تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803950034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرمشهر گذرگاه عاشقان امام حسين(ع)/ شلمچه همچنان مملو از زائران حسيني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خرمشهر گذرگاه عاشقان امام حسين(ع)/ شلمچه همچنان مملو از زائران حسيني
خرمشهر - خبرگزاري مهر: با وجود اينكه مدت كمي تا اربعين حسيني باقي مانده است ولي تعداد افرادي كه قصد دارند از طريق مرز شلمچه خود را به كربلا برسانند و در اين مراسم كنند همچنان در اين نقطه از كشور قابل توجه است. اين در حالي است كه فرماندار خرمشهر از عبور روزانه 19 هزار زائر در اين ايام از اين مرز خبر مي دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در منتهي اليه جنوب غربي ايران آخرين مرز خاكي كشورمان با همسايه ما عراق، مرز بين المللي شلمچه است كه با هموار بودن مسير آن و آب و هوايي مناسب در اين فصل از سال بر خلاف مرز مهران كه منطقه اي سرد و كوهستاني است بهترين راه و مسير براي زائراني است كه قصد دارند با پاي پياده خود را مهياي رسيدن به بارگاه ملكوتي امام حسين(ع) كنند ولي از سويي بي توجهي مسئولان در سالهاي گذشته و تمركز كردن به ترانزيت تجاري اين پايانه مرزي و توسعه ندادن سالن هاي پذيرش براي اخذ مجوزهاي تردد براي مسافران و از سويي ديگر فراموش كردن اين روزهاي شلوغ و استقبال عظيم عاشقان اباعبدالله، همگي مشكلاتي است كه در اين ايام زائران با آن موجهند.

عبور 90 هزار زائر از شلمچه

فرماندار خرمشهر در خصوص حضور مردم عبور از مرز شلمچه مي گويد: از ابتداي ماه محرم تاكنون 90 هزار زائر از مرز شلمچه به كربلاي معلي در كشور عراق سفر كرده اند.

عبداله حسيني در گفتگو با خبرنگار مهر مي افزايد: در سالهاي گذشته جمع كثيري از مشتاقان اباعبدالله براي زيارت و شركت در مراسم اربعين از مرز شلمچه به عراق سفر مي كردند كه اين تعداد در سال جاري افزايش چشمگيري را نشان مي دهد.

حسيني عنوان مي كند: تمامي تلاش خود را در جهت رسيدگي به وضعيت زائران به كار گرفته ايم تا كارهاي اعزام زائران كربلا به شيوه مطلوبي دنبال و به سرانجام برسد اما به دليل كثرت زائران در منطقه ممكن است برخي مشكلات، كمبودها و نارسايي هايي نيز وجود داشته باشد.

وي عنوان مي كند: تمامي دستگاه ها اعم از سپاه، هلال احمر، منطقه آزاد اروند، اروژانس و بهداشت و درمان به منظور ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر به زائران در مرز شلمچه مستقر شده اند. همچنين شهروندان خرمشهري با راه اندازي تكاياي مختلف در طول مسير و محل شلمچه به زائران خدماتي همچون توزيع آب، چاي و قهوه ارائه مي كنند.

عبور روزانه 19 هزار نفر از مرز شلمچه

فرماندار خرمشهر با بيان اينكه در روزهاي ابتدايي ماه محرم روزانه هشت هزار زائر از مرز شلمچه به كربلاي معلي سفر مي كنند، تصريح مي كند: در زمان حاضر اين رقم به 18 تا 19 هزار نفر رسيده است.

حسيني با اشاره به پائين بودن ظرفيت سالن پذيرش زائران براي دريافت مجوز تردد عنوان مي كند: اين مسئله سبب شده تا در برخي از ساعات به ويژه در زمان اوج حضور زائران در مرز شلمچه، با مشكلاتي مواجه شويم و زائران مجبور شوند تا ساعتها در صف انتظار باقي بمانند.

وي از مسئولان كشوري و استاني خواست تا در جهت توسعه فضاي شلمچه و ارائه خدمات بهتر، مطلوبتر و كاهش زمان ماندگاري در صف دريافت مجوز، اقدامات اساسي و مناسبي را انجام دهند.

وضعيت فعلي مرز شلمچه مطلوب نيست

معاون وزير راه و رئيس سازمان حمل و نقل جاده‌اي كشور از توسعه پايانه مرزي شلمچه به عنوان يكي از اولويت‌هاي جدي وزارت راه و شهرسازي نام برد.

داود كشاورزيان در جريان بازديد از شلمچه به خبرنگار مهر مي گويد: وضعيت فعلي مرز شلمچه به هيچ عنوان مطلوب و مناسب نيست و بايد تغييرات مناسب واساسي در جهت توسعه و بهبود امكانات و فضاي اين پايانه مرزي انجام گيرد.

وي مي افزايد: حضور پرتعداد و گسترده زائران ايراني كه هر ساله براي سفر به كربلاي معلي در عراق از مرز شلمچه عبور مي كنند ضرورت بهبود وضعيت اين پايانه مرزي را دوچندان كرده است.

كشاورزيان اظهار كرد: در اين راستا در آتيه اي نزديك پايانه اي به وسعت چهار هزار متر مربع در مرز شلمچه احداث مي كنيم.

وي با اجتناب ناپذير خواندن كار توسعه پايانه مرز شلمچه، از تسهيل در تردد زائران به عنوان هدف اصلي اجراي اين عمليات نام برد.

رئيس سازمان حمل و نقل جاده اي كشور تصريح كرد: در زمان حاضر به طور روزانه بيش از 10 هزار نفر از مرز شلمچه براي زيارت عتبات عاليات به عراق سفر مي كنند.

كشاورزيان ابراز اميدواري كرد تا با احداث اين پايانه شاهد بهبود در وضعيت تردد زائران باشيم.

افزايش تعداد سامانه هاي خروجي به عدد هشت

در ابتداي حركت مردم براي زيارت اربعين تنها چهار واحد خروجي براي زائرين در مرز شلمچه قرار داده شده بود كه بعضا خروج هر زائر را تا 24 ساعت با مشكل مواجه مي كرد و مردم مي بايست با امكانات ضعيفي كه در مرز قرار داده شده بود معطل و سرگردان بمانند كه در روزهاي اخير مسئولين مربوطه از اضافه كردن تعداد سامانه هاي خروجي خبر دادند.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج خرمشهر مي گويد: تعداد سامانه هاي ثبت خروجي زوار از مرز شلمچه به هشت سامانه رسيد.

عادل فرهانيان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه پيش از اين، تعداد سامانه هاي ثبت خروجي زوار چهار عدد بود، افزود: به منظور كاهش زمان ماندگاري زوار در صف انتظار براي خروج از مرز شلمچه تعداد سامانه هاي ثبت خروجي افزايش يافته است.

وي اظهار كرد: همچنين با هدف استقرار زائران، محلي با ظرفيت استقرار يك هزار نفر در منطقه شلمچه پيش بيني شده است كه البته تعداد زائران متقاضي عبور از مرز شلمچه براي رفتن به كربلاي معلي بسيار زياد است.

فرهانيان با اشاره به تشكيل ستاد استقبال از زائران اربعين حسيني تصريح كرد: اين ستاد كار استقبال و پذيرايي از زائران را برعهده دارد به نحوي كه با ايجاد تكاياي مختلف به زائران خدماتي همچون توزيع مواد غذايي، چاي و آب را ارائه مي كنند.

به گفته وي استقرار ارگانهاي مختلف در شلمچه در راستاي ارائه خدمات سريع، مناسب و مورد نياز زائران صورت گرفته است.

تكاياي خرمشهري و پذيرايي صلواتي

فاصله چند كيلومتري شلمچه تا مركز شهر خرمشهر و نبودن امكانات رفاهي مثل سالنهاي غذاخوري، باعث شده در اين دو سال اخير جمعي از خرمشهري ها شروع به برپايي تكايايي در مرز شلمچه كنند و در آن خدمات پذيرايي صبحانه، نهار و شام به صورت رايگان انجام دهند. هم اكنون بخش عظيمي از وظيفه تأمين صبحانه، نهار و شام زائرين خسته از سوء مديريت و سرگردان در مرز به عهده همين تكاياي مردمي بوده است.

فريد نجمي يكي از زائراني كه قصد عزيمت به كربلا از طريق شلمچه را دارد در شلمچه به خبرنگار مهر مي گويد: واقعا زبان از توصيف اين شور و اشتياق خدمتگذاران حسيني قاصر است.

وي مي افزايد: ما ساعت ها در مرز شلمچه براي گرفتن مجوز خروج منتظر مانده ايم ولي از نظر تامين نهار و شام از سوي اين تكايا بسيار راضي هستيم و به آنها خسته نباشيد مي گويم زيرا بانيان اين تكايا با در دست گرفتن ظروف غذا به طرف زوار آمده و از آنها پذيرايي مي كنند و اين همه از بركت امام حسين (ع) است كه با وجود شرايط سخت در اين منطقه تكايا به خدمت رساني به زوار مشغول هستند

طرف عراقي مسبب كندي حركت زائران

رئيس سازمان حج و زيارت كشور هم در جريان سفر به شلمچه گفت: از چهار روز گذشته كار صدور ويزاي انفرادي در مرزهاي شلمچه، چزابه و مهران آغاز شده است.

سعيد اوحدي در جريان بازديد از امكانات مرز شلمچه در گفتگو با خبرنگار مهر مي افزايد: به دليل اعمال برخي محدوديت ها از سوي طرف عراقي، حركت مردم در مرزها با كندي مواجه شده است.

وي اظهار كرد: هر چند كه تشريفات قانوني و گذرنامه مهر شده از سوي سازمان حج و زيارت در اختيار زائران در مرز شلمچه قرار دارد اما عبور زائران از كريدور مرز عراق به دليل كثرت آنان با كندي به پيش مي رود.

اوحدي تصريح كرد: در زمان حاضر به طور روازنه بيش از 25 هزار زائر از مرز شلمچه به عراق سفر مي كنند و رسيدگي به امورآنان، كاري بسيار سنگين است از اين رو نيروهاي انتظامي، سپاه، گمرك، پايانه مرزي، سازمان حج و زيارت و ساير ارگان ها با بسيج تمامي امكانات خود در تلاشند تا علاوه بر فراهم كردن زمينه سفر سالم زائران آنان با مشكل امنيتي مواجه نشوند.

وي يادآور شد: از آنجايي كه زائران مشرف شده به كربلا پس از مدت سه تا چهار روز به كشور باز مي گردند بايد براي بازگشت آنان نيز تمهيدات و امكانات مناسبي نيز فراهم شود.

رئيس سازمان حج و زيارت كشور مي گويد: كريدور موجود در مرز شلمچه ظرفيت سه تا چهار هزار زائر را دارد و اين در حالي است كه در زمان حاضر اين جمعيت به بيش از 15 هزار نفر مي رسد و اين فضا پاسخگوي نياز زائران نيست ضمن آنكه مرز عراق تشريفات خاص خود را دارد.

اوحدي ابراز اميدواري كرد تا در جلساتي كه فرماندار خرمشهر با مسئولان امنيتي عراق خواهد داشت هماهنگي هاي لازم براي تسهيل در عبور زائران انجام شود.

وي مي افزايد: حجم زائران به عتبات عاليات در سال جاري نسبت به سال گذشته سه برابر شده است به نحوي كه از ابتداي محرم تاكنون 250 هزار نفر از مرزهاي شلمچه، چزابه و مهران در استانهاي خوزستان وايلام به كربلا سفر كرده اند.

رئيس سازمان حج و زيارت كشور با بيان اينكه سال گذشته 200 هزار نفر به كربلا سفر كردند، بيان كرد: پيش بيني مي شود تا اربعين حسيني، آمار جمعيت زائران به 500 هزار نفر برسد.

------------------------------

گزارش و عكس: مهدي بحراني پور

كد خبر: 2199240

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۰۹:۴۹

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن