تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804243776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسرارِ چاه آتش و كوهي كه همچنان مي سوزد/ دسته گلي كه چينيها به آب دادند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اسرارِ "چاه آتش" و كوهي كه همچنان مي سوزد/ دسته گلي كه "چيني"ها به آب دادند
آتش سوزي در برخي چاههاي آب شهرستان كوهدشت و همچنين سربرآوردن مشعلهاي گاز در كوههاي رومشكان موضوعي است كه طي دو سال گذشته افكار عمومي منطقه را درگير خود كرده است كه با انجام مطالعات زمين شناسي اسرار اين پديده ها برملا شد.

به گزارش خبرنگار مهر از خرم آباد، روايت اين گزارش حكايت دو ماجراي مجزاست كه البته چندان بي ربط به هم نيستند. موضوع نشت گاز و آتش سوزي در كوههاي رومشگان از يك سو و چاههاي آبي كه آتش مي داد از سوي ديگر طي سالهاي اخير افكار عمومي مردم لرستان را درگير خود كرده است.

روشن شدن مشعلهاي گاز در كوههاي "براَفتاو" رومشكان شهرستان كوهدشت به فروردين ماه سال 90 بر مي گردد تا طي دو سال و نيم گذشته اين كوهها شاهد رقص شعله هاي گاز باشند، مشعلهايي كه به جاذبه اي در نوع خود جالب تبديل شده بود.

كوههايي كه دو سال ميزبان شعله هاي گاز بودند

گازي كه در كوههاي رومشكان مي سوزد گاز طبيعي بوده و از همان ابتدا متخصصان و كارشناسان امر علت نشت گاز را بي ارتباط به حفاريهاي انجام شده در منطقه نمي دانستند تا انگشت تقصير به سمت چاههاي نفت "باباحبيب" گرفته شود.

ميدان نفتي باباحبيب كوهدشت در سال ۱۳۸۶كشف شده و كارفرماي عمليات اكتشاف نفت در اين منطقه مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران و پيمانكار آن شركت چيني "سي.ان.پي.سي" بوده است.

نتيجه حفر نخستين چاه توسط شركت سي.ان.پي.سي در منطقه‌ كوهدشت، كشف ميدان جديد نفتي باباحبيب بود كه مطابق اعلام نظر مسئولان در اين حفاري وجود نفت بسيار مرغوب كه هيچ‌گونه گازهاي سمي و خورنده همچون هيدروژن سولفوره ندارد و داراي درجه سبكي ۴۲ اي.پي.آي است قطعي شد.

وقتي پاي چيني ها در ميان است

تابستان ۱۳۸۹ خبرها حكايت از انعقاد قرارداد شركت پيمان‌كار سي.ان.پي.سي با شركت ملي حفاري ايران داشت تا كار حفاريها در ميدان نفتي بابا حبيب انجام شود، موضوعي كه منجر به حفر سه حلقه چاه در منطقه با نام‌هاي باباحبيب ۲،۱ و ۳ شد.

و اما در سال 90 خروج گاز از كوههاي رومشكان و در نزديكي چاههاي حفاري شده نگاهها را به سمت چيني ها برگرداند، موضوعي كه تاييد يا رد آن هيچ گاه از سوي مسئولان در شركت ملي نفت مورد اشاره قرار نگرفت.

آتش سوزي كه سر از چاههاي آب درآورد

از آتش سوزي كوههاي رومشكان يك سالي نگذشته بود كه شعله هاي آتش سر از چاههاي كشاورزي مردم درآورد به طوريكه از برخي چاهها به همراه آب مواد نفتي خارج مي شد تا وجود ميدان نفتي در منطقه بيشتر سر زبانها بيفتد.

گزارشهاي خبرنگار مهر از مناطق مختلف كوهدشت از جمله چاه آب روستاي "چم كبود" و "سه آسيابه" حكايت از خروج زبانه هاي آتش به همراه بوي آزاردهنده اي شبيه گوگرد از چاههاي آب منطقه مي داد تا پيگيري در اين زمينه در دستور كار متوليان قرار گيرد.

و اما آخرين بررسيهاي در زمينه خروج گاز از كوههاي رومشكان و آتش سوزي چاههاي آب نشان از دخيل بودن عوامل مختلف در اين دو رخداد است.

دليل آتش سوزي اراضي كشاورزي فرونشست زمين بوده است

ظهير حيدري معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني لرستان در اين رابطه به خبرنگار مهر مي گويد: موضوع خروج مواد نفتي، گاز و آتش در برخي مناطق كوهدشت به طور ويژه براي مطالعه در دستور كار كارشناسان اين سازمان قرار گرفت.

وي از انجام مطالعاتي در روستاي "سه آسيابه" و كوههاي رومشكان خبر مي دهد و عنوان مي كند: در اين راستا مطالعه پنج چاه آب مشكل دار در منطقه كوهدشت در دستور كار قرار گرفت و در اين راستا تيم هاي كارشناسي به محل اعزام و مطالعات لازم در اين زمينه انجام شد.

حيدري ادامه مي دهد: نتايج اين گزارش به صورت جامع در اختيار مسئولان و تصميم گيران قرار گرفته است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد جزئيات مطالعات و گزارش ارائه شده مي گويد: علت اصلي آتش سوزي در زمين هاي كشاورزي و چاههاي آب روستاهاي كوهدشت فرونشست سطح آبهاي زيرزميني به دليل برداشت هاي بي رويه بوده است.

منابع نفتي موجود در منطقه اقتصادي نيست

معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني لرستان معتقد است كه مهم ترين دليل آتش سوزي اراضي كشاورزي در منطقه فرونشست زمين و آزاد شدن گازهايي است كه موجب آتش سوزي در منطقه شده است.

حيدري در مورد وجود ميدان نفتي در منطقه نيز مي گويد: مطالعاتي كه ما انجام داديم حاكي از آن نيست كه ما در منطقه منابع نفتي اقتصادي داشته باشيم ولي مواد نفتي در منطقه وجود دارد كه فرار و مهاجرت آنها موجب آتش سوزي شده است و ما اين موضوع را تاييد مي كنيم.

وي در مورد نشت گاز و اتش سوزي در كوههاي رومشكان نيز به مهر گفت: در اين منطقه نيز به دليل اينكه در مجاورت مخازن نفتي قرار دارد مهاجرت مواد نفتي و بالا آمدن آنها به سطح زمين خود را به صورت آتش سوزي در كوهها نشان مي دهد.

انجام نشدن مطالعات پايه زمين شناسي توسط شركت چيني

معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني لرستان تصريح كرد: البته اين مخازن براي بحث استخراج اقتصادي نيست.

حيدري در مورد تاثير حفاري چاههاي نفت باباحبيب توسط شركت چيني بر نشت مواد نفتي و گاز نيز مي گويد: ما اين موضوع را تاييد مي كنيم. به دليل اينكه در انجام حفاري چاههاي نفت در منطقه مطالعات پايه زمين شناسي انجام نشده اين چاهها در محل مناسبي حفر نشده و همين امر موجب حفاري چاهها در محلهايي شده كه منجر به خروج گاز و مهاجرت آن به صخره هاي اطراف شده است.

وي يادآور مي شود كه گزارش همه موارد ياد شده آماده و در اختيار استانداري و ديگر دستگاههاي ذي ربط قرار گرفته است تا به فراخور شرايط موارد لازم پيگيري شود.

..............................

گزارش: صديقه حسيني

كد خبر: 2201150

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۰۶:۵۰

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن