تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804597938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زائران حسيني با پاي پياده در راه شوش/ دانيال نبي ميعادگاه عاشقان است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: زائران حسيني با پاي پياده در راه شوش/ دانيال نبي ميعادگاه عاشقان است
شوش - خبرگزاري مهر: زائران حسيني با پاي پياده از شهرهاي مختلف استان خوزستان به شهرستان شوش رفته اند تا در كنار آرامگاه دانيال نبي به عزاداري براي فرزند پيامبر اكرم(ص) بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالي است كه دوستداران اهل بيت در شهرستان شوش و شهرهاي اطراف با پاي پياده از نقاط مختلف اين شهرستان در روز اربعين خود را به شهر شوش مي رسانند. بسياري با پاي پياده از يك شب قبل پياده روي را آغاز مي كنند تا اربعين آماده براي عزاداري شوند. قرار همه در مرقد نبي دانيال (ع) است.

در گذشته هر روستا يك موكب(دسته عزاداري) داشت و روز اربعين موكب هاي خود را از ابتداي ورودي شهر حركت مي دانند و مسير منتهي به مرقد نبي دانيال را با سينه زني طي مي كردند.

هم اكنون نيز اين رسم همچنان ادامه دارد. در شوش اغلب موكب ها به صورت سينه زني هستند و كمتر زنجير زني را ميان آنها مي بينيد. زنجيرزني ها را بيشتر در ميان مساجد شهر مي بينيد. مردم روستاها بيشتر به صورت پياده در مقابل هم مي ايستند و سينه مي زنند.

برخي دسته جات نيز با اشعار عربي هوسه يا يزله در وصف امام حسين (ع) انجام مي دهند. اما زوار پياده كه از شهر الوان و ديگر روستاهاي مسير اهواز – انديمشك حركت خود را شروع مي كنند، در مسير ايستگاه هاي حسيني از آنها استقبال مي كنند.

جواناني در اين ايستگاه ها با خوراكي همچون خرما، ميوه و چاي و قهوه به استقبال زوار مي روند. برخي نيز براي نماز خواندن و استراحت در اين ايستگاه ها براي دقايقي مي مانند.

شهر شاوور از جمله شهرهايي است كه در مسير حركت زوار قرار دارد. فاطمه شريفي، تنها شهردار زن خوزستان شهرداري شاوور را بر عهده دارد. شريفي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از ديروز تا حالا همچنان از زوار استقبال مي كنيم.

وي توضيح داد: شهرداري دو ايستگاه حسيني با تمام تجهيزات براي استراحت زوار در مسير حركت زوار قرار داديم.

شهردار شاوور توضيح داد: همچنين مسير حركت زائران را نيز ساماندهي و نظافت مسير را بر عهده داشتيم.

فرماندار شوش نيز از برپايي بيش از 100 چادربراي پذيرايي از زائران اربعين حسيني در اين شهرستان خبر داد.

هرساله در ايام اربعين حسيني، در مسيرهاي منتهي به شهرستان شوش، ده ها ايستگاه صلواتي براي پذيرايي از زائران اربعين حسيني كه پياده خود را به آستان مقدس حضرت دانيال نبي (ع) مي رسانند برپا مي شود.

عبدالرضا سعيد نيا گفت: ايستگاه هاي صلواتي دو روز قبل از ايام اربعين حسيني و به صورت شبانه روزي مشغول خدمات رساني به زوار هستند.

فرماندار شوش همچنين از توزيع بيش از 50 هزار پرس غذاي نذري، شير، چاي و آش توسط ايستگاه هاي صلواتي در طول مسير حركت هيئت هاي عزادار خبر داد.

سعيدنيا يادآور شد: ايستگاه هاي صلواتي در مسير اهواز -شوش، انديمشك - شوش و نيز مسير دزفول - شوش بر پا شده است.

حضور هيئت هاي عزادار از شهرهاي مختلف استان خوزستان در آستان مقدس حضرت دانيال نبي (ع) از جمله سنت هاي عزاداري است كه همه ساله به صورت خودجوش در اين شهرستان برگزار مي شود.

عزاداران حسيني از روستاها و شهرهاي مختلف استان خوزستان يك روز قبل از اربعين با پاي پياده راهي شهرستان شوش مي شوند.

پخش مستقيم و زنده عزاداري مردم شهرستان شوش در روز اربعين حسيني مهيا شد و اين آيين از ساعات اوليه امروز در آستان مقدس حضرت دانيال نبي (ع) برگزار و از شبكه استاني سيماي مركز خوزستان و شبكه هاي سراسري پخش در حال پخش است.

شبيه خواني و روايتي حسيني

در اين ميان براي نخستين بار نيز توسط اهالي روستاي سيد محمد تفاخ شبيه خواني اربعين نيز برگزار مي شود.

شبيه خواني روستاي سيد محمد تفاخ (الهدامه) از سال 85 توسط اهالي اين روستا با مديريت حاج ملا عزيز هلاكوپور برگزار شد. در روز اربعين از ساعت دو بعد از ظهر تا پنج اين مراسم ادامه دارد.

سرتيپ هلاكوپور از روحانيون اين روستا درباره موضوع اين شبيه خواني در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع برگشت اسرا از شام به كربلا و از كربلا به مدينه است.

هلاكوپور توضيح مي دهد: در اين شبيه خواني روايت مي شود كه در راه بازگشت اهل بيت، به دستور يزيد ابن معاويه يك فرمانده به نام نعمان ابن بشيراهل بيت را راهي مي كند. اينها در راه برگشت هستند كه به دو راهي مي رسند يك راه به كربلا و يك راه به مدينه. نعمان از حضرت سجاد مي پرسد كه امام، ما به دو راهي رسيديم يك راه به مدينه و يك راه به كربلا چه دستوري مي دهي امام مي فرمايد بگذار از عمه ام حضرت زينب بپرسم.

هلاكوپور گفت: روايت حول همين داستان به تصوير كشيده و توسط اهالي اين روستا برپا مي شود.

رضا هلاكوپور از نوجوانان اين روستا نيز يادآور شد: بسياري از جوانان اين روستا در اين مراسم شركت مي كنند. آنهايي كه نقشي در شبيه ندارند نيز در بيرون از آن مشغول رسيدگي به نذورات و نظم دادن به مراسم هستند.

رضا گفت: ما همه ساله ميزبان بازديدكنندگان هستيم و خدا را شكر كه سال به سال شاهد حضور بيشتر مردم و علاقمندان به شبيه خواني اين روستا هستيم.

به گفته وي، بسياري از مردم روستاهاي اطراف نذورات خود را به روستاي سيد محمد مي آورند و از بازديدكنندگان پذيرايي مي كنند.

از چنانه تا دعبل

به گزارش مهر، شهرستان شوش از جمله شهرستان هاي مذهبي خوزستان است. اربعين در اين شهرستان رنگ و بويي ديگر دارد. مردم از روستاهاي چنانه، چعب، و شهرهاي الوان، حر(بيت چريم)، شاوور و ... خود را به شوش مي رسانند تا نذورات خود را ادا كنند. در پيان مراسم نيز شبيه خواني اي در مرقد دعبل خزاعي، از شعراي برجسته شوش كه به شاعر امام رضا (ع) مشهور است نيز برگزار مي شود.

كد خبر: 2201121

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۲ - ۱۸:۳۱

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن