تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802350364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما نيستيم اما شيطنت همچنان ادامه داردخودداري انگليس از بازگشايي سفارت با وجود معرفي كاردار غير مقيم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ما نيستيم اما شيطنت همچنان ادامه داردخودداري انگليس از بازگشايي سفارت با وجود معرفي كاردار غير مقيم
اگر چه انگليسي ها با معرفي كاردار غير مقيم مدعي آغاز دوره جديدي از روابط با ايران پس از تشكيل دولت روحاني شده‌اند اما شيطنت‌هاي روباه پير براي حريص نشان دادن ايراني ها براي اين ارتباط پايان ندارد.


به‌گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، ششم آذر ماه 1390 مجلس طرحي را با 179 رأي به تصويب رساند كه وزارت امور خارجه را موظف كرد «در چارچوب حفظ منافع ملي و دفاع از حقوق ملت بزرگ ايران» ظرف دو هفته، روابط سياسي را با دولت انگليس به سطح كاردار تنزل داده و روابط اقتصادي و بازرگاني را نيز به حداقل ممكن برساند.

* طرحي براي اخراج غريبه‌ها

علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت​ ملي و سياست خارجي مجلس به عنوان يكي از طراحان اين طرح از كارنامه سياه انگليس در قبال ايران ياد كرد و از نقش بسيار مخرب اين كشور در فتنه 88 سخن گفت كه هم در سفارت اين كشور و هم از سوي رسانه‌هايشان از جمله BBC انجام مي‌شد.

وي تأكيد كرده بود كه نمي‌توانيم با كشوري كه رابطه‌اي دشمنانه با كشورمان دارد، در سطح سفير رابطه داشته باشيم؛ سخناني كه با شعار "مرگ بر انگليس" نمايندگان ملت در صحن پارلمان همراه شد.

* اين اول راه است

اگر چه نماينده دولت در جريان بررسي طرح دو فوريتي كاهش روابط با انگليس ضمن مخالفت با اين موضوع گفته بود رفتار انگليسي ها قابل اصلاح است اما وكلاي ملت با اين سخن موافق نبودند و در نهايت پس از تصويب طرح، علي لاريجاني رئيس مجلس به روباه پير هشدار داد كه بداند "كاهش رابطه تازه اول راه ايران است".

در آن جلسه برخي نمايندگان نيز با اشاره به اقدامات براندازانه عليه نظام اسلامي از سفارت انگليس به عنوان "اتاق جنگ" ياد كرده و خواستار "قطع كامل روابط با لندن" شده و تأكيد داشتند بايد درب سفارتخانه انگليسي‌ها هم مانند لانه جاسوسي آمريكا براي هميشه قفل شود.

* تجمع، حمله، اشغال

هشتم آذر، دو روز پس از تصويب طرح كاهش رابطه با انگليس در مجلس، جمعي از دانشجويان تجمعي گسترده در "اعتراض به سياست‌ها و رفتارهاي پير استعمار" در مقابل سفارت اين كشور در تهران برگزار كردند.

هنوز دقايقي از برگزاري اين تجمع نگذشته بود كه تعدادي از تجمع‌كنندگان با عبور از سد نيروهاي پليس وارد سفارت شده و با پايين كشيدن پرچم انگليس پرچم ايران را به اهتزاز درآوردند؛ آنها همچنين براي ساعاتي باغ قلهك كه استيلاي بريتانيا بر آن را غير قانوني مي دانند، در تصرف خود داشتند.

* واكنش ها به يك تسخير

اگر چه برخي اقدام دانشجويان خشمگين در ورود به سفارت انگليس را نتيجه طبيعي سياست‌هاي خصمانه استعمار پير و ده‌ها سال ظلم به يك ملت بزرگ تعبير كردند اما اين حركت با انتقاد رهبر انقلاب و رئيس جمهور وقت به عنوان رئيس شورايعالي امنيت ملي مواجه شد؛ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار 17 مرداد 91 هزاران نخبه و فعال دانشجويي فرمودند: "در قضيه اخير اشغال آن سفارت خبيث، احساسات جوانان درست بود ولي رفتن شان [به داخل سفارت] درست نبود... با وجود مواضع كاملاً روشن نظام در اين زمينه (مجموعه‌هاي استبدادي منطقه)، نبايد با كار ديپلماسي سنتي و متعارف مخالفت شود".

* روباه مي رود

وزارت امور خارجه ساعاتي بعد از حمله دانشجويان به سفارت انگليس در بيانيه‌اي ضمن ابراز تأسف از اين حادثه، به جامعه جهاني متعهد شد كه از جان ديپلمات‌هاي خارجي مقيم تهران محافظت به عمل آورد.

از آن سو "ويليام هيگ" وزير خارجه انگليس روز نهم آذر اعلام كرد همه ديپلمات‌هاي خود را از ايران خارج كرده و به ديپلمات‌هاي ايراني نيز 48 ساعت مهلت داده تا خاك لندن را ترك كنند؛ اقدامي كه دستگاه ديپلماسي كشورمان آن را "انفعالي و شتاب‌ زده" دانست.

به هر حال با تصميم انگليس به قطع رابطه مستقيم با ايران روابط دو كشور كه از اوخر دوران ايلخانيان در ايران و ادوارد ششم در بريتانيا شكل گرفته و گاه در عالي ترين و نيز گاهي در نازل ترين سطح قرار داشت، بار ديگر شكرآب شد.

انگليسي ها در سال 67 هم در اعتراض به صدور حكم قتل نويسنده مرتد كتابي موهن عليه پيامبر بزرگ اسلام از سوي حضرت امام(ره)، سفارت خود در تهران را به حالت نيمه تعطيل درآوردند اما اندكي بعد ديپلمات‌هاي نادم بي سر و صدا به ايران بازگشتند.

در پي تعطيلي مجدد سفارت انگليس و به‌دليل بروز مشكلاتي براي اتباع دو كشور، تصميم گرفته شد سفارت سوئد به عنوان حافظ منافع انگليس در تهران و سفارت عمان نيز به عنوان حافظ منافع جمهوري اسلامي در لندن فعاليت كنند و بلافاصله نمادهاي سوئدي در و ديوار ساختمان آجري چهارراه استانبول را پوشاند.

* چراغ رابطه روشن مي‌شود!

با انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري يازدهم در خرداد 1392 و تشكل دولت "تدبير و اميد"، وزير خارجه انگليس همگام با ديگر كشورهاي اروپايي ضمن تبريك پيروزي وي نسبت به بهبود روابط دو كشور ابراز اميدواري كرد.

ديويد كامرون نخست وزير انگليس هم پس از ارسال نامه‌اي به روحاني در گفت‌وگويي تلفني از تمايلش براي بهبود روابط دو كشور با روي كار آمدن دولت جديد در كشورمان سخن گفت.

اواخر مهر ماه سال جاري خبري مبني بر توافق ايران و انگليس براي برقراري روابط ديپلماتيك و بازگشايي مجدد سفارتخانه‌ها از طريق "انتخاب كاردار غير مقيم" پس از دو سال قطع رابطه رسمي بين تهران - لندن منتشر شد.

* آغاز دوباره رابطه طلبكارانه

اين خبر ابتدا از سوي انگليسي ها منتشر شد كه "ويليام هيگ" عليرغم تأكيدش بر بازگذاشتن كانال هاي ارتباطي با ايران در عين حال با لحني طلبكارانه گفته بود: "ما بايد صداقت دولت ايران را كاملاً بسنجيم"؛ احتمالا با همين نگاه هم انگليسي ها به جاي معرفي كاردار انگليسي تبار، يك ديپلمات هندي تبار را معرفي كردند!

"آجي شارما (Ajay Sharma)" اولين كاردار غير مقيم انگليس در تهران معاون سفير اين كشور در كشورمان در فاصله سال‌هاي 2007 تا 2008 ميلادي بود كه رياست مركز مطالعات ايران در وزارت خارجه بريتانيا را بر عهده دارد.

اين اما نخستين گام عجيب لندن نشينان در ايجاد رابطه مجدد با تهران نبود و با آنكه قرار بود ديپلمات‌هاي منتخب در مراجعه مستمر به پايتخت دو كشور، يك يا دو هفته هم در محل مأموريت‌شان مستقر شوند اما "شارما" پس از اولين سفرش به تهران در ماه گذشته و با دستور كار سوريه، ترجيح داد زودتر به انگليس برگردد.

از سوي ديگر، با وجود تعيين كاردار انگليس براي پيگيري مسائل ديپلماتيك و فعال شدن سفارت جمهوري اسلامي در لندن پس از اولين سفر "محمدحسن حبيب‌الله زاده" به محل مأموريت خود، همچنان پرچم سفارت سوئد بر سر در سفارت انگليس نصب است و تغييري در نماي بيروني آن ايجاد نشده است.

* ما نيستيم!

يك مراجعه ساده به اينترنت و جستجوي آدرس اينترنتي سفارت انگليس صفحه‌اي را در برابر مخاطبان مي گشايد كه نشانگر فعال بودن آن سفارتخانه است اما ذيل صفحه نخست سايت، عبارت تأمل برانگيزي ذكر شده كه "سفارت بريتانيا در تهران كماكان تعطيل است"!

* شيطنت همچنان ادامه دارد...

اين هم همه ماجرا نيست چرا كه وقتي روي عبارت فوق كليك مي كنيد، با جملاتي خصمانه و غير واقعي مواجه مي شويد كه شما را با چهره واقعي پير استعمار مواجه مي سازد؛ در حالي كه رهبر انقلاب صريحا فرمودند: من به هيچ وجه شركت مجموعه دانشجويي در اجتماعات را نفى و رد نمي كنم بلكه تأييد مي كنم، اما با تندروى و عمل نسنجيده در اين اجتماعات مخالفم و با تصميم‌گيرى‌هاى غلط ... موافق نيستم"، انگليسي ها با فرافكني دليل تعطيلي سفارت خود را "حمله نيروهاي شبه‌ نظامي تحت حمايت رژيم ايران! به سفارت بريتانيا در تاريخ 29 نوامبر 2011" عنوان كرده‌اند.

ظاهراً روباه پير قصد ندارد هيچ‌گاه دست از شيطنت‌ بردارد كه پس از 34 سال دشمني و وارد كردن خسارات مادي و معنوي فراوان از جمله بلوكه‌ كردن حدود 1 ميليارد پوند دارايي كشورمان همچنان از راستي آزمايي جمهوري اسلامي سخن مي گويد و آقاي كاردار هم در اولين مأموريت خود دنبال خسارت جزئي وارده به سفارت انگليس است.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن