تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805423572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنچه كه درباره سرطان پستان بايد بدانيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آنچه كه درباره سرطان پستان بايد بدانيم؟
يك متخصص زنان و زايمان با بيان اينكه به زنان توصيه مي‌شود شيوه و سبك زندگي خود را تغيير دهند، گفت: فعاليت‌هاي ورزشي حداقل دو تا سه بار در هفته به مدت 20 دقيقه در زنان ضروري بوده و بهتر است اين فعاليت‌ها همراه با افزايش ضربان قلب باشد تا به عنوان يك عامل موثر از ابتلا به سرطان پستان پيشگيري كند.


به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران دكتر الهام نقشينه ، با بيان اينكه سرطان پستان يكي از شايع‌ترين سرطان‌ زنان به شمار مي‌آيد، اظهار كرد: از هر هفت زن يك نفر در طول عمر به سرطان پستان مبتلا مي‌شود.

وي با بيان اينكه هنوز علت اصلي سرطان پستان مشخص نشده است، افزود: برخي عوامل مي‌تواند زمينه ساز بروز سرطان سينه باشد كه از جمله اين عوامل مي‌توان به شايع‌ترين علت كه سن فرد است اشاره كرد، زيرا هر چه سن افزايش يابد نه تنها احتمال بروز سرطان سينه بلكه در تمامي سرطان‌ها افزايش مي‌يابد و اين عامل به ويژه پس از 30 سالگي نقش بسزايي دارد.

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به اينكه دومين فاكتور براي ابتلا به سرطان پستان سابقه خانوادگي بيمار است، اضافه كرد: در صورتي كه فردي سابقه خانوادگي مثبت در اين زمينه داشته باشد به ويژه بستگان درجه يك مانند مادر، خواهر يا دختر او دچار سرطان شده باشند احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد.

نقشينه با بيان اينكه اگر سن ابتلا به سرطان پستان در سن پايين‌تر از سن يائسگي اتفاق افتد با ريسك خطر بيشتري همراه است، خاطرنشان كرد: ژن‌هاي خاصي نيز عامل ابتلا به سرطان پستان هستند كه البته وجود اين ژن‌ها تنها پنج درصد در ابتلا به سرطان پستان نقش دارد.

وي داشتن رژيم غذايي مناسب را با اهميت دانست و ادامه داد: يكي ديگر از عواملي كه مي‌تواند زمينه ساز ابتلا به سرطان شود و ريسك ابتلا به اين بيماري را افزايش دهد رژيم غذايي فاقد آنتي اكسيدها شامل ويتامين A و C و E و سبزيجات است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با تاكيد بر اين نكته كه استفاده از چربي‌هاي حيواني و چربي‌هاي اشباع شده در رژيم غذايي نيز ريسك ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي‌دهد، تصريح كرد: چاقي نيز از دلايلي است كه ريسك ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي‌دهد.

نقشينه با بيان اينكه به زنان توصيه مي‌شود شيوه و سبك زندگي خود را تغيير دهند، افزود: فعاليت‌هاي ورزشي حداقل دو تا سه بار در هفته به مدت 20 دقيقه در زنان ضروري و بهتر است اين فعاليت‌ها همراه با افزايش ضربان قلب باشد، تا به عنوان يك عامل موثر از ابتلا به سرطان پستان پيشگيري كند.

نخستين اقدام درماني تشخيص زودهنگام است

وي با اشاره به اينكه الكل ماده‌اي است كه به صورت مستقيم با سرطان سينه ارتباط دارد، گفت: در زناني كه سيگار مصرف مي‌كنند احتمال ابتلا به سرطان سينه بيشتر مشاهده شده است.

اين متخصص زنان و زايمان با تاكيد بر اين نكته كه عوامل هورموني و توليد مثل از ديگر عوامل مهم افزايش دهنده ريسك ابتلا به سرطان سينه محسوب مي‌شود، ادامه داد: ريسك ابتلا به سرطان پستان در زناني كه نازايي دارند و يا افرادي كه زودتر از زمان مقرر عادت ماهانه مي‌شوند بيشتر است.

نقشينه باروري را به عنوان يك عامل محافظت كننده از ابتلا به سرطان پستان عنوان كرد و گفت: اگر سن بارداري كمتر از 30 سالگي باشد نقش موثري در كاهش ريسك ابتلا به سرطان پستان دارد اما در بارداري در سنين بالاي 35 سال و يا عدم بارداري ريسك اين سرطان افزايش مي‌يابد.

وي با تاكيد بر اين نكته كه اولين اقدام براي درمان سرطان سينه تشخيص زودهنگام است، خاطرنشان كرد: خانم‌ها مي‌توانند با لمس پستان توده‌هاي آن را تشخيص دهند در صورت وجود چنين توده‌هايي به متخصص زنان مراجعه و براي اطمينان از سلامت پستان‌ها غربالگري سينه انجام دهند.

وي به اشتباهات رايج زنان درباره سرطان پستان اشاره كرد و افزود: اغلب اشتباهات رايج در بين زنان به وجود مي‌آيد كه عنوان مي‌كنند دچار سرطان سينه شده‌ام و اين در حالي است كه مبتلا به سرطان سينه نشده‌اند. خانم‌ها بايد براي آگاهي از سلامت پستان‌ها معاينه مكرر و مداومي داشته باشند و اين معاينات را در پايان هر دوره عادات ماهانه بلافاصله انجام دهند.

هر توده در پستان به معناي سرطان نيست

وي با بيان اينكه لمس توده و يا تومور سفت بدون درد،‌ ترشح خوني و يا آبكي از سينه، عدم تقارن و تناسب بين سينه‌ها از علايم سرطان است،‌ ادامه داد: هم‌چنين فرورفتگي در پوست، تغيير رنگ پوست مانند قرمزي و بزرگي غدد لنفاوي نيز مي‌تواند نشان از ابتلا به سرطان باشد.

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به اينكه وجود علايمي مانند درد و يا احساس سوزش كه با تغييرات هورموني در بافت سينه ايجاد مي‌شوند از علائم سرطان پستان نيست، تصريح كرد: تشخيص نهايي سرطان پس از معاينه فيزيكي و غربالگري ماموگرافي ممكن است.

نقشينه با تاكيد بر اين نكته كه وجود توده در پستان به معناي سرطاني بودن آن نيست، خاطرنشان كرد: توده‌هاي خوش‌خيم از بافت سينه هستند و مشكلي براي فرد ايجاد نمي‌كنند و سرطاني نمي‌شوند و توده‌هاي سرطاني معمولا سفت، كوچك و بدون درد هستند.

وي با بيان اينكه هدف از غربالگري و انجام ماموگرافي تشخيص و شناسايي توده‌هاي سرطاني در مراحل اوليه است، افزود: تشخيص زودهنگام موجب مي‌شود درمان موفق‌تري صورت گيرد اما بايد توجه داشت در بيشتر موارد توده‌هايي كه با لمس كردن تشخيص داده مي‌شوند بدخيم نيستند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با اشاره اينكه معمولا پس از تشخيص، توده‌هاي بدخيم از طريق جراحي خارج مي‌شوند، ادامه داد: درمان سرطان از طريق جراحي با روش‌هاي مختلف و در مراحل پيشرفته انجام مي‌شود و در برخي موارد لازم است به طور كلي بافت سينه نيز برداشته شود.

نقشينه با اشاره به اينكه لازم است خانم‌ها هر ماه پس از عادات ماهانه اقدام به خود آزمايي سينه كنند، افزود: خانم‌ها پس از 40 سالگي بايد غربالگري ماموگرافي انجام دهند زيرا اين امر موجب تشخيص سرطان در مراحل اوليه مي‌شود و درمان را موفق‌تر مي‌كند.

انتهاي پيام /م

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن