تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819173069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهم‌ترين رويدادهاي زيست محيطي سال ۲۰۱۳


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مهم‌ترين رويدادهاي زيست محيطي سال ۲۰۱۳


به گزارش ايرنا رسانه‌هاي مختلف در جهان رويدادهاي متفاوتي را دراين زمينه معرفي كردند اما برخي از مهم‌ترين وقايع زيست محيطي امسال كه در اكثر اين رسانه مطرح شده عبارت است از:

• شانس ديگري براي محافظت از آب و هوا

آخرين اطلاعات به دست آمده از شرايط جوي كره زمين بيانگر اين واقعيت است كه روند گرم شدن زمين نزولي شده و كندتر از حد مورد انتظار پيش مي‌رود. اين تغيير مهم، شانس ديگري را براي اجتناب از اثرات سوء گرم شدن آب و هوا فراهم كرده است.

• اولين نشانه از كاهش توليد كربن توسط انسان

روند رو به رشد توليد جهاني كربن در سال 2012 به اوج خود رسيد و زنگ خطر افزايش بي‌رويه آن را در جو كره زمين به صدا درآورد. خوشبختانه در سال 2013 ميلادي اين روند صعودي معكوس شد و روزنه‌هاي اميد را پيش روي نسل‌هاي آينده باز كرد.

• افزايش استفاده از منابع تجديدپذير، نويدبخش بهبود آب‌ و هوا

استفاده از انرژي سبز، سريع‌تر از هر منبع تامين انرژي ديگري رو به رشد است و انتظار مي‌رود ظرف سه سال آينده جايگزين بنزين شود. البته براي اجتناب از تجاوز افزايش دماي زمين از 2 درجه سانتي‌گراد و خطرساز شدن اين افزايش دما، تدابير متعددي بايد اتخاذ شود.

• بازمهندسي زمين: طرح‌هاي عظيم جغرافيايي

صرف نظر از تمام اخبار خوبي كه در مورد بهبود وضعيت محيط زيست به گوش مي‌رسد، احتمالاً براي اجتناب از اثرات مخرب تغيير آب و هوا، اجراي طرح‌هاي عظيم در مقياس قاره‌اي ضروري است. در سال 2013 آماده‌سازي زيرساخت‌هاي لازم براي شروع اين طرح‌ها آغاز شد.

• ورود آب‌هاي آلوده به راديواكتيو فوكوشيما به دريا

نشت چندين باره آب‌هاي آلوده به راديواكتيو از سايت هسته‌اي فوكوشيما دايچي در طول دو سال گذشته، باعث طرح اين پرسش شد كه چگونه بايد اين آب‌هاي آلوده را مديريت كرد. يك راه حل راديكالي كه در سال 2013 مطرح شد، اين بود كه مواد راديواكتيو آب‌هاي فوكوشيما تا حد ممكن با استفاده از فيلتر تصفيه شده و مابقي آن در اقيانوس آرام، رها شود.

• تلاش براي پاكسازي هواي پكن

پايتخت چين، آلودگي بي‌سابقه‌اي را در ماه ژانويه 2013 تجربه كرد. پس از اين واقعه، دولت چين از اتخاذ تدابير فوق‌العاده براي پاكسازي هواي پكن خبر داد. با وجود اين كه اجراي تدابير مذكور امكان‌پذير است، بر اساس مطالعات انجام شده، مدت زماني بسيار طولاني براي اثرگذاري اين تدابير نياز است.

• ردپاي 5000 ساله انسان مدرن بر كره زمين

همه محققان اتفاق نظر دارند كه آخرين دوران زمين‌شناختي، با حضور فعال انسان شكل گرفته است، اما زمان دقيق آغاز اين دوران چه وقتي بوده است؟ در سال 2013 تحقيقاتي انجام شد كه پرده از اين راز برمي‌دارد.

• آتشفشان مدفون زير يخ‌هاي قطب جنوب

براي اولين بار، يك آتشفشان فعال در زير يخ‌هاي قطب جنوب و در منطقه غربي آن شناسايي شد. گرماي ناشي از اين آتشفشان فعال مي‌تواند روند ذوب شدن يخ‌هاي قطب جنوب را تسريع كند.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن