واضح آرشیو وب فارسی:مهر: "رجعت" اعتقاد ضروري شيعه است/ ثواب روضه خواني و گريه بر امام حسين(ع)
حجت الاسلام علوي تهراني در مراسم اربعين حسيني(ع)در جمع عزاداران حسيني در مسجد حضرت امير(ع) تهران گفت: روضه خواني بر امام حسين(ع) و گريه كردن براي او ثواب زيارت آن حضرت را دارد. برزخ با روضه امام حسين آغاز مي شود و ظهور هم با روضه بر اباعبدالله الحسين(ع) آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدانحضرت اباعبدالله الحسين(ع) با حضور جمع عظيم عاشقان اهل بيت(ع) امروز دوشنبه دوم ديماه با سخنراني حجت الاسلام علوي تهراني و مديحه سرايي محمود كريمي در مسجد حضرت امير(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام علوي تهراني در اين مراسم با اشاره به اعتقادات خاص شيعه گفت: شيعه معتقد است كه قرآن كريم تحريف نشده است و مصون از تحريف است. براي اين موضوع هم دلايل عقلي وجود دارد وهم دلايل نقلي.
وي افزود: اصل دومي كه شيعه به آن اعتقاد دارد موضوع رجعت است. امام رضا(ع) مي فرمايند كه 29 اصل اعتقادي وجود دارد كه خاص شيعه است. يكي از آن اصول رجعت است.
وي تصريح كرد: رجعت به نظر علماي شيعي، ضروري شيعه است. اگر كسي نداند رجعت چيست و منكر آن شود مذهب شيعه را منكر شده و از دين خارج شده است. مخالفين شيعه معتقد هستند كه رجعت اعتقاد مگوي شيعه است و رجعت را انكار مي كنند.
حجت الاسلام علوي تهراني در ادامه افزود: بايد توجه داشت كه رجعت اعتقاد مگوي شيعه نيست بلكه اعتقاد ضروري شيعه است و عالمان شيعه در مورد آن مطالبي بيان كرده اند. همين باعث شده تا مخالفين شيعه بزرگان شيعه را به دليل اعتقاد به رجعت كذاب مي خوانند. اين در حالي است كه اگر فقط قرآن را تنها ملاك قرار دهيم ديگر اينگونه نبايد بگويند.
وي در ادامه به معناي لغوي واژه رجعت اشاره كرد و گفت: "قيومي" در كتاب "مصباح المنير" رجعت را به معناي بازگشت مي داند. همچنين رجعت به معناي يك نوع خاص از بازگشت تعريف شده است.
وي تأكيد كرد: دلايلي مبتني بر نص قرآن در خصوص رجعت وجود دارد و شيعه به اين ايات و روايت استناد مي كنند. شيعه معتقد است خداوند به هنگام ظهور مهدي(عج) عده اي از مردگان كه داراي ايمان خالص يا شرك خالص باشند به همان صورتي كه قبلا در دنيا زندگي مي كرده اند را باز مي گرداند تا مؤمنان به عزت و حاكميت زمين دست يابند و وارثان زمين شوند و مشركان مورد عذاب قرار گيرند.
وي تصريح كرد: شيخ مفيد در كتاب "المقالات في المذاهب المختارات" مي گويد خداوند طايفه اي از مردگان را به دنيا باز مي گرداند با همان چهره ها كه در دنيا زندگي مي كردند طايفه اي از آنها را عزت و طايفه اي از آنها را ذلت مي دهد و اهل حق را بر اهل باطل نصرت مي دهد و انتقام مظلوم از ظالم را مي گيرد.
علوي تهراني در ادامه يادآور شد: سيد مرتضي هم نقل مي كند: بدان آنچه كه علماي ما بدان اعتقاد دارند اين است كه خداوند باز مي گرداند عده اي از شيعيان كه از دنيا رفتند تا اينها امروز حاكميت امام زمان را ببينند و عده اي از دشمنان را باز مي گرداند تا از آنها انتقام بگيرد.
وي تأكيد كرد: علماي شيعه بر موضوع رجعت اجماع دارند. بعد از عقل و نقل دليل ديگر پذيرش رجعت، اجماع است.
وي در ادامه به دلايل قرآني رجعت پرداخت و افزود: وقتي به آيات قرآن در مورد رجعت رجوع مي كنيم دو دسته آيات قابل شناسايي هستند؛ يكي اثبات رجعت در امم گذشته قبل اسلام. برخي از افراد در زمان گذشته مرده بودند اما انبياء گذشته آنها را باز گردانده بودند.
وي تصريح كرد: آياتي نيز وجود دارد كه اشاره به اين دارد كه رجعت در امت اسلام نيز اتفاق افتاده است.
علوي تهراني در ادامه به بررسي آيات مربوط به رجعت در ارتباط با امم گذشته پرداخت و گفت: در سوره بقره در آيه هاي 55 و 56 اشاره دارد كه طايفه از قوم موسي(ع) به موسي(ع) گفتند كه ما به تو اعتقاد نداريم و حرف تو را قبول نداريم مگر اينكه ما سخن خود خدا را بشنويم. وقتي صداي وحي را شنيدند باز انكار كردند و گفتند بايد خود خدا را ببينيم. كه صاعقه آمد و آنها را از بين برد و بعد از مردن خداوند آنها را بازگرداند.
وي افزود: همه علماي شيعه و مفسران شيعه اين آيه را به رجعت تفسير كردند. اما در ميان اهل سنت برخي آنرا به رجعت و برخي گفتند آيه اشاره به مردن ندارد بلكه غش كردن آن عده بوده است. اين در حالي است كه نص آيه به مردن آن عده اشاره دارد.
علوي تهراني در ادامه به ايات سوره بقره اشاره كرد و گفت: در آيات 259، 71 و 73 و 243 نيز به موضوع رجعت در قوم بني اسرائيل اشاره دارد.
وي افزود: بايد توجه داشت كه حضرت عيسي(ع) نيز يكي از معجزاتش زنده كردن مرده ها بود. خداوند مي فرمايد كه حضرت عيسي خالقيت دارد منتهي به اذن الله.
وي در پايان تصريح كرد: روضه خواني بر امام حسين(ع) و گريه كردن براي او ثواب زيارت آن حضرت را دارد. برزخ با روضه امام حسين اغاز مي شود و ظهور هم با روضه بر اباعبدالله حسين(ع) آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه اين مراسم محمود كريمي به مداحي پرداخت.
كد خبر: 2201084
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۲ - ۱۵:۰۸
دوشنبه 2 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]