامانه ارائه اطلاعات محل نگهداري شناسنامه‌ها و كارت‌هاي ملي پيدا شده‌اي است كه تحويل ادارات ثبت احوال مي‌شود.

براي اين منظور اطلاعات اين مدارك توسط ادارات در سامانه وارد شده و افرادي كه مدرك خود را گم كرده‌اند، قادر خواهند بود بلافاصله از طريق سايت سازمان با ارائه شماره ملي خود از محل نگهداري مدرك آگاه شوند. بر اين اساس تحويل مدرك به صورت حضوري است و لذا اين افراد مي‌توانند با مراجعه حضوري به اداره ثبت احوال نزديك محل سكونت خود،‌ درخواست دريافت مدرك گم شده خود را به آن اداره ارائه كنند.

اعلام تغييرنشاني از طريق سامانه

سامانه اعلام تغيير نشاني نيز از خدمات ديگر اين سازمان است. لذا در صورت تغيير محل سكونت، افراد مي‌توانند با مراجعه به سايت سازمان و با وارد كردن نشاني و كد پستي جديد، درخواست ثبت تغيير نشاني و كد پستي خود را در پايگاه داده ثبت احوال ثبت كنند.

پيگيري وضعيت صدور كارت شناسايي ملي

اگر شخصي درخواست كارت شناسايي ملي داده باشد، در هنگام درخواست رسيدگي به او داده مي‌شود كه حاوي يك شماره پيگيري است كه با استفاده از اين شماره در اين سامانه مي‌تواند از وضعيت صدور كارت خود مطلع و اطلاعات اين سامانه توسط سازمان در پورتال قرار داده مي‌شود.

مشاوره انتخاب نام و تغيير نام و نام خانوادگي خدمت ديگري از ثبت احوال

به گزارش ايسنا، سازمان ثبت احوال در بسته خدمتي خود مشاوره انتخاب نام و تغيير نام را در دستور كار قرار داده و افراد متقاضي مي‌توانند با درج مشخصات فردي و همينطور پست الكترونيكي خود و انتخاب موضوعي براي درخواست خويش در قسمت متن، درخواست خود را مطرح و از خدمات مشاوره سازمان ثبت احوال كشور درباره انتخاب، تغيير و مشاوره نام در اين خصوص بهره‌مند شوند . همچنين اين امكان براي نام خانوادگي نيز در اين سامانه مهيا شده است.

درخواست صدور گواهي فوت

در اين سامانه كليه متقاضيان قادر خواهند بود با وارد كردن اطلاعات متوفي و پرداخت هزينه به تعداد مورد نياز درخواست صدور گواهي فوت كنند. گواهي فوت بعد از صدور توسط پست به آدرس متقاضي ارسال مي‌شود.

طرح مكانيزه شدن كامل ازدواج، طلاق و صدوركارت هوشمند ملي در آينده

به گزارش ايسنا، در راستاي ايجاد نظام جامع شناسايي ايرانيان، لزوم تكميل پايگاه داده و برقراري ارتباطات سببي و نسبي ركوردهاي موجود در آن امري اجتناب‌ناپذير است. در حال حاضر با استفاده از منابع موجود، بخشي از پايگاه ارتباطات سببي و نسبي در حال شكل‌گيري است كه با استفاده از سامانه‌هاي ثبت ولادت،‌ طرح مكانيزه شدن كامل ازدواج، طلاق و صدوركارت هوشمند ملي تكميل و بروزرساني خواهد شد.

خدمات الكترونيكي به ايرانيان خارج از كشور

به منظور تسهيل و تسريع در ارائه خدمات به ايرانيان خارج از كشور و كاهش هزينه و زمان، بخش عمده‌اي از خدمات حوزه ثبت از جمله ارائه درخواست و ارسال مدارك، وب سرويس كارت شناسايي ملي، ثبت اطلاعات وقايع ولادت و فوت از طريق وب، آرشيو اسناد ازدواج و طلاق، آرشيو اسناد فوت، دسترسي وزارت امور خارجه به سامانه استعلام و ارتباط الكترونيكي با نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران از جمله خدماتي است كه به صورت الكترونيك به ايرانيان خارج از كشور ارائه مي‌شود.

براين اساس، ايرانيان خارج از كشور جهت انجام اموري مانند ازدواج، اقامت و اشتغال نيازمند ارائه گواهي تجرد صادره از سوي سازمان ثبت احوال كشور و ارائه آن به مقامات خارجي هستند. لذا با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته درخواست گواهي تجرد و صدور آن به صورت الكترونيكي صورت مي‌گيرد.همچنين با هماهنگي صورت گرفته با وزارت امور خارجه، هم‌اكنون در نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور براي كليه متولدين زنان خارجي كه با مردان ايراني ازدواج مي‌كنند شناسنامه به صورت مكانيزه چاپ مي‌شود.

به گزارش ايسنا، دفاتر پيشخوان خدمات ثبت احوال يكي از مهمترين خدمات سازمان ثبت احوال كه در راستاي دولت الكترونيك به عنوان دستگاه پيشرو همسو با سياست‌هاي دولت با هدف تسهيل و تسريع دسترسي مردم به خدمات ثبت‌احوال، كاهش سفرهاي درون و برون شهري، افزايش رضايت‌مندي شهروندان، افزايش بهره‌وري از طريق برون‌سپاري فعاليت‌هاي قابل واگذاري در راستاي سياست‌هاي خصوصي‌سازي و كوچك‌سازي بدنه دولت و تقويت بخش غيردولتي، به راه‌اندازي خدمات ثبت احوال در دفاتر پيشخوان دولت شكل گرفته است و مقرر شده كليه خدمات قابل ارائه مشتمل بر 11 خدمت از خدمات ثبت احوال از طريق دفاتر پيشخوان خدمات دولت ارائه شود.

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن