تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803265376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كمك به اقشار آسيب‌پذير از طريق اعتبارات بانك‌هاي اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كمك به اقشار آسيب‌پذير از طريق اعتبارات بانك‌هاي اسلامي
گروه اقتصاد: فلسفه وجودي مؤسسات تأمين مالي خرد با ساختار بانكي، افزايش دامنه شمول تخصيص منابع مالي به فقرا است؛ بانك‌هاي اسلامي مي‌توانند با اختصاص بخشي از منابع خود در قالب آموزه‌هاي ديني مثل زكات در اين عرصه فعاليت كنند.


توجه به مسائل اجتماعي در نظام بانكداري باعث پديد آمدن پديده‌اي به نام «بانكداري اجتماعي» شده است. گرچه براي بانكداري اجتماعي تعريف واحد و جامعي ارائه نشده است، اما به‌ طور كل مي‌توان اذعان نمود بانكداري اجتماعي نوعي از بانكداري است كه هدف آن تهيه خدمات مالي و بانكي با تمركز بر رضايت‌مندي جامعه جهت برآورده‌سازي نيازهاي اقتصادي و اجتماعي موجود بوده در حالي‌كه به طور همزمان پايداري اجتماعي، فرهنگي، زيست‌محيطي و اقتصادي مورد توجه قرار گيرد. جاي ترديد نيست، بانك‌هاي اجتماعي بر مبناي ارزش‌هايي كه از خدمات مالي جهت تاثيرگذاري مثبت بر جامعه و محيط‌ زيست، استفاده مي‌كنند، پايه‌گذاري شده‌اند.

روش‌هاي ويژه اعطاي وام‌ از جمله سياست‌هاي بانكداري اجتماعي

از سوي ديگر بايستي دقت داشت كه بانكداري اجتماعي يك حالت يا گونه پايدار نيست بلكه در واقع يك فرآيند است. بانكداري اجتماعي شناسايي راه‌هاي بهتر براي عمليات بانكي در رسيدن به اهداف خاص اجتماعي است. فعاليت اين نوع بانكداري دايرمدار مسئوليت‌هاي اجتماعي همچون فراهم كردن فرصت‌ اشتغال و توليد براي محرومان، حفظ و صيانت از محيط‌زيست و رعايت اصول اخلاقي است. اين نوع بانك‌ها تلاش دارند در فعاليت‌هايي سرمايه‌گذاري نمايند كه علاوه بر سودآوري، موجب بهبود شرايط عمومي كل جامعه مي‌گردد. سرمايه‌گذاري‌هاي باثبات و روش‌هاي ويژه اعطاي وام‌ از جمله سياست‌هايي هستند كه اين نوع بانك‌ها به كار مي‌گيرند و به وسيله آن موجب ايجاد كيفيت بهتري از زندگي براي بيشترين افراد جامعه مي‌شوند.

با توجه به اهداف متعالي نظام اقتصاد اسلامي و در راستاي آن اهداف نظام بانكداري اسلامي، از تمامي بانك‌هاي اسلامي انتظار مي‌رود كه با توجه به تاكيدات و توصيه‌هاي دين مبين اسلام در بسترسازي امكانات رشد و كمال اجتماعي و فرهنگي جامعه، فراتر از تلاش جهت كسب جواز شرعي فعاليت‌هاي متداول بانكي خود، پذيراي مسئوليت‌هاي بيشتري در قبال مسايل اجتماعي باشند.

ايجاد سازو كار مدارا با بدهكاران از نيازهاي بانكداري اسلامي

شاخص‌ نمايانگر ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي نظام بانكداري اسلامي كه بيانگر يك وجهه از وجوه اسلامي آن مي‌باشد به نحوه برخورد اين نظام با كارمندان، بدهكاران و نيز آحاد افراد جامعه برمي‌گردد. كارمندان بزرگترين دارايي هر سازمان هستند و رفاهشان بايد مورد توجه قرار گيرد. وظيفه كارفرمايان است كه اطمينان بيابند كه كارمندانشان دستمزد عادلانه و منصفانه دريافت مي‌كنند، بيش از حد كار نمي‌كنند و فرصت برآوردن الزامات روحي خود را دارند.

افزون براين، در اسلام توجه ويژه‌اي به بدهكاران شده و از طلبكاران خواسته شده‌ است كه با بدهكاران مدارا كنند و تا حدامكان به آنها آسان بگيرند. به اين ترتيب از بانك‌هاي اسلامي انتظار مي‌رود چنين ترتيباتي را در برخورد با مشتريان بدهكار خود، در گزارش سالانه خود ترسيم و بيان كنند. علاوه براين، لازم است نيازهاي توسعه­اي و اجتماعي جامعه‌اي كه بانك‌هاي اسلامي در آن فعاليت مي‌كنند تامين گردد. از اين­رو، بانك اسلامي در قبال اين دسته از نيازهاي جامعه داراي وظيفه مي­باشد. به عنوان نمونه از مهم‌ترين اين اقدامات، پرداختن به مسائل رفع و كاهش سطح فقر اقشار محروم جامعه با رويكرد توانمندسازي آنان است. فقر در كشورهاي در حال توسعه همانند كشورهاي پيشرفته مي­تواند به دلايل مختلفي رخ دهد. عواملي كه در طول زمان‌ها و در مناطق جغرافيائي متفاوتي بروز مي­كند، اما همگي اشتراكاتي با هم دارند؛ از جمله آنكه آدم فقير علاوه بر آنكه سرمايه چنداني ندارد، به اعتبارات بانكي نيز دسترسي چنداني ندارد چراكه وثيقه و ضمانت درخور توجهي براي كسب اعتبار و تسهيلات بانكي در اختيار خود نمي‌بيند.

تامين مالي خرد از طريق بانكداري اسلامي

شايد بانكداري اسلامي بتواند تقويت نظام تامين مالي خرد با رويكرد حمايت از اين دسته از افراد جامعه را مدنظر خود قرار دهد. تامين مالي خرد، به مفهوم ارائه وام­هايي در اندازه­هاي كوچك به اقشار خاصي اعم از حقيقي و حقوقي كه در طبقات كمتر برخوردار اجتماعي جاي دارند و بنا به پايين بودن سطح اعتبار و وثايق آنان، دسترسي چنداني به ساير امكانات تامين مالي ندارند مي‌باشد.

در اينجا بايد به اين نكته اشاره شود كه مشكلات مالي اقشار خاص، في نفسه موضوع اصلي نيست، اما گسترش اين روند مي­تواند موجبات اشاعه فقر در سطوح اجتماعي را فراهم سازد. گرچه، هم موسسات ارائه­دهنده اعتبارات خرد و هم ارائه­ دهندگان وام‌هاي بهره­اي، هر دو در خدمت افراد بي­پناه و ضعيف هستند اما، اهدافشان يكي نيست. اگر هدف گروه اول، صرفاً فراهم­سازي منابع مالي باشد، عمده هدف گروه دوم صرفاً كسب سود بيشتر و بيشتر است. به عبارت ديگر، هدف ارائه ­كنندگان اعتبارات خرد در واقع ميانبر زدن از دور باطل ميان تامين مالي اقشار فقير و رها نمودن آنان از عواقب شايعي همچون اتكاي شديد به وام‌هاي بهره­اي و شرايط كاري استثماري است. افزون بر اين، ارائه­ كنندگان خدمات مالي خرد، وام­گيرندگان را به شروع كسب و كارهايي براي خود، تشويق و برنامه ­هاي آموزشي­اي را به منظور كمك به كارآفرينان تازه‌كار و بي­تجربه ارائه مي­نمايند.

خدمت به اقشار آسيب‌پذير فلسفه وجودي موسسات تامين مالي خرد

در بانكداري اسلامي، موسسات تامين مالي خرد با ساختاري از نوع بانكي فعاليت مي‌كنند. اين نوع بانكداري، در راستاي تامين مالي خرد اقدام به اعطاي وام‌هايي به پروژه‌هايي خاص مي­نمايند. اين پروژه­ها بايستي در پي ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي اقشار كمتر برخوردار و كم درآمد (از جمله افرادي كه به مدت طولاني فاقد شغل بوده­ اند، افراد معلول و ناتوان ذهني و جسمي و ...) و در جوامع محروم به منظور ايجاد تحرك و اشتغال و تقويت انسجام ملي باشند. اين خط­مشي موجب تشويق خوداشتغالي و اجراي پروژه­هاي مختلف در حوزه­هاي اجتماعي مي­گردد.

فلسفه وجودي موسسات تامين مالي خرد با ساختار بانكي، خدمت به مردم فقير و افزايش دامنه شمول تخصيص منابع مالي به اين افراد است. شمار زيادي از اين موسسات در جهان، واقعاً به دنبال ايجاد رويكردي تعادلي ميان تامين مالي باثبات و اهداف متعالي جامعه با لحاظ شرايطي ايده­‌آل و مناسب براي وام‌­گيرندگان و توانمندسازي آنان هستند. لذا اقدامات تاميني موثر در اين زمينه منوط به اتخاذ رويكردهاي يكپارچه و منسجمي است كه در نهايت بتواند منجر به ايجاد امرارمعاش پايدار گردد. در عين حال، اين موسسات بايد متوجه حضور دلالان و سرمايه گذاران حريص و طماعي باشند كه در خلال روند وام­دهي حضور دارند و مي­‌توانند با اعمال نفوذهاي مخرب حتي خيلي بدتر از وام‌­دهندگان رباخوار سنتي، عملاً اين روند را دچار اختلال بنمايند.

مشاركت نظام بانكي در كمك به فقرا از راه آموزه‌هاي ديني

يكي ديگر از شاخص‌هاي مهم در اين زمينه، مشاركت نظام بانكي در اموري همچون زكات، صدقه، اعتبارات قرض‌الحسنه و مديريت آنها است. برخلاف زكات كه اجباري است، صدقه به طور ذاتي داوطلبانه بوده و مي‌تواند براي مقاصدي كه شريعت اجازه نموده در راه منفعت جامعه استفاده شود. بنابراين بانك‌هاي اسلامي مي‌توانند با ورود به اين مباحث و در اختيار قرار دادن امكانات خود، راه اعطاي اينگونه كمك‌هاي خيريه را هموارتر سازند. همچنين ارائه قرض‌الحسنه بنا به دلايل منافع اجتماعي، يك مشاركت مهم اجتماعي است كه بانك‌هاي اسلامي مي ­توانند در انجام آن خصوصاً در جوامع محلي‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنند، مشاركت نمايند.

صيانت از محيط زيست از شاخص‌هاي بانكداري اسلامي

شاخص ديگر بانك‌هاي اسلامي در ايفاي تعهدات اجتماعي به مسائل حفاظت و صيانت از محيط زيست برمي‌گردد. آموزه‌هاي اسلامي مكرراً به اين موضوع اشاره دارند كه موجودات زنده غيرانساني، اعم از حيوانات و گياهان، داراي حقوقي هستند كه انسان‌ها ملزم به رعايت آنان مي­ باشند. همچنين اسلام به مسئله حق بهره­‌مندي نسل‌هاي آتي از منابع طبيعي و محيط زيست پرداخته است.

با نگاهي به وضعيت جهان درمي­ يابيم، كه در حال حاضر ما در هجمه‌­اي از انواع بحران‌هاي زيست محيطي روزگار مي‌­گذرانيم. تغييرات جهاني وضعيت جوي احتمالاً نشان از بزرگترين چالش‌هاي زيست محيطي در آينده ­اي نه چندان دور دارد. امروزه، تأمين مسايل رفاهي، معيشتي و امنيتي ميلياردها انسان در سراسر جهان از جمله دغدغه­ هايي هستند كه توسط جامعه علمي بين‌المللي به رسميت شناخته شده است. امروزه لازم است تا حدي از رويكردهاي صرفاً بازارمحور و متمركز بر توسعه بازارهاي مالي فاصله گرفته و خط­ مشي­ هايي با دغدغه‌هاي اجتماعي جايگزين آن گردند. واضح است كه بانك‌ها به منظور ايفاي نقش خود در اين فرآيند، نيازمند دستيابي به منابع آزاد سرمايه‌­اي، فراتر از صور متعارف براي سرمايه­ گذاري در صنايع و حمايت از آنان، به ويژه در حوزه­ هاي انرژي و تبديل منابع آلاينده به انرژي‌هاي تجديدشونده و فناوري‌هاي سبز هستند. در اين فرآيند، بانكداري اسلامي مي‌تواند نقش ويژه­اي داشته باشد به شرط آنكه، ديگر سياست‌هاي عمومي جامعه مكمل آن قرار گرفته و همه شهروندان، سرمايه­گذاران و كسب و كارهاي كوچك خود را ملزم به اعمال شيوه­‌هاي مسئولانه در سرمايه­‌گذاري ­ها براي حال و آينده جامعه بدانند.

وهاب قليچ

منبع: پژوهشكده پولي و بانكي

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن