تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819191626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدير كل امور اتباع خارجي وزارت كشور: تحصيل كودكان افغاني بدون مدرك واقامت مجاز ممنوع است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مدير كل امور اتباع خارجي وزارت كشور: تحصيل كودكان افغاني بدون مدرك واقامت مجاز ممنوع است
ثبت نام كودكان افغان بدون مدارك و اجازه اقامت ممنوع است/ ۲۱۰ هزار مهاجر در اقشار آسيب پذير به كمك كميسراي عالي سازمان ملل به صورت رايگان بيمه شده‌اند/ ۹۷% از پناهندگان در داخل شهر‌ها و ۳% در ارودگاه زندگي مي‌كنند. مدير كل امور اتباع خارجي وزارت كشور: تحصيل كودكان افغاني بدون مدرك واقامت مجاز ممنوع است


ايلنا: مدير كل امور اتباع خارجي وزارت كشور ضمن اظهار اين مساله كه مهلت رواديد خانوارهاي افغان تمديد مي‌شود در مورد مهاجرين غير قانوني گفت: كودكاني كه به صورت غير مجاز در كشور هستند و مدارك هويتي ندارند نمي‌توانند در مدرسه ثبت نام شوند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، "عزيز كاظمي"، مدير كل امور اتباع خارجي و مهاجرين وزارت كشور در نشست خبري كه امروز يكشنبه (۱ ديماه) برگزار شد اعلام كرد: حدود ۸۰۰ هزار نفر تبعه خارجي افغاني داريم كه پناهنده و ۴۵۰ هزار نفر نيز تبعه داريم كه داراي پاسپورت هستند و به صورت قانوني در استان‌هاي مختلف سكونت دارند. افرادي هم وجود دارند كه به صورت غير مجاز در كشور سكونت دارند كه آمار دقيقي از آن‌ها وجود ندارد. افراد مجاز به سكونت به دو گروه خانوار و مجرد تقسيم مي‌شوند.

وي افزود: خانوار‌هاي مهاجرين مجاز، كه حدود ۴۰۰ هزار نفر هستند، طبق دستور مسئولين وقت در كشور پاسپورت و رواديد گرفته‌اند، ۵۰ هزار نفر هم هستند كه مجرد هستند و به افغانستان مراجعت كرده و در آنجا رواديد و پاسپورت گرفته‌اند و دوباره بازگشته‌اند.

كاظمي اظهار كرد: طبق قانون در تاريخ ۱۵/۶/۹۲ گروه خانوار پايان رواديدش فرا رسيده است و بايد كشور را ترك كنند اما آن زمان به علت ديدار وزير مهاجرت افغانستان و وزير كشور و درخواست وزير كشور افغانستان وبا بررسي اين مساله در كميسيون مربوطه و وزارت امور خارجه تصميم گرفته شد يك فرصت ديگر به آن‌ها داده شد و زماني به آن‌ها داده شود تا مقدمات بازگشت آن‌ها فراهم شود و در اين ميان ضمانتي نيز داده شود كه ما اطمينان پيدا كنيم كه آنها پس از پايان مدت تمديد حتما باز مي‌گردند.

وي افزود: قرار شده است كه آن‌ها به دفا‌تر كفالت بروند و كارهاي اداري خود را تا آن زمان انجام دهند. سامانه‌اي مقرر شده كه از تاريخ ۳/۱۰/۹۲ تا ۳۰/۱۱/۹۲ به در آن بعد نوبت دهي صورت گيرد.

كاظمي گفت: در استان‌هاي البرز فارس، يزد، مركزي، بوشهر، تهران اين دفا‌تر داير است و از تاريخ ۱۴/۱۰/۹۲ تا ۳۰ بهمن مي‌توان به آن‌ها مراجعه كرد.

قاچاقچيان انسان بسيار فعال هستند
مدير كل امور اتباع خارجي در جمع خبرنگاران در مورد ورود غير قانوني از مرز‌ها گفت: متاسفانه قاچاقچيان انسان بسيار فعال هستند و از خلاءهاي موجود استفاده مي‌كنند. در آن طرف مرز نيز با آن‌ها برخورد مناسب صورت نمي‌گيرد. و طبق قانون آن‌ها متجاوزين به مرز هستند و بايد با آن‌ها برخورد شود و اخراج آن‌ها از سطح كشور كار آساني اما به دلايل ملاحظات و مسائلي كه بين دو ملت وجود دارد در موردآن‌ها با ملاحظه رفتار شده است.

وي اظهار كرد: ما خواستار اين مسئله هستيم كه دولت و رسانه‌هاي افعانستان در مورد خروج غيرقانوني از كشور اطلاع رساني كنند.

كاظمي گفت: اين درست است كه ما عبور غيرقانوني از مرز حتي به صورت روزانه از مرزهاي پاكستان و افغانستان داريم و تقاضا مي‌كنيم كه دستگاه مسئول در اين كشور‌ها اين مساله را پيگيري كنند زيرا ورود اين افراد سبب ايجاد هزينه‌هاي زيادي از جمله در بخش درمان انتظامي و... دارد.

وي در ادامه گفت: تعداد مهاجرين افغان در كشور ما بيش از تبعه‌هاي ديگر كشور‌ها است و پراكندگي آن‌ها بيشتر در استان تهران، خراسان رضوي، اصفهان، البرز، قم، يزد و استان مركزي به چشم مي‌خورد.

ثبت نام كودكان افغان بدون مدارك و اجازه اقامت ممنوع است

كاظمي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه وضعيت تحصيل كودكان مهاجر به چه شكل خواهد بود گفت: كودكاني كه به صورت غير مجاز در كشور هستند و مدارك ندارند نمي‌توانند در مدرسه ثبت نام شوند اما كودكاني كه مدارك دارند مي‌توانند در مدارس ايران درس بخوانند حتي اگر ورودشان غير مجاز باشد.

وي در مورد اينكه كه تحصيل مهاجرين مجاز و با مدارك نيز با مشكلاتي مواجه است و رايگان نيست گفت: من از اين مسئله اطلاعي ندارم و آموزش و پرورش بايد جوابگو باشد.

كاظمي همچنين در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايلنا در باره وضعيت كودكاني كه مادر ايراني و پدر مهاجر دارند گفت: سي و دو هزار زن ايراني با اتباع خارجي ازدواج كرده‌اند. فرزندان آنها بايد براي مشخص شدن وضعيت تابعي‌تشان تا ۱۸ سالگي صبر كنند و براي مدرسه رفتن آن‌ها نيز مشكلي وجود ندارد.

كاظمي در ادامه گفت: در مدارس ايران ۳۲۰ هزار دانش آموز اتباع خارجي داريم و ۱۱۰۰۰ هزار دانشجوي غير ايراني و همينطور پانزده هزار نفر فارغ التحصيل داريم و فكر مي‌كنم تعداد آن‌ها بيشتر باشد.

بيمه رايگان مهاجران

وي افزود: ۲۱۰ هزار مهاجر در اقشار آسيب پذير به كمك كميسراي عالي سازمان ملل به صورت رايگان بيمه شده‌اند.

مدير كل امور اتباع خارجي ادامه داد: ۹۷% از پناهندگان در داخل شهر‌ها و ۳% در ارودگاه زندگي مي‌كنند. در اردوگاه‌ها نيز خدمات رفاهي، بهداشتي را به پناهندگان ارائه مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه ما ۸۴۰ هزار پناهنده داريم و دومين كشور پناهنده‌پذير هستيم گفت: بيشتر مهاجران به كشور ما افغان هستند تعداد مهاجران غير مجاز‌ها را نمي‌توان برآورد كرداما بين ۷۰۰ هزار تا ۱ ميليون نفر هستند.

گزارش ديده‌بان حقوق بشر فني نيست

كاظمي در مورد خروج تدريجي اتباع افغاني گفت: بهتر است دولت افغانستان افرادي را كه داراي مهارت هستند در سازندگي افغانستان كمك بگيرند و بازگرداند اين مسئله باعث ايجاد روند جديدي در بازگشت مهاجرين به افغانستان مي‌شود. بايد به اين مساله هم توجه داشت كه شرط بازگشت مهاجرين اشتغال امنيت و امكانات در افغانستان است.

وي افزود: ديده‌بان حقوق بشر عليه ايران گزارشي را صادر كرده كه جا تاسف دارد ما اين گزارش را فني و تحصصي نمي‌دانيم. بيش از ۱۰۰۰ پرسنل و ۲۲ مدير كل در امور اتباع وزارت كشور كار مي‌كنند و اين‌ها به جز دستگاه‌هاي ديگر است.

كاظمي ادامه داد: كميسارياي عالي سازمان ملل بر كار اين افراد صحه گذاشته است. ما اين گزارش را غير تخصصي و شخصي مي‌دانيم و معتقديم كه اين گزارش متاثر از مسائل سياسي منطقه و دنيا بوده است.

مدير كل امور اتباع خارجي گفت: آيا تاوان مشكلات به وجود آمده در منطقه را جمهوري اسلامي بايد بدهد يا كساني كه در افغانستان نيرو دارند و نتوانستند امنيت را در آنجا تامين كنند؟ اميدواريم اين افراد به جاي حل مشكل به افزايش مشكل كمك نكنند و راه حلي مناسب براي حل مشكلات كشورهاي منطقه چه همسايه و چه غير همسايه و چه در آفريقا پيدا كنند.

وي در پايان گفت: هزينه هر تبعه خارجي در ايران متفاوت و بستگي به مسائل بهداشتي و آموزشي و غيره دارد و نمي‌توانيم رقمي را براي آن بگوييم. رويكرد دولت يازدهم نسبت به اتباع خارجي مساعدت و كمك به تحصيل و تخصص آن‌ها بوده است و بر اساس سياست كلان و دغدغه‌هاي كشور در مسائل سياسي وامنيتي منطقه مشخص مي‌شود.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن