تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804351125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشن يلدا در افغانستان؛ از گردهمايي شاعران تا تصميم‌هاي نيك


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جشن يلدا در "افغانستان"؛ از گردهمايي شاعران تا تصميم‌هاي نيك
شب يلدا در فرهنگ مردم "افغانستان" جايگاه بالايي دارد، به گونه‎اي كه در اين شب، قصه‎هاي آنان طولاني و عزم آنان براي انجام اعمالي نيك جزم مي‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شب يلدا يا "شب ديجور" كه نخستين شب از "چله كلان" در افغانستان خوانده مي‎شود، پايان خزان و آغاز زمستان است.

اين شب، در نزد مردمان منطقه شبي خجسته و مبارك بوده و همواره با مراسم‎هاي ويژه‎اي برگزار ‎شده است.

مراسم شب يلدا، پس از غروب خورشيد در روز سي‎ام آذرماه تا طلوع آفتاب در صبحدم اول دي‎ماه (جدي) كه نخستين روز فصل زمستان است، به فال نيك گرفته مي‎شود.

از همين روز تا 40 روز بعد يعني تا دهم بهمن ماه را به نام "چله كلان" ياد مي‎كنند و پس از دهم بهمن‎ماه به مدت 40 روز ديگر يعني تا بيستم اسفندماه "چله كوچك" ناميده مي‌شود.

همچنان فرهيختگان و پژوهشگران عرصه فرهنگ، جشن يلدا را جشن بزرگداشت علم و دانش در دوران باستان دانسته و گفته‎اند: نياكان ما در 7 هزار سال پيش به گاه‎شماري خورشيدي دست پيدا كرده و با تفكر و تأمل دريافتند كه نخستين شب زمستان بلندترين شب سال است.

اين شب، در فرهنگ كهن افغان‎ها جايگاه ويژه‎اي دارد و به‎رغم تحولات گسترده فرهنگي، جايگاه خود را در بين مردم همچنان حفظ كرده است.

شب يلدا ، نقطه مشترك فرهنگ‎ها

كارشناسان، بر اين باورند كه شب يلدا، با نام‎هاي مختلف از گذشته‎هاي دور در بين اديان و فرهنگ‎هاي مختلف جهان وجود داشته و هم ‎اكنون نيز از اين شب، به صورت گسترده تجليل مي‎شود.

"صاحب‎نظر مرادي" پژوهشگر فرهنگي ـ تاريخي افغان بر اين باور است كه شب يلدا همانند جشن نوروز، يكي از پرشكوه‎ترين جشن‎ها و مناسبت‎هاي تاريخي و فرهنگي افغانستان است.

هرچند وي، گراميداشت اين شب را در بين ساير فرهنگ‎ها و اديان يادآوري مي‎كند، اما تأكيد مي‎كند كه زادگاه و پرورشگاه اصلي اين جشن، در گذشتگان باستان بوده است.

براساس اظهارات اين فرهيخته افغان، شب يلدا برابر با 21-22 ماه دسامبر ميلادي است و فرقه‎هاي مختلف زادروز حضرت عيسي مسيح را مصادف با آغاز فصل زمستان مي‎دانند و جشن "كريسميس" را در همين روز برگزار مي‎كنند.

به گفته وي "ابوريحان بيروني" در كتاب "آثارالباقيه" نوشته است: "منظور از ميلاد، ميلاد مهريا خورشيد است" و نام‌گذاري نخستين ماه زمستان بنام "دي"ماه به معناي "دادار" يا "خدوانداز" از همان باورهاي "ميترايي" تراويده است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در بين "زرتشتيان" ايران باستان ، سفره شب يلدا شامل ميوه‎هاي تازه و خشك بود كه به افتخار پيروزي "اهورا مزدا براهريمن" و يا غلبه روشنايي بر تاريكي ترتيب مي‎يافت.

مرادي تصريح كرد: نخستين روز زمستان در نزد "مزدكيان" (خرم‎دينان) با گراميداشت پرشكوهي همراه بود و از آن به نام "خرم‎روز" ياد كرده‎اند.

وي در ادامه افزود: برگزاري جشن شب يلدا هنوز در ميان "دهگانان باختري"، "تخارستاني"، "بدخشاني" و "تاجيكستان" با شب زنده‎داري معمول است.

اين كارشناس فرهنگي اظهار داشت: يهوديان در اين شب جشن "ايلانوت" يا "جشن درخت" را برگزار مي‎كردند و با شمع‎افروزي به نيايش مي‎پرداختند و "آشوريان" در اين شب "آجيل" مشكل‌گشا مي‎خوردند.

مصريان باستان در چهار هزار سال پيش جشن "ميلاد خورشيد" را برابر به شب چله بزرگ جشن مي‎گرفتند و آن ‎را به‎ مدت 12 روز به عنوان نماد 12 ماه در سال با رقص و پايكوبي و شادي ادامه مي‎دادند.

در رم و يونان باستان، نخستين روز زمستان روز بزرگداشت از خداوند خورشيد بود كه آن ‎را "ناتاليس انويكتوس" كه ميلاد معني دارد، جشن مي‎گرفتند.

وي افزود: به نوشته "داريوش كياني" پژوهشگر بزرگ ايران، جشن يلدا در روسيه از روزگار پيش از مسحيت به‎ مدت 12 روز به عنوان عيد ساليانه دهقان برگزار مي‎شد و آن ‎را با مراسم‌هاي متنوعي تجليل مي‎كردند.

دليل خوردن هندوانه و شب‎نشيني در شب يلدا

آنان در اين شب با خوردن هندوانه، انار و خربزه به عنوان محصول با امتياز كشاورزان بدان باورند كه خوردن هندوانه در شب يلدا سبب كاهش تشنگي و افسردگي در گرماي تابستان مي‎شود.

چون يلدا درازترين سال شب است، مردم مي‎خواهند با شب‎نشيني عمر شب و تاريكي را كوتاه سازند و از غفلت‎زدگي خود بكاهند.

در شب يلدا، جنگ و خون‎ريزي و حتي كشتن گوسفند و مرغ نيز ممنوع بوده كه خود، دل‎هاي مردم را به احتراز از جنگ و كدورت وامي‎داشت.

مردم آريايي در اين شب به خاطر كوتاه كردن درازاي آن به سفره آرايي از ميوه‎هاي فصلي و خشك مي‎پرداختند و بزرگ‎سالان براي افراد جوان خانواده، قصه‎ها و افسانه‎هاي ملي خود را بازگو مي‎كردند.

گردهمايي‎ شاعران و شب‎نشيني‎ها گروهي

از نمادهاي بارز ديگر شب يلدا، شعرخواني به ويژه شاهنامه‎خواني بوده است، هرچند شاهنامه‎خواني تقريباً تا پايان زمستان ادامه پيدا مي‎كرد.

در گذشته‎ها شاعران گردهم مي‎آمدند و در اين شب، تازه‎ سروده‎هاي خود را به خوانش مي‎گرفتند، اما اين رسم تاكنون همچنان پابرجا مانده است.

"خانه فرهنگ افغانستان"، نيز در اين شب، در سال‎هاي اخير، مراسم‎هاي ويژه شب يلدا را با قصه‎گويي و شعرخواني تجليل مي‎كند.

افزون بر شاهنامه در مناطق مركزي افغانستان، مجموعه شعر"حمله حيدري" كه در مدح اميرالمومنين علي (عليه‎السلام) توسط فردي به نام "ميرزا رفيعا" سروه شده بود، در اين شب خوانده مي‎شود.

بزرگان خانواده‎ نيز در اين شب، خورجين افسانه‎ها را باز كرده و براي كوچك‎ترهاي خانواده آن را بازگو مي‎كنند، افسانه‎هايي كه بيش‎ترين بار فرهنگي و تاريخي دارد.

شب تصميم‎هاي نيك

"محمد امان پيكار" يكي از اهالي كابل گفت: در شب يلدا چندين خانواده بزرگ در كنار هم جمع مي‎شدند و ضمن بازگو كردن درددل‎ها و احياناً مشكلات، درصدد پيدا كردن راه‎هاي بهتر مي‌باشند.

وي افزود: در اين شب ، تصميم‎هاي بسيار نيك همانند پيشنهاد ازدواج و حتي تصميم‎هاي مشترك ديگر مانند راه‎اندازي تجارت و فعاليت‎هاي اقتصادي گرفته مي‎شود.

انتهاي پيام/

منبع: فارس

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن