تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842073801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی ابهامات زمان بازگشت کاروان اسیران اهل بیت به کربلا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛
بررسی ابهامات زمان بازگشت کاروان اسیران اهل بیت به کربلا خبرگزاری رسا – حجت الاسلام پیشوایی اظهار کرد: برخی از علما معتقدند اهل بیت امام حسین(ع) 40 روز پس از واقعه عاشورا در راه بازگشت به مدینه وارد کربلا شدند اما عده ای دیگر معتقدند اهل بیت امام با توجه به طولانی بودن مسیر کوفه تا شام و توقف کاروان اسیران در کوفه و شام، فرصت کافی را نداشتند تا 40 روز بعد از واقعه عاشورا وارد کربلا شوند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس تاریخ و علوم اسلام شب گذشته، اول دی ماه در رواق دارالهدایه حرم رضوی به تشریح نکات و سوالاتی پیرامون زمان بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا پرداخت.وی ابراز کرد: طبق مطالعات تاریخی اولین زائر مرقد مطهر امام حسین(ع)، جابر بن عبدالله انصاری از اصحاب رسول الله (ص) است که در نخستین اربعین امام حسین(ع) در کربلا حضور می یابد، با این وجود مسئله ای که پیرامون آن بحث می شود این است که آیا کاروان اسیران کربلا هم در اربعین همان سال به کربلا بازگشتند و یا در اربعین سال یا سال های بعدی.حجت الاسلام پیشوایی با بیان این که برخی از علما زمان بازگشت کاروان به کربلا را 40 روز پس از واقعه عاشورا و برخی دیگر در اربعین سال بعد عنوان کرده اند، گفت: از علمایی که معتقدند این بازگشت در اریعین سال یا سال های بعد از واقعه عاشورا رخ داده است می توان به شهید مطهری، آیت الله سید جعفر شهیدی، حاج شیخ عباس قمی و حاج میرزا حسین نوری اشاره کرد.نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام به بیان دلایل این گروه از علما و بزرگان شیعه پرداخت و عنوان کرد: این افراد معتقدند با توجه به فاصلۀ بین کربلا تا شام، توقف کاروان اسرای کربلا در کوفه و سپس در شام و همچنین کندی حرکت این کاروان به دلیل وجود بانوان، کودکان و افراد سالخورده و بیمار، کاروان اسرا نمی توانسته در مدت 40 روز از کربلا به شام رفته و سپس این مسیر را برگردد.وی ادامه داد: عبید الله بن زیاد پس از به اسارت گرفتن اهل بیت امام حسین(ع) قاصدی را به سوی یزید برای کسب تکلیف فرستاد و تا زمانی که جواب نامه اش از سوی یزید آمد، کاروان اسرا را در کوفه نگه داشت، همچنین کاروان اسرا جدای از مدت زمان نامشخصی که در کاخ یزید بودند، نزدیک به سه روز در پشت دروازه های شام منتظر نگه داشته شده بودند؛ از این رو برای بررسی دقیق تر این مسئله باید به مدت زمانی که کاروان در این شهرها و منازل توقف کرده است پی برد که متاسفانه این زمان تا کنون مشخص نشده است.حجت الاسلام پیشوایی با بیان این که برای سفر از کوفه به شام سه مسیر وجود داشته است، خاطرنشان کرد: یکی از مسیرها جاده ای رسمی و عمومی اما طولانی بوده است، مسیری دیگر کوتاه اما از میان بیابان بی آب و علف و به دور از آبادی بوده و مسیر سوم نیز مسیری بوده که امام علی(ع) برای جنگ با معاویه در صفین از آن استفاده کرده است، این مسیر از نظر مسافت در بین دو مسیر دیگر قرار دارد و در انتهای خود به جادۀ عمومی و رسمی اول می پیوندد؛ شهرهای حلب و حماء که شواهدی مبنی بر عبور کاروان اسرا از آن وجود دارد نیز در مسیر این دو جاده قرار دارد با این وجود اطلاعاتی دقیق که مشخص کند کاروان اسرای کربلا از کدام یک از این مسیرها عبور کرده است، وجود ندارد.کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: با این وجود دو دلیل وجود دارد که با تأکید بر آن می توان اثبات کرد که کاروان اهل بیت امام حسین(ع) 40 روز بعد از واقعه کربلا و در نخستین اربعین به کربلا و محل دقن شهدا بازگشتند.وی در تشریح اولین دلیل، گفت: از گذشته در بین همۀ علمای شیعه و سنی مشهور است که سر مبارک امام حسین(ع) و اصحابش به کربلا بازگردانده و در کنار بدن هایشان دفن شد؛ از آنجایی که در تاریخ سفر دیگری از امام سجاد(ع) و اهل بیت به کربلا برای دفن سرها ثبت نشده است، می توان نتیجه گرفت که سرهای شهدای کربلا در همان اولین اربعین از سوی امام سجاد(ع) بازگردانده شده است.حجت الاسلام پیشوایی به دومین دلیل اثبات ورود کاروان اسرا در اولین اربعین به کربلا اشاره و خاطرنشان کرد: دومین دلیل به کتابی در مورد نجوم و تقویم از ابوریحان بیرونی اشاره دارد که در کتابش 20 صفر سال 61 را به عنوان روز ورود اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا معرفی می کند و از آنجایی که ابوریحان بیرونی عالمی بسیار دقیق و کم اشتباه بوده است می توان از این سخن او نیز استفاده کرد.نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه به بیان نقش جابر بن عبدالله انصاری پس از واقعه عاشورا پرداخت و اظهار کرد: جابر بن عبدالله از اصحاب پیامبر(ص) و پیرمردی نابینا بود که پس از واقعه عاشورا خودش را از مدینه به کربلا رساند، در آب فرات غسل کرد و با لباس هایی پاکیزه به عنوان اولین زائر حسینی در اربعین به زیارت مرقد امام حسین(ع) پرداخت و در این زمان کاوران اهل بیت(ع) نیز در راه بازگشت به مدینه، به کربلا رسیدند.وی تصریح کرد: پس از گذشت 40 روز از واقعه کربلا حکومت اموی و کوفیان سرمست از پیروزی ظاهری خود بودند و یاد کردن از امام حسین(ع) و گریه برای ایشان ممنوع و خفقان و وحشت بر مردم حاکم بود.حجت الاسلام پیشوایی با اشاره به جایگاه و موقعیت جابر بن عبدالله انصاری در بین مردم، ابراز کرد: در آن زمان تعداد اندکی از اصحاب رسول الله(ص) زنده باقی مانده بودند از این رو از احترام و جایگاه بسیار بالایی در بین مردم برخوردار بودند و در این میان جابر بن عبدالله به عنوان یکی از اصحاب رسول الله(ص) و الگوی مردم فضای خفقان موجود در جامعه را نادیده گرفت و با هزینه از آبروی خودش نقش مهمی در زنده نگه داشتن یاد و نام امام حسین(ع) ایفا کرد. /9312/پ202/ب


۱۳۹۲/۱۰/۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن