تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804015298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار ايران ، عرصه رقابت آمريكا و اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بازار ايران ، عرصه رقابت آمريكا و اروپا


پس از توافق اوليه ايران و 1+5 در ژنو و با نزديك شدن به زمان لغو تحريم ها، شركت هاي آمريكايي و اروپايي رقابتي شديد را از طريق واسطه ها براي ورود به بازار ايران و كسب جايگاهي مطمئن آغاز كرده اند.
به گزارش ايرنا، گشايش فضاي سياست خارجي كشور در ماه هاي پس از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، تاثير مثبتي را در عرصه اقتصاد برجاي گذاشته به طوري كه بسياري از شركت‌هاي بزرگ اروپايي و آمريكايي رايزني‌هايي را براي ورود به بازار كشورمان كه به عنوان بزرگترين بازار خاورميانه به شمار مي رود، شروع كرده اند.
در اين ميان، پس از توافق اوليه ايران و 1+5 در ژنو كه نقطه عطفي در عرصه سياست خارجي و اقتصادي كشور به شمار مي‌رود، شركت هاي غربي به تكاپو افتاده‌اند تا جاي محكمي در ايران پيدا كرده و از رقباي تجاري خود عقب نمانند.
رقابت شركت هاي اروپايي و آمريكايي براي كسب جايگاه در بازار ايران به حدي است كه روزنامه دي ولت آلمان از آن به عنوان مسابقه دو به سوي تهران نام مي برد و خاطرنشان مي كند: پايان تحريم ها عليه ايران مي تواند باعث گشايش بازار چند ميليارد دلاري اين كشور براي اروپا شود.
اين روزنامه مي افزايد: با اينكه شركت هاي آلماني اميدوارند بتوانند تماس هاي قديمي خود را در آينده نزديك با طرف ايراني احيا كنند، اما كشورهاي ديگر اين روزها براي تعميق روابط خود با ايران به مراتب از آلمان پيشي گرفته اند.شبكه تلويزيوني خبري N24 آلمان پس از توافق ژنو با انتشار گزارشي با بيان اينكه ايران اين روزها براي شركت هاي اقتصادي اروپايي و غربي دوباره به معدن طلا تبديل شده است، گزارش داد: بعد از توافق هسته اي ژنو، شركت هاي اقتصادي آلمان و بازرگانان اين كشور بي صبرانه در انتظار انعقاد قراردادهاي تجاري و از سرگيري معاملات اقتصادي با تهران هستند.
به گزارش اين شبكه تلويزيوني، آنچه بازار اقتصادي ايران را براي شركت هاي آلماني جذاب مي كند، چندين فاكتور مهم و اساسي است كه از آن جمله مي‌توان به ذخاير عظيم نفت و گاز اين كشور، برنامه ريزي براي مدرنيزه كردن ساختارهاي زيربنايي و همچنين شمار بالاي نيروي جوان، تحصيلكرده و آماده به كار كه همه سرمايه گذاران خارجي بدنبال آن هستند، نام برد.
در همين رابطه اتاق بازرگاني ايران و آلمان در گزارش خود خبر داد كه از زمان امضاي توافق هسته اي ژنو، تلفن هاي اين دفتر مدام زنگ مي زند و شركت هاي اقتصادي براي آگاهي از شرايط همكاري هاي دوباره تجاري سئوال هاي گوناگون خود را مطرح مي كنند.
به گزارش واشنگتن پست، اتاق بازرگاني تازه تأسيس ايران و آمريكا هم اعلام كرده است: شركت هاي آمريكايي فورد، جنرال موتورز، كرايسلر، بوئينگ، چورون و اكسون موبيل از جمله شركت هايي هستند كه درباره امكان فروش محصولاتشان در ايران با ديپلمات هاي ايراني حاضر در واشنگتن تماس گرفته اند.
اگرچه رقابت جدي ميان شركت هاي آمريكايي و اروپايي براي كسب جايگاه مطمئن در عرصه اقتصاد ايران شروع شده، اما از صنعت خودروسازي و نفت مي‌توان به عنوان مهم ترين حوزه‌هايي نام برد كه رقابت شركت هاي غربي در آنها شديدتر است .
خودروسازان بزرگ آمريكايي و اروپايي در ماه هاي اخير به تكاپو افتاده اند تا به بزرگترين بازار خاورميانه وارد شوند. جمعيت فراوان و موقعيت استراتژيك ايران فرصتي بي نظير را براي خودروسازان بزرگ فراهم آورده تا ايران را به عنوان دروازه ورود به بازار منطقه خاورميانه و آسياي مركزي قرار دهند.
در ماه هاي اخير و بويژه پس از توافق اوليه ايران و گروه 1+5 در ژنو، رايزني هاي شركت‌هاي بزرگ براي دستيابي به بازار خودرو ايران افزايش يافته به طوري كه چندي پيش روزنامه نگار فيگارو خبر داد نمايندگان شركت هاي آمريكايي با پاسپورت سوييسي مشغول بازاريابي براي شركت هاي آمريكايي در ايران هستند.
فيگارو اعلام كرد: آمريكايي‌ها از طريق يكي از همسايه هاي شمالي ايران چند دستگاه كامارو به بازار ايران وارد كردند تا واكنش بازار ايران به اين نشان (برند) را بسنجند.براساس اين گزارش، از سوي ديگر جنرال موتورز به دنبال يافتن جاي پا در بازار ايران و كنار زدن رقباي اروپايي خود است.
لوموند هم گزارش مي دهد شركت خودروسازي فورد آمريكا كارهايش را در ايران پيش برده و حالا منتظر باز شدن كوچك ترين روزنه است تا زودتر از فرانسوي‌ها فعاليت را در بازار ايران از سر گيرد.در اين زمينه پايگاه اطلاع رساني روزنامه انگليسي فايننشال تايمز از اشتياق كارخانه هاي خودروسازي فرانسه براي بازگشت به بازار خودرو ايران خبر داد.
صنعت خودروسازي فرانسه به شدت منتظر فرصتي است تا بار ديگر موقعيت برتر خود را در بازار ايران و سود سرشار ناشي از آن را به دست آورد.چه آنكه خودروسازان اروپايي به ويژه فرانسوي ها تا پيش از تشديد تحريم ها، سود خوبي از بازارخودرو ايران كسب مي كردند.
به گفته افراد مطلع در كارخانه خودروسازي رنو اين كارخانه كه پيش از اعمال تحريم ها عليه ايران سالانه100 هزار خودرو در اين كشور مي فروخت، هنوز 200 ميليون يورو دارايي هاي توقيف شده در اين كشور دارد كه در صورت لغو تحريم ها قابل بازگشت به خزانه اش در فرانسه است.گروه خودروسازي رنو همچنين اميدوار است كه بتواند بخش عمده اي از سهم بازار خودرو ايران را بار ديگر به دست آورد.مجموع فروش اين كارخانه در سال 2011 پيش از اعمال تحريم هاي شديد عليه ايران در مجموع يك ميليون و 600 هزار دستگاه بوده است.خودروسازان فرانسوي محتاط هستند زيرا موفقيت دور بعدي مذاكرات مشخص مي كند كه تحريم قطعات يدكي خودرو و ديگر كالاها به طور دائم لغو خواهد شد و آيا كاهش تحريم هاي مالي اجازه انتقال پول به فرانسه را مي دهد يا خير.دومينيك تورمن مسئول مالي كارخانه رنو گفت: هنوز اقدامات ديپلماتيك زيادي بايد انجام شود، اما چشم انداز فعلي در مقايسه با سال گذشته مثبت تر به نظر مي‌رسد. فعاليت‌هاي گذشته ما قابل از سرگيري است. اگر همه تحريم‌ها لغو شود، تجارت ما همان گونه از سر گرفته مي شود كه ما آن را ترك كرديم.شركت خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه هم كه به دنبال تحريم هاي اتحاديه اروپا فروش ماهيانه حدود 10 ميليون يورويي خود به ايران را از دست داد ،تمايل خود را براي بازگشت به بازار خودرو ايران اعلام كرده است.اين كارخانه فرانسوي و رقيب رنو در سال 2011 حدود 458هزار دستگاه خودرو در ايران فروخت و حدود يك سوم از سهم بازار را در اختيار داشت.چنان كه روزگاري دومين بازار كارخانه پژو بعد از فرانسه بود.ژان باپتيست دو چاتيلون مسئول ارشد مالي كارخانه پژو سال گذشته گفته بود كه تحريم ها 10 ميليون يورو از سود عملياتي اين كارخانه كاسته است. اين ميزان براي گروه خودروسازي پژو با ماهانه 48 ميليون يورو خسارت در سال 2012 قابل توجه است.
يك سخنگوي پژو گفت: ما از نتايج مثبت مذاكرات ژنو استقبال مي كنيم كه مي تواند به لغو تحريم‌ها منجر شود و منتظر تحولات آتي هستيم. فرصت بازگشت به بازار خارجي در حالي به دست مي آيد كه رنو و پژو براي مقابله با بدترين بازار اروپا در دو دهه قصد دارند حضور بين المللي خود را توسعه دهند.
ايو مولن مدير بخش بين‌الملل شركت پژو سيتروئن هم به لوموند گفت: اگر شرايط مجدد مهيا شود فقط چند هفته زمان نياز داريم تا بخش هايي را كه غيرفعال شده در ايران دوباره فعال كنيم.
يكه زارع مديرعامل گروه خودروسازي ايران خودرو هم از آمادگي چند شركت خودروساز آلماني مانند مرسدس بنز براي ورود به بازار ايران خبر داد و گفت: هم اكنون با يك شركت آلماني مذاكراتي را براي همكاري انجام داده ايم و همچنين شركت مرسدس بنز پس از لغو كامل تحريم ها به بازار ايران باز خواهد گشت.رويترز همچنين از آمادگي شركت سوئدي وولو براي حضور در صنعت خودروسازي ايران گزارش مي دهد.
بيشتر خودروهاي فروشي در بازار ايران توسط شركت هاي داخلي با همكاري توليدكنندگان خارجي ساخته و پرداخته مي‌شود. كارخانه مهم ايران خودرو توليدات مشتركي با رنو، پژو، سوزوكي دارد و كارخانه سايپا هم خودروهايي با مجوز شركت هاي كيا، رنو و نيسان مي سازد.
از سوي ديگر ،بلافاصله پس از ژنو، همه توجهات به بازگشت ايران به بازار جهاني نفت معطوف شد و تمايل غولهاي بزرگ نفتي براي سرمايه گذاري در ميدان هاي گازي و نفتي كشورمان در كانون توجه قرار گرفت.
منابع خبري فرانسه گزارش دادند چند شركت نفتي فرانسوي از جمله توتال فرانسه اعلام آمادگي كرده است در صورت لغو تحريم ها به ايران باز مي گردد.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در حاشيه اجلاس اوپك از هفت شركت نفتي نام برد كه تمايل دارند در صورت رفع تحريم ها در ايران سرمايه گذاري كنند. شركت توتال فرانسه، شركت انگليسي ـ هلندي شل، شركت اني ايتاليا، شركت استات اويل نروژ، شركت بريتيش پتروليوم انگليس و شركتهاي آمريكايي اكسون و كوناكو هفت شركتي هستند كه به گفته زنگنه قصد دارند به بازار نفت ايران وارد شوند.
رويترز گزارش مي دهد كه شركت نفتي omv اتريش هم اعلام آمادگي كرده است كه در صورت برداشته شدن كامل تحريم ها در صنعت نفت و گاز ايران فعاليت كند.بايد اشاره داشت:صنعت هوايي، ساختمان سازي، معدن، داروسازي، بانكداري و ترانزيت هم از حوزه هاي ديگري هستند كه شركت هاي مختلف آمريكايي و اروپايي اعلام كرده اند كه آماده اند در صورت رفع تحريم‌ها حضوري فعال در بازار ايران داشته باشند.در اين ميان فرسودگي ناوگان هوايي ايران فرصتي مناسب براي شركت‌هاي سازنده هواپيما است تا با صدور ده ها فروند هواپيما، ناوگان هوايي كشورمان را نوسازي كنند.
به گزارش واشنگتن پست، ميلر از مديران اتاق بازرگاني تازه تأسيس ايران و آمريكا مي گويد: ايران به دنبال خريد 50 فروند هواپيماي بويينگ است.
البته در شرايط فعلي، ايران بيشتر قادر به خريد قطعات هواپيما خواهد بود تا هواپيماهاي جديد ايرباس و بوئينگ. بر اين اساس، رينر اوهلر سخنگوي شركت ايرباس مي گويد: ما بايد پيش از ارزيابي هرگونه تجارتي با ايران ابتدا در مورد وضع حقوقي جديد به دقت كسب اطلاع كنيم.
اگرچه از هم اكنون رقابت سختي ميان شركت هاي آمريكايي و اروپايي براي ورود به بازار بزرگ ايران شروع شده است، اما ادامه تحريم ها به عنوان مانعي جدي براي حضور آنها به شمار مي رود.از آنجا كه آمريكا مجازات سنگيني را براي شركت هايي كه اقدام به معامله اقتصادي با ايران كنند، وضع كرده است، شركت ها نگرانند پيش از لغو كامل تحريم ها اقدام موثري در ايران انجام دهند. چندي پيش كه صحبت از حضور شركت هاي نفتي در ايران مطرح شد، نمايندگان تندرو كنگره آمريكا به آنها هشدار دادند كه تا لغو كامل تحريم ها منتظر بمانند.
با اين وجود عليرغم اينكه تحريم ها هنوز لغو نشده است، اما شركت هاي اروپايي و آمريكايي كه به ظرفيت گسترده بازار ايران پي برده اند، به تكاپو افتاده اند كه زمينه هاي لازم را براي حضور خود فراهم كنند تا پس از لغو كامل تحريم ها، از رقباي خود عقب نمانند.البته شركت هاي غربي براي لغو همه تحريم ها معطل نمانده و مراودات اقتصادي با ايران را افزايش داده اند. با توجه به اينكه توافق اوليه در ژنو، نشانه‌اي از لغو تحريم ها در آينده نزديك است، شركت هاي اروپايي و آمريكايي از الان به سراغ واسطه‌ها رفته اند تا بتوانند تماس هاي اقتصادي با ايران برقرار و براي خود بازاريابي كنند.



دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن