تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803019207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به مشكلات زيست‌محيطي‌ اروند‌رود و خليج فارس ‌دامن مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: به مشكلات زيست‌محيطي‌ اروند‌رود و خليج فارس ‌دامن مي‌زند
مهدي قمشي مشاور استاندار خوزستان در سخنراني علمي «انتقال آب كارون و چالش‌هاي آن» كه در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اهواز تشكيل شد اظهار كرد: انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون به زاينده‌رود يك مسئله كاملا علمي و تخصصي است كه نبايد آن را سياسي كرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛

وي با بيان اينكه انتقال آب كارون در ماه‌هاي اخير جنبه اجتماعي پيدا كرده است تصريح كرد: اين مسئله در 11 سال گذشته كاملا از نظر علمي و تخصصي بررسي و مسائل و مشكلات آن به گوش مسئولان رسيده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صيانت از آب با بيان اينكه اخيرا حساسيت مردم خوزستان و چهارمحال بختياري نسبت به اين موضوع بالا رفته است اذعان كرد: سال‌هاست كه آب كارون براساس طرح‌هاي مختلف منتقل شده‌ و در حال حاضر 1/5 ميليارد متر مكعب آب از سرشاخه‌هاي كارون و دز منتقل مي‌شود.

وي به اجراي طرح‌هاي كوهرنگ سه و خدنگستان اشاره كرد و گفت: اين طرح‌ها با بيش از 9 درصد پيشرفت در اجرا، ‌حجمي بيش از 330 ميليون متر مكعب از طريق اين طرح‌ها منتقل مي‌شود.

قمشي با بيان اينكه مشكل امروز مردم خوزستان طرح بهشت‌آباد است عنوان كرد: براساس اين طرح قرار است يك ميليارد مترمكعب آب از سرشاخه‌هاي كارون به زاينده‌رود براي كشاورزي، شرب، صنعت و زيست محيطي منتقل شود.

وي خاطر نشان كرد: در خوزستان بيش از 3 ميليون هكتار زمين قابل كشت وجود دارد كه اگر همه آب‌هاي جاري در خوزستان را به كار ببريم تنها 60 درصد زمين‌هاي كشاورزي را مي‌توان كشت كرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صيانت از آب در اين خصوص اضافه كرد: در نتيجه 40 درصد زمين‌هاي كشاورزي بدون آب خواهد ماند و اگر خوش‌بينانه برخورد كنيم ممكن است 75 درصد زمين‌هاي كشاورزي را بتوان كشت كرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صيانت از آب عنوان كرد: EC رودخانه كارون در ايستگاه اهواز تغيير كرده و آب شور شده است و مردم خوزستان آب با EC، 2500 ميكروموس مصرف مي‌كنند.

قمشي با بيان اينكه انتقال آب كارون باعث بالا رفتن EC و كاهش كميت آب مي‌شود اظهار كرد: انتقال آب كارون، ميزان آب تالاب‌هاي منطقه را مختل مي‌كند.

وي افزود: از بين رفتن تالاب‌ها علاوه بر اختلال در زندگي مردمي كه امرار معاش آن‌ها به تالاب‌ها وابسته است مشكلاتي مانند ريزگرد‌ها را نيز به دنبال خواهد داشت.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صيانت از آب اشاره كرد: انتقال آب كارون، مشكلات زيست محيطي به اروند‌رود و خليج فارس را دامن خواهد زد.

وي ادامه داد: همچنين انتقال آب از منطقه بهشت‌آباد به زاينده‌رود بر آب‌هاي زير‌زميني چهارمحال بختياري شديدا لطمه وارد مي‌كند و سبب از بين رفتن زمين‌هاي زير كشت منطقه خواهد شد.

قمشي با بيان اينكه انتقال آب از كارون باعث بالا رفتن انتظارات مي‌شود تصريح كرد: با توجه به تامين نشدن اشتهاي سيري ناپذير تقاضا، مشكل تقاضاي آب همچنان باقي خواهد ماند.

وي با بيان اينكه در طرح توجيهي انتقال آب كارون، آورد آب بسيار غير علمي است عنوان كرد: آورد رودخانه كارون و دز به طور متوسط 18/77 ميليارد مترمكعب است در حالي كه در طرح توجيهي آورد بيش از 24 ميليارد متر مكعب آمده است كه قابل تطبيق با واقعيت نيست.

مشاور استاندار در امور رودخانه‌ها و صيانت از آب با بيان اينكه در طرح توجيهي انتقال آب كارون به زاينده رود نياز آب شرب هر فرد 1/5 برابر مقدار معمول در نظر گرفته شده است خاطر‌نشان كرد: در اين طرح به جاي 180 ليتر براي هر فرد 274 ليتر در نظر گرفته شده است.

وي ادامه داد: اگر اصفهاني‌ها مشكلات انتقال آب در شبكه و پرت آب را حل كنند، آب فعلي آن‌ها در سال 1410 زياد خواهد بود و نيازي به انتقال وجود ندارد.

قمشي با بيان اينكه در اين طرح نيروگاه‌هاي برق آب موجود در خوزستان ناديده گرفته شده است گفت: هم اكنون در مسير رودخانه كارون شش نيروگاه بزرگ برق آبي وجود دارد كه در طرح توجيهي انتقال آب كاهش توليد اين نيروگاه‌ها در نظر گرفته نشده است.

وي اضافه كرد: در صورت برداشت سالانه 770 ميليون متر مكعب آب توسط تونل بهشت‌آباد، 372 ميليارد تومان تنها از ناحيه مسائل برق آبي به كشور ضرر وارد مي‌شود.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صيانت از آب با بيان اينكه انتقال آب كارون به زاينده باعث ضرر مي‌شود تصريح كرد: هزينه‌هاي صرف شده براي انتقال آب هيچ صرفه اقتصادي براي كشور ندارد زيرا تنها منطقه استفاده از خوزستان به اصفهان جا به جا مي‌شود./س

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن