تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803735434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيلبوردهاي حادثه‌ آفرين


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: بيلبوردهاي حادثه‌ آفرين
آخرين مدل‌هاي گوشي تلفن‌همراه، نمايشگرهاي خانگي، ساعت‌هاي مارك دار، جديدترين مدل خودروهاي وارداتي، انواع لوازم بهداشتي و آرايشي، مواد غذايي، جوايز بانك‌ها و... انگار شهر ما تن‌پوشي از تبليغات رنگارنگ به تن كرده است.


شركت هاي تبليغاتي اين روزها در تلاشند تا با نصب بيلبوردهاي تبليغاتي خيره كننده تر گوي سبقت را از ديگر رقبا بربايند، در اين ميان برخلاف خيلي از رانندگان كه معتقدند بيلبوردها چندان توجه شان را جلب نمي كند، اما برخي ديگر چنان محو تماشاي اين تابلوهاي تبليغاتي مي شوند كه به كلي فراموش مي كنند در حال رانندگي در معبري پرتردد يا بزرگراهي هستند كه خودروهاي ديگر در آن با سرعت بالاي 90 كيلومتر در حركتند و هر بي احتياطي ممكن است تصادفي خونين و حتي مرگبار را رقم بزند.

به همين دليل است كه مسئولان پليس راهور همواره در اين سال ها نسبت به حادثه ساز شدن بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر كه در ابعاد، نوع تبليغات به كار رفته در آن و محل نصب شان كار كارشناسي دقيقي انجام نشده، به مسئولان شهري هشدار داده و حتي خواستار جابه جايي محل نصب برخي از آنها شده اند. آنچه بيش از همه موجب نگراني پليس شده نه فقط اندازه آنها و محل نصب شان بلكه مهم تر از همه نحوه تبليغاتي است كه روي اين بيلبوردها به نمايش گذاشته مي شود تا جايي كه گفته مي شود اين شيوه تبليغ كردن نه تنها استاندارد نيست بلكه احتمال وقوع تصادفات را نيز افزايش مي دهد.

بزرگراه هاي باكلاس در قرق تبليغات

اگر مساحت تابلوهاي اتوبان بعثت يا بزرگراه آزادگان در جنوب تهران به يك سوم تابلوهاي اتوبان مدرس و كردستان، صدر يا نيايش نمي رسد؛ اگر هزينه تبليغات در اتوبان هاي شمالي و غربي چند برابر خيابان هاي جنوب شهر است؛ اگر شركت هاي بزرگ و معتبر خارجي كه داخل كشورمان نمايندگي دارند فقط ترجيح مي دهند در اتوبان هاي كلاس بالاي پايتخت براي تبليغات كالايشان چند ده ميليون تومان هزينه كنند؛ اينها تقصير هيچ كس نيست. شايد اگر مسئولان شهرداري خيابان هاي جنوب شهر را با طلا هم بازسازي كنند در نظر توليدكنندگان و شركت هاي تبليغاتي داخلي و خارجي، اين بزرگراه ها و خيابان ها باز هم نام جنوب شهر را يدك مي كشند كه تبليغات ميليوني براي فروش فلان كالاروي بدنه يك پل هوايي در جنوب شهر يك سرمايه گذاري شكست خورده است.

طرحي كه جدي گرفته نشد

در كشور ما و بخصوص در پايتخت پاي تبليغات از دهه 60 به فضاهاي شهري باز شد، البته به صورت كم و محدود.

اما اوج ورود تبليغات به فضاهاي شهري با بهره گيري از نمايشگرها و بيلبوردهاي تبليغاتي به دهه 80 برمي گردد. درست وقتي كه مسئولان پليس راهور نسبت به حادثه ساز شدن تابلوهاي تبليغاتي و تصادف آفرين شدن آنها ابراز نگراني كردند. كار تا جايي پيش رفت كه سال 85 سازمان زيباسازي شهرداري تهران با همكاري جهاد دانشگاهي كار مطالعاتي را با الگوبرداري از كشورهاي اروپايي روي بزرگراه هايي مانند حكيم، رسالت، امام علي(ع) و همت آغاز كردند. نتيجه اين شد كه در آن سال با توجه به تاكيد پليس بر لزوم بازنگري مجدد بر محل نصب بيلبوردهاي تبليغاتي در بزرگراه هاي شهر تهران، سازمان زيباسازي مجددا ناچار شد تابلوهاي تبليغاتي نصب شده در اين بزرگراه ها را مورد بازنگري قرار دهد، محل نصب برخي ها را تغيير دهد و حتي برخي را كاملا حذف كند. هرچند اين موضوع به نفع شهرداري و حتي شركت هاي تبليغاتي نبود، اما نتايج خوبي براي ايمن تر شدن تردد رانندگان در بزرگراه هاي شهرمان داشت.

حالا با گذشت سال ها از اين موضوع هرچند گفته مي شود در اداره تبليغات محيطي سازمان زيباسازي پيش از نصب بيلبوردهاي تبليغاتي درباره جانمايي آنها بررسي هاي كارشناسي انجام مي شود اما به نظر مي رسد اين موضوع به دليل سود سرشاري كه از بابت تبليغات به طور غيرمستقيم نصيب سازمان زيباسازي مي شود موضوع كارشناسي شدن محل نصب اين بيلبوردها را تا حد زيادي تحت تاثير قرار مي دهد.

تبليغات حواس پرت كن تصادف ساز

حالا شهرمان در حالي با انواع بيلبوردهاي تبليغاتي نصب شده در سطح اكثر بزرگراه هاي شهرمان در ابعاد و رنگ آميزي هاي مختلف، با نوشته هاي و تصاوير شلوغ و خيره كننده پر شده كه وقتي پاي صحبت كارشناسان مي نشينيم شايد خيلي هايشان را استاندارد نمي دانند.

گفته هاي رئيس پليس راهور تهران مهر تائيدي براين ادعاست، سردار حسين رحيمي به جام جم مي گويد كه پليس راهور مخالفتي با اصل ماجراي تبليغات محيطي در فضاي شهري از راه نصب بيلبوردها ندارد، اما مشكل اصلي بر سر نوع تبليغ كردن است كه دردسرساز شده است. سردار رحيمي توضيح مي دهد: برخي از بيلبوردهاي تبليغاتي نصب شده در سطح خيابان ها و بزرگراه هاي شهري آنقدر شلوغ است و نوشتار به كار رفته در آنها طولاني يا تصاوير آن خيره كننده است كه براي هر راننده اي خواسته و ناخواسته جلب توجه مي كند و همين توجه موجب حواس پرتي رانندگان شده و احتمال وقوع حوادث را افزايش مي دهد. رئيس پليس راهور تهران، اين را هم مي گويد كه البته در اين زمينه به مسئولان شهرداري تذكر داده شده تا آنها نيز نسبت به احتمال حادثه ساز شدن اين تابلوها حساس شوند و براي تغيير مكان نصب برخي از اين تابلوها اقدام كنند.

رد پاي فرهنگ ترافيك در بيلبوردها

حتما شما هم هنگام عبور از بزرگراه ها، ميدان ها، خيابان ها و معابر شهري تصاويري كه در آن پدري سوار بر ترك موتورسيكلت و فرزند چشم به راه او را ديده ايد.

ماجرا از اين قرار است پليس راهور تصميم گرفته حالا كه تب تبليغات داغ است از ماجراي بيلبوردها بهره برداري مثبت كند، كاري براي ارتقاي فرهنگ ترافيك. البته مسئولان پليس مي گويند حواس شان هست كه خودشان هم در اين بيلبوردهاي تبليغاتي نكات ايمني لازم را رعايت كنند تا همين بيلبوردها نيز حادثه ساز نشوند. به گفته سرهنگ جهاني، معاون فرهنگ و ترافيك پليس راهور تهران، تلاش شده كه در اين تابلوها از نوشتار كمتر استفاده شود و تصاويري هم انتخاب شود كه در كمترين زمان مفهوم را به بيننده القا كند. حال كه نمي توان حضور بيلبوردهاي تبليغاتي در شهر را ناديده گرفت يا آنها را از زندگي شهري امروز محو كرد شايد بهتر باشد سازمان زيباسازي به عنوان متولي تبليغات شهري كاري كند كه دست كم تبليغات شهري حادثه آفرين نشود.

راهكار اروپايي ها براي كنترل بيلبوردهاي حادثه ساز

مشكلي كه ما در عرصه تبليغات با آن مواجهيم و هنوز در ابتداي راه هستيم در بسياري از كشورهاي اروپايي با توجه به قدمت بيش از نيم قرن آنها در استفاده از تبليغات محيطي براي جذب بازار مشتري، اين كشورها بحران پيش رو را به گونه اي كارشناسي شده سپري كرده اند.

عظيم رجب پور، كارشناس مسائل شهري در اين باره به جام جم توضيح مي دهد: چند دهه پيش كه استفاده از تابلوهاي تبليغاتي به طور قابل توجهي بازار تبليغات شهري را به خود اختصاص داده بود، تعداد تصادفات درون شهري و برون شهري به مقدار چشمگيري افزايش پيدا كرد تا جايي كه اين موضوع موجب اعتراض شركت هاي بيمه اي شد.

همين شرايط باعث شد تا شركت هاي تبليغاتي بررسي كارشناسي را براي پيگيري ماجرا آغاز كنند، آنها تصميم گرفتند به هر نحوي شده نقش حادثه ساز بودن بيلبوردهاي تبليغاتي را كنترل كنند. نتايج اين بررسي ها نيز جالب بود قطعا هرچه پيام از لحاظ نوشتاري طولاني تر باشد دقت بيشتري نيز از سوي راننده نياز دارد تا ديده شود. آنها حتي روي رنگ آميزي تابلوها نيز كار كردند به اين ترتيب كه براي بزرگراه هايي كه سرعت تردد خودروها در آنها بالا بود استفاده از رنگ هاي خيره كننده مانند رنگ قرمز به كه ايجاد كننده حس هيجان بود، مناسب ديده نشد.همچنين استفاده از تصاوير شلوغ و پيام هاي نوشتاري طولاني نيز در اين بررسي ها به طور كامل رد شد. در نتيجه در فاصله زماني كوتاهي ميزان تصادفات خودروها در بزرگراه هايي كه نصب بيلبوردها در آنها اصلاح شد، كاهش پيدا كرد.

پوران محمدي / گروه جامعه

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن