تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820077165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدل‌سازي عراق براي افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: مدل‌سازي عراق براي افغانستان
در كنار بسياري از كشورهاي منطقه عراق اين روزها شاهد شدت گرفتن حملات تروريستي است بگونه‌اي كه در ناآرامي‌هاي اخير اين كشور صدها نفر كشته و زخمي شده‌اند.


گزارش ها نشان مي دهد صدها نفر در انفجارهاي روزهاي اخير به كام مرگ رفته اند. در باب عاملان اين ناآرامي ها چنانكه كارنامه عراق نشان مي دهد ائتلافي از جريان هاي سياسي غرب گرا بويژه بعثي ها، گروه هاي تكفيري و وهابي با حمايت برخي كشورهاي عربي و غربي و حتي تركيه و صهيونيست ها به دنبال ايجاد فضاي بحراني در عراق هستند و در اين راه از كشتار همه مردم عراق نيز ابايي ندارند.

اما در باب اهداف و دلايل اين حملات نيز بخشي از اين تحركات برگرفته از رويكردهاي سياسي در آستانه انتخابات عراق است. گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد كه برجاي ماندگان از دوران صدام در قالب بعثي ها با حمايت برخي از كشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي به دنبال ايجاد فضاي ناامني در كشور براي به چالش كشاندن جريان حاكم به نخست وزيري مالكي و در نهايت دور ساختن مردم از آنها هستند. آنها برآنند تا از فضاي ناامني براي رسيدن به حداكثر آرا در انتخابات بهره گيرند. آنها با هدف قرار دادن مراكز و زير ساخت هاي اقتصادي از جمله در حوزه نفت و گاز به دنبال تشديد شرايط نامناسب اقتصادي جامعه عراق هستند تا مولفه اي براي تخريب جايگاه مردمي احزاب حاكم باشد.

نكته مهم ديگر آنكه دشمنان عراق و منطقه به دنبال ايجاد چالش در مناسبات عراق با همسايگان بويژه در قالب مقاومت هستند. در هفته هاي اخير همگرايي ميان جمهوري اسلامي ايران با عراق ابعاد گسترده تري گرفته است كه سفر مالكي به تهران و نيز گسترش صادرات گاز ايران به عراق نمودي از اين مسئله است.

همگرايي منطقه اي عراق كه بخش هايي از آن را در نقش مثبت عراق در تحولات سوريه مي توان مشاهده كرد هراس برخي كشورهاي عربي و غربي را به همراه داشته است لذا با مهره هاي تكفيري خود با اقدامات تروريستي نظير به شهادت رساندن زائران ايراني و انفجار در خطوط انتقال گاز ايران به عراق به دنبال تخريب روابط دو كشور هستند.

تحولات عراق داراي نكات حاشيه اي و فرمنطقه اي نيز مي باشد و آن سناريوي الگو سازي از عراق براي افغانستان است. غرب تلاش دارد تا ضمن توجيه حضور خود در افغانستان با كمترين هزينه توافقنامه امنيتي كابل – واشنگتن براي حضور 10 ساله آمريكا در اين كشور را اجرايي سازد. تحولات عراق الگويي از پيامدهاي خروج نيروهاي خارجي براي مردم افغانستان است.

غرب با زمان بر ساختن امضاي توافقنامه كابل – واشنگتن و نيز تشديد كشتارها در عراق تلاش دارد تا حضور خود در افغانستان اقدامي بشر دوستانه عنوان نمايد تا در نهايت تمام خواسته هاي خود را به اين كشور تحميل نمايد در حالي كه افكار عمومي جهان را نيز براي حضور خود توجيه كرده است. به عبارتي مردم عراق قرباني جاه طلبي هاي آمريكا در افغانستان شده اند بگونه اي كه آمريكا سعي دارد تا ضمن توجيه حضور در افغانستان زمينه بازگشت خود به عراق را نيز فراهم سازد تا در نهايت اشغال آرام با واژگان بشر دوستانه را اجرايي سازد.

قاسم غفوري-جام جم آنلاين

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن