تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804051203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت القاعده به افغانستان يك خيال است تا واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: بازگشت القاعده به افغانستان يك خيال است تا واقعيت


رضا مهرباني:

يك تحليلگر آمريكايي براين باور است كه تهديد بازگشت القاعده به افغانستان پس از خروج آمريكايي ها بيشتر يك خيال است تا واقعيت.
به گزارش خبرآنلاين فيليپ گيرالدي، مدير شوراي نشنال اينترست در مقاله اي كه در وب سايت آپ.اي.دي نيوز منتشر شده نوشت: رابرت اسكيلز ژنرال بازنشسته ارتش امريكا و تحليلگر نظامي شبكه فاكس نيوز اخيرا خطاب به مخاطبان خود در اين شبكه گفت اگر نيروهاي ناتو ، افغانستان را ترك كنند اين امر منجر به بروز " هرج و مرج كلي" همانند زمان عقب نشيني امريكا از عراق خواهد شد. سربازان امريكايي بنابر اين همانند پادزهري در برابر بروز هر گونه هرج و مرج عمل مي كنند. اما حقيقت اين است كه عمليات نيروهاي امريكايي طي پنج سال گذشته بيشتر بر حمله به طالبان در داخل پاكستان معطوف شده است ، گروهي كه هيچ برنامه يا حتي توانايي اجراي اقدامات تروريستي در امريكا را ندارد. بنا بر اين تهديد بازگشت القاعده بيشتر خيال است تا واقعيت.
اين تحليلگر برجسته مسائل نظامي و راهبردي آمريكا يكي از دلايل ادامه حضور نظاميان امريكايي در افغانستان ار اينگونه تشريح كرده است: واشنگتن به سختي تلاش دارد آبروي خود را براي كشته شدن هزاران نفر در افغانستان و هدر دادن صدها ميليارد دلار در اين كشور حفظ كند. از اين رو عقب نشيني از افغانستان در واقع شكست ديگري را در سياست خارجي امريكا به تصوير خواهد كشيد.
فيليپ گيرالدي سپس ريشه بهانه بودن القاعده براي نگه داشتن نيروهاي امريكايي در افغانستان را اينگونه تشريح مي كند: هربار كه پرسيده مي شود چرا نيروهاي آمريكايي بايد بعد از 2014 در افغانستان بمانند؟ توضيح رسمي كاخ سفيد اين است كه القاعده هنوز هم پايگاه هايي در كشور مجاور يعني در پاكستان دارد و اين خود تهديدي است كه بايد با آن مقابله كرد و براي اين منظورعملي ترين راه ، اقدام از پايگاه ها در داخل خاك افغانستان و نيز استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين است.
گيرالدي در بخش ديگري از تحليل خود درباره چرايي باقي ماندن بخشي از نظاميان آمريكايي در افغانستان بعد از سال 2014 مي نويسد: كاخ سفيد در تلاش است شمار زيادي از سربازان آمريكايي حاضر در افغانستان را به رغم وعده باراك اوباما مبني بر خارج كردن نيروهاي امريكايي از خاك اين كشور تا پايان سال 2014 ، همچنان در آنجا نگه دارد. از آن جا كه رئيس جمهور امريكا نتوانسته به وعده هاي خود در سال هاي گذشته عمل كند ، متعهد نبودن او به وعده اش براي خروج نظاميان امريكايي از خاك افغانستان نيز براي هيچكس تعجبي ندارد.
او سپس پرده از دليل ديگري براي باقي ماندن برخي از نظاميان امريكايي در افغانستان بر مي دارد و مي نويسد: شماري از پايگاه هاي كوچك سيا در افغانستان وجود دارد كه اطلاعات مرتبط با ايران را كسب مي كنند اما آنها سهم ناچيزي در محاسبات و پيش بيني هاي مربوط به ادامه حضور نيروهاي امريكايي در خاك افغانستان دارند.
گيرالدي مي افزايد: پايگاه هاي سيا براي اجراي فعاليت هاي امنيتي و مخفيانه خود عموما در داخل تاسيسات نظامي قرار دارند كه خروج همه نظاميان امريكايي چنين قاعده اي را برهم خواهد زد. سفارت امريكا در كابل و ديگر كنسولگري هاي اين كشور در افغانستان بدون شك هزاران پيمانكار مسلح را به عنوان نيروهاي امنيتي به كار خواهد گرفت ، همانگونه كه در مورد سفارت اين كشور در بغداد پس از خروج نظاميان امريكايي از عراق صورت گرفت.
مدير نشنال اينترست در ادمه يكي ديگر از دلايل باقي ماندن نيروهاي آمريكايي در افغانستان را حفاظت از خود دولت افغانستان مي داند كه نيروهاي امريكايي همانند نيروهاي محافظ مانع از سقوط آن به دست شبه نظاميان مسلح يا حتي ديگر گروههاي مخالف داخلي مي شوند.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن